mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr mei 03, 2024 1:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:36 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Repelsteeltje schreef:
Ik heb het idee dat hier op het forum iedereen wel 10,- euro wil betalen (of het niet durft te zeggen dat ze het te veel vinden?)

Ik durf wel te zeggen dat ik voor een entreeprijs van 10 euro wel wat kieskeuriger wordt; dan ga ik alleen als ik weet dat ik de muziek/sfeer/dansvloer/... het geld waard vind. Of als ik geen reiskosten heb. Je kunt je geld nou eenmaal slechts 1 keer uitgeven..

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:38 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Kikker schreef:
En nog iets wat me daarbij dwars zit: waarom krijgen Belgische en Franse muzikanten beter betaald dan Nederlandse muzikanten? :raisedeyebrow:


Als je iedereen, ongeacht de kwaliteit, hetzelfde honorarium geeft, zullen de duurdere/betere wellicht niet meer komen. Maar dat geeft dan wel weer ruimte voor nieuwe groepen. Dan wordt beperking omgezet in stimulering. :cool:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:41 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
campie schreef:
Kikker schreef:
En nog iets wat me daarbij dwars zit: waarom krijgen Belgische en Franse muzikanten beter betaald dan Nederlandse muzikanten? :raisedeyebrow:


Als je iedereen, ongeacht de kwaliteit, hetzelfde honorarium geeft, zullen de duurdere/betere wellicht niet meer komen. Maar dat geeft dan wel weer ruimte voor nieuwe groepen. Dan wordt beperking omgezet in stimulering. :cool:

Op dit moment werkt het juist absoluut niet stimulerend! Als je wil dat er professionalisering optreedt moet je ook een gage bieden die het voor professionele muzikanten financieel haalbaar maakt om balfolk muziek te spelen. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:41 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 05, 2009 2:02 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Amersfoort
Mafdet schreef:
Ik neem aan dat die mensen die om korting vragen, niet hier op dit forum rondlopen. Mag ik hopen. Alleen de die-hards weten de weg naar dit forum te vinden, en alleen die die-hards hebben hart voor de zaak en weten dat ze waar voor hun geld krijgen.


Vooral die laatste zin moet ik toch even tegenspreken. Ik zou mezelf geen diehard willen noemen maar ik zit toch op dit forum. Waarom? Omdat communicatie rondom de busreis naar Damada hier werd gedaan i.p.v. via de e-mail.
En ik weet niet hoeveel 'lurkers' we hier nog hebben die hier eenmalig iets moesten kunnen posten en nu niet van zich laten horen maar misschien wel dit topic lezen.

Kikker schreef:
En nog iets wat me daarbij dwars zit: waarom krijgen Belgische en Franse muzikanten beter betaald dan Nederlandse muzikanten?


Omdat die meer overtuiging nodig hebben om helemaal naar Nederland af te reizen? ;-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:43 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Kikker schreef:
Moraal: wees je ervan bewust dat bals alleen maar kunnen bestaan door de vrijwillige inzet van muzikanten! :peace: Als wij als bands allemaal zouden besluiten voor een commercieel tarief te spelen, dan zouden de bals onbetaalbaar worden.

Aanvulling: de vrijwillige inzet van muzikanten én organisatie.

Kikker schreef:
En nog iets wat me daarbij dwars zit: waarom krijgen Belgische en Franse muzikanten beter betaald dan Nederlandse muzikanten? :raisedeyebrow:
Waarschijnlijk vooral omdat ze meer vragen?

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 11:54 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Kikker schreef:
Bart schreef:
En ik vind 10 euro voor 2 bandjes niet super goedkoop hoor, zoals hier veel gezegd word. Ik ken genoeg plaatsen waar ik niets betaal om 2 bandjes te zien.

MAAR! een groot verschil is dat dat plaatsen zijn waar een grote commerciële organisatie de bands boekt met overheidssubsidie! Want die bands spelen echt niet voor niets hoor! :peace:
In de balfolkwereld zijn het vrijwilligers die op eigen initiatief de bals organiseren. Dat is allemaal verder prima, zolang de bands ook op vrijwillige basis komen spelen. Want wat voor vergoeding krijgen ze? Ik heb met een balfolkoptreden nog nooit meer dan 50 euro verdiend. Als ik dan kijk dat ik gister mijn strijkstok heb laten repareren en beharen en wat snaren heb besteld voor een totaal van 240 euro, moet ik minstens 5 keer optreden wil ik die onkosten eruit hebben en dan heb ik het nog niet over de stapels treinkaartjes voor repetities en het reizen naar optredens. Nou heb ik gelukkig een goede baan en kan ik dat allemaal betalen en vind ik het gewoon leuk om te spelen, maar er zijn zat muzikanten die proberen van de muziek te leven. Dat lukt dus niet in de balfolkwereld! Zelfs in de oude muziek (wat volgens velen ook geen vetpot is) heb ik vele keren meegemaakt dat ze me vroegen om te spelen en dan zeiden: "sorry, :blush: we hebben echt niet meer dan 150 euro, zou je het toch willen doen?"

Moraal: wees je ervan bewust dat bals alleen maar kunnen bestaan door de vrijwillige inzet van muzikanten! :peace: Als wij als bands allemaal zouden besluiten voor een commercieel tarief te spelen, dan zouden de bals onbetaalbaar worden.

En nog iets wat me daarbij dwars zit: waarom krijgen Belgische en Franse muzikanten beter betaald dan Nederlandse muzikanten? :raisedeyebrow:


Hell yeah!!! Alle locale bands vinden het leuk om te spelen en zijn vaak zelkf als enthousiaste dansers begonnen...dus niemand maakt er echt een punt van...MAAR (ik maar even gezellig met Kikker mee)...wij zijn natuurlijk bezig keihard onze eigen markt te verzieken. Uiteraard is het misschien niet eerlijk dat 'buitenlandse bands' meer betaald krijgen dan locale, maar dat heeft te maken met de afweging hoeveel mensen trekt een band extra...op basis daarvan kan je dan ook meer betalen. En ik zal meteen heel eerlijk zijn dat als Dites 34 (als ze nog zouden bestaan) of Djal of Milleret & Pignol zouden komen, ik inderdaad bereid ben meer te betalen en sneller geneigd ben om te komen dan wanneer Orfeo of Lirio speelt. En dat heeft niet alleen te maken met de muziek, maar ook met het feit dat ik minder vaak de kans heb om die bands te zien dan onze Nederlandse bands.

Er is alleen een verschil tussen minder betaald worden en een vriendelijke onkosten vergoeding krijgen...Als alle 'locale bands' nou eens drie maanden een normale gage zouden vragen, dan denk ik dat er een stuk minder bals zouden zijn, dan nu mogelijk is.
(in all honesty...dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, want spelen voor weinig geld is voor de meesten altijd nog leuker dan niet spelen. Het is gewoon nog eens iets om over na te denken. Op een bal spelen kost de meeste Nederlandse muzikanten gewoon meer geld dan gewoon als danser op een bal aanwezig zijn...)

Daarnaast (sorry, ik heb geen computergave en kan dus niet dubbelquoten) maakt Bart een heel goed punt. Ik heb het al vaker geroepen en ik doe het nu nog eens: hobby's kosten geld. Als je op ballet zit, dan heb je lesgeld dat je per maand moet betalen, speciale kleding die je moet aanschaffen en als er een opvoering is...extra kostuums die je vaak deels zelf moet aanschaffen. Ook als je gaat golfen, tennissen, rugby, paardrijden...of zeilen...het kost geld. In de regel is het zo dat hoe intensiever je je hobby beoefent, des te meer geld het gaat kosten. Als je dus niet zo veel geld hebt, kan je niet vier renpaarden hebben...zelfs een leuk dwerggeitje wordt dan al moeilijk...

Waarom zou de hobby balfolk dan een uitzondering moeten zijn?
Het leven bestaat uit keuzes maken en prioriteiten stellen...ook als je een student bent met minder geld of een niet-student zonder inkomen...of zelfs iemand met een dijk van een baan (maar dan weer zonder vrije tijd).

Dus. De eerste keer korting vind ik nog een steeds een moeilijk te peilen geval. Wat je wel zou kunnen doen is per bal organiserende instelling een 'kortingskaart ' kunnen laten aanvragen. Op die manier hoeven mensen aan de kassa alleen maar te kijken naar een persoonsgebonden kaart zonder er verder over na te hoeven denken. Persoon in kwestie hoeft maar een keer uit te leggen waarom hij/zij denkt recht te maken op korting.

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 12:00 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
Mafdet schreef:
Veel culturele activiteiten krijgen meer geld uit fondsen en subsidies dan uit de inkomsten qua entree. Het zou daarom uiteraard wenselijk zijn als balfolk meer geld uit die hoek zou kunnen trekken. Ik wil daarbij overigens best helpen.


Dat zal toch moeilijk zijn, in ieder geval in Nijmegen. Mijn ervaring is dat er veel (culturele) fondsen vooral geld geven aan programma's met grote namen. Nu is geen enkele balfolkband een grote naam in de normale wereld. In Nijmegen hoeven we in ieder geval niet op gemeentegelden te rekenen. Kleine en/of beginnende organisaties krijgen haast niets. Als jij een manier weet om wel ergens geld los te peuteren hoor ik het graag.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 12:01 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Kikker schreef:
En nog iets wat me daarbij dwars zit: waarom krijgen Belgische en Franse muzikanten beter betaald dan Nederlandse muzikanten? :raisedeyebrow:

- wat van ver komt is lekker.
- reputatie.
- Ze zijn ook vaak gewoon beter. De kwaliteit van de balfolkbands in nederland begint te stijgen, dat zeker, maar in frankrijk zijn ze al 20 jaar bezig met deze stijl.
- De nederlands bands zijn toch vaak bevriend met de organisatie. Als je als organisatie niet rondkomt ga je natuurlijk eerst bedelen bij je vriendjes.

Ik begrijp zowel Zeerovers als Kikkers felheid op 'lokale bands zijn net zo goed' niet zo goed. Ik vind Sidaro zelf ook een hele leuke band, maar zou mezelf toch nog niet willen vergelijken met bv Naragonia of Zef. Dat zijn nu eenmaal professionele bands, die dus *veel* meer spelen dan wij en dus ook veel geoefender zijn. Daar mag best een hogere gage tegenover staan.

Nog even een adere gedachte:

Zoals ik al zei wordt de kwaliteit van de bands in nederland rap beter. dat is natuurlijk een goede zaak, maar gelijk ook een (luxe-) probleem: naarmate het hobbygehalte daalt willen bands (terecht) meer betaald krijgen. En dat geld is er op op dit moment meestal niet. Voor oganisatoren wordt het steeds lastiger om iedereen maar voor vriendentarief (cq reiskostenvergoeding + een beetje) te laten spelen en dus ook lastiger om de prijs laag te houden.

De enige manier om de prijs laag te houden als de bands duurder worden is grotere zalen vinden (en ze vol krijgen), maar dat is ook niet zo gemakkelijk.

tenslotte ben ik het helemaal met menno eens:
hooooggeeeerd publiek! Wij presenteren u de gedresseerde aap op draailier. Menno, boek jij alsnog die zeehondjes?

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 12:08 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
En nu we toch lekker bezig zijn, wil ik ook nog toevoegen dat het regelmatig voorkomt dat de orga uit eigen zak het te kort van een bal moet betalen. Nu wil ik niet beweren dat dat komt door mensen die korting willen/vragen/krijgen. Maar ikzelf dans een stuk vrolijker op een bal als ik 2 of 3 euromuntjes meer betaal, dan wanneer ik weet dat de orga zelf honderd euro of meer moet bijleggen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 12:09 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
martijnv schreef:
Ik begrijp zowel Zeerovers als Kikkers felheid op 'lokale bands zijn net zo goed' niet zo goed.

Martijn schreef:
Zoals ik al zei wordt de kwaliteit van de bands in nederland rap beter.

Waarschijnlijk door die combi.
Bands worden niet vanzelf beter. Dat kost veel tijd en ook vaak (direct of indirect) geld. Mensen werken daar dus hard voor.
En dat is natuurlijk in eerste instantie omdat ze het leuk vinden (muziek maken is super :) ) maar de balans moet niet te scheef worden.

Martijn schreef:
.. naarmate het hobbygehalte daalt willen bands (terecht) meer betaald krijgen.

Precies :~)

Martiijn schreef:
tenslotte ben ik het helemaal met menno eens:
hooooggeeeerd publiek! Wij presenteren u de gedresseerde aap op draailier. Menno, boek jij alsnog die zeehondjes?
En de schalmei-speler die staand op z'n hoofd, een bourrée speelt. Aplaus!

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 12:11 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
martijnv schreef:
Kikker schreef:
En nog iets wat me daarbij dwars zit: waarom krijgen Belgische en Franse muzikanten beter betaald dan Nederlandse muzikanten? :raisedeyebrow:

- wat van ver komt is lekker.
- reputatie.
- Ze zijn ook vaak gewoon beter. De kwaliteit van de balfolkbands in nederland begint te stijgen, dat zeker, maar in frankrijk zijn ze al 20 jaar bezig met deze stijl.
- De nederlands bands zijn toch vaak bevriend met de organisatie. Als je als organisatie niet rondkomt ga je natuurlijk eerst bedelen bij je vriendjes.

Ik begrijp zowel Zeerovers als Kikkers felheid op 'lokale bands zijn net zo goed' niet zo goed. Ik vind Sidaro zelf ook een hele leuke band, maar zou mezelf toch nog niet willen vergelijken met bv Naragonia of Zef. Dat zijn nu eenmaal professionele bands, die dus *veel* meer spelen dan wij en dus ook veel geoefender zijn. Daar mag best een hogere gage tegenover staan.



Ik geloof dat Kikker ook niet zo zeer een pleidooi heeft gehouden om meer betaald te krijgen, maar gewoon even wilde aanstippen dat als het gaat om Vrijwilligers, de Nederlandse muzikanten daar eigenlijk ook bij horen. Volgens mij heb je haar punt nog meer verduidelijkt.

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 12:11 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 12, 2008 2:46 pm
Berichten: 332
Woonplaats: Delft
@ Huathe: we zijn bezig om na te gaan of er voor balfolk in Leiden iets te regelen valt qua subsidies en fondsen. Misschien dat het juist beter is om het op nationaal niveau te tillen, ik weet het niet. Ik weet niet waar subsidiegevers en fondsen gevoeliger voor zijn, voor iets op nationaal niveau of juist voor iets op lokaal of regionaal niveau. Iedere euro zou in ieder geval meegenomen zijn.

_________________
"If you're not dancing, you're wasting your feet!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 12:14 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Mafdet schreef:
Iedere euro zou in ieder geval meegenomen zijn.

dat pleit dus ook tegen kortingen :dancing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 12:20 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ga ook maar na of de voordelen van het verkrijgen van de subsidie wel opweegt tegen de inspanningen die de subsidiegever van je gaat eisen. :cool:
En maak je er maar niet afhankelijk van: subsidies zijn altijd tijdelijk.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 12:34 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Mafdet schreef:
@ Huathe: we zijn bezig om na te gaan of er voor balfolk in Leiden iets te regelen valt qua subsidies en fondsen. Misschien dat het juist beter is om het op nationaal niveau te tillen, ik weet het niet. Ik weet niet waar subsidiegevers en fondsen gevoeliger voor zijn, voor iets op nationaal niveau of juist voor iets op lokaal of regionaal niveau. Iedere euro zou in ieder geval meegenomen zijn.


Er zijn heel veel verschillende subsidies...regio gebonden, maar ook nationaal. Het is niet zo dat de ene de andere uitsluit, dus vooral alles aanvragen!!! Het is voor subsidiegevers belangrijk om te zien dat je ook zelf geld in brengt, maar met de zaalinkomsten zit dat wel goed. Enne...altijd veel meer aanvragen dan je echt nodig hebt!

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 209 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling