mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr mei 03, 2024 3:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 8:57 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Menno schreef:
:dancing: Maar ik ben een groot voorstander van ludieke/onzinnige acties. Ik zie het helemaal zitten met zegeltjes plakken, stempeltjes, bal-miles kaarten en wat al niet meer om onzinnige dingen te winnen: meet en greet met de orga, knuffelbeesten, plectrums, doekjes van de muzikanten of in het uiterste geval een consumptie of een entree. :hug:

Jaaa! :~) Dan vind ik het helemaal leuk om kassajuf te zijn :biggrin:
Spaart u ook spans-miles? Ah, u bent de volgende tiende bezoeker, hier heeft u een kraslot waarmee u een meet-and-greet met dé Menno kunt winnen (en ja, u mag dan ook zijn doedelzak aanraken!).

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 9:41 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 12, 2008 2:46 pm
Berichten: 332
Woonplaats: Delft
Och gut, dat doet me denken aan de tijd dat ik bij één van de grootste supermarkten van Nederland heb gewerkt... Iets met bonuskaart, airmiles, koopzegels, flessenbonnen... Nou, dan wil ik ook wel weer terug achter de kassa, haha. :laughing:

_________________
"If you're not dancing, you're wasting your feet!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 9:49 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
zeerover schreef:
hier heeft u een kraslot waarmee u een meet-and-greet met dé Menno kunt winnen (en ja, u mag dan ook zijn doedelzak aanraken!).


Dan staan alle groupies van Menno meteen op de stoep. Ze kopen zelfs meerdere kaartjes om meer krasloten te bemachtigen. Een ludieke actie.

rooddraakje schreef:
Het verbaast me vaak dat er mensen zijn die echt niet snappen waarom ze geld moeten betalen voor een bal.


En toch zijn er in Nijmegen altijd mensen die om korting vragen ook al doen we daar niet aan. Een greep uit de praktijk: omdat ze student zijn, omdat ze oud en bejaard zijn, omdat het bal al een kwartier is begonnen en ze dus niet het hele optreden kunnen zien, omdat ze echt geen geld hebben (maar vervolgens toch zonder korting de zaal betreden), omdat ze hun roedel huisdieren mee hebben genomen en soms ook zonder duidelijke reden wensen mensen korting. Het is heel verwonderlijk. Maar ik kan iedereen geruststellen: al deze mensen kopen gewoon hun kaartje, ook zonder korting.

Mocht je je herkennen in bovenstaande omschrijving: Wien de schoen past, trekke hem aan. Maar ik vermoed dat het geen betrekking heeft op de mota-mensjes.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 10:47 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 12, 2008 2:46 pm
Berichten: 332
Woonplaats: Delft
Ik neem aan dat die mensen die om korting vragen, niet hier op dit forum rondlopen. Mag ik hopen. Alleen de die-hards weten de weg naar dit forum te vinden, en alleen die die-hards hebben hart voor de zaak en weten dat ze waar voor hun geld krijgen.

Ik werk zelf in de culturele sector en ik begrijp dat balfolk met hetzelfde te kampen heeft als veel andere culturele activiteiten. Iets cultureels doen staat nou eenmaal minder hoog in de behoeftenpiramide. Korting op de entreeprijs geven lost alleen voor de sector zelf het probleem nog niet direct op. Alleen als korting geven echt aantoonbaar meer mensen aanwezig oplevert, dan heeft het wellicht iets van zin.
En dan nog. Met elkaar meereizen heeft veel meer zin. De benzineprijs van een rit is al goedkoper dan de trein als je met meer dan 1.5 persoon in de auto stapt...

_________________
"If you're not dancing, you're wasting your feet!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 10:53 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Mm, ik ben het ermee eens dat 10 euro echt niet te veel is voor een hele avond. Bij mij hangt het dan ook niet af van de entree of ik ga, maar meer van mijn agenda en de reistijd (want dat kost meer geld dan het bal zelf meestal, vooral als het ver weg is, en tijd natuurlijk).

Voorts vind ik het een sympathiek idee om de vrijwilligers een kleine blijk van waardering te geven, net zoals de organisatie. Dat hoeft niet veel te zijn, want ze doen het waarschijnlijk met liefde, maar toch. Ze steken er wel tijd en moeite in, en misschien ook wel geld.

Een stempelkaart vind ik ook geen slecht idee, maar het kost wel veel organisatie. Het gaat ook niet om het idee dat veelvuldige balfolkies zielig zijn, maar zonder hen is het veel moeilijker om bals te organiseren. Misschien is het een idee om dat in Utrecht uit te proberen en de ballocaties zouden zich hierbij aan kunnen sluiten als het werkt. Ik begrijp dat er een stichting in opbouw is? De stempelkaart zou er mooi bijpassen. 10e keer bal in 1 (of 2 jaar/welke andere tijd dan ook) is halve prijs op de 11e of zo. Of sowieso de 11e keer. Of als je stempelkaart vol is, haal je een nieuwe, en krijg je dan korting of zo. Gratis bal hoeft niet. Zet er een einddatum op, dan is meteen duidelijk tot wanneer die geldig is.

Ludieke acties kan leuk zijn, maar het hoeft ook geen circus te worden. Het moet wel simpel blijven.

Over de korting, is lastiger controleren (behalve bij studenten), maar veel mensen kennen elkaar, dat scheelt al. Maar ik vind het wel raar om korting te vragen hoor, beetje jammer.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:02 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Ik had dit weekend graag aan de muziekworkshop van Embrio meegedaan, maar helaas, 30 euro kan ik deze maand niet missen... Dat is voor mij toch bijna een week eten. Ik ben student maar krijg geen stufi meer (5e jaars, en dat jaar uitloop komt echt niet omdat ik niet mijn best heb gedaan de afgelopen 4 jaar) en leef volledig van een lening omdat mijn ouders ook niks meer bijleggen; wat dat betreft zijn de kortingen die ik krijg bij de NS bijvoorbeeld meer dan welkom. Het gaat mij dus te ver om alle studenten over 1 kam te scheren; dat kan in geen enkel geval (ook niet bij tweeverdieners, huisvrouwen, bejaarden, starters, etc.. Ieders situatie is nou eenmaal weer heel anders).

Tegelijkertijd ken ik de andere kant van de medaille, die van de onderbetaalde muzikant (en dan vooral vanuit Stijns situatie, die er van moet leven). En ook die van organisator. Wat dat betreft is het een goede zaak dat we bezig zijn een stichting op te zetten; er zijn veel subsidies bedoeld voor "onze tak van sport", maar dan moet je eerst een rechtspersoon zijn. Als er meer geld beschikbaar komt uit andere bronnen dan de zak van de bezoeker kan de betaling aan medewerkers wat meer rechtgetrokken worden. Want als het steeds duurder (10+ euro) wordt, snijden we onszelf in de vingers.. Dan komt er niemand meer :(

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:05 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Tsjeboetikin schreef:
Voor komend bal in de Musketon (8 euro) heb ik van een meisje gehoord dat ze niet komt, omdat het te duur is, terwijl ze verder geen reiskosten heeft. Het zou wel haar eerste keer zijn, dus dan zou een regeling dat de eerste keer gratis is haar waarschijnlijk wel over de drempel halen.


Maargoed, het houd natuurlijk een keer op. Ik zou best willen golven. Maar doe (o.a.) dat niet omdat het véél te duur is voor mij. Nu gaan ze echt niet gratis daar balletjes laten slaan. Vind je het te duur...tjah...dan heb je op een gegeven moment gewoon pech.

En ik vind 10 euro voor 2 bandjes niet super goedkoop hoor, zoals hier veel gezegd word. Ik ken genoeg plaatsen waar ik niets betaal om 2 bandjes te zien.

Desalniettemin vind ik het geen probleem dat 10tje neer te leggen. 10 euro is zelfs handiger dan 8, voor de kassa :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:06 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Yellowflower schreef:
Het gaat ook niet om het idee dat veelvuldige balfolkies zielig zijn, maar zonder hen is het veel moeilijker om bals te organiseren.
die redenering snap ik niet. Daar heb je vrijwilligers voor nodig om te belonen, geen stamgasten.
Yellowflower schreef:
Ludieke acties kan leuk zijn, maar het hoeft ook geen circus te worden.

:angry: tsss, geen circus.... wat een ontzettend slecht argument! 'hatsiekiedee' en 'lalalaaaa' dát zeg ik ervan!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:08 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
Menno schreef:
:angry: tsss, geen circus.... wat een ontzettend slecht argument! 'hatsiekiedee' en 'lalalaaaa' dát zeg ik ervan!


Kom dat zien: Menno de Clown zal jongleren met drie doedelzakken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:10 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 12, 2008 2:46 pm
Berichten: 332
Woonplaats: Delft
Veel culturele activiteiten krijgen meer geld uit fondsen en subsidies dan uit de inkomsten qua entree. Het zou daarom uiteraard wenselijk zijn als balfolk meer geld uit die hoek zou kunnen trekken. Ik wil daarbij overigens best helpen.

_________________
"If you're not dancing, you're wasting your feet!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:11 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: ma mei 18, 2009 8:40 am
Berichten: 25
Ik moet zeggen dat 10 euro wel een soort quasi-magische grens is. Tot dat bedrag is het goedkoop voor een avond muziek, maar als het 12 of 15 euro gaat worden, ga ik toch eens kijken wie er nou spelen.

Ik vind lokale bands trouwens best wel goed, het ging me er meer om dat mensen eerder bereid zouden zijn om te betalen voor twee bands uit bv Frankrijk of België, gewoon omdat ze zullen denken dat die wel beter zullen zijn.

Dat is op zich ook wel een punt; als Zef, Hot Griselda, Quintet a Claques of één van mijn persoonlijk favoriete bands gaat spelen, zal ik meer moeite doen en meer willen betalen om daar heen te gaan. Dan is 15 euro voor wat ik persoonlijk een goeie band vind, plus nog een andere band, ineens niet zo veel meer.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:15 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Interessante discussie!
Ik heb het idee dat hier op het forum iedereen wel 10,- euro wil betalen (of het niet durft te zeggen dat ze het te veel vinden?)
Misschien dat op de balfolkhyve weer andere mensen met andere meningen zijn? Daarom heb ik even een poll geopend. Iedereen die het interessant vindt, dat het hier volgen..
(nu zijn er nog geen stemmen, dus nog even afwachten)

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:20 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 08, 2009 10:59 am
Berichten: 79
Woonplaats: Wageningen
Misschien ben ik wel verwend, maar ik vind persoonlijk 8 a 10 euro voor een avond live muziek helemaal niet veel.. Ga je naar één of andere rock of metal band, vaak met een 'slechte' support act, dan betaal je al gauw 15 euro of meer.. De enige die een probleem zouden kunnen hebben, zijn de mensen die ieder weekend naar 1 of meerdere bals gaan, dan wordt t wel een duur grapje uiteindelijk, maar dat moet je er óf voor over hebben, óf je moet meer gaan kiezen naar welke bals je wel of niet gaat..
Een stichting en subsidies voor de organisatoren lijkt me wel een goede ontwikkeling, aangezien je dan meer buffer hebt om bijvoorbeeld de muzikanten etc te kunnen betalen, ook als er weinig bezoekers zijn. En dan hoef je als organisator ook minder in te leggen, wat nu geloof ik regelmatig gebeurt.
Op zich kan ik me voorstellen dat je mensen die graag korting willen hebben tegemoet wilt komen, maar waar je dan de grens moet leggen is erg lastig, daarom denk ik dat geen korting mogelijk de beste optie is.
Een strippenkaart/stempelkaart is natuurlijk leuk, dan kom je tegemoet aan de mensen die vaak komen en ervoor zorgen dat er altijd weer een leuke sfeer is, en mensen die minder vaak komen kan je dan weer overhalen om vaker te komen.
Lastig onderwerp, maar goed dat er zoveel mensen over meedenken/discussiëren!

Tim

_________________
Een dag zonder muziek
is een dag niet geleefd


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:25 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Bart schreef:
En ik vind 10 euro voor 2 bandjes niet super goedkoop hoor, zoals hier veel gezegd word. Ik ken genoeg plaatsen waar ik niets betaal om 2 bandjes te zien.

MAAR! een groot verschil is dat dat plaatsen zijn waar een grote commerciële organisatie de bands boekt met overheidssubsidie! Want die bands spelen echt niet voor niets hoor! :peace:
In de balfolkwereld zijn het vrijwilligers die op eigen initiatief de bals organiseren. Dat is allemaal verder prima, zolang de bands ook op vrijwillige basis komen spelen. Want wat voor vergoeding krijgen ze? Ik heb met een balfolkoptreden nog nooit meer dan 50 euro verdiend. Als ik dan kijk dat ik gister mijn strijkstok heb laten repareren en beharen en wat snaren heb besteld voor een totaal van 240 euro, moet ik minstens 5 keer optreden wil ik die onkosten eruit hebben en dan heb ik het nog niet over de stapels treinkaartjes voor repetities en het reizen naar optredens. Nou heb ik gelukkig een goede baan en kan ik dat allemaal betalen en vind ik het gewoon leuk om te spelen, maar er zijn zat muzikanten die proberen van de muziek te leven. Dat lukt dus niet in de balfolkwereld! Zelfs in de oude muziek (wat volgens velen ook geen vetpot is) heb ik vele keren meegemaakt dat ze me vroegen om te spelen en dan zeiden: "sorry, :blush: we hebben echt niet meer dan 150 euro, zou je het toch willen doen?"

Moraal: wees je ervan bewust dat bals alleen maar kunnen bestaan door de vrijwillige inzet van muzikanten! :peace: Als wij als bands allemaal zouden besluiten voor een commercieel tarief te spelen, dan zouden de bals onbetaalbaar worden.

En nog iets wat me daarbij dwars zit: waarom krijgen Belgische en Franse muzikanten beter betaald dan Nederlandse muzikanten? :raisedeyebrow:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:34 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ga de kostprijs van een bal eens berekenen. :cool:
De variabelen zijn vele.

Ik denk dat je moet beginnen met de zaalcapaciteit en de zaalhuur.
Er zal differentiatie komen in de bandprijs (kwaliteit muziek) en de toereiskosten van de muzikanten. Hoeveel bandjes?
Ik denk dat je voor Musketon en Moira heel verschillende uitkomsten krijgt (zaalgrootte).

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 188 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling