mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za mei 04, 2024 12:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 292 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 20  Volgende

Vragen of gevraagd worden?
Ik laat de ander (meestal) het initiatief nemen 10%  10%  [ 4 ]
Ik neem zélf (meestal) het initiatief 36%  36%  [ 14 ]
Ongeveer fifty-fifty: ik vraag en wordt gevraagd 54%  54%  [ 21 ]
Totaal aantal stemmen : 39
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 3:51 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ja... en daaraan kan ik toevoegen dat het voor jonge mannen vaak weer raar is om met een oudere dame te dansen. Ik merk nu al dat sommige jongens van een jaar of 17 ongemakkelijk kijken als ik ze tegenkom bij de Gigue. :raisedeyebrow:
Dit zijn echter vaak de "nieuwelingen". Als de avond vordert en de wat meer ervaren dansers overblijven dan merk je toch dat de verschillen in leeftijd een stuk makkelijk wegvagen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 3:52 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Barrin schreef:
@ Christine, ik denk dat t inderdaad voor de jonge meiden moeilijker is dat er wel volwassenere mannen willen dansen met mogelijk rare bedoelingen.... dan voor de heren... die kunnen sneller van goede bedoelingen uitgaan denk ik.


Weet je dat ik van 'rare' bedoelingen tot voor kort nooit iets gemerkt heb. :cow:

Natuurlijk is dansen een fysiek gebeuren, en natuurlijk zijn er mannen/vrouwen soms in iets anders geinteresseerd dan alleen dansen.
In Gennetinnes heb ik met mannen gedanst die minstens 25 jr ouder waren, heerlijke danspartners waren daar bij. Voor mannen van 25 jaar jonger geldt trouwens precies hetzelfde!
Oh ja, met één verschil: de ouderen dansen traditioneel, je jongeren verwachten meer talent in het volgen. Laat ik het nou allebei leuk vinden :biggrin:

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 4:06 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Barrin schreef:
En omdat ik mezelf niet zo goed vind zal ik sneller ouderen ontwijken... bang om te falen...(ook al blijkt dat ze je achteraf best wel dingen willen leren ipv afkraken)

Huh? Want ouderen dansen per definitie beter? Hmmm... Ik geloof niet dat ik het met je eens ben...

Maar goed, het ging hier niet zozeer over leeftijd, maar over vragen/gevraagd worden. Ik dans zelf ook wel graag met mensen die ik al ken. Niet omdat ik bang ben met nieuwe mensen te dansen, maar inderdaad omdat ik die mensen graag zie en spreek en het dansen dan deel uitmaakt van het sociale gebeuren met vrienden. Maar op festivals, zoals van de zomer bij le Grand Barbichon, waar relatief weinig bekenden zijn, vind ik het heel leuk om met onbekenden te dansen. Zo leer je weer nieuwe mensen kennen, Fransen, Spanjaarden, Italianen... Alleen maar tof! Straks bij Bals en Soir zal dat ongetwijfeld ook zo gaan.

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 4:26 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
saghws schreef:
Ik heb er de afgelopen paar bals eens een beetje op gelet en het valt mij op dat er inderdaad een groepje LBB-ers is dat vrijwel uitlsuitend met elkaar danst.

Je ziet ze steeds ofwel langs de kant staan/zitten of met elkaar dansen.


Ik doe hier fanatiek aan mee. Nou, niet perse de 'bekende dansers' maar ik ga zeker te weten wel op zoek naar goede dansers. Afgelopen bal in de musketon heb ik alleen maar fijne dansjes gedaan (en ik leg de lat daarvoor best wel 'hoog') en dat komt omdat ik heel gericht ja en nee heb verkocht en gericht mensen ten dans heb gevraagd.

Ik kom niet op een bal om alleen maar rond te hupsen, ik kom daar om fijn te dansen en dat kan ik bij lange na niet met iedereen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 4:27 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 8:26 am
Berichten: 61
Woonplaats: Waalwijk/Tilburg/Etten-leur
Lijntje schreef:
Straks bij Bals en Soir zal dat ongetwijfeld ook zo gaan.


Bals en Soir? Hoort dat bij elkaar, van elkaar, naast elkaar? En wat is het?

_________________
'There are three rules for writing a novel. Unfortunately no-one knows what they are..' Somerset Maugham


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 4:27 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Leuk festivalletje in frankrijk over 1,5 week. En het is dus 1 naam :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 5:03 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Oh ja, de vraag 'vragen of gevraagd worden' sneeuwde bijna onder......
Het is een beetje fifty-fyfty.
Ik probeer wel iedere keer met 1 of meer mensen te dansen die ik nog niet ken, soms met verrassend fijn gevolg.
En natuurlijk, als je minder mensen kent dans je met meer onbekenden. Altijd spannend.

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 7:02 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Bart schreef:
Ik kom niet op een bal om alleen maar rond te hupsen, ik kom daar om fijn te dansen en dat kan ik bij lange na niet met iedereen.


Hier kan ik deels bij inkomen. Ik snap volledig wat je bedoeld (met stijldansen zal ik ook niet snel met een eerste-jaars dansen), maar uiteindelijk worden 'beginnelingen' goed door wat vaker met goede dansers te dansen.
Saghws bijvoorbeeld heeft me meegenomen met een paar walsen (ook onregelmatige) die ik nog niet eerder heb gedaan. Daardoor heb ik het wel meteen goed geleerd. Andersom ging mijn Mazurka met hem volgens mij best ok, en daar had ik weer lopen prutsen als iemand mij tijdens het Mokumbal niet op sleeptouw had genomen.

Overigens moet het niet alleen van dansen met goede dansers afkomen, ik ga naar de workshop zondag! :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 7:48 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Fijn dansen hoeft ook niet altijd met goede dansers te zijn. Ik ken een aantal minder goede dansers waar ik heel leuk mee kan dansen.

En ja je leert dansen door met betere dansers te dansen, maar ik zie mezelf niet als liefdadigheidsinstelling en ga dus geen mazurka's of prachtige walsjes opofferen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 9:16 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Bart schreef:
En ja je leert dansen door met betere dansers te dansen, maar ik zie mezelf niet als liefdadigheidsinstelling.


"Intermediate" dus, volgens de schaal van Dick Crum

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 9:22 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Christine schreef:
dat het voor jonge mannen vaak weer raar is om met een oudere dame te dansen.


Niet dat Dansjuf al een "oudere dame" is, nog lange niet, maar één van de reden dat ze bijna nooit meegaat is dat ze bijna nooit gevraagd wordt. En dat zou best heel goed een leeftijdskwestie kunnen zijn.

En da's best jammer, want zoals door meerdere mensen al opgemerkt, kan men heel veel leren door te dansen met mensen die het goed kunnen.

(Voor de mensen die dansjuf niet kennen: zij kan het goed ...)

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 10:13 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 12, 2008 2:46 pm
Berichten: 332
Woonplaats: Delft
Ik moet zeggen dat ik het fijn vond dat in het begin iemand me wat op weg heeft geholpen met wat basic dingen. Het was voor mij enorm leerzaam en het was voor de heer in kwestie (hopelijk) ook veel fijner omdat ik beter ben gaan dansen. Beetje een win-win situatie dus. Als beginner kun je best aan een gevorderde danser hulp vragen als het niet erg lukt. Daar heb je beiden wat aan. :)

Dat mensen je kunnen verrassen bleek wel vorige week in Eindhoven. Ik heb heerlijk gedanst met iemand die nog nooit eerder had gedanst.

_________________
"If you're not dancing, you're wasting your feet!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 10:44 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
saghws schreef:
Bart schreef:
En ja je leert dansen door met betere dansers te dansen, maar ik zie mezelf niet als liefdadigheidsinstelling.


"Intermediate" dus, volgens de schaal van Dick Crum


FF wat uitleg (uit een ander topic van een tijd geleden):
De schaal van Crum:
Beginning dancer: knows nothing.
Intermediate dancer: knows everything; too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: too good to dance with anyone.
Advanced dancer: dances everything. Especially with beginners.


Of zoiets, want ik heb gewoon het gevoel dat ik 'knows something' mis.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 11:15 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Ik wil nog enkele dingen zeggen over vragen en gevraagd worden:
- er zijn steeds meer mensen die mensen afwimpelen, omdat ze een bepaalde dans aan iemand beloofd hebben. In hoeverre conflicteert dat met de etiquetteregel dat je een dans niet moet weigeren om vervolgens met een ander te gaan dansen?

- een gebeurtenis in Gent: ik vroeg iemand ten dans, die moest er lang over twijfelen en nadenken, zei uiteindelijk 'ja', maar moest wel even wat wegleggen aan de andere kant van de zaal. De zaal is al aan het dansen geslagen, dus dat duurt wel even. Ondertussen word ik door een ander meisje ten dans gevraagd. Zo vaak komt dat niet voor bij mij, dus ik voel me dan wel gevleid en ik ga met haar dansen. Het is niet netjes, maar als ik moet kiezen tussen een nogal weifelend meisje, waarvn ik me uberhaupt afvroeg of die terug zou komen, en iemand die blijkbaar graag met mij wil dansen, dan weet ik het wel.

- In Oud-Turnhout kwam ik wel bij een clubje iets gevorderde dansers terecht. Gewoon omdat ik die al kende, hetzij van naam, maar meestal alleen van gezicht, van de Boombalfestivals en andere bals. En dat is dan gewoon erg leuk, omdat je dan makkelijker mensen kunt vragen, die gewoon goed kunnen dansen (volgens mij kon driekwart van de zaal dat niet, dus ik was wel blij dat ik daar stond). En ik moet zeggen dat ik het toch wel leuk vond om daarbij te staan. Ook al trok ik wel mijn eigen plan: ben niet zo iemand van de vaste groepjes, ik zwem overal een beetje tussendoor. En als ik me zo lekker in mijn vel voel, dan kan ik een afwijzing heel makkelijk van me af laten glijden, iets wat me op andere momenten veel minder makkelijk afgaat. Zo bleef ik met een meisje, dat me voor een dans had afgewezen, staan praten en dat brak het ijs volledig, want daarna hebben we de rest van de avond de nodige dansjes gedaan.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 7:59 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Kees schreef:
er zijn steeds meer mensen die mensen afwimpelen, omdat ze een bepaalde dans aan iemand beloofd hebben. In hoeverre conflicteert dat met de etiquetteregel dat je een dans niet moet weigeren om vervolgens met een ander te gaan dansen?


Dat conflicteert niet, want beloofd is beloofd.
En die belofte was er eerder.
Je gaat niet VERVOLGENS met een ander dansen, je gaat dansen met degene die jou EERDER had gevraagd.

Op Scandinavische bals wordt elke dans altijd twee keer achter elkaar gedanst, da's best handig. Kun je 'm met twee verschillende partners doen.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 292 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 163 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling