mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo mei 05, 2024 8:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 4:06 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Een alternatieve danshouding kan zijn om als heer de rechterhand wat verder naar rechts te brengen en de linkerhand ook in de buurt van de schouder achter op de arm van de dame te leggen, zodat je met beide armen steun biedt. Deze houding gebruik ik soms om mijn rechterarm wat te ontlasten of als het drukker op de dansvloer is. Bovendien maakt het het makkelijker om als heer en dame met de voorkant evenwijdig te staan en niet open te draaien.

Deze houding ken ik als oefenhouding uit het stijldansen en kan bij balfolk, met name bij wals en mazurka, goed gebruikt worden.

Beginnende dansers kunnen beter duidelijk een houding leren, maar daarbij wel aangegeven krijgen dat te dicht op elkaar vaak niet op prijs gesteld wordt.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 4:11 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
***off topic***

tourdion schreef:
Het verbieden van de 'wiebelmazurka' :angry: zou al een hoop leed kunnen voorkomen. :idea:


Eh, dan moet je denk ik eerst de muzikanten verbieden om uberhaupt wiebelmazurka-achtige deuntjes te schrijven.

Op een mazurka van bijvoorbeeld Drieërlei valt namelijk niks te wiebelen, daar moet je wel op hopsen. Bij hun laatste optreden in Wilhelmina was daardoor de vloer ook bijna helemaal leeg tijdens de mazurka omdat er niet op te wiebelen viel en er maar weinig mensen waren die wisten wat ze dan wel op zo'n vrolijke mazurka moesten doen...

Op de populaire bals worden nog maar weinig van de traditionele hops-deuntjes gespeeld en de mazurka is daardoor bij de jonge dansgeneratie in een heel ander daglicht komen te staan denk ik. Daarnaast ligt het denk ik ook aan de instructeurs (niet allemaal) die alleen bij de instructie de hop/veer uitvoeren en de rest van de avond de schuivelmazurka uitvoeren. Als beginner zie je dat en krijg je het idee dat dat het eindstadium is van de perfecte mazurka en laat je de hop/veer vanzelf weer liggen....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 4:38 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 2:02 pm
Berichten: 485
Woonplaats: wageningen
Ik vind close dansen soms heel prettig, maar lang niet altijd. Ik houd er sowieso niet van als bij wijze van automatisme of 'omdat het zo hoort' geplakt wordt. Los van het intieme, danst het geplak vaak niet lekker vind ik. Bij draaien vind ik afstand prettig om snelheid te maken, en bij wang tegen wang mazurka's (ook weer met sommige mensen soms heel prettig) heb ik regelmatig last van kramp in mijn nek omdat iemand verwacht dat ik zijn/haar hoofd ook wel overeind houd.

Dit zijn volgens mij grotendeels modeverschijnselen en onwetendheid, waardoor een norm verschuift. 5 jaar geleden danste niemand een plakmazurka. Nu wordt het vaak zo voorgedaan, en deunen volgen de trend en worden steeds trager, waardoor iedereen dat overneemt en het lastiger is weer meer afstand in te bouwen. Ik denk/hoop dat hier wel weer een nieuwe balans in ontstaat waarin mensen door krijgen dat zowel close als met meer afstand prettig kunt dansen en dat je dat kan afwisselen afhankelijk van muziek/partner/etc.

Het probleem dat Jan aankaart gaat een stuk verder dan dit. Wanneer iemand stelselmatig te close is met hele jonge meisjes en ook na een dans contact blijft maken terwijl deze meisjes blijkbaar niet in staat zijn duidelijk te reageren en afstand te nemen, ontstaat er een bedreigende situatie. Als een meisje echt in paniek raakt, op het punt staat om naar huis te vertrekken, of zich heeft laten overtuigen dat ze bij gebrek aan slaapplaats ook wel bij deze meneer thuis kan overnachten (dankzij een bliksemactie met een leegstaand tentje en wat reserve dekens door mijn buren op de camping is dit voorkomen) is er echt een probleem.

Het moeilijke is dat een bal zo onoverzichtelijk is en er zoveel close gedoe gaande is, dat het onderscheid moeilijk te maken is. Bovendien kan je met een paar incidenten, hoe vervelend ook, niet aantonen of iemand gewoon onhandig is in zijn pogingen contact te maken/ het zoeken van een danshouding of echt verkeerde bedoelingen heeft. En je kan ook moeilijk iemand de hele avond in de gaten gaan houden, dus ik hoop maar dat iedereen snel zo weerbaar wordt als Bailarino, en dat het folk wereldje oplettend genoeg is om in te grijpen als het nodig blijkt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 6:11 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
frank schreef:
offtopic@tourdion: dit kun je vast waarderen, een filmpje van een workshop hollandse dansen op afgelopen andancas (portugal): Marzurka Holandesas @ andancas 2009
[/url]


Ha, de `Jan Pierewiet`. Tijd niet gezien!
Inderdaad very old school, maar daarom niet minder leuk.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 6:17 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Iertje schreef:
heb geleerd dat de hand tussen de schouderbladen, op het bh bandje moet liggen. Dit heb ik de volgende jaren ook te horen gekregen bij andere balfolk-instructies


Het zoveelste bewijs van star en dogmatisch navolgen van verkeerde opvattingen. Natuurlijk MOET die hand daar niet liggen. Hij moet liggen waar het voor beide (!) partners prettig voelt.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 7:07 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Ik ben het helemaal met Willowtree eens: ik was ook aanwezig in Gooik en het gedrag waar Jannes dit topic over is begonnen en dat gaat echt heel erg veel verder dan alleen maar onprettig close dansen. Dit gedrag van deze oude mannetjes naar veel en veel en veel te jonge, verlegen meisjes toe valt echt onder aanranding en neigt zeer sterk naar pedofilie.

Het is heel belangrijk dat iedereen op bals weet dat dit soort gedrag onacceptabel is. Ik weet dat er nu in België beter gaat worden opgelet en ik zal zelf absoluut ingrijpen als ik zoiets zie gebeuren.
Een 'etiquetteles' bij dansinstructie lijkt me meer dan nuttig, maar heeft met dit probleem niet heel erg veel te maken. deze mannen weten donders goed wie ze uitzoeken en bij wie ze ook daadwerkelijk over de schreef gaan. Dat zijn meisjes die niet iets zullen zeggen...

Misschien is het toch de taak van ons als 'spansgemeenschap' om dit soort gedrag een halt toe te roepen, want huilende meisjes die weg willen omdat ze een dergelijke ervaring achter de rug hebben, wil ik liever niet meer mee maken.

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 10:50 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: ma aug 03, 2009 9:43 pm
Berichten: 148
Voor t eerst dat ik t hoor, maar zeker niet iets waar ik zelf nog niet bij stilgestaan heb.

Het is jammer dat dit gebeurd, maar ik vindt het als heer die nog niet zo lang de mazurka kent ook inderdaad een lastig punt.
Want je danst al erg snel erg close, toch let ik erg goed op de dame hoe die de dans ervaart, om me zo aan te kunnen passen in mn houding.

En zelfs terwijl ik mezelf al close vindt dansen kreeg ik dit cf toch nog te horen dat ik best meer tegendruk kon geven, maar ik denk dat het belangrijk is rekening te houden met de dame hoe close die wil dansen, en als het goed is gaat het iets dichterbij en iets verder uit elkaar vanzelf als je als heer de ruimte geeft aan de dame afstand te nemen.

Maar voor mij geld ook dat commentaar tijdens de dans welkom is, want het moet leuk voor beide zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 11:01 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Barrin schreef:
En zelfs terwijl ik mezelf al close vindt dansen kreeg ik dit cf toch nog te horen dat ik best meer tegendruk kon geven

Close dansen en tegendruk geven is iets anders... Als je close danst hoef je juist minder tegendruk te geven omdat je aan elkaars hele lichaam al kan voelen welke kant het op gaat.

Maar goed, dat terzijde.

Ik heb het issue ook op Tradzone gedeponeerd (in een discussie die al gaande was over tegen elkaar geplakt dansen) en ze schrokken er daar nogal van geloof ik... (Misschien kwam dat ook doordat ik per ongeluk verkrachting zei ipv aanranding... oeps...) Er werd gezegd dat ze dachten dat het op kleinere bals niet echt voor zou komen omdat er dan meer sociale controle is. Een ander zei: dansen is op zichzelf al een soort aanranding want je komt vanzelf in elkaars intieme zone. Ook werd er geconstateerd dat het inderdaad een nieuwer fenomeen is om steeds dichter tegen elkaar te dansen. Het lijkt volgens deze persoon dat het gezien wordt als een soort teken dat je goed kunt dansen. Maar volgens hem is een goede danser juist degene die zich kan aanpassen aan de danspartner en zo met iedereen fijn kan dansen, en niet alleen met diegenen die heel close willen dansen.

Tot zover deze reportage, terug naar de studio!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 11:34 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 02, 2008 8:13 am
Berichten: 172
Woonplaats: Wageningen
Iertje schreef:
Was een van de bedoelde belgische mannen ook op folkwoods aanwezig? Of was dat gewoon een onschuldige belgische meneer met een buikje die niet door had dat het allemaal wel erg close werd waarmee ik danste?


Ik heb op Folkwoods ook dit probleem gehad met een man van rond de 50 (misschien dezelfde als jij dus?) en ik wist ook niet zeker of het nou expres was of niet. Ik heb wel tegendruk gegeven met mijn linkerhand, maar hij 'luisterde' totaal niet. Ik heb de dans afgemaakt, maar daarna mijn vriendinnen wel voor hem gewaarschuwd.

Ik denk dat het goed is om, als je zoiets meemaakt, aan andere meisjes die je met die man ziet dansen te vragen of ze het ook zo aanvoelden. Als dat zo is, lijkt een melding bij de organisatie me zeker niet verkeerd - en inderdaad de 'spansgemeenschap' erbij te betrekken zodat er in ieder geval een oogje op zo iemand wordt gehouden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 11:44 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Togram schreef:
Ik denk dat het goed is om, als je zoiets meemaakt, aan andere meisjes die je met die man ziet dansen te vragen of ze het ook zo aanvoelden. Als dat zo is, lijkt een melding bij de organisatie me zeker niet verkeerd - en inderdaad de 'spansgemeenschap' erbij te betrekken zodat er in ieder geval een oogje op zo iemand wordt gehouden.

Dat is inderdaad misschien wel de beste manier om verder leed te voorkomen. Als de "dader" merkt dat niemand meer met hem wil dansen, is de "lol" er snel af. Eigenlijk inderdaad een soort zwartboek aanleggen dus, maar dan mondeling en informeel, maar daardoor niet minder effectief.

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 8:45 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Update: ik hoorde dat de heer waar op de Boombalstage klachten over waren ingediend van het festival gezet was en niet meer welkom is bij Boombal.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 10:40 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 10, 2009 8:16 am
Berichten: 171
Woonplaats: Utrecht
Is 't niet handig om het vóórdat je het bij de organisatie meld, ook tegen te persoon te zéggen dat hij wel heel close danst en dat je dat niet prettig vind? Sommige mannen begrijpen stille hints écht niet (sorry mannen) en zijn zich echt van geen kwaad bewust.
Ik wil niets goed praten, maar "valse" beschuldigingen zijn ook niet bepaald gezellig.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 11:03 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Zet me toch wel aan het denken dit...zelf ben ik namelijk een ontzettende plakker en ja ik kies ook weleens mooie meisjes uit omdat ik jong ben en van mooie meisjes houd, tjah...dan dans ik daar graag mee...

Maar ik ben zelf van mening dat ik goed genoeg kan aanvoelen of de dame dan ook close wilt dansen of niet. Maarrrrr, ik denk dat de 'aanranders' dat zelf misschien ook wel denken. Kortom, dan is het lastig het ze kwalijk te nemen en ik kan hier wel mijn gal gaan spuwen over hun praktijken maar wie weet doe ik er zelf ook aan mee, zonder dat ik het door heb.

En misschien wel meer van de mensen hier, zonder dat ze het doorhebben.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 8:04 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Nogmaals, het gedrag van de aanranders gaat echt veeeeeeeeeeeeeeeeel verder dan 'close' dansen. Er is een verschil waar de nadruk ligt: meestal gaat het om dansen en komt dat close vanzelf. Bij deze mannen gaat het om close en is het dansen een bijzaak. Gewoon close dansen, nou ja, dat kan fijn zijn en soms niet zo fijn, maar het gedrag dat hier ter discussie staat is echt wat anders.
(dus Bart, begin maar met gal spuwen, hoor...bij jou heb ik danspartners nog nooit huilend weg zien lopen ;) )

Het zou een goed idee zijn om de man er meteen op aan te spreken. Dit wordt alleen moeilijk omdat zij zich juist lijken te misdragen bij meisjes die verlegen zijn en niet zo snel iets zullen zeggen...

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 8:08 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 2:02 pm
Berichten: 485
Woonplaats: wageningen
Bart schreef:
Zet me toch wel aan het denken dit...zelf ben ik namelijk een ontzettende plakker en ja ik kies ook weleens mooie meisjes uit omdat ik jong ben en van mooie meisjes houd, tjah...dan dans ik daar graag mee...


Volgens mij heeft niemand het hier over mooie meisjes gehad, alleen jong en verlegen. Dat kan je mooi/leuk/aantrekkelijk vinden natuurlijk, smaken verschillen ;-), maar daar ging deze discussie niet over.

Ik denk zeker dat meer mensen zonder dat ze het doorhebben over grenzen van hun danspartner heen gaan, ik ben er ook niet helemaal zeker van dat de heren waar deze discussie mee begon zich bewust zijn van de effecten van hun gedrag, al ging dat wel veel verder dan een enkel plakdansje met iemand.
Feit is denk ik dat wanneer het leeftijdsverschil toeneemt het duidelijker wordt voor toeschouwers dat een meisje zich misschien niet op haar gemak zou kunnen voelen, dus misschien zijn jonge, mooie, goeddansende mannen nog wel gevaarlijker :devilish:

(voor het gemak ga ik steeds maar even uit van een man die over de grenzen van een vrouw gaat, ik denk ook dat die situatie vaker voorkomt, maar omgekeerd of in dansparen van gelijk geslacht kan het natuurlijk ook)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 163 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling