mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma apr 29, 2024 9:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 1:36 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Het Haagbal is gewoon tof! De foto's bewijzen het weer eens en het valt me op dat, afgezien van enkele 'landelijk bekende balfolkies' (LBB), het Haagbal blijkbaar een eigen publiek bedient.

Op het afgelopen Mokumbal hoorde ik van een LBB dat hij bijna allemaal nieuwe mensen zag. Hoewel er dan vraagtekens gezet zouden kunnen worden bij zijn door mij toegedichte status als daadwerkelijke LBB'er, bracht zijn mededeling mij pas in tweede instantie op dat idee. Eerst zochten de volgende vragen hun uitweg:
- Valt regionale betrokkenheid anderen ook op (dus dat mensen dicht in de buurt een bal folk bezoeken en verre oorden mijden of dat LBB's elkaar bijna nergens meer tegenkomen tenzij ze heel erg hun best doen en van tevoren afspreken),
- Is regionale betrokkenheid onderdeel van het succes van bal folk in algemene/bredere zin
- Zijn de structureel georganiseerde Oases Van Balfolk (Wageningen, Haagbal, PARA, Spansbal, Eindhoven, Utrecht, Enkhuizen/Hoorn, Mokumbal, Nijmegen, Venlo) vooral aangewezen op hun eigen achterbannen?
- Is de programmering van invloed om verre reizen te maken en dus een middel/garantie om op een bal een hogere opkomst te krijgen.
- In hoeverre wegen de ongerief veroorzakende oorzaken van logeerpartijen - denk aan half opgeblazen luchtbedjes of van krioelende wandluizen doorspekte leenmatrassen - op tegen het wel of niet maken van verre reizen naar de Oases Van Balfolk.

Dat vroeg ik me dus zo'n beetje af na de mooie foto's van Campie.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 8:25 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Zo'n mooie uiteenzetting verdient een eigen topic, Flimmie :hug:

[off-topic](wat is dat toch met jullie tegenwoordig... aparte topics aanmaken voor EHBO-cursussen en of je naar Wageningen of Enschede gaat... en dan zo'n mooi discussie-onderwerp in een topic van het Haagbal proppen.... Zeker jij als LBB-er zou toch beter moeten weten....)[/off-topic]

Spanscel Noord begon het zo'n twee/drie jaar geleden voor het eerst op te vallen dat er vaste, ons onbekende, balfolkies kwamen. Vol enthousiasme komen ze elke keer, het zijn locals en wij kennen ze niet. En volgens mij gaat een groot deel daarvan alleen naar onze bals en spanst dus twee keer per jaar.

Ik vind dat wel erg leuk en bijzonder. Dat mensen het kennelijk zo leuk vinden dat ze balfolk.nl in de gaten houden om te weten wanneer er een bal is in Grunn (ook een Oase van Balfolk, ook al stond die niet in jouw opsomming, Flimmie..) en niet verslaafd hoeven zijn om toch te blijven komen. ... volgen jullie me nog?...
Dat twee keer per jaar in je eigen stad genoeg is, om toch te blijven komen.

Wij zijn niet afhankelijk van de regionale achterban, het is bij ons altijd een mooie verdeling. Regionale achterban met veel nieuwelingen (want die enthousiaste mensen nemen elke keer weer nieuwe enthousiastelingen mee) en LBB-ers. Ik vind dat persoonlijk (als bezoeker) altijd het leukst. Als er zowel nieuwe mensen zijn, als een groepje bekenden.
En als organisatie vind ik het ook het leukst :~) Het is leuk als LBB-ers blijven komen, ook al zijn er tegenwoordig meer bals en hoef je niet per sé meer ver te reizen. Dat is voor ons erkenning dat we leuke bals organiseren. En het is super gezellig :hug:
En je loopt als organisatie natuurlijk minder risico als er zowel locals als LBB-ers uit het land komen. (wij hebben natuurlijk ook een aardige groep lokale LBB-ers :cool: )

Programmering is zeker van invloed om verre reizen te maken. Daarom zijn wij een paar jaar geleden ook begonnen met het aanbieden van muziek-workshops voorafgaand aan het bal. Op die manier is het aantrekkelijk om naar Grunn af te reizen.
We zijn alleen dit jaar overgestapt om dat nog maar één keer per jaar te doen, aangezien het wel pokkeveel regelwerk is en aardig wat stress geeft... Misschien kan het in de toekomst weer naar elk bal, als we hulp krijgen van die nieuwe onbekende locals. ;)

Logeerpartijen worden volgens mij meestal niet als ongerief gezien, maar juist als gezellige afterspans, die juist een meerwaarde zijn voor een leuk bal. Maar dan moet je dus wel mensen kennen in de stad waar het om gaat.

Ok, dat was het voor nu met m'n vage hoofd ;)
Leuk topic, Flimmie :hug:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 8:32 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Nou, ik zie de uiteenzetting van Flimmie meer als een product van te laat naar bed gaan. Het lijkt een beetje op de constatering: het is opvallend hoe weinig Amsterdammers hun inkopen doen in Maastricht.
En dan maar gelijk een onderwerp daarvan maken☚?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 9:55 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Om half drie 's nachts krijg je de beste topics :idea:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 10:32 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
zeerover schreef:
Programmering is zeker van invloed om verre reizen te maken. Daarom zijn wij een paar jaar geleden ook begonnen met het aanbieden van muziek-workshops voorafgaand aan het bal. Op die manier is het aantrekkelijk om naar Grunn af te reizen.


Uhh, als je een bal organiseert, wil je toch zoveel mogelijk DANSERS hebben? Ligt het dan niet meer voor de hand om er een DANS workshop aan te laten voorafgaan?

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 10:37 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Groningen wil SPANSERS. :devilish:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 2:34 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
flimmie schreef:
(Wageningen, Haagbal, PARA, Spansbal, Eindhoven, Utrecht, Enkhuizen/Hoorn, Mokumbal, Nijmegen, Venlo)

Flimmie was ons denk ik niet vergeten hoor zeerover ;-).

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 2:49 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 10, 2009 8:16 am
Berichten: 171
Woonplaats: Utrecht
Zijn de LBB'ers vaak ook niet de meer gevorderde dansers? Ik kan me voorstellen dat de locals uiteindelijk ook LBB'ers worden? Of zie ik dat verkeerd?
*ik moet zeggen dat ik er erg weinig over kan zeggen, omdat ik volgens mij toch wel een soort local ben :crying: *


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 3:26 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
LBB-ers zijn vooral folkies die in het hele land op bals aangetroffen worden. Meestal is dat omdat ze te verslaafd zijn aan dansen om te wachten tot het volgende bal in de buurt. En door veel te dansen, worden ze vanzelf gevorderder. Maar dat hoeft helemaal niet. Je kan prima LBB-er zijn zonder dat je goed hoeft te dansen, als je maar vaak je kop laat zien, en je kan ook goed kunnen dansen zonder je ooit buiten je woonplaats te begeven. (En jij komt dansen in Utrecht en Eindhoven, dus ben je ook 'n LBB-er.)

Zo dit klinkt alsof LBB-er een term is die al jaren wordt gebruikt, maar ik zag hem vandaag ook voor het eerst, en dit is mijn interpretatie...

Ik vind het ook supertof om te zien hoe er steeds meer mensen in het hele land zijn die dansen, en dat bals steeds voller worden, terwijl ik inderdaad ook steeds meer het idee krijg dat er minder voor gereist wordt (pp).

Even wat statistieken: van de 90 mensen die nu hebben gereserveerd voor het bal in de Moira, komen er 35 uit utrecht (of binnen een straal van 10 km) en 55 uit de rest vh land:
Abcoude
Amstelveen
Amsterdam
Arnhem
Bennekom
Bunschoten
Delft
Den Bosch
Den Haag
Deventer
Doetinchem
Eindhoven
Ermelo
Exmorra
Groningen
Haarlem
Hoofddorp
Leeuwarden
Leiden
Leiderdorp
lisse
Monnickendam
monster
nijmegen!
Noordwolde
Rotterdam
Schoonhoven
Spijkenisse
Voorschoten
wageningen
Zaandam
Zoelen
Zwolle

(volgende keer vraag ik om postcode ipv woonplaats, en draaien we een kaartje uit..) Dit is doordat het met reserveringen ging en alleen de mensen die binnen 2 dagen op balfolk.nl kwamen wellicht geen representatief plaatje? Misschien ga ik de volgende keer in de musketon ook iedereen bij de kassa laten zeggen waar ze vandaan komen en hoe oud ze zijn...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 3:32 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Louise schreef:
Misschien ga ik de volgende keer in de musketon ook iedereen bij de kassa laten zeggen waar ze vandaan komen en hoe oud ze zijn...

Nog even en we hebben bewakingscamera's en een fouilleringsmogelijkheid wanneer we iemand verdenken zelf water te hebben meegebracht. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 3:32 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Louise schreef:
En door veel te dansen, worden ze vanzelf gevorderder.


Hmm, daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Ik ken genoeg mensen (ook buiten het BalFolk wereldje) die "blijven steken" op een zeker nivo, na verloop van tijd.

Niet dat dat erg is...
Maar ik kan er niet tegen als iemand denkt dat 'ie enorm goed kan dansen, alleen omdat 'ie het al "heel lang" doet.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 3:46 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
flimmie schreef:
- Valt regionale betrokkenheid anderen ook op (dus dat mensen dicht in de buurt een bal folk bezoeken en verre oorden mijden of dat LBB's elkaar bijna nergens meer tegenkomen tenzij ze heel erg hun best doen en van tevoren afspreken),
- Is regionale betrokkenheid onderdeel van het succes van bal folk in algemene/bredere zin
- Zijn de structureel georganiseerde Oases Van Balfolk (Wageningen, Haagbal, PARA, Spansbal, Eindhoven, Utrecht, Enkhuizen/Hoorn, Mokumbal, Nijmegen, Venlo) vooral aangewezen op hun eigen achterbannen?
- Is de programmering van invloed om verre reizen te maken en dus een middel/garantie om op een bal een hogere opkomst te krijgen.


Op het bal in Lunetten vrijdag, waren 190(!) mensen. Een mooi voorbeeld kwam van Moes: "De vorige keer nam ik een nieuw iemand mee, en nu is hij er weer en heeft hij zelf ook weer iemand meegebracht." Dat is de essentie van de groei die balfolk meemaakt. Iedereen neemt elke keer weer vriendjes en vriendinnetjes mee. En omdat je makkelijker meegenomen wordt naar iets onbekends dat dicht bij is, dan naar iets onbekends ver weg, zijn de nieuwe mensen meestal locals. En afhankelijk van waar ze wonen, hoe vaak daar bals worden georganiseerd en hoe verslaafd ze raken, blijven ze local, of worden ze al heel snel LBB-er.

Er is steeds meer keus, daarom hoef je minder ver te reizen (er is ook meer in de buurt) en is het praktisch onhaalbaar om naar alle bals af te reizen. Dus maak je daarin keuzes. En wat mij daarin leidt, is in de eerste plaats de programmering, en vervolgens ook de sfeer/locatie, en welke vriendjes/vriendinnetjes in de buurt van dat bal wonen, of ook komen.

Dus ik ga voor ja als antwoord op vraag 2 en 4...

Voor vraag 3 ga ik binnenkort echt eens wat enqueteren... Ik ben erg benieuwd..

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 3:52 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
saghws schreef:
Louise schreef:
En door veel te dansen, worden ze vanzelf gevorderder.


Hmm, daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Ik ken genoeg mensen (ook buiten het BalFolk wereldje) die "blijven steken" op een zeker nivo, na verloop van tijd.

Niet dat dat erg is...
Maar ik kan er niet tegen als iemand denkt dat 'ie enorm goed kan dansen, alleen omdat 'ie het al "heel lang" doet.


Nee tuurlijk niet. Aanleg speelt hier ook een rol in. Maar ik ken weinig mensen die door veel (= niet het zelfde als: lang) te dansen helemaal niet beter worden (iedereen vordert in zijn eigen tempo) en ook weinig mensen die door niet te dansen wél beter worden (en dan is niet dansen ook niet stiekem in je woonkamer oefenen). (Overigens kan je als LBB ook ervoor kiezen niet te dansen maar bijv foto's te maken of alleen maar techniek te doen. Daar wordt je ook niet snel een betere danser van. Voor zover dat je doel is..)

Maar dit is eigenlijk ook een andere discussie...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 3:56 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
campie schreef:
Louise schreef:
Misschien ga ik de volgende keer in de musketon ook iedereen bij de kassa laten zeggen waar ze vandaan komen en hoe oud ze zijn...

Nog even en we hebben bewakingscamera's en een fouilleringsmogelijkheid wanneer we iemand verdenken zelf water te hebben meegebracht. :biggrin:


M'n idee was om het anoniem te doen.

Maar misschien is het een idee dan meteen een pasje met streepjescode te maken. Met daarop leeftijd, woonplaats, dansniveau (en iedereen ook z'n eigen lezer, zodat je je potentiele danspartners kan scannen), en dat we dan ook kunnen bijhouden wie op welk bal is geweest.

Of wacht een irisscan apparaatje! Waarop je meteen kan aflezen of hij/zij een strafblad heeft. Dan kunnen die pasjes ook achterwege gelaten worden...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 4:00 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
martijnv schreef:
flimmie schreef:
(Wageningen, Haagbal, PARA, Spansbal, Eindhoven, Utrecht, Enkhuizen/Hoorn, Mokumbal, Nijmegen, Venlo)

Flimmie was ons denk ik niet vergeten hoor zeerover ;-).

O, sorry :blush: overheen gelezen....

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 170 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling