mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo mei 05, 2024 5:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 11:59 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Fynn'ya schreef:
Ik vind die helemaal niet "gewoon", ik vind die m fijn, dat zei ik.

Ok, dat begreep ik uit wat je schreef:
Fynnýa schreef:
Ik persoonlijk ben heel blij dat steeds meer mensen gewoon een lekker romantische, rustige, wiebelmazurka dansen dan zo'n irritante hopspring-mazurka.

Maar dat maakt niet uit hoor (misverstand).
Dans vooral hoe je fijn vindt :hug:

Ik krijg zelf helemaal niet de indruk dat mensen het een slechte ontwikkeling vinden dat er meer close gedanst wordt.
Het is alleen belangrijk om er op te letten dat iedereen zich prettig voelt bij het dansen en het lijkt me belangrijk dat het niet de norm wordt.

Mijn complimenten trouwens aan de BBF-organisatie. Van wat ik hier lees, zijn ze er heel goed mee omgegaan dat er mensen waren die zich vervelend gedroegen. Knap.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 2:34 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Fynn'ya schreef:
Ik heb liever dat hen geleerd wordt dat je toch echt niet kan dansen op zo'n afstand, en dat het echt stukken vloeiender gaat als je gewoon je voeten in elkaars buurt houdt en met de hand meer op de rug dan op de zij echt stukken beter leidt, dan dat close dansen wordt afgeraden.

Leiden met meer afstand is lastig, perfect volgen wordt nog meer een uitdaging. Maar het kan dus wel.
Daarom vertel je in de instructie ook juist iets over danshouding.
De meeste mensen beginnen met dansen erg ver vanaf elkaar (als ze geen stelletje vormen), dan vertel je dat dichterbij elkaar dansen vaak makkelijker is. In het vervolg zal ik wat nadrukkelijker benadrukken dat te close ook niet werkt.
En dat je als volger mag weigeren daar verder in mee te gaan dan je fijn vindt :cool:

Fynn'ya schreef:
En afgezien van onzekere jonge meiden, iedereen kan toch gewoon zeggen dat ze iets niet fijn vinden?

Daar begon het juist mee: niet iedereen durft het gewoon te zeggen, of durft gewoon weg te lopen tijdens de dans als het te ver gaat...
En ook die meiden willen we niet kwijt, ik gun het niemand daar in beschadigd te worden!

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 2:51 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 20, 2006 12:15 pm
Berichten: 203
hérisson schreef:
Daarom vertel je in de instructie [...]
In het vervolg zal ik wat nadrukkelijker benadrukken dat te close ook niet werkt.
En dat je als volger mag weigeren daar verder in mee te gaan dan je fijn vindt


Laten we dat als dansuitleggers inderdaad meenemen als wijze les hier...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 4:10 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: ma aug 03, 2009 9:43 pm
Berichten: 148
Ook ik vindt dit soort ongepaste dingen erg belangrijk om goed te volgen, zelf ben ik al beginnend organisatie van balfolk friesland (nu alleen nog try out en uitleg dingen, maar hopelijk later meer:)) en vondt het al gelijk belangrijk genoeg om als mededeling/discussie op de balfolkfriesland hyve te plaatsen, voornamelijk omdat een groot aantal leden beginners zijn en dan weten dat het niet een verplichting is. Ook zal ik tijdens de kleine dansuitlegjes van bijv de scottisch het meenemen als het over danshouding gaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 11:13 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: za feb 16, 2008 7:19 pm
Berichten: 63
Iertje schreef:
Inderdaad nare gebeurtenissen :raisedeyebrow:


Was een van de bedoelde belgische mannen ook op folkwoods aanwezig? Of was dat gewoon een onschuldige belgische meneer met een buikje die niet door had dat het allemaal wel erg close werd waarmee ik danste?

Deze man [weggehaald door admin - geen omschrijvingen geven op het forum, dit kan per pb]

Durf deze omschrijving toch wel te geven omdat het hier om een echte aanrander gaat en het belang van onze jongste dansers toch belangrijker vind dan privacy van deze man, en het ook het belang van onze gezamelijke hobby in het gedrang is. Geloof dat deze man het ergste van de twee is, de andere [weggehaald door admin - geen omschrijvingen geven op het forum, dit kan per pb]

Denk ook dat het van belang is dat wij vooral elkaar en onze jongste dansers er mee bekend maken wie de heren zijn en zonodig voorbereid zijn, in te grijpen als het zich nog eens op een van "onze"bals voorkomt


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 11:42 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Volgens mij is er een duidelijk verschil tussen mensen met foute bedoelingen en mensen die niet helemaal precies weten hoe er met close dansen moet worden omgegaan.

Mensen met foute bedoelingen laten zich niet corrigeren, mensen die het niet helemaal precies weten, laten zich wel corrigeren als het goed is.
Ik heb de topic 'close dansen' maar even naar boven gehaald om die twee aspecten uit elkaar te trekken en ieder in een eigen topic aan bod te laten komen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 1:11 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: za feb 16, 2008 7:19 pm
Berichten: 63
Muziekja schreef:
Een echte "aanrader" op de dansvloer dus!


Dank je wel, lief :hug: :rose: :rose: :rose:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 2:13 am 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: za aug 01, 2009 1:04 pm
Berichten: 16
Woonplaats: Leuven (België)
jannes schreef:
[weggehaald door admin - geen omschrijvingen geven op het forum, dit kan per pb]

Dit is idd de man die we hebben laten verwijderen op BBF na een tweede incident waarbij een meisje huilend was weggelopen van hem, maar pas op met beschrijvingen, ik ken nog wel een aantal mannen die aan die beschrijving voldoen en op deze manier misschien ten onrechte als schuldige worden bekeken.

Wat ik zou aanraden is van aan het begin en aan het einde van de initiatie hints te geven hoe je kan aangeven als iemand te ver gaat en te melden dat indien er problemen zijn, je dit aan de organisatie kan en moet doorgeven. Tevens zou ik er en ik ga het daarover met Klesie van Boombal eens hebben, zoeken naar een geschikte manier om hem te helpen, want hij heeft een probleem en als hij enkel wordt weggehouden van bals dan doet hij dit wel ergens anders, bij salsa of weet ik veel waar en wie weet doet hij op termijn nog ergere dingen! Mijn voorlopige voorstel is iets in de aard van als hij nog eens klachten veroorzaakt een waarschuwing, bij de volgende klachten wordt hij verwijdered van alle soorten folkactiviteiten tot hij kan bewijzen dat hij zich laat behandelen en dat er ook geen klachten meer komen.

PS1 het is zeldzaam maar het gebeurd ook dat je als man te dicht bij een vrouw wordt getrokken, gelukkig zijn er dan handige uitwegen van te draaien ed :D

PS2 het is niet enkel het close dansen dat soms als bedreigend wordt aanzien, mijn zotte blik en zot doen kwam naar het schijnt bij één of meerdere meisjes ook bedreigend over, spijtig genoeg had ik dit tijdens het dansen niet zelf opgemerkt en hebben anderen mij dat moeten zeggen :$


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 8:44 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Pieter (pepe) schreef:
...pas op met beschrijvingen, ik ken nog wel een aantal mannen die aan die beschrijving voldoen en op deze manier misschien ten onrechte als schuldige worden bekeken.

Daarom heb ik de omschrijving weg gehaald. Je kunt privé of per pb dit bespreken, dan weet je meer zeker dat je het over dezelfde persoon hebt, en worden er geen onschuldige mensen voor de verkeerde aangezien.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 9:35 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
zeerover schreef:
Daarom heb ik de omschrijving weg gehaald. Je kunt privé of per pb dit bespreken, dan weet je meer zeker dat je het over dezelfde persoon hebt, en worden er geen onschuldige mensen voor de verkeerde aangezien.

:applause: Bravo voor ons aller Zeerover die dit topic zo goed in de gaten houdt!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 10:23 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Pieter (pepe) schreef:
PS1 het is zeldzaam maar het gebeurd ook dat je als man te dicht bij een vrouw wordt getrokken, gelukkig zijn er dan handige uitwegen van te draaien ed
Jawel hoor, laatst was ik de bok. Geweldige zwier-wals maar de dame (die mij onbekend was) bleef maar tegen me aangeplakt. :sick: Geen idee hoe ik d'r moest afschudden en aan de zwier en de zwaai moest krijgen. Gelukkig duren de meeste walsjes geen uur dus heb mijn tijd uitgeplakt en de volgende mazurka's en walsjes me snel uit de voeten gemaakt als ze zoekend rondkeek.

Pieter (pepe) schreef:
PS2 het is niet enkel het close dansen dat soms als bedreigend wordt aanzien, mijn zotte blik en zot doen kwam naar het schijnt bij één of meerdere meisjes ook bedreigend over
gaaf! Als het om ons heen te serieus wordt wagen Huathe en ik ons ook regelmatig aan een muppet imitatie op de dansvloer. lang leve de muppet-mazurka's.Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 2:05 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:48 am
Berichten: 9
Woonplaats: Menen
Ik weet nu wie beide heren zijn. één ervan had ik al in zeil. ander minder. Nu ik ga die niet openbaar maken en enkel zelf in oog houden. want ik wil niet vals beschuldigen of zo. Maar als er één echt probleem is met beide heren dan moeten we stappen nemen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 06, 2009 1:48 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Walgelijk verhaal. Hier moeten we ons echt bewust van zijn, en wat we eraan kunnen doen.

Hierbij mijn twee centen, naar wat ik in Unitas heb meegemaakt (10 jaar geleden dan he, ik word oud). Wellicht dat de huidige generatie (m.n. kroegcie) er ook wat over kan zeggen.

Als er klachten over opdringerige mannen waren, dan sprak de organisatie die man erop aan. Bij herhaling/weigering zijn gedrag te wijzigen werd hij eruit gezet, evt met een weigering voor een bepaalde tijd. Unitas had destijds geen bordjes "lastig gevallen? Meld het aan de bar!", maar ik weet dat andere zalen dat wel hebben/hadden.

Daar valt wel wat op aan te merken natuurlijk. Zo'n bordje is een goed begin, maar niet iedereen durft de man in kwestie erop aan te spreken. Dat lijkt me belangrijk om op een dansuitleg te melden. Ik ben er niet voor om aparte 'dansregels' in te voeren. Als een vrouw vindt dat een man te ver gaat, moet ze dat kunnen zeggen. Luistert hij niet ("ah joh, doe niet zo flauw") moet ze dat uiteindelijk aan de organisatie kunnen melden. De organisatie van een bal moet dus ook weten hoe daarmee om te gaan (en wat Unitas destijds deed vind ik een goed beleid). Blijft over het feit dat die man naar andere bals kan gaan. Ik vind signalementen uitwisselen link (er zijn meer mannen met een buikje en ik hoop ook ooit 50 te worden). Als je een man aanspreekt is het heel makkelijk om hem zijn naam te vragen. Niet: "paspoort svp" Wel: 'verdachte' naar een rustige ruimte vragen, je stelt je voor en vraagt zijn naam. En legt rustig uit dat er klachten zijn geweest en dat je niet gedient bent van dergelijk gedrag op je bal.

Verder: ik ben het er absoluut niet mee eens dat vrouwen er verantwoordelijk voor zijn dat ze worden lastig gevallen. Er is maar een verantwoordelijke en dat is de aanrander zelf.

Tenslotte: hulde voor de goede manier waarop Zeerover de discussie beheert!

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 06, 2009 3:32 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Is er eigenlijk van de aanranding ook melding gedaan bij de politie? We kunnen het wel intern in de balfolkwereld aanpakken, maar dan kan de dader inderdaad wel weer op een ander bal of feest terecht. Als er elke keer melding van wordt gemaakt dan kan de politie deze personen ook beter in de gaten houden en kunnen ze ook daadwerkelijk bestraft worden. En misschien staan deze mannen al in de database van de politie en hadden ze een voorwaardelijke straf, misschien had dit incident ze aan een paar maanden cel kunnen helpen?

Daarnaast vraag ik me ook af in hoeverre je iemand een toegangsverbod kan opleggen zonder dat de politie daarvan op de hoogte is. Of misschien moet je iets van een standaard gedragsreglement hebben voor bals zodat je ook daadwerkelijk geschreven regels hebt die in geval van overtreding kunnen worden toegepast?
Misschien kunnen organisatoren van bals beter even een belletje naar de lokale politie plegen om te informeren wat ze in zo'n geval moeten doen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 06, 2009 7:27 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
folkie schreef:
Er is maar een verantwoordelijke en dat is de aanrander zelf.
Is er ergens in de discussie een onverlaat dan die iets anders beweerde dan? Die kan ook direct op de potentiële verdachten lijst.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 191 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling