mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo mei 05, 2024 6:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 12:34 am 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: za aug 01, 2009 1:04 pm
Berichten: 16
Woonplaats: Leuven (België)
Iertje schreef:
Is er eigenlijk van de aanranding ook melding gedaan bij de politie? ... En misschien staan deze mannen al in de database van de politie en hadden ze een voorwaardelijke straf, misschien had dit incident ze aan een paar maanden cel kunnen helpen?

Daarnaast vraag ik me ook af in hoeverre je iemand een toegangsverbod kan opleggen zonder dat de politie daarvan op de hoogte is.


Er is geen melding gedaan bij de politie, die zouden met 1 melding ook niet veel kunnen doen denk ik zo, maar misschien kan je als organisatie (of als gemotiveerde vrijwilliger) ofzo namen en verklaringen van slachtoffers ook bijhouden voor het geval van herhaling om zo uiteindelijk met een groter gebundeld dossier iets te kunnen aanvangen. Enkel het dreigen met dit dossier kan mogelijk al een belangrijke stap zijn.

Een toegangsverbod is perfect mogelijk, iemand buitensmijten onder (fysieke) dwang denk ik niet tenzij mogelijk door speciaal daarvoor opgeleide mensen denk ik.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 11:21 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 02, 2008 8:13 am
Berichten: 172
Woonplaats: Wageningen
De man die van Boombalfestival weg is gestuurd, was gisteren ook op het bal in Utrecht (als ik goed ben geïnformeerd dat dat deze man was..)

Moeten 'wij' (Nederlandse spansgemeenschap) hem gewoon zijn gang laten gaan en hopen dat hij hier niks uithaalt? Moeten we hem hier ook weigeren op alle bals? Moeten we hem er een keer op aanspreken dat sommige meisjes het niet prettig vinden hoe hij danst, en of hij dat kan/wil aanpassen, en dat we hem in de gaten houden?

Ik vind het heel lastig. Ik heb een keer met deze man gedanst en dat was niet prettig. Nu zie ik de hele tijd dat hij met andere (jonge) meisjes danst en dan voel ik me zelfs een beetje schuldig (maargoed, ik kan niet iedereen voor hem waarschuwen..) Het lijkt me goed als we er toch íets aan doen..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 11:26 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Menno schreef:
folkie schreef:
Er is maar een verantwoordelijke en dat is de aanrander zelf.
Is er ergens in de discussie een onverlaat dan die iets anders beweerde dan? Die kan ook direct op de potentiële verdachten lijst.


volgens mij is dat niet in deze discussie gezegd, maar ik denk dat Folkie er op doelt dat aanranders dat juist vaak als excuus gebruiken voor hun gedrag


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 12:14 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 2:02 pm
Berichten: 485
Woonplaats: wageningen
Pieter (pepe) schreef:
Er is geen melding gedaan bij de politie, die zouden met 1 melding ook niet veel kunnen doen denk ik zo


In een ander verband geeft de (nederlandse) politie duidelijk aan ook geinteresseerd te zijn in meldingen van incidenten, ook wannneer de bedreiging weinig concreet is (melding is niet direct aangifte). Al is het maar voor de statestiek, zodat ze weten wat mogelijk problemen zijn.

Togram schreef:
De man die van Boombalfestival weg is gestuurd, was gisteren ook op het bal in Utrecht (als ik goed ben geïnformeerd dat dat deze man was..)

Moeten 'wij' (Nederlandse spansgemeenschap) hem gewoon zijn gang laten gaan en hopen dat hij hier niks uithaalt? Moeten we hem hier ook weigeren op alle bals? Moeten we hem er een keer op aanspreken dat sommige meisjes het niet prettig vinden hoe hij danst, en of hij dat kan/wil aanpassen, en dat we hem in de gaten houden?


Op grond van een onzekere persoonsbechrijving zou ik vooral geen mensen verdacht gaan maken. De organisatie van een bal aanspreken bij (vermoeden van) ongewenst gedrag en hun de betreffende persoon laten aanspreken lijkt me het meest taktisch. In dit geval: volgens mij is Lou op de hoogte over wie het gaat toch? En als spansgemeenschap een oogje in het zeil houden is natuurlijk altijd goed, zolang er maar geen mensen worden weggekeken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 1:04 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Menno schreef:
Is er ergens in de discussie een onverlaat dan die iets anders beweerde dan? Die kan ook direct op de potentiële verdachten lijst.

Fynn'ya schreef:
En ik denk dat wij als vrouwen daar ook wel medeverantwoordelijk voor zijn.

Togram, ik zou ook voor het 'identificatieprobleem' eens te rade gaan bij de huidige (voormalige?) kroegcie. (Voor niet-Unitassers: de kroegcie is/was een soort 'ordedienst' - klinkt heftiger dan het is, maar het zijn de mensen die ingrijpen bij opstootjes, viespeuken etc.) Unitas had (in mijn tijd, zei de oude heer) sowieso het probleem dat elke avond andere kroko's (kroegcieleden) aan de deur stonden, dus soms was je aangewezen op signalementen die je op de kroegcievergadering had gekregen. Daarnaast was er geloof ik ook contact met andere kroegen over notoire lastpakken, maar verder dan omschrijvingen kwam je natuurlijk niet.

In dit soort situaties was vooral de naam van de persoon waardevol. Het hoeft maar een voornaam te zijn. Als je iemand met zijn voornaam kan aanspreken geef je al een signaal dat je de persoon kent, en het is een extra check om te zien of het de persoon in kwestie is. Ik betwijfel of je iemand kan vragen hoe die heet en als de naam dan inderdaad [censuur] is, hem kan weigeren. Als je zeker weet dat hij het is, kun je hem denk ik er wel op aanspreken dat hij geen beste reputatie heeft en dat je geen ongepast gedrag tolereert.

Ik denk daarom dat je van echt notoire aanranders naam en signalement zou kunnen uitwisselen tussen balorganisatoren. Niet openbaar, maar wel in 1-op-1 contacten. Dus ook geen kettingmails (god forbid), en check bij zulke berichten ook de bron en vraag wat er precies is gebeurd als je zo'n melding binnenkrijgt.

Of het nou een mailtje van een bevriende balorganisator is, of een klacht van een bezoekster tijdens je bal: ik denk dat het allerbelangrijkste is om bij feiten te blijven: wat deed hij? hoe reageerde zij? hoe reageerde hij daarop? En vervolgens om hem op de feiten aan te spreken, en zo min mogelijk op jouw of haar interpretatie ervan. "Hij zit achter me aan" is een interpretatie, "ik heb hem al vijf keer gezegd dat ik niet met hem wil dansen maar hij blijft mij in een houdgreep de dansvloer op sleuren" is een reeks feiten.

Ik zat nog te denken over 'dansweerbaarheidstrainingen': je kan op een dansuitleg kort uitleggen hoe je aangeeft dat je iets niet wil. Je kan het op een dansuitleg even kort oefenen/voordoen: wat zeg je ("ik vind dit te dichtbij", "ik wil dit niet", etc.), en wat doe je (iemand van je afduwen?). Een aanhouders melden bij de organisatie.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 1:24 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
folkie schreef:
Ik zat nog te denken over 'dansweerbaarheidstrainingen': je kan op een dansuitleg kort uitleggen hoe je aangeeft dat je iets niet wil. Je kan het op een dansuitleg even kort oefenen/voordoen: wat zeg je ("ik vind dit te dichtbij", "ik wil dit niet", etc.), en wat doe je (iemand van je afduwen?). Een aanhouders melden bij de organisatie.

Dat is misschien wel een goeie, want het lijkt nu nogal not-done om mondeling kritiek te uiten en het kan ook wel wat bot overkomen als je na elk dansje even haarfijn gaat uitleggen wat wel en niet leuk was, maar bij mensen die over grenzen gaan moet je het zeker kunnen zeggen. Dan is het tijdens een initiatie wel goed om aan te geven dat dat best kan en helemaal niet uit den boze is.

Enneh, in Utrecht is de betreffende persoon zeker wel in het oog gehouden, zowel door Lou als door mij, en met mij misschien nog wel anderen.

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 1:42 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
willowtree schreef:
Togram schreef:
De man die van Boombalfestival weg is gestuurd, was gisteren ook op het bal in Utrecht (als ik goed ben geïnformeerd dat dat deze man was..)

Moeten 'wij' (Nederlandse spansgemeenschap) hem gewoon zijn gang laten gaan en hopen dat hij hier niks uithaalt? Moeten we hem hier ook weigeren op alle bals? Moeten we hem er een keer op aanspreken dat sommige meisjes het niet prettig vinden hoe hij danst, en of hij dat kan/wil aanpassen, en dat we hem in de gaten houden?


Op grond van een onzekere persoonsbechrijving zou ik vooral geen mensen verdacht gaan maken. De organisatie van een bal aanspreken bij (vermoeden van) ongewenst gedrag en hun de betreffende persoon laten aanspreken lijkt me het meest taktisch. In dit geval: volgens mij is Lou op de hoogte over wie het gaat toch? En als spansgemeenschap een oogje in het zeil houden is natuurlijk altijd goed, zolang er maar geen mensen worden weggekeken.


Ja ik weet wie het is en hij was inderdaad op het bal gister. Hij was zelfs ook bij de workshop. (Wat me verbaasde, want wat we in deze workshop deden kon hij al wel.) Wen en ik hebben de gelegenheid aangegrepen door inderdaad in de workshop langer stil te staan bij dit punt. Dansen doe je met z'n tweeen en moet voor beiden leuk zijn. Probeer in de gaten te houden wat de ander prettig vindt, en als dit niet lukt, geef het dan aan als je het niet prettig vindt, en doe vooral niets wat je niet fijn vindt.

Maar volgens mij is dit iets waar zowel een eventuele aanrander als een slachtoffer weinig mee kunnen. Het lijkt mij dat de eventuele aanrader toch die voelsprieten mist, en dat het slachtoffer het toch niet durft te zeggen. Maar wellicht helpt het om dat soort dingen vaak te horen te krijgen.

Verder heb ik hem inderdaad in de gaten gehouden. En de meisjes waar hij mee danste. Maar daar is aan de buitenkant echt heel weinig aan te zien. Pas als het echt mis gaat en dan is het te laat, is het te zien. 't viel me op dat hij af en toe meerdere dansjes met hetzelfde meisje danste, maar is dat dan erg? (Juist omdat is zelf heel weerbaar ben, en me niet voor kan stellen dat je ja zegt tegen een danspartner waar je echt geen zin in hebt, vind ik het heel moeilijk om in te schatten wanneer in te grijpen.)

Ik heb hem in de gaten gehouden en er zijn mij niet echt dingen opgevallen. Enkel in een tovercirkel met hem gedanst en echt gemakkelijk voelde ik me daar ook niet bij. Maar ligt dat aan hem of aan de verhalen die ik heb gehoord?

Meer kon ik gister voor mijn gevoel niet doen. Kan hem de toegang tot de bals ook niet echt weigeren vind ik. Maarja, wachten tot het mis gaat is ook niet echt prettig. Maar als er anderen zijn die dingen opvallen, of die z'n danspartners spreken, laat het mij vooral weten. Ik overweeg hem inderdaad een volgende keer aan te spreken.

Oftewel, ik weet het ook niet zo goed...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 1:43 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
folkie schreef:
Ik zat nog te denken over 'dansweerbaarheidstrainingen': je kan op een dansuitleg kort uitleggen hoe je aangeeft dat je iets niet wil. Je kan het op een dansuitleg even kort oefenen/voordoen: wat zeg je ("ik vind dit te dichtbij", "ik wil dit niet", etc.), en wat doe je (iemand van je afduwen?). Een aanhouders melden bij de organisatie.


Als je het hebt over aangeven wat je niet wilt, mag je het best breder trekken. Ik werd gisteren een beetje het slachtoffer van iemand, die vond dat ik de mazurka niet goed danste, Op een gegeven moment begon die plotseling heel lomp aan me te duwen en te trekken om mij in de voor haar gewenste houding en bewegingen te krijgen.
Misschien dacht ze dat non-verbale correcties subtiel zijn, maar zo ervaarde ik het zeer zeker niet. Ik ervaarde het meer als een krachtmeting (ze gebruikte behoorlijk wat kracht om door mijn manier van dansen heen te breken) dan als een dans.
Een handvat om gewoon te zeggen wat ze blijkbaar niet bevalt, is dan veel aangenamer en duidelijker.

Ook kreeg ik gisteren te maken met een dame die persé de mannenrol in de tovercirkel wilde hebben en dat met brute kracht wilde opeisen.

Als er aan assertiviteit aandacht besteed gaat worden, mag subtiliteit zeker niet ontbreken.

[Deel weggehaald door administrator. Praten over wie de persoon is of zou kunnen zijn, graag persoonlijk/onderling doen en niet op een openbaar forum, zodat er geen onschuldige mensen (onbedoeld) zwart gemaakt worden.]


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 2:16 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Louise schreef:
Wen en ik hebben de gelegenheid aangegrepen door inderdaad in de workshop langer stil te staan bij dit punt. Dansen doe je met z'n tweeen en moet voor beiden leuk zijn. Probeer in de gaten te houden wat de ander prettig vindt, en als dit niet lukt, geef het dan aan als je het niet prettig vindt, en doe vooral niets wat je niet fijn vindt.

:applause: :applause:

Lou schreef:
Maar volgens mij is dit iets waar zowel een eventuele aanrander als een slachtoffer weinig mee kunnen. Het lijkt mij dat de eventuele aanrader toch die voelsprieten mist, en dat het slachtoffer het toch niet durft te zeggen. Maar wellicht helpt het om dat soort dingen vaak te horen te krijgen.

Of iemand iets hoort, weet je nooit, maar het kan zeer zeker helpen dat dit soort dingen gezegd worden bij een dansinitiatie.
Vooral voor "potentiële slachtoffers" kan het denk ik erg helpen als ze zich bewust zijn van het feit dat ze "nee" mogen zeggen.
Zeker als je nieuw bent in de balfolk, is het natuurlijk aftasten wat de omgangsvormen zijn en kan ik me voorstellen dat iemand moeite heeft om zijn/haar grenzen aan te geven.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 2:17 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 2:02 pm
Berichten: 485
Woonplaats: wageningen
Mensen laten we voorzichtig zijn met raadspelletjes en bespreken van vermoedens over wie het is, en wanneer die persoon waar allemaal gesignaleerd is. Dit is nog steeds een openbaar forum.

Louise schreef:
willowtree schreef:
Ik heb hem in de gaten gehouden en er zijn mij niet echt dingen opgevallen. Enkel in een tovercirkel met hem gedanst en echt gemakkelijk voelde ik me daar ook niet bij. Maar ligt dat aan hem of aan de verhalen die ik heb gehoord?


Dit is wel een belangrijk punt. Door er zoveel over te praten (wat ik overigens wel heel nuttig vind) ontstaat er ook een sfeer van verdachtmakingen. Opletten is goed, fijn dat je er als organisator ook zo bewust mee bezig bent! Maar als er geen dingen gebeuren die je zonder voorkennis niet normaal zou vinden is er volgens mij niets aan de hand.
Het zou zonde zijn als dansplezier verdwijnt doordat je je alsmaar moet gaan afvragen waar de grens ligt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 2:21 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Kees schreef:
Als je het hebt over aangeven wat je niet wilt, mag je het best breder trekken.

Uiteraard, maar misschien niet in dit topic?
Als het gaat over grenzen aangeven, etc. kan het al snel heel breed worden.

willow schreef:
Mensen laten we voorzichtig zijn met raadspelletjes en bespreken van vermoedens over wie het is, en wanneer die persoon waar allemaal gesignaleerd is. Dit is nog steeds een openbaar forum.
Ik sluit me hierbij aan en wil iedereen dringend verzoeken dat privé te doen en niet hier op het forum.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 2:40 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
zeerover schreef:
Louise schreef:
Wen en ik hebben de gelegenheid aangegrepen door inderdaad in de workshop langer stil te staan bij dit punt. Dansen doe je met z'n tweeen en moet voor beiden leuk zijn. Probeer in de gaten te houden wat de ander prettig vindt, en als dit niet lukt, geef het dan aan als je het niet prettig vindt, en doe vooral niets wat je niet fijn vindt.

:applause: :applause:

Ja, vond het heel goed dat je hier gister aandacht aan besteedde in de dansworkshop, Lou! :applause: Vond het ook goed dat je daarbij aan de vrouwen liet zien dat je een man op afstand kunt houden door met je duim tegen het sleutelbeen te drukken. Goed als mannen dat signaal kennen; dat ze weten dat als een vrouw daar aan het duwen is dat ze dan graag meer afstand wil. Enige verbeterpuntje vind ik nog de manier waarop je het brengt. Je verhaal hierboven is prima, maar in de workshop voegde je er nog een zinnetje aan toe in de trand van "dit om enge dingen te voorkomen". Dat vond ik wat ongelukkig klinken voor zo'n groep beginnende dansers. Gebeuren er dan enge dingen? Waar ben ik nu weer in beland?? :peace:
Gewoon aangeven dat het je goed recht is om om afstand te vragen en dat 'plakken' niet hoeft als je dat niet wil, lijkt me voldoende. :luck:

Verder was bij de 'andere man uit Gooik' duidelijk zichtbaar dat hij ongewenst bezig was: hij aaide en knuffelde de meisjes tijdens het dansen. :sick: Dat is wat duidelijker dan close dansen.... :peace:
Ben blij dat de aanrader van de dansvloer mij eventjes expres tegen hem op liet botsen zodat ik goed kon zien hoe hij eruit zag en gewaarschuwd was. :hug:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 2:51 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik doe m'n best om dit topic de hele dag door te volgen en ik edit af en toe berichtjes (normaal niet mijn gewoonte).

Dat ik dit topic zo goed in de gaten houd, is omdat het een heel gevoelig onderwerp is. Vooral gevoelig voor mensen die er mee te maken hebben gehad. Heel of half aangerand worden, mensen die over je grenzen heen gaan, dat is allemaal geen pretje. Iets om zorgvuldig over te praten dus.
(en dat gaat heel goed, supergroep mensen is dit :hug: )

En daarnaast houd ik het in de gaten, omdat het niet de bedoeling is, dat er mensen onterecht beschuldigd worden, of zelfs dat er schudlige mensenlijk publiekelijk (op een openbaar forum) aan de schandpaal genageld worden.

Af en toe is het wat lastig om te beslissen wat ik wel en niet edit, ik hoop dat mensen niet beledigd zijn als ik iets in hun bericht aanpas.
Soms stuur ik een verduidelijkend pb-tje, maar niet altijd ('k heb m'n handen vol aan dit topic ;~) ). Als je dringende vragen hebt over een aanpassing, stuur me dan vooral een pb.

:rose:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 3:03 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Zeerover, je doet het geweldig. Bedankt!

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 4:02 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Je doet het super, zeerover. :applause:
Ik zat al over mijn laatste alinea te twijfelen of het nu wel zo verstandig was dat te schrijven, maar gelukkig heb je zelf het initiatief genomen die te verwijderen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 178 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling