mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 11:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 7:54 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Kees , ik denk dat het andersom is.

Ik ben bang dat op de lange duur steeds meer mensen Balfolk saai gaan vinden en daarom minder vaak zullen gaan dansen.

Ik denk dat het langer leuk en boeiend blijft als je juist af en toe eens een nieuwe dans introduceert. Kijk maar wat er gebeurde toen Wen de Tarantella ging uitleggen op Castlefest! Of wat er gebeurde toen er op Folkwoods een Hanter Dro KLAMM werd uitgelegd en gespeeld.

Verder ervaar ik (net als jij , denk ik) een "geslotenheid" op bals.
Ik merk dat veel van de betere dansers bijna uitsluitend met elkaar dansen. Zie ook ander topic.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 8:35 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: ma aug 03, 2009 9:43 pm
Berichten: 148
Aaangezien ik zelf nog niet heel lang dans en mijn eerste balfolk ook een balfolk was waar ik alleen heen ben gegaan (wel na dat jaar EFF en CFest iets mee te hebben gekregen van balfolk) een reactie.

Toen ik Afgelopen April een bal aangekondigd zag staan in de musketon in Utrecht en zelf daar nog dicht bij woonde, wilde ik dit niet missen na vol te zijn van balfolk door instructies.
Het lag voornamelijk aan mezelf dat ik die ballen begon met de groepsdansen en een enkele scottisch, als ik meer had gevraagd was dat hem wel sneller geworden, alsnog kwam ik personen tegen die me aanboden me wat op weg te helpen.
En in de loop der tijd ben ik dus ook heel wat aan mijn repetoire gaan toevoegen, maar ben ik nooit afgeschrikt dat ik het idee had dat niemand met me wil dansen, puur uit eigen gevoel ontwijk ik misschien ook wel de betere dansers ? zodat ik daar geen last van heb.

Ik kan me maar 1 weigering afgelopen cfest herinneren van een bekende balfolkster, en eigenlijk moet ik t nog s navragen of dat om mij was of niet... Maar denk dat ik verder nooit tegen weigeringen ben aangelopen in het afgelopen half jaar.(10 balls en een volledig cfest balfolken)

Dus ik heb het persooonlijk als nieuwkomer niet ontdekt dat ik moeilijk danspartners kon vinden.

_________________
ik heb me nooit zo geconcentreerd op de bandjes in t wereldje meer op t dansen ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 10:14 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
saghws schreef:
Kees , ik denk dat het andersom is.

Ik ben bang dat op de lange duur steeds meer mensen Balfolk saai gaan vinden en daarom minder vaak zullen gaan dansen.

Ik denk dat het langer leuk en boeiend blijft als je juist af en toe eens een nieuwe dans introduceert.


Zoals dat ook het geval is bij Tango en Salsa? en het aantal verschillende dansen bij stijldansen is ook niet veel groter,

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 10:20 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Cooper schreef:
Zoals dat ook het geval is bij Tango en Salsa? en het aantal verschillende dansen bij stijldansen is ook niet veel groter


Bij Salsa, Tango en stijldansen is er een schier oneindige hoeveelheid variaties/figuren.

Bij balfolk meestal niet: dansjes als Hanter-Dro en An-Dro kunnen daardoor na verloop van tijd als "saai" worden ervaren.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 10:31 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
saghws schreef:
Cooper schreef:
Zoals dat ook het geval is bij Tango en Salsa? en het aantal verschillende dansen bij stijldansen is ook niet veel groter


Bij Salsa, Tango en stijldansen is er een schier oneindige hoeveelheid variaties/figuren.
Net als bij scottish, mazurka, en in mindere mate walsen (sp.) en polka.
En bij Tango heb je dan nog maar 1 dans,...dan is balfolk 4x zo spannend ;-)

saghws schreef:
Bij balfolk meestal niet: dansjes als Hanter-Dro en An-Dro kunnen daardoor na verloop van tijd als "saai" worden ervaren.

Daar ben ik het wel mee eens, maar het zijn makkelijke instapdansen. iedereen die het een keer gedaan heeft kan het aan zijn buurjongen uitleggen. ;-)

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 10:42 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Cooper schreef:
[En bij Tango heb je dan nog maar 1 dans,...dan is balfolk 4x zo spannend ;-)


De Argentijnse tango, de ballroom tango, de milonga.... ;)

Maar over stijldansen: ik krijg bij sommige nummers toch wel de neiging om een salsa/mambo in te zetten. Kijken mensen daar raar van op?
Ikzelf heb geen bezwaar tegen enkele mixjes, als het maar wel duidelijk een balfolk-bal blijft. Dus: balfolk, met tussendoor een ander dansje.
Met stijldansen doen wij hetzelfde: het is de hele avond stijldansen, met tussendoor soms een linedance. Zo heb je toch een leuke afwisseling, zonder dat het karakter van de avond veranderd.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 10:43 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
saghws schreef:
Bij balfolk meestal niet: dansjes als Hanter-Dro en An-Dro kunnen daardoor na verloop van tijd als "saai" worden ervaren.

Saaaaaii... mensen gaan zappen :laughing:
Om te spelen is'tie super leuk, maar bij de Andro haakte ik al vrij snel af om aan de bar te gaan hangen. Nu hang ik zo'n beetje bij alle dansjes aan de bar ;) Maar dat heeft niet noodzakelijk iets te maken met de saaiheid van 'n dans. Afbeelding
Een dans is natuurlijk zo saai als dat jij en je danspartner 'm maken. In 'n rijdans heb je minder mogelijkheid daar toe. Soms kun je een beetje swingen, of wat heftiger op en neer gaan met je handen (mits je er geen pinken afdraait), maar blijft het wel bij.

Ik denk dat er bij de koppeldansen variaties genoeg zijn en anders worden die wel weer verzonnen. Er zouden wmbtr wat meer bretoense dansen in zwang mogen raken. Bij gebrek aan variatie binnen een rijdans dus gewoon meer verschillende rijdansen doen :idea:

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 1:39 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Bij eigenlijk alle dansen kan de basis al prettig zijn om te dansen, als je beweging afgestemd is op je danspartner en de muziek. Bij bretonse dansen vind ik dit lastiger, omdat de beweging van meer mensen op elkaar afgestemd moet worden. Maar als dit lukt is het erg leuk, met name bij bijvoorbeeld Rond'de st. Vincent of Plinn. Als het goed gaat vind ik ook een Hanterdro of Andro nog steeds leuk om te dansen.

Ik denk dat de hoeveelheid dansen bij balfolk wel voldoende is, als ik merk hoeveel ik nog steeds kan leren en verfijnen bij vrijwel alle dansen. De afgelopen maanden ben ik juist de wals weer leuker gaan vinden, terwijl (of misschien deels omdat) daar amper figuren bij horen. Maar nieuwe dansen en muziek-variaties zijn ook erg leuk.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 1:51 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Rijdansen kunnen hele leuke variaties doen, maar dan ben je erg afhankelijk van de voorste.

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 1:57 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
GoofusInsanius schreef:
meer verschillende rijdansen doen :idea:


Ik stel (alweer) voor:
Hanter Dro Klamm
An Dro Retournee

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 2:32 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
saghws schreef:
Ik ben bang dat op de lange duur steeds meer mensen Balfolk saai gaan vinden en daarom minder vaak zullen gaan dansen.

Typische opmerking van iemand die niet naar de muziek luistert en alleen de pasjes telt.

Ik weet dat ik verdedigend klink, want het gaat mij er niet om het bal folk te verdedigen. Wat ik wil zeggen is dat de muziek voor mij veel belangrijker is dan de dansjes, en voor mij ook de reden om al dan niet naar een bal te gaan (Hot Griselda is momenteel voor mij een hele goede reden om te gaan). De dansen zijn voor mij nog niet eens de helft van het plezier dat ik aan een bal folk beleef. Veel leuker vind ik het om te horen wat de muzikanten voor spannende sets en arrangementen in elkaar zetten. Ik vind een scottish leuk om te dansen, maar als ik de muziek saai vind ga ik ook bier halen. De dans is voor mij puur een instrument om de muziek intenser te beleven. Als ik bij een dans teveel moet nadenken leidt dat mij alleen van de muziek af en dat vind ik jammer.

Wat mij daarin wel zorgen baart: de afnemende aandacht voor de muziek in het bal folk, ten gunste van de (complexiteit van de) dans. We lijken in Wageningen onderhand wel het enige bal te zijn met een open podium, en zelfs daar is langzaamaan steeds minder animo daarvoor. En geluiden als dit verschuiven alleen maar nog meer aandacht naar de dans in plaats van de muziek.

Maar om op het onderwerp terug te komen: andere dansen? Ik vind het best, probeer maar uit of het aanslaat. Het hoeft van mij ook niet allemaal Frans te zijn. Maar ik ben dus wel zo iemand die een polska eerder zou willen leren omdat het zulke mooie muziek is dan omdat het zulke leuke pasjes zijn.

Iemand voor een kruising bal folk - ceili? Kunnen we eindelijk een beetje Iers spelen op een bal... (Maar niet te snel he)

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 3:50 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Tja, ik ga naar een bal juist wel om te dansen en minder om de muziek. Dat komt vooral omdat ik niet echt thuis ben in instrumentele muziek en meer van de tekst ben. Ik heb er dus weinig verstand van en vind het dansen gewoon het leukst. Bovendien vind ik het jammer om alleen naar de muziek te luisteren, terwijl ik op een bal ben. Ik kan het ook niet tegelijk, want zo goed ben ik nog niet. Als ik meer muziek luister, ga ik het waarschijnlijk wel mooier vinden en er meer uit halen. Ook als ik beter word in het dansen, zal ik beter en makkelijker naar de muziek luisteren. Ieder het zijne.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 5:04 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Het is voor mij ook zo dat balfolk alleen na een tijdje gaat vervelen. En waarom dit bij tango/salsa/enz. minder is? Omdat er uit die dansen veel meer te halen valt. Er is niemand die zoveel kan vertellen over de mazurka als dat goede tango'ers over tango kunnen. Daar zit echt een wezenlijk verschil.

Maakt dat uit? Nee, op zich niet. Daarom gaan we lekker opzoek naar andere dansjes, combineren we dingen met elkaar en blijven we zoekende naar wat nieuw is.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 7:27 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
folkie schreef:
saghws schreef:
Ik ben bang dat op de lange duur steeds meer mensen Balfolk saai gaan vinden en daarom minder vaak zullen gaan dansen.

Typische opmerking van iemand die niet naar de muziek luistert en alleen de pasjes telt.

Ik weet dat ik verdedigend klink, want het gaat mij er niet om het bal folk te verdedigen. Wat ik wil zeggen is dat de muziek voor mij veel belangrijker is dan de dansjes, en voor mij ook de reden om al dan niet naar een bal te gaan (Hot Griselda is momenteel voor mij een hele goede reden om te gaan). De dansen zijn voor mij nog niet eens de helft van het plezier dat ik aan een bal folk beleef. Veel leuker vind ik het om te horen wat de muzikanten voor spannende sets en arrangementen in elkaar zetten. Ik vind een scottish leuk om te dansen, maar als ik de muziek saai vind ga ik ook bier halen. De dans is voor mij puur een instrument om de muziek intenser te beleven. Als ik bij een dans teveel moet nadenken leidt dat mij alleen van de muziek af en dat vind ik jammer.

Wat mij daarin wel zorgen baart: de afnemende aandacht voor de muziek in het bal folk, ten gunste van de (complexiteit van de) dans. We lijken in Wageningen onderhand wel het enige bal te zijn met een open podium, en zelfs daar is langzaamaan steeds minder animo daarvoor. En geluiden als dit verschuiven alleen maar nog meer aandacht naar de dans in plaats van de muziek.

Maar om op het onderwerp terug te komen: andere dansen? Ik vind het best, probeer maar uit of het aanslaat. Het hoeft van mij ook niet allemaal Frans te zijn. Maar ik ben dus wel zo iemand die een polska eerder zou willen leren omdat het zulke mooie muziek is dan omdat het zulke leuke pasjes zijn.

Iemand voor een kruising bal folk - ceili? Kunnen we eindelijk een beetje Iers spelen op een bal... (Maar niet te snel he)


Heh, ff snel reageren. Ik was mijn gedachten aan het ordenen om een dergelijke mail te gaan insturen, maar dan als nieuw topic :-)
Ben het grotendeels erg met je eens, maar later meer :-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 8:23 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
folkie schreef:
saghws schreef:
Ik ben bang dat op de lange duur steeds meer mensen Balfolk saai gaan vinden en daarom minder vaak zullen gaan dansen.

Typische opmerking van iemand die niet naar de muziek luistert en alleen de pasjes telt.


Als echte danser: ik dans het liefst met zijn drieen: mijn partner, de muziek en ik.
Helaas wordt er geregeld heel slecht geluisterd..... en soms slecht gespeeld....
Luisteren zonder dansen vind ik lastig, voor mij vraagt goede muziek om beweging
In mijn beleving: Een scottish zonder danstechnische variaties maar wel aangepast aan/ afgestemd op de muziek (swung, cadans en zo) is niet saai maar fijn. Na ruim 7 jaar balfolk (en ruim 35 jaar dansen)
Een technisch flitsende scottish die 'net niet' past is veel minder boeiend....

voor mij dan, er zijn vast mensen voor wie het anders is

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 91 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling