mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 9:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Kom jij naar een Folk-bal op 11 mei in Enschede?
Ja! 22%  22%  [ 2 ]
Misschien 67%  67%  [ 6 ]
Die sla ik over.. 11%  11%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 9
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Helaas..
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 7:46 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Fille schreef:
Ernie schreef:
Wellicht iets Belgisch? De jongens van Tref bijvoorbeeld?


Tref is een concert-formatie. Bij mijn weten spelen die geen bal.

Als je perse iets Belgisch wilt zou je ook kunnen denken aan Matoufet: een Waals duo met Marinette Bonnert op trekzak en Raymond Honay op viool. Of Rue de Village, die heb je zelf gehoord. :dancing:

Een van de beste Belgsische balspelers is mijnsinziens nog altijd Christian D'Huyvetter.

In Nederland heb je ook groepen die leuk bal kunnen spelen: Amerant bijvoorbeeld.




Ben het erg met je eens...Tref is voor concerten, niet voor Bals...Amerant zal vast erg goed zijn (alle losse muzikanten zijn erg goed)

Christian is erg goed....
ik vind Twalseree ook erg leuk als balband (FEEST!)
verder is er mijns insziens niet echt veel bijzonders Nederlands (please convince me of the opposite)
....behalve natuurlijk de akoestijners...
:-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Helaas..
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 10:01 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ernie schreef:
Maar toen kwamen we er achter dat het dan moederdag is. ...... Sorry, had er zelf ook erg veel zin in


Ik volg het even niet... Komt er een bepaalde band niet of gaat het hele bal niet door?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Helaas..
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 10:07 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
zeeroversandra schreef:
Ik volg het even niet... Komt er een bepaalde band niet of gaat het hele bal niet door?
Gaat niet door. Het hele bal niet.... Een beetje een afknapper maar ja. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Gelukkig kun je op 19 april op een steenworp afstand lekker dansen.
PS. Zeg Karnemelk hoe zit het met een bal in Deventer?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Ik ben nu Pilot
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 10:56 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
:crying: Echt janken dat dat Enschedese bal niet doorgaat. Vanwege moederdag nog wel. Moeders worden juist heel blij van zo'n bal.

Maar goed, niet te lang getreurd, want ik ben inmiddels pilot :dancing: en sinds gisteren ook trekzakker. En volgens Cooper zijn de Akoestijners de trots der natie als het om balbands gaat dus er is nog hoop.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Helaas..
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2003 10:21 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Cooper schreef:
Ben het erg met je eens...Tref is voor concerten, niet voor Bals...Amerant zal vast erg goed zijn (alle losse muzikanten zijn erg goed)


Amerant was een groot succes in 'Groesbeek' (Nijmegen) afgelopen jaar. Mensen waren echt onder de indruk. En dat bijna geheel van onze eigen Nederlandse bodem. (Alleen de violiste is Belgische)

(En dit zeg ik niet omdat de trekzakspeelster van Amerant mijn geadopteerde grote zus is... :biggrin: )

Citaat:
Christian is erg goed....


Bovendien heeft ie Michaela voor dansuitleg en kunnen ze na de hand bij mij logeren. Dat scheelt weer in de kosten...

Ook helemaal super is de Nederlands-Belgische combinatie Willem Schot en Olle Geris. (doedelzak + trekzak/viool)

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Helaas..
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2003 10:45 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
Tref is een concert-formatie. Bij mijn weten spelen die geen bal. Als je perse iets Belgisch wilt zou je ook kunnen denken aan Matoufet


In Ham is er toen heel wat gedanst bij Tref, maar inderdaad niet het hele concert. Vind het wel een mooie compromis en Wim weet de weg al.. Matoufet ken ik. Leuk. Heb daar nog eens een foto van op 't forum gezet.

Eerst eens uitzoeken wat hier aktief is. Er schijnt een bal-band te zijn met breder repertoire. En er is hier in Hengelo ook een leuke zaal, niet ver van 't station en er gaan meer treinen naar Hengelo dan Enschede.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2003 10:47 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Maar kom alsjeblieft niet aanzetten met Israelisch of Balkan of zo. :sick:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2003 11:03 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
Maar kom alsjeblieft niet aanzetten met Israelisch of Balkan of zo.


Phoe, wat eenkennig ;) Kan me voorstellen dat je 't niet wilt spelen, maar die dansen zijn toch erg leuk?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Helaas..
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2003 11:35 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
mota schreef:
PS. Zeg Karnemelk hoe zit het met een bal in Deventer?


Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat het 17 of 24 mei zou worden...en aangezien ik de 17e niet hoop ik op de 24e
:-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2003 12:50 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ernie schreef:
Fille schreef:
Maar kom alsjeblieft niet aanzetten met Israelisch of Balkan of zo.


Phoe, wat eenkennig ;) Kan me voorstellen dat je 't niet wilt spelen, maar die dansen zijn toch erg leuk?


Ik heb zes jaar lang gevolksdanst bij een 'internationale volksdansgroep' en die dansen komen me nu werkelijk de strot uit. Balkan vind ik op zich nog wel leuke dansen (nadeel is dat je ze moet kennen, want je kunt ze maar moeilijk zo even meedoen), maar de hele sfeer die er om heen hangt hoeft voor mij voorlopig even niet meer.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2003 1:07 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Fille schreef:
maar de hele sfeer die er om heen hangt hoeft voor mij voorlopig even niet meer.
Wat voor sfeer is dat dan volgens jou? Of kan ik dat beter niet vragen?
PS. Ik heb geen banden met Balkan dansgroepen dus je kunt wat mij betreft vrijuit praten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2003 1:13 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
mota schreef:
Fille schreef:
maar de hele sfeer die er om heen hangt hoeft voor mij voorlopig even niet meer.
Wat voor sfeer is dat dan volgens jou? Of kan ik dat beter niet vragen?
PS. Ik heb geen banden met Balkan dansgroepen dus je kunt wat mij betreft vrijuit praten.


Kweetniet. Als je de 'folk scene' gewend bent is al dat volksdans gedoe zo tuttig. Al die choreografien en zo. Hoe langer ik met traditionele muziek bezig ben des te meer begon ik me daar aan te ergeren. Maar da's heel persoonlijk natuurlijk. Voor in theater (zoals internationaal danstheater) is het wel mooi. Maar balkan muziek op zich kan best heel mooi zijn. Droom lekker weg naar een dorpspleintje in Roemenie... maar wat ze er in Nederland bij de doorsnee vereniging van maken boeit mij absoluut niet.

En Israelisch vind ik gewoon vreselijk: hebreeuwse popmuziek met vreselijk vergezochte choreografien met een hoog Kibbutsch gehalte. :sick:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2003 9:22 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Hehehe... Wat Fille hier beschrijft is precies wat ik me bij folkloristische dansgroepen voorstel, en het was me al eerder opgevallen dat ze veel balkan en veel israelisch doen... Dansjes opvoeren voor een publiek, compleet met bijbehorende klederdracht. "Het volgende dansje wordt in Hebron gedanst om elkaar op semtex-riemen te controleren" of zoiets. En dan gaat het cassettebandje aan en huppelen de dames over het podium. Het was een gezellige avond bij de Bond van Plattelandsvrouwen.

Nee, niet echt wat ik me bij een rock n roll sfeer voorstel. En dan te bedenken dat ze het tegenwoordig "folkloristisch dansen" noemen om van het "klompendansimago" af te komen. Is mij echt verteld, en ik heb de persoon in kwestie verteld dat ik "folkloristisch dansen" nou juist met iets hartstikke fouts en oubolligs associeer.

Maar dat gezegd hebbende: ik heb mensen Hongaars zien dansen op Saint Chartier, en dat was heftig! Topsport! Is iemand wel eens in het Hongaarse danshuis in Utrecht geweest? Is dat a la St Chartier of a la Bond van Plattelandsvrouwen? Ik moet namelijk maar eens aan mijn conditie gaan werken.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 06, 2003 12:27 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
folkie schreef:
folkloristisch dansen" nou juist met iets hartstikke fouts en oubolligs associeer.


Same here ;). 2 gescheiden werelden. Het volksdans gebeuren en de folkies zoals hier rondhangen. Heb het ook niet op kledendracht en dans demo's van die groepen.

folkie schreef:
Maar dat gezegd hebbende: ik heb mensen Hongaars zien dansen op Saint Chartier, en dat was heftig! Topsport! Is iemand wel eens in het Hongaarse danshuis in Utrecht geweest?


Indeed! En ben inderdaad eens naar Utrecht geweest en dat was wel erg moeilijk zeg. Dacht ik, nou met lang oefenen lukt dit misschien nog wel eens (zo'n mannen uitsloof-dans), bleek de tape op halve snelheid te lopen... Mocht je een uitdaging zoeken, kan ik 't van harte aanbevelen. 'S middags les en dan 's avonds bal met een band (vaak zigeuners direct uit Transsylvanie).

Losse opmerking over eerder: Ik bedoelde niet Tref, maar GOZE (Gezellig Onderuit Zonder Elektriek, Wim op treekzak en doedel en Maarten met gitaar)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 09, 2003 9:04 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
Kweetniet. Als je de 'folk scene' gewend bent is al dat volksdans gedoe zo tuttig


Dat heb ik gister maar eens even uitgeprobeerd (was in Enschede, dus niet geheel en al off-topic ;)

Begon al goed toen ik een mevrouw met hondje naar de Wilminkschool vroeg. "Voor het volksdansen?", vroeg ze me verbaasd met meewarige blik.. Aldaar weinig generatiegenoten natuurlijk. 3 jonge meisjes, een groep vrouwen van rond de 50 en 2 mannen waarvan 1 de leraar was, die er overigens meer uitzag als een hardloper met z'n strakke broek en sportschoenen. De les van anderhalf uur begon dan ook met een uitgebreide set rek en strek oefeningen :)

Veel Roemeens, Bulgaars, Hongaars en.. Armeens. Dat laatste had volgens mij weinig meer met folk te maken, leek wel ballet.. Wat me opviel was, dat 't allemaal zo onpersoonlijk was. Nooit eens iets in paren of desnoods iets tegenover elkaar in die eeuwige cirkel.. Ook vraag ik me af of ze nou een basis set van dansen hebben, die dan spontaan samen gedanst kunnen worden op volksdans dagen. Daar heb ik niet echt antwoord op gekregen (weet dat dat bij Hongaars wel zo is).

Ik heb natuurlijk de opkomst van het Bretonse aangekondigd, wat de leraar beaamde, maar hij was nu even niet geinteresseerd in een gastdocent ;) Wel een enthousiaste mevrouw die ik met ingeplugde mp3-speler in de pauze maar even een an-dro/hanter-dro, cercle en natuurlijk de scottisch geleerd heb. Missie volbracht ;)

Fietste onderwinds terug langs de Grolsch die toevallig net de wort aan het overpompen was. Prikkelt de neus, erg lekker..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 91 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling