mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 16, 2024 8:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 2:05 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Kees schreef:
Volgens mij heeft hij nog niet zo lang geleden toegegeven dat hij uberhaupt nog maar weinig danst. :devilish:

Foei toch! Laten we de spanspolitie erop af sturen! :cool: :cow:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 2:12 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Hoe gaat die combo dan? Mazurka in 4 of Tango in 3?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 2:20 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
guillome schreef:
Hoe gaat die combo dan? Mazurka in 4 of Tango in 3?

Er bestaan ook walstango's in de "gewone" tangowereld, in 3 dus. Dus waarom dan niet ook op een mazurka in 3. Maar het kan ook op sommige scottisches, of onregelmatige walsen. Je telt alleen de zware tijden (of hoe noem je dat in het nederlands.. "temps forts") en telt dus eigenlijk in 1.

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 2:36 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Iertje schreef:
Verantwoordelijkheid ligt bij de muzikanten! Als die nou zorgen voor vrolijke hopsmazurka's waarin niets te zwijmelen valt en als ze nou ook voorkomen dat er tango-achtige klanken in doordringen... problem solved! :peace:


Zo is het maar net :)

Onregelmatige walsen die tango achtig klinken (zodat het dus ook als tangowals gezien kan worden) is heel leuk op te tango'en. Alleen veel lastiger omdat versnellingen e.d. anders liggen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 2:44 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Iertje schreef:
Verantwoordelijkheid ligt bij de muzikanten! Als die nou zorgen voor vrolijke hopsmazurka's waarin niets te zwijmelen valt en als ze nou ook voorkomen dat er tango-achtige klanken in doordringen... problem solved! :peace:

Dit topic lezende lijkt het erop dat er best wat dansers zijn die juist een tangonummer in het balrepetoire van een band wel zouden waarderen. :peace:
In Zweden gebeurt dat ook. Ben je op een polska-avond in dorpje X, wordt er polskor en gammeldans (scottis, wals, etc) gespeeld en dan ineens een tango. Ik vond dat wel leuk voor de variatie alleen kan ik helemaal geen tango dansen, dus hield voor mij het dansen op dat moment even op.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 2:55 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Ik hoef op een balfolk avond niet persee een tango nummer erbij hoor. Maar als je bijvoorbeeld naar nummers van Eric tezee luisterd dan hoor je daar vaak heel veel tango invloeden in. Dit maakt het voor mij heel erg leuk om balfolk dansen met wat tango te combineren.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 3:01 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Bart schreef:
Iertje schreef:
Verantwoordelijkheid ligt bij de muzikanten! Als die nou zorgen voor vrolijke hopsmazurka's waarin niets te zwijmelen valt en als ze nou ook voorkomen dat er tango-achtige klanken in doordringen... problem solved! :peace:


Zo is het maar net :)


Ach dit topic bewijst maar weer dat balfolk een levende traditie is, dat al die jaren in leven is gebleven omdat het openstaat voor nieuwe input (klezmer, jazz, metal). Als we krampachtig dingen gaan proberen te voorkomen blijven we hangen en wordt het moeilijk de traditie levende te houden.
In het kader van mijn scriptie zou ik dit soort variaties en mutaties juist moeten toejuichen, mits ook de oude variant blijft bestaan zodat iedereen zijn eigen ding kan doen :peace: Maar Goofus moet dus gewoon geen romantische mazurka's spelen als ie niet wil dat er gewiebeld wordt :P

Maar als het hier echt gaat om enkele tango-pasjes in een mazurka, vind ik het onzin om dat een eigen naam te geven. 'Mazurka met tango-variaties' dekt de lading meer dan genoeg lijkt me.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 3:22 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
GoofusInsanius schreef:
Om terug te komen op het topic: weg met de wiebelmazurka! En al helemaal met dat tango gedoe, kom nou zeg.


Wat mij eraan doet denken...

Ik heb laatst een (poging tot) mazurka gedanst met een dame die duidelijk *alleen* de wiebelmazurka kende, en van de 'ouderwetse' mazurka nog nooit gehaard had. Dat was wmb niet echt een succes. Inmiddels ben ik in zoverre bekeerd dat ik een wiebelmazurka (mits op wiebelmuziek gedanst) ook wel kan waarderen, maar dan moet de mazurka er nog wel onderdoor voelbaar zijn.

De dame in kwestie (geen forumster denk ik?) wiebelde echter alleen zonder (voor mij detecteerbaar) systeem heen en weer. Nou vind ik het absoluut niet erg als een begninnend danser niet kan volgen of de dans niet helemaal snapt. Al doende leert men tenslotte. Maar ik had het gevoel dat ze zelf het idee had de mazurka al aardig te snappen. Ik denk dat het heel lastig is om als je op die manier begint ooit lekker de 'zwier' erin te krijgen, die toch ook in een wiebelmazurka zo fijn kan zijn.

Wat dat betreft zou op dansuitleg/workshops misschien wel weer iets meer aandacht mogen worden gegeven aan de basis, die er toch ook in een wiebelmazurka wel onder ligt (al is het maar alleen in je hoofd). Als je namelijk op bals probeert de mazurka op te pikken en je ziet alleen maar 'gevorderde wiebelaars' dan is het denk ik erg moeilijk die basis zelf op te pikken.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 3:32 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Goede post!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 3:34 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Repelsteeltje schreef:
hahahaha... kunnen jullie dan ook iets verzinnen voor 'BAM!' .. want dat is mn nieuwe lievelingswoordje... :battingeyelashes:

Weet je dat ik jaren geleden een mazurka heb geschreven die zo heet? BAM
Twee jaar met de Slomobabes gespeeld en binnenkort in een nieuw jasje te horen ;~)
(maar goed, off-topic)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 3:37 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
GoofusInsanius schreef:
Volgens mij hadden de Slomobabes daar al patent op? Hun mazurka heet BAM :idea:
Heeft alleen niet zo'n hoog New Kids gehalte volgens mij..
Ah, ik schrijf te vlug, Goofus had het al verteld :~)
Misschien speciaal voor Repel eens een vette beat eronder zetten :hug: (waar is de hakkuh-smiley)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 3:43 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
martijnv schreef:
Wat dat betreft zou op dansuitleg/workshops misschien wel weer iets meer aandacht mogen worden gegeven aan de basis, die er toch ook in een wiebelmazurka wel onder ligt (al is het maar alleen in je hoofd). Als je namelijk op bals probeert de mazurka op te pikken en je ziet alleen maar 'gevorderde wiebelaars' dan is het denk ik erg moeilijk die basis zelf op te pikken.

Goed punt, Martijn.

'k houd zelf ook best van een wiebelmazurka (hangt van de muziek en de danspartner af), maar meestal vind ik de variatie juist erg prettig. Vaak geeft de muziek dat ook wel aan. Stukjes die meer tot "wiebelen" uitnodigen en dan even meer een groter zwier-stukje er tussendoor.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 5:48 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Dat geldt ook voor mij: de variatie vind ik het fijnst.
Om maar eens een statement uit de kast te halen: je danst met zijn 3en: de muziek, je partner en jij.

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 5:57 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo nov 11, 2009 2:33 pm
Berichten: 35
Woonplaats: Rotterdam
mijn eerste wiebelmazurka ooit: ik schrok me dood, ik dacht wat gaat mijn partner nu doen?! Ik probeerde in mijn eentje verder te 'springen':tongues:

maar ik ben het er wel een beetje mee eens dat het leuker zou zijn als het wiebelgehalte soms wat minder hoog is, want ook dat zwieren is inderdaad leuk. Maar heel veel mazurka's klinken gewoon heel 'wiebelig' vind ik. En stiekem vind ik vind ik de wiebelmazurkamuziek vaak wel wat mooier.

Maar is een niet-wiebelmazurka nou zoiezo een 'hupsmazurka'? Of zit daar ook nog een heleboel tussen in? Sorry, het klinkt een beetje vaag, maar ik hoop dat jullie het begrijpen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 6:30 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Annee schreef:
Maar is een niet-wiebelmazurka nou zoiezo een 'hupsmazurka'? Of zit daar ook nog een heleboel tussen in? Sorry, het klinkt een beetje vaag, maar ik hoop dat jullie het begrijpen.


Er zit nog een heleboel tussenin. Je kan bv niet hupsen, maar wel flink draaien. Of alleen wiebelen op de plaats, maar qua voetenpatroon (links-rechts-rust links-rechts-links rechts-links-rust rechts-links-rechts) wel de basismazurka aanhouden. Of je kan enorm hupsen, maar wel varieren met het patroon waar de muziek dat aan lijkt te geven (op sommige parasol mazurka's erg leuk). Je kan heen en weer switchen naar wals, of juist naar alleen maar 'mazurkapas' (links-rechts-rust of links rechts hop). Of je kan hupsig dansen maar dan links-hop-rechts links-rechts-links rechts-hop-links rechts-links-rechts , hoewel ik dat laatste alleen in frankrijk soms tegen kom.

etc etc ect.

Maar als het links-rechts-rust etc. er nergens in voorkomt is het naar mijn gevoel geen mazurka meer.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling