Bart schreef:
En ik vind 10 euro voor 2 bandjes niet super goedkoop hoor, zoals hier veel gezegd word. Ik ken genoeg plaatsen waar ik niets betaal om 2 bandjes te zien.
MAAR! een groot verschil is dat dat plaatsen zijn waar een grote commerciële organisatie de bands boekt met overheidssubsidie! Want die bands spelen echt niet voor niets hoor!
In de balfolkwereld zijn het vrijwilligers die op eigen initiatief de bals organiseren. Dat is allemaal verder prima, zolang de bands ook op vrijwillige basis komen spelen. Want wat voor vergoeding krijgen ze? Ik heb met een balfolkoptreden nog nooit meer dan 50 euro verdiend. Als ik dan kijk dat ik gister mijn strijkstok heb laten repareren en beharen en wat snaren heb besteld voor een totaal van 240 euro, moet ik minstens 5 keer optreden wil ik die onkosten eruit hebben en dan heb ik het nog niet over de stapels treinkaartjes voor repetities en het reizen naar optredens. Nou heb ik gelukkig een goede baan en kan ik dat allemaal betalen en vind ik het gewoon leuk om te spelen, maar er zijn zat muzikanten die proberen van de muziek te leven. Dat lukt dus niet in de balfolkwereld! Zelfs in de oude muziek (wat volgens velen ook geen vetpot is) heb ik vele keren meegemaakt dat ze me vroegen om te spelen en dan zeiden: "sorry,
we hebben echt niet meer dan 150 euro, zou je het toch willen doen?"
Moraal: wees je ervan bewust dat bals alleen maar kunnen bestaan door de vrijwillige inzet van muzikanten!
Als wij als bands allemaal zouden besluiten voor een commercieel tarief te spelen, dan zouden de bals onbetaalbaar worden.
En nog iets wat me daarbij dwars zit: waarom krijgen Belgische en Franse muzikanten beter betaald dan Nederlandse muzikanten?