mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 11:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 10:13 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Ik voel me niet echt schuldig als ik dan op haar tenen sta, moet je maar schoenen aantrekken. De meeste dansen niet zo goed dat ik altijd precies weet waar ze staan en daardoor vind ik het niet volledig mijn schuld.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 10:30 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
als organisator houd ik altijd mijn hart vast: elk bal sneuvelt er wel een glas. Vegen helpt wel een beetje, maar soms blijft er nu eenmaal een splinter liggen.
Vreemd genoeg valt het aantal gesneuvelde blote voeten mee, slechts één blote voet sinds 2007. Nu is dat wel een beetje eigen risico, maar toch. Ik ben eigenlijk niet zo van die blote voetjes. (maar ik voer er geen kruistocht tegen)
Want als de zaal spekglad is, wil ik zelf ook wel eens de schoenen in de wilgen gooien. Ik kan me er dus ook schuldig aan maken. :hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 11:09 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Menno schreef:
als organisator houd ik altijd mijn hart vast: elk bal sneuvelt er wel een glas. Vegen helpt wel een beetje, maar soms blijft er nu eenmaal een splinter liggen.
Vreemd genoeg valt het aantal gesneuvelde blote voeten mee, slechts één blote voet sinds 2007. Nu is dat wel een beetje eigen risico, maar toch. Ik ben eigenlijk niet zo van die blote voetjes. (maar ik voer er geen kruistocht tegen)
Want als de zaal spekglad is, wil ik zelf ook wel eens de schoenen in de wilgen gooien. Ik kan me er dus ook schuldig aan maken. :hug:


Ik kan me toch wel wat memorabele verwondingen herinneren (niet bij mij, want ik heb schoenen, en ook niet in Nijmegen trouwens)... Die hadden niet met gebroken glas te maken, maar ze zagen er wel pijnlijk uit.

Wat Wageningen betreft viel me wel op dat mijn schoenzolen heel veel stof en andere zooi verzameld hadden. Dus misschien dat de gladheid daar ook iets te maken heeft?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 11:10 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Als ik een danspartner tref die op blote voeten danst dan dans ik toch anders dan wanneer zij geschoeid is. Ik ben dan onbewust meer bezig met het niet-op-de-tenen-staan dan met het lekker dansen en kan me voorstellen dat deze manier van dansen voor de dame ook minder plezierig overkomt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 11:21 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik vind (balfolk) dansen op blote voeten erg onverstandig.

Niet omdat ik dan op tenen stap want dat overkomt mij bijna nooit, zelfs niet met absolute beginners, ik snap ook niet waarom niet.
Maar omdat ik te veel erg trieste gevallen van Shin Splints en andere aandoeningen heb gezien die worden veroorzaakt door dansen op harde vloeren zonder voldoende demping.
Blote voeten hebben geen demping.
Goede dansschoenen wel.

Blote voeten op harde vloeren is een recept voor een ramp op latere leeftijd.

Helaas blijken de vloeren van de zalen waar ik meestal balfolk dans, een betonnen ondergrond te hebben.
(de Junushof is een gunstige uitzondering)
Lang leve de gymzalen met TL -verlichting!

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 11:25 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
saghws schreef:
Lang leve de gymzalen met TL -verlichting!


:mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 12:45 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Kees schreef:
Geldt dat alleen maar voor Zweedse dansschoenen?
Ik dacht dat dat voor meer dansschoenen geldt.


Sterker nog, de meeste schoenen met leren zool hebben een stroeve hak. Ikzelf heb niet specifiek dansschoenen gekocht (*) maar gewoon 'sjieke` schoenen met leren zolen, en ook die hebben een stroeve hak.

Blote voeten vind ikzelf niet zo handig. Ik heb in noodgevallen wel eens op sokken gedanst (als ik toevallig alleen stroeve schoenen heb, dan moet ik kiezen tussen voeten en knieën), maar dat is wel erg vermoeiend, omdat je dan tegen het 'dreunen' de hele tijd op je tenen danst. Met blote voeten draaien levert je gedraaide knieën op, en ook mijn voeten gaan ervan pijn doen. Bij een partner met blote voeten ben ik toch altijdwat voorzichter, met die schuiten van mij.

(*) Ik heb ze natuurlijk wel uitgezocht op dansbaarheid, omdat ik ze wel als dansschoenen gebruik, maar in mijn maat (48) werd specifiek voor dansen gemaakte schoenen me wat te duur. Ze bevallen trouwens prima, 't zijn enigszins kakkerige schoenen van het merk Avang. Ze zien er niet uit (naar mijn smaak tenminste, ik krijg ook wel eens complimentjes ;-) ) maar ze zitten lekker en dansen prima. Niet goedkoop trouwens, maar op stroeve zolen dansen kost me mijn knieën

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 24, 2012 11:46 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: zo mei 03, 2009 11:14 am
Berichten: 99
Woonplaats: Utrecht
saghws schreef:
Voor een hele stroeve vloer neem ik meestal mijn characteres (met leren zool), of desnoods mijn stijldans schoenen met cosy zool (soort suede).

Wat zijn dat, characteres?

En zweedse dansschoenen zijn specifiek geschikt voor gladde vloeren, of begrijp ik dat verkeerd? Zijn er winkels in NL waar deze te krijgen zijn?

Dansen op blote voeten doe ik bijna niet (meer). Ik trap niet zo gauw op tenen, dus dansen met een danspartner met blote voeten gaat meestal wel goed. Maar ideaal vind ik het niet; op blote voeten beweeg/draai je toch minder makkelijk dus komt het dansje meestal niet ten goede.

_________________
Dance forever or die trying


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 26, 2012 9:18 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: zo mei 01, 2011 5:11 pm
Berichten: 27
Bedankt voor het advies :) ik ben langs de winkel in Enschede gegaan en heb een nieuw paar voor tijdens de lessen :). Ik vind de schoenen die ik nu heb toch echt iets mooier voor een bal (iets netter), maar deze nieuwen helpen me wel het weekend door denk ik :)!
Ik ben inderdaad langs http://www.lepapillon.net/content/43/filialen/enschede gegaan, en werd vriendelijk geholpen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 9:34 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Marc schreef:
... maar deze nieuwen helpen me wel het weekend door denk ik :)

Let op: zorg ervoor dat je ze op zijn minst een beetje inloopt, al is het maar thuis in de huiskamer. Meteen met nieuwe schoenen beginnen met dansen zonder ze te hebben ingelopen lijkt me niet echt handig.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 9:51 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 05, 2009 2:02 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Amersfoort
Marc schreef:
Ik ben inderdaad langs http://www.lepapillon.net/content/43/filialen/enschede gegaan, en werd vriendelijk geholpen.


Daar heb ik mijn danssneakers (voor jazz, maar ook geschikt voor balfolk) ook gehaald en ze hebben daar inderdaad goed personeel. Beetje raar was wel dat ze, toen ik daar ging shoppen, een poster hadden hangen 'opheffingsuitverkoop' en de mededeling dat ze in Enschede gingen sluiten. En dat was iets van 1,5 jaar geleden. Mazzel voor jou dus. ;-)

Hier in Amersfoort hebben we ook een Papillon maar ik heb er nog niets van nodig gehad.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 9:53 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
Ik krijg inderdaad elk bal wel commentaar op het feit dat ik op blote voeten dans - met name over dat ik moet oppassen dat er niemand op gaat staan. Maar zoals hierboven al wordt gezegd - ik heb vrijwel nooit dat er iemand op mijn tenen gaat staan. Alleen in de jig en cercles wel eens, maar ja, zelfs als je schoenen aan hebt, gaat er wel eens iemand op je tenen staan.

Wat betreft draaien etc merk ik weinig problemen, maar ik ben dan ook nog niet zo'n vergevorderd danser, daar kan het ook van komen :). Voor mij nog geen gescheurde teennagels of blauwe voeten oid - anders zou ik inderdaad meteen schoenen aan doen.

Het is overigens ook geen principiele keuze, meer toevallig zo gekomen omdat mijn schoenen tijdens het Boombalfestival zo zompig nat waren dat ik ze maar uitdeed. En het danste prima daar op die houten vloeren... Ik loop sowieso graag op blote voeten dus dan was dansen op blote voeten een logisch vervolg.

@Saghws - maar dan word ik toch ook wel nieuwsgierig naar de nadelen van het op blote voeten dansen. Leveren knieen en gewrichten etc dan niet voldoende demping? Ik heb wel eens gehoord van gewrichtsproblemen bij mensen die regelmatig hardliepen op verkeerde schoenen, maar van dansen nog niet. Kan je er meer over vertellen?
Overigens dans ik ook wel eens op (normale, geen speciale) schoenen, als de vloer koud is - en de laatste keer danste dat wel prettiger (maar ik dacht dat dat kwam omdat ik eindelijk warme voeten kreeg :P). Wellicht moet ik dus ook maar aan de danssneakers... :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 10:41 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
ChingChuan schreef:
@Saghws - maar dan word ik toch ook wel nieuwsgierig naar de nadelen van het op blote voeten dansen. Leveren knieen en gewrichten etc dan niet voldoende demping? Ik heb wel eens gehoord van gewrichtsproblemen bij mensen die regelmatig hardliepen op verkeerde schoenen, maar van dansen nog niet. Kan je er meer over vertellen?


Tsja, wat dat betreft lijkt me dansen nog erger dan hardlopen. Denk bij balfolk maar aan een Plinn: je stampt toch behoorlijk op de vloer met je voeten. Je kraakbeen (wat in je gewrichten zit) vangt hier het grootste gedeelte van op. Echt goede dansvloeren zijn zwevend, waardoor de vloer licht veert en dus ook dempt. Bij veel balfolklocaties is de vloer echter 'hard' en veert dus niet mee. Alles komt dan neer op je eigen gewrichten. Daarom hoor je dansdocenten ook vaak roepen dat je door je knieën moet: afgezien van dat het makkelijk danst en er beter uitziet, voorkomt het ook blessures. Goede dansschoenen dempen ook, en zeker bij een harde vloer is het belangrijk dat je dempende dansschoenen hebt. Als voorbeeld van wat er kan gebeuren:

Een shin-splint is letterlijk een scheensplinter. Als je je botten overbelast door bijvoorbeeld hardlopen of dansen, kan er een splinter van je bot afbreken. De twee grote veroorzakers voor een shin-splint in de danssport? Verkeerde vloer (harde vloer) of verkeerde schoenen (zonder demping).

Een danshiel betekend dat je gewrichtkraakbeen beschadigt is. Grootste veroorzakers: verkeerde vloer of spitzen.

Nu zullen bovenstaande aandoeningen bij balfolk niet snel voorkomen, omdat je dan een flinke overbelasting hebt, maar het is niet uit te sluiten. Sagwhs doet al zijn hele leven aan dansen. Niet alleen balfolk, maar ook volksdans doet hij (op hoog niveau). Als hij geen goede schoenen draagt, heeft hij zo een blessure te pakken.

Ikzelf ben ooit met balfolk gestart op mijn stijldansschoenen. Erg prettig voor de walsjes en mazurka’s, maar een bourrée kan je er wel mee vergeten. Dat is veel te belastend om op niet verende schoenen te doen. Ik heb ook een tijdje op hele dunne jazzschoentjes gedanst, maar bij de bourrée, polka en Bretons gaf dit niet voldoende steun en vering. Overigens heb ik in die periode ook mijn gescheurde, blauwe teennagel opgelopen. ;)

Het is een beetje een lang verhaal, maar hopelijk is het nu wel ietsje duidelijker waarom sommige mensen zo op goede schoenen lopen te hameren. Nu heb je er nog geen last van, maar als je nog steeds danst als je 50 bent, dan voel je het wel.

Niet geheel relevant, maar hier een onderzoekje over blessurevrij dansen. Het gaat over streetdance, stijldans en salsa. Wat me wel opviel was dit stukje tekst:

Citaat:
De geblesseerde dansers is gevraagd
of zij preventieve maatregelen hadden
genomen. Bijna 40% van de geblesseerde
dansers geeft aan dat zij geen
preventieve maatregelen namen om de
blessure te voorkomen. Door de herstelde
dansers wordt aanpassing van
het schoeisel als preventieve maatregel
regelmatig genoemd.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 11:17 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Stukje van Christine gelezen. Toch maar een bezoekje brengen aan Papillon in Amersfoort? Ik dans al anderhalf jaar op Bommels, dat zijn nette herenschoenen die ik in het verleden bij speciale gelegenheden droeg en die toevallig een gladde leren zool hebben. Of de schoenen goed dempend zijn weet ik niet, ik heb er tot dusver geen last van gehad. Wel op het Boombalfestival last gehad van een overbelaste knie, maar dat kwam meer doordat ik de laatste dagen op het festival zelf op mijn gewone schoenen heb gedanst.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 11:55 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
Dankje voor de info, Christine! Zo leer je toch weer wat bij. Bij geneeskunde behandelen ze alleen maar voetbal, hardlopen etc, maar dansen kwam nooit aan bod, terwijl er toch ook een hoop mensen zijn die dat doen. Die link ziet er erg interessant uit, zal het eens beter gaan bestuderen.

Gehamer op schoenen vind ik overigens geen probleem, maar na een tijdje heb je het 'ben je niet bang dat er iemand op je tenen gaat staan' wel vaak genoeg gehoord... Maar het is zeker goed dat jullie het risico op echte blessures aanstippen, aangezien ik niet van plan ben om op korte termijn met balfolk te stoppen... :)

Nu denk ik dat ik vanavond nog maar wel lekker een dansje op blote voeten doe (tenzij de vloer koud is :P), maar wellicht ga ik in de toekomst maar eens op zoek naar een goed stel dansschoenen.

Is het een idee om hier eens een artikel of stukje in de nieuwsbrief aan te wijden? Voor de totale noobs op dansgebied zoals ik (balfolk is de eerste 'dansvorm' die ik beoefen) is het helemaal geen vanzelfsprekende info...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 180 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling