mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 7:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 12:10 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Om even advocaat van de duivel te spelen:
zeker in Amerika maar ook elders zijn er groeperingen die (met succes) juist het bare foot walking (/running/etc...) promoten omdat dat natuurlijker zou zijn.
Zie bijv. http://www.vibramfivefingers.com/about_vibram_fivefingers/health_wellness.htm
Ik ben zelf helemaal geen fan van blootvoets dansen, maar vind het blotenvoetenidee op zich wel interessant. Alleen denk ik dat we dan wel op zacht verend mos moeten gaan lopen, "zoals de natuur dat bedoeld heeft"...

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 12:35 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 05, 2009 2:02 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Amersfoort
Er zijn ook mensen die juist gewrichtsklachten hebben gekregen door het dragen van schoenen die te goed dempten. Je moet namelijk wel je kraakbeen gebruiken om het ook goed te onderhouden: er moeten dingen aangroeien en dat aangroeien moet gestimuleerd worden. Dus er moet wel iets van schokdemping gedaan worden door je gewrichten. Maar zoals met alles in het leven: te veel is niet goed.

Op blote voeten dansen doe ik zelf niet omdat ik het te koud vind en bang ben dat er dingen op de vloer liggen waar ik liever niet in ga staan. Splinters, glas (in bepaalde bar/cafe locaties bijvoorbeeld), andere troep. Daarnaast is grip voor mij ook een belangrijke factor want ik ervaar m'n blote voeten vaak als te glad. Zowel te stroef als te glad kan slecht zijn voor je knieën natuurlijk.

Enerzijds wil je natuurlijk niet door gaan met wat je nu doet (wel/geen schoenen) totdat het fout gaat, anderzijds zou ik zeggen: dans lekker op wat goed voelt voor jezelf. :) En vooral (pijn)signalen van je lichaam niet negeren.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 12:36 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
@Rob: als die herenschoenen lekker dansen dan lijkt het me niet zo'n probleem. Volgens mij dans je niet heel veel (ter vergelijking: ik dans 2 á 3 keer per week), dus je zult niet zoveel belasting hebben. Zorg wel dat je goed kunt draaien en dat je goed je knieën gebruikt. Ik zou zelf wel dansschoenen aanraden, maar ik wil geen mensen op kosten jagen met mijn gruwelverhalen over blessures. :peace:

@ChingChuan: graag gedaan! :)
Hetzelfde geld een beetje als bij Rob: ik wil geen mensen op kosten jagen. Maar bij bijvoorbeeld een dansstage dans je zo'n 20 uur in twee dagen tijd. Dat kan flink belasten, zeker als je workshops doet in een van de zalen die weinig tot geen demping hebben. Zorg in elk geval dat je schoenen meeneemt die lekker zitten en draaien.

@Lijntje: er valt wat voor te zeggen, maar je hebt ook meteen een punt met het zacht verende mos. De aarde veert beter mee dan beton. Ikzelf heb trouwens een erfelijke afwijking waardoor mijn voeten langzaam scheef zijn gegroeid. Dat wordt nu gecorrigeerd door speciale zolen in mijn schoenen. Als ik altijd op blote voeten zou lopen dan zou ik dus flinke pijn hebben (we kwamen achter het voeten-probleem nadat ik een paar maanden met slijmbeursonsteking rondliep doordat ik verkeerd op mijn voeten sta... au!).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 12:49 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
@Lijntje - ik wilde vroeger altijd barefooter worden, dus echt 100% op blote voeten lopen. Van mijn ouders mocht het niet, dus toen werd het compromis: op sandalen. Zonder sokken, het hele jaar door. En in de zomer stiekempjes af en toe een hele dag buiten op blote voeten (naar de supermarkt etc). Het was super (mijn voeten werden echt kouderesistent, dus gewoon warm etc. ook al vroor het) maar ja, in de geneeskunde is het toch niet zo handig dus voor het eerste jaar ben ik maar weer overgestapt naar schoenen. De eerste maand was afschuwelijk, schoenen waren veel te warm... :)

@Christine - naar de stage wilde ik sowieso wel schoenen meenemen (het lijkt me zo dat de polska niet echt prettig draait op blote voeten). Vorig jaar overigens ook gedaan, toen niet nodig gehad, maar beter mee verlegen dan om verlegen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 3:32 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
ChingChuan schreef:
@Lijntje - ik wilde vroeger altijd barefooter worden, dus echt 100% op blote voeten lopen. Van mijn ouders mocht het niet, dus toen werd het compromis: op sandalen.

Misschien is een beter benaderend compromis dan die Vibram-5-toe-shoes; ik ken 3 mensen die ze geregeld dragen, ook (juist) voor rennen en sporten. Je kan deze schoenen is allerlei verschillende varianten krijgen, met verschillende zolen ook, dus je kunt kiezen in hoeverre je wel of niet ook structuren van bijv. steentjes door je zolen heen wilt voelen. Zou me kunnen voorstellen dat deze variant bijvoorbeeld nog niet eens zo ongeschikt is om mee te dansen, al zou je wel moeten uitproberen of de zool niet te stroef is. Zorgt er in elk geval voor dat je geen splinters en dergelijke in je voeten krijgt, terwijl het toch bijna voelt als blote voeten!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 4:04 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di aug 17, 2010 1:36 pm
Berichten: 53
Woonplaats: Wageningen
Toch ook maar even reageren.

Ja, ook met schoenen aan kan je je voeten lelijk bezeren. Op de eerste Balfolk Fantasy Night in Tivoli is er een paar keer zodanig op m'n tenen gestaan (waarschijnlijk met kisten) dat ik toen nog maar 3 teennagels overhad die niet compleet blauw waren. Van die paar blauwe zijn er ook nog eens een paar afgevallen, die tijdens het teruggroeien weer beschadigd zijn, enfin, sindsdien heb ik nog steeds altijd een paar kapotte en/of blauwe teennagels.

Ik dans misschien een beetje verend en 'op m'n tenen', waardoor ik veel tegen de voorkant van m'n schoenen aankom; dat kan natuurlijk ook een reden zijn waarom m'n teennagels niet de kans krijgen netjes terug te groeien. Ik kan bij wijze van spreke een avond lang polka's dansen, maar de eerdergenoemde plinn hou ik niet eens één hele dans vol, omdat ik niet gewend ben niet te 'veren' met m'n voeten (tenminste, dat denk ik).

Als ik op blote voeten dans, wat ik soms wel eens doe, voelt het veel natuurlijker. Ik loop thuis altijd op blote voeten, soms ook buiten (ook in de winter) dus ik ben er wel een beetje aan gewend. Als m'n tenen er niet zo slecht uit zouden zien, zou ik vaker op blote voeten dansen. Op blote voeten doet het ook niet veel meer pijn als er iemand op je tenen gaat staan dan op schoenen.

_________________
Hvørjum skal eg dansa við?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 4:11 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Invar schreef:
Op blote voeten doet het ook niet veel meer pijn als er iemand op je tenen gaat staan dan op schoenen.


Niet waar! Ik merk heel duidelijk verschil! Waarschijnlijk heb jij net pech gehad met de personen die op jouw tenen zijn gaan staan, maar ik heb aanzienlijk minder last als er een lapje leer overheen zit! Ook kan er niemand tegen je tenen aan stoten, omdat je schoen je beschermd.

Wat betreft het op je tenen dansen: als je altijd op de bal van je voet staat, dan doe je iets niet helemaal goed. Hoe doe je dat in een bourrée? Ook hoor je niet constant tegen de voorkant van je schoenen aan te komen. Als dat wel gebeurd heb je óf verkeerde schoenen, óf je staat zo ver op je tenen dat het niet gezond is. Ik denk eigenlijk het eerste.

Sterkte met de tenen trouwens! :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 4:46 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 03, 2010 7:38 pm
Berichten: 11
Ik danste eerst vaak op blote voeten (heel in het begin zelfs op teenslippers met een extra touwtje) en later op ballerina's die ik extra vastmaakte met een lintje. Toen deze na Boombalfestival vorig jaar overleden waren (regen is best wel destructief :P) had ik van die soepele schoentjes met hele dunne zool, wat ook wel fijn danste, maar die gingen helaas ook redelijk snel kapot.
Ik heb toen nog eens op blote voeten gedanst, en door één tikje tegen mijn grote teen tijdens een wals was opeens mijn hele nagel eraf geslagen. (Nadeel van harde nagels gok ik, ze breken/scheuren niet, ze klappen er in één keer helemaal af). Sindsdien probeer ik het hard te vermijden op blote voeten te dansen :P
Ik heb nu een paar danssneakers gekocht, de Sansha Boomelight, en ik ben er erg blij mee, heb ook minder snel last van mijn knieeen heb ik het idee. (Yay voor demping!) Ik vind ze helaas niet mooi onder rokjes, maar comfort is ook veel waard :)
Ook heb ik omdat ik het niet kon laten en ze ze in mijn maat hadden (dansschoenen voor vrouwen in maat 43, niet heel makkelijk :P) een paar dansschoenen met hak gekocht, omdat dat zo mooi staat :P Ik merk wel dat ik echt nog moet leren om daar op te dansen, en dat het totaal niet handig is omdat dan veel mannen eigenlijk te klein zijn om echt comfortabel mee te dansen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 29, 2012 3:40 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Tanouska schreef:
Ik heb toen nog eens op blote voeten gedanst, en door één tikje tegen mijn grote teen tijdens een wals was opeens mijn hele nagel eraf geslagen. (Nadeel van harde nagels gok ik, ze breken/scheuren niet, ze klappen er in één keer helemaal af). Sindsdien probeer ik het hard te vermijden op blote voeten te dansen :P


Ja dat is nog wel de meest memorabelee verwonding. Ik hoorde van sommige mensen dat ze zwaar geschokt waren door jouw teen. Gelukkig is ie nu weer heel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 29, 2012 9:18 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 03, 2010 7:38 pm
Berichten: 11
O, echt? En ik zat daar maar te lachen en mijn nagel te laten zien :blush: Was echt raar, maar ik denk dat het door de adrenaline kwam :P Hij is nu aan het ingroeien, de rotzak :P


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2012 9:28 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Afgelopen weekend heb ik drie paar nieuwe dansschoenen gekocht! :biggrin:

Eén paar salsasneakers voor Zouk en Balfolk.
Eén paar streetdancesneakers voor volksdans en eventueel balfolk (gladde vloer of Bretonse workshop).
Eén paar ballroomschoenen voor stijldansen en tango (ben niet zo van de open teen).

Ik heb met de stijldansschoenen dit keer een lagere hak genomen, van 6 cm. Omdat ik problemen heb met mijn voet sta ik scheef en daardoor gaan mijn schoenen met naaldhakken ook scheef staan, waardoor mijn voet weer schever staat, etc. Met een lagere en stevigere hak heb ik hier hopelijk wat minder last van, totdat mijn voeten weer weten hoe ze goed moeten staan.
Geen rode schoentjes dit keer trouwens, maar zwart met zilver! :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 05, 2012 10:44 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: do jan 05, 2012 5:32 pm
Berichten: 22
Woonplaats: Barendrecht
interessant topic dit. Eigenlijk zou ik ook eens goede dansschoenen moeten hebben, maar ik heb nog steeds, na het doorlezen van het hele topic, nog weinig idee waarnaar ik op zoek moet. Ik kan me in mijn situatie ook niet heel veel veroorloven, ik doe nu alles op kisten, gaan lang mee, zitten lekker, fungeren tevens als motorlaarzen... maar wat betreft dansen zijn ze misschien niet zo ideaal. =P

_________________
Fotografie en ontwerp: www.masque-obscura.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 05, 2012 10:56 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Niet zo ideaal is een understatement. ;)

Op zich kan je voor 50 euro al een setje danssneakers kopen. En anders: zoek op de markt naar schoenen met gladde zolen. Dat is prettiger voor je knieën en je zult merken dat het een stuk beter danst.

Afgezien daarvan: mocht je tijdens de dansstage op een paar tenen gaan staan, dan liever met dansschoenen dan met kisten!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 06, 2012 3:21 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: do jan 05, 2012 5:32 pm
Berichten: 22
Woonplaats: Barendrecht
Goed, vandaag wezen kijken in de stad, maar ik heb niets geschikts kunnen vinden (of het zat/liep niet fijn, of het was te duur).

Dansstage wordt helaas gewoon op kisten ben ik bang..

_________________
Fotografie en ontwerp: www.masque-obscura.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 06, 2012 3:30 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Wat is je max.bedrag wat je eraan kwijt wil zijn?

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 109 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling