mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 1:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groeiend balfolk
BerichtGeplaatst: di jun 30, 2009 11:29 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Ik vond het een goede vraag en laten we eens kijken hoe snel het ditmaal ontspoort;

Kees:

Citaat:
Eens was er een topic over 'groeiend balfolk'.
Het topic is waarschijnlijk in de opruimactie van het forum verdwenen.
De huidige ontwikkelingen op meerdere fronten doen mij toch weer de stoute schoenen oppakken om er weer een topic aan te wijden.
Gitaar-gonnagle gaf in een ander topic een hele goede aanzet waar hij nog de nodige ontwikkelingen verwacht.
Gitaar-Gonnagle schreef:
De (bal)folkscene en -traditie kan wat mij betreft nog aan alle kanten verder ontwikkeld worden:
- met nieuwe dansen (bijvoorbeeld met elementen uit stijldans, traditioneel en modern ballet en - vooral - streetdance, aangezien dat de moderne variant van volksdansen is),
- met een 'modern' instrumentarium (van elektrische gitaren/violen tot synthesizers en drumcomputers),
- met moderne composities (met elementen uit pop, jazz en (modern) klassiek),
- met zang (!),
- stage-performance,
- interactie met het publiek,
- etc.

JK


Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd wat hij bedoelt met de opsomming, welke richtng hij er mee zou willen inslaan en wat de anderen van de ontwikkelpunten en of dat de belangrijkste punten zijn waarop balfolk zich zou moeten richten.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Groeiend balfolk
BerichtGeplaatst: di jun 30, 2009 11:56 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Citaat:
Gitaar-Gonnagle schreef:
De (bal)folkscene en -traditie kan wat mij betreft nog aan alle kanten verder ontwikkeld worden:
- met nieuwe dansen (bijvoorbeeld met elementen uit stijldans, traditioneel en modern ballet en - vooral - streetdance, aangezien dat de moderne variant van volksdansen is)


Nou ben ik benieuwd waarom het "gewone" volksdansen uitgesloten wordt, want alle Balfolk dansjes zijn rechtstreeks daaruit afkomstig.

Met andere woorden, wat is er op tegen om nog wat meer (volks)dansjes op te nemen in het Balfolk-repertoire?

(onlangs nog stelde iemand voor de Sandansko Horo te introduceren omdat die zo'n leuk ritme heeft)

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 30, 2009 12:30 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Ik denk niet dat dat bewust weggelaten is. Sowieso zijn er meer soorten dansen die relevant kunnen zijn, maar daar hadden we het in een ander topic meer over.

Verder ben ik ook benieuwd wat muzikanten en bands aan plannen etc hebben. Geen nieuwe dansen zonder muziek tenslotte.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 30, 2009 12:48 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Leon schreef:
Verder ben ik ook benieuwd wat muzikanten en bands aan plannen etc hebben. Geen nieuwe dansen zonder muziek tenslotte.

Wij zijn liever bezig met het oefenen van ronds st vincent, kost ar c'hoad, onregelmatige walsen, polska's, dan van (in onze ogen) saaie cercles en standaard scottisches. Uiteraard zijn ook daar leuke deunen van te vinden, maar toen we alleen puur op basis van onze voorkeur voor deunen gingen kijken op wat voor repertoire we dan uitkwamen, bleken daar toch weinig "standaarddansen" in te zitten. Voor een gemiddeld bal is het toch wel leuk om ook die standaarddansen erbij te doen, dus hebben we die toch maar aan ons lijstje toegevoegd. Maar ik zou idd liever een toffe horo spelen of zo! Desnoods verzinnen jullie zelf een 7/8 dansje :P

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 30, 2009 1:10 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Leon schreef:
Verder ben ik ook benieuwd wat muzikanten en bands aan plannen etc hebben. Geen nieuwe dansen zonder muziek tenslotte.


Met Lirio hebben we geen plannen om veel meer verschillende dansen in ons repertoire op te nemen. Zeker geen dansen van buiten West-Europa.

Verbreding betekent vervlakking, zowel op muzikaal als op dansgebied.

Met dansen van binnen West-Europa hebben we wel eens met wat dingen ge-experimenteerd, maar we kregen daarmee niet de feel van de dans in sinc met de feel van Lirio.
We experimenteren soms wel verder, dus wie weet komt dat ooit nog eens op een podium.

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Groeiend balfolk
BerichtGeplaatst: di jun 30, 2009 3:33 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 06, 2009 12:27 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Enschede
saghws schreef:
Citaat:
Nou ben ik benieuwd waarom het "gewone" volksdansen uitgesloten wordt, want alle Balfolk dansjes zijn rechtstreeks daaruit afkomstig.

Met andere woorden, wat is er op tegen om nog wat meer (volks)dansjes op te nemen in het Balfolk-repertoire?


Die "gewone" volksdansen beschouw ik als de "oude" dansen, die als vanzelfsprekend bij balfolk horen en dus zeker niet uitgesloten hoeven te worden.
Het gaat mij er juist om, dat er daarnaast nog een heleboel *andere* bronnen zijn, die ook aangeboord zouden kunnen worden om het repertoire te verrijken.

JK


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Groeiend balfolk
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 10:24 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Ik geloof dat ik het toch vooral met wouter eens ben. Ik ga liever de diepte in met een paar dansjes dan dat ik de pasjes van 100 verschillende dansen moet kennen om mee te kunnen doen op een bal.

Vooral qua dansen dan, qua muziek spelen we met Sidaro van alles :biggrin:

Ik denk dat het voor iedereen persoonlijk leuk kan zijn om te klooien met extra inspiratiebronnen, maar dat de bal organisatoren het 'concept' balfolk goed in de gaten moeten houden. Als dat te veel verwaterd kom je uit op 'gewoon volksdansen'. Ook leuk, maar toch anders. Ik weet dat Saghws probeert via de achterdeur balfolk weer om te bouwen tot jaren 70 stijl 'volksdansen' :devilish: , maar daar trek je over het algemeen geen balfolkies mee aan.

Het verschil tussen 'volksdansen' en balfolk (volksdansen tussen aanhalingstekens omdat het m.i. niet zoveel met volks dansen te maken heeft, wat dat betreft is het net als balfolk) is al uittentreure bediscussieerd, dus dat lijkt me zinloos om opnieuw te doen.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 10:42 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Citaat:
- met zang (!),

Ik vind dat de Gonnagles dit heel goed in hun repertoire verwerken :) , maar er zijn soms bands waarbij ik het minder geslaagd vind. Bij Follia bijv. vind ik de zang niet zo'n geweldige toevoeging.
Balfolkies zijn zang niet zo gewend, reageren vaak 'n beetje verbaast als je ineens begint te zingen. Dat is opzich wel grappig, maar of het ook gewaardeerd wordt.. heb ik nooit echt helder in beeld gekregen. Misschien dat daar middels dit topic meer over los komt?
Als er niet-balfolkie-vrienden komen kijken naar een optreden, zitten die juist vaak te wachten tot er iemand begint met zingen.. die zijn het instrumentale helemaal niet gewend.

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 10:57 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
GoofusInsanius schreef:
Citaat:
- met zang (!),

Ik vind dat de Gonnagles dit heel goed in hun repertoire verwerken :) , maar er zijn soms bands waarbij ik het minder geslaagd vind. Bij Follia bijv. vind ik de zang niet zo'n geweldige toevoeging.
Balfolkies zijn zang niet zo gewend, reageren vaak 'n beetje verbaast als je ineens begint te zingen. Dat is opzich wel grappig, maar of het ook gewaardeerd wordt.. heb ik nooit echt helder in beeld gekregen. Misschien dat daar middels dit topic meer over los komt?
Als er niet-balfolkie-vrienden komen kijken naar een optreden, zitten die juist vaak te wachten tot er iemand begint met zingen.. die zijn het instrumentale helemaal niet gewend.


Afgelopen zondag 2 voorbeelden waar ik zang echt wel iets vind toevoegen:

Dance to my daddy - hanterdro van snaarmaarmaar. Ik ben niet zo van de zang, en al helemaal niet van engelse teksten in de balfolk. Maar dit liedje vind ik echt supermooi.

le poule grise (heet ie zo?) de rondeau en couple van Chardon, supermooi, en supertragisch, nog extra versterkt door de echo die erop was gezet. Heel tof!

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 11:53 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Ik ben een groot voorstander van meer zang. Hierbij geldt wat mij betreft hetzelfde als voor instrumenten: als het mooi op elkaar afgestemd is kan heel veel. Variatie is leuk, waarbij de Gonnagles met zang en zo nu en dan trompet een goed voorbeeld zijn.

Verder ben ik niet bekend met het 'jaren 70 volksdansen' waaraan gerefereerd wordt, of met de discussies daaromtrent. Zou je kunnen toelichten wat je hier bedoelt met het 'concept' balfolk?

Citaat:
maar dat de bal organisatoren het 'concept' balfolk goed in de gaten moeten houden. Als dat te veel verwaterd kom je uit op 'gewoon volksdansen'.


Misschien kunnen hiervoor oude discussies opgezocht worden, maar omdat ik daar zelf niet aan deelgenomen heb zou ik niet weten waar ik naar moet zoeken.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 12:06 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Leon schreef:
Misschien kunnen hiervoor oude discussies opgezocht worden, maar omdat ik daar zelf niet aan deelgenomen heb zou ik niet weten waar ik naar moet zoeken.

Oei, je vraagt wel naar het opentrekken van een beerput... :wink: :peace:
Maar zoals Zeerover eerder heeft gezegd moeten we nog even geduld hebben voor we de oude discussies weer uit de sloot kunnen trekken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 12:13 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Louise schreef:
GoofusInsanius schreef:
Citaat:
- met zang (!),

Ik vind dat de Gonnagles dit heel goed in hun repertoire verwerken :) , maar er zijn soms bands waarbij ik het minder geslaagd vind. Bij Follia bijv. vind ik de zang niet zo'n geweldige toevoeging.
Balfolkies zijn zang niet zo gewend, reageren vaak 'n beetje verbaast als je ineens begint te zingen. Dat is opzich wel grappig, maar of het ook gewaardeerd wordt.. heb ik nooit echt helder in beeld gekregen. Misschien dat daar middels dit topic meer over los komt?
Als er niet-balfolkie-vrienden komen kijken naar een optreden, zitten die juist vaak te wachten tot er iemand begint met zingen.. die zijn het instrumentale helemaal niet gewend.


Afgelopen zondag 2 voorbeelden waar ik zang echt wel iets vind toevoegen:

Dance to my daddy - hanterdro van snaarmaarmaar. Ik ben niet zo van de zang, en al helemaal niet van engelse teksten in de balfolk. Maar dit liedje vind ik echt supermooi.

le poule grise (heet ie zo?) de rondeau en couple van Chardon, supermooi, en supertragisch, nog extra versterkt door de echo die erop was gezet. Heel tof!


Ik ben het helemaal met Lou eens: die twee voorbeelden vind ik echt prachtig!!! En zoals Naragonia af en toe een zangnummer heeft...hmmm!

Verder mis ik zang absoluut niet: er gebeuren zoveel mooie muzikale dingen...

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 3:54 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Leon schreef:
Verder ben ik niet bekend met het 'jaren 70 volksdansen' waaraan gerefereerd wordt, of met de discussies daaromtrent.


kort door de bocht:
Volksdansen:
- Veel dansen uit veel verschillende culturen.
- Vaak bij elk dansje altijd hetzelfde muziekje.
- Veel pasjes, weinig nadruk op 'zwier'.
- Kostuums, choreografieen. Veel volksdansgroepen zijn gericht op optreden. Dus 'om naar te kijken' ipv 'om mee te doen'.
- Elke maand een andere dans leren, en daardoor bij geen enkele dans ooit echt de essentie bereiken.
- Cd'tjes omdat er geen bands zijn die alles kunnen spelen (behalve Sidaro natuurlijk :biggrin: )
voor balfolk zie balfolk.nl, daar staat het beter dan ik het kan verwoorden.

Let wel! dit is niet bedoelt als kritiek op volksdansen (jaren 70 stijl of jaren 2000 stijl of wat voor stijl dan ook). Dat is ook heel leuk, ook al is het niet zo mijn ding. Niet alle bovenstaande punten gaan voor alle volksdansers op, het is een soort van gemiddelde wat ik heb opgepikt bij diverse groepen (hoewel ik moet toegeven dat ik daar zelden of nooit als danser was, eigenlijk altijd als muzikant).

Kenmerkend is dat veel volksdansers een balfolk bal saai vinden. (alweer een mazurka, die hebben we al gedaan vandaag), terwijl balfolkies het op een volksdansavond jammer vinden dat ze maar 1 kans krijgen een misirlou te dansen gezellig naast Willowtree oid.

Oude discussies moeten wachten tot zeerover weer de puf heeft zich met sql databases bezig te houden. Dat komt vanzelf maar nu nog even niet.

p.s. wil je weten hoe 'volksdansen jaren 70 stijl eruit ziet:
zie dan op youtube

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 9:42 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
telenn gwad schreef:
Louise schreef:
GoofusInsanius schreef:
Citaat:
- met zang (!),

Ik vind dat de Gonnagles dit heel goed in hun repertoire verwerken :) , maar er zijn soms bands waarbij ik het minder geslaagd vind. Bij Follia bijv. vind ik de zang niet zo'n geweldige toevoeging.
Balfolkies zijn zang niet zo gewend, reageren vaak 'n beetje verbaast als je ineens begint te zingen. Dat is opzich wel grappig, maar of het ook gewaardeerd wordt.. heb ik nooit echt helder in beeld gekregen. Misschien dat daar middels dit topic meer over los komt?
Als er niet-balfolkie-vrienden komen kijken naar een optreden, zitten die juist vaak te wachten tot er iemand begint met zingen.. die zijn het instrumentale helemaal niet gewend.


Afgelopen zondag 2 voorbeelden waar ik zang echt wel iets vind toevoegen:

Dance to my daddy - hanterdro van snaarmaarmaar. Ik ben niet zo van de zang, en al helemaal niet van engelse teksten in de balfolk. Maar dit liedje vind ik echt supermooi.

le poule grise (heet ie zo?) de rondeau en couple van Chardon, supermooi, en supertragisch, nog extra versterkt door de echo die erop was gezet. Heel tof!


Ik ben het helemaal met Lou eens: die twee voorbeelden vind ik echt prachtig!!! En zoals Naragonia af en toe een zangnummer heeft...hmmm!

Verder mis ik zang absoluut niet: er gebeuren zoveel mooie muzikale dingen...


Ik ben het er erg mee eens dat het mooi zou zijn als er meer gezongen wordt in de balfolk. Elly Aerden (Folklof) kan dat erg mooi vind ik. Bij de Gonnagles heb ik het al een tijdje niet gezien, maar dat vond ik erg leuk wat ik ervan herinner.

Ik hoor wel liever een iets meer geschoolde stem dan de liedjes van Maarten of Pascale. Het is mooi en lief, maar mist wat overtuiging voor mij. Soetkin Collier zingt op haar cd wel een aantal mooie polska's (zeg ik uit mijn herinnering).

Maar er zit wel een beetje een spanningsveld in. Goede zangers/zangeressen leggen (terecht) veel nadruk op de tekst, terwijl de tekst bij dansmuziek eigenlijk minder van belang is. Het kan wel, maar het verklaart misschien wel het lage percentage zangers op een balfolk-podium.

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Groeiend balfolk
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 9:59 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Citaat:
Gitaar-Gonnagle schreef:
De (bal)folkscene en -traditie kan wat mij betreft nog aan alle kanten verder ontwikkeld worden:
- met nieuwe dansen (bijvoorbeeld met elementen uit stijldans, traditioneel en modern ballet en - vooral - streetdance, aangezien dat de moderne variant van volksdansen is)


Even misschien wat verschil maken, je zegt hier eigenlijk 2 dingen, als ik dat goed begrijp:
1: nieuwe dansen toevoegen
2: elementen uit andere dansstijlen toevoegen.

Nieuwe dansen (uit andere dan west-europese tradities) ben ik niet zo voor, om inmiddels uitgebreid en telkens opnieuw genoemde redenen.

Elementen uit andere dans-stijlen lijkt me daarentegen weer erg leuk en nuttig. Veel van de bands geven hun eigen draai aan de muziek die ze spelen. Als voorbeeld heeft Rama bijvoorbeeld een beetje een rock-feel. Lijkt me helemaal niet raar om dan ook wat rock-elementen in de dans te stoppen, als je daarmee denkt dichter bij de essentie vande muziek te komen. En als een band verzint dat het wel leuk is om een scottish te ver-reggae-en, by all means zoek uit wat er daarop gedanst wordt en kijk of dat past in je scottish-variatie-repertoire.
Belangrijk blijft wel dat je nog steeds de basispassen die uitgelegd worden in de dansinstructie moet kunnen passen op de muziek.

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling