mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo mei 15, 2024 12:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trad IT
BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2003 12:34 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Gaat er eigenlijk iemand naar dat trad IT festival van Geert in de Oosterpoort?

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Trad IT
BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2003 1:12 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
Gaat er eigenlijk iemand naar dat trad IT festival van Geert in de Oosterpoort?


Ben 't nog steeds van plan (wordt wel flink reizen van Den Bosch). Er speelt ook een Fez Noz band (Faro) en ik wil Plommon nou eindelijk ook wel eens zien.. Oosterpoort link


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2003 1:59 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Het klinkt wel verleidelijk... Typisch geval van "als er meer gaan ga ik ook"...

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2003 6:27 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ik ga ook. Marco had vreemd genoeg nog twijfels.

Leuk om een paar vaste forumklanten weer eens te zien.

:hug:





Horlepiep Fille?:battingeyelashes:

(nutch, nutch, saynomore)

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2003 7:58 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 10, 2002 9:14 pm
Berichten: 62
Haleu Tourdion,

Lijkt me geinig dat festival, kunnen we nog meer inspiratie opdoen.
Marco twijfelt hoe kan dat nou. Maar goed die valt welover te halen.

Plien


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2003 10:37 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Trad.IT blijkt een eigen site te hebben: http://www.tradit.nl/

Maar ook daar staan geen tijden. Heeft iemand het schema?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 08, 2003 8:23 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Heb 't schema van Geert. Ze beginnen om 20:00 al met Faro, die Bretonse band, dus kom op tijd.. (dat gaat mij waarschijnlijk niet lukken, denk dat ik dan maar in Gestel blijf)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: ambrozijn
BerichtGeplaatst: za apr 12, 2003 10:58 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Vanavond trad It. En waarschijnlijk ben ik de enige forumganger. Er gebeurt gewoon te veel op folkgebied in Nederland ;).

Olla Vogala is vervangen door Ambrozijn.


..... Jeetje, Ambrozijn in het hoge noorden?!? :dancing:

Ik was ook wel erg benieuwd naar Olla Vogala, maar Ambrozijn is natuurlijk altijd mooi om te zien.

Morgen kom ik met een klein verslagje van dit festival. :cool:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ambrozijn
BerichtGeplaatst: za apr 12, 2003 4:13 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
tourdion schreef:
Vanavond trad It. En waarschijnlijk ben ik de enige forumganger. Er gebeurt gewoon te veel op folkgebied in Nederland ;).

Morgen kom ik met een klein verslagje van dit festival. :cool:


Juig de Bretonse groep even voor mij toe. Thanx. En ik kijk uit naar het verslag.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: verslag tradIT
BerichtGeplaatst: zo apr 13, 2003 11:40 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
O.K. ik ben nog niet helemaal wakker na de heftige festivalnacht Afbeelding maar ik zal voor de forumgangers die niet konden of wilden komen toch even een verslagje intiepen:

Het festival werd gehouden in de Oosterpoort te Groningen. De cultuurtempel van de stad, wel een beetje te zakelijk voor zo iets gezelligs als een volksmuziekfestival maar laat ik niet gelijk beginnen te zeuren want zoals de Belgen het doen krijgen wij het toch nooit.

Bij binnenkomst zat de Bretonse groep Faro te spelen in de hal van het hele gebeuren. Het eerste wat opviel was de uiterst hoge klank van de Doedelzak, waarschijnlijk de hoge D. Het tuitte je oren uit. Een echte piepzak.
De doedelzakspeler speelde ook bombarde. De kenners weten waarover ik het heb. Het nasaal geluid van een eend die de keel dichtgeknepen wordt. Compensatie van al dat hoogs vonden wij in de aanwezigheid van een sousafoon bespeeld door een pittige dame. Die zorgde ook voor moderne jazzy basloopjes onder de traditionele bretonse melodie-lijnen.
Verder was er natuurlijk trekzak en viool. En ook nog een drummer dus het klonk allemaal lekker stevig en stoerAfbeelding.

Bij de eerste hanter-dro die gespeeld werd stonden er gelijk 3 bekenden van schier op de dansvloer. Te weten Martijn, Maaike en Edith. De rest van de aanwezigen leek mij niet bekend met deze dans dus om nu te zeggen dat het een hype is in Groningen, nee.

Na 3 nummers had ik het wel gehoord en verlangde ik naar Angelsaksische diepgang die geboden zou moeten worden door Jon Boden en John Spiers. Bij de ingang van het zaaltje waar ze speelden was sprake van enige verstopping. Maar eenmaal binnen was er wel een plekje te vinden. Dit was echt genieten. De perfecte samensmelting van viool, trekzak, zang en stamp. Prachtige trekzak ook. Daar let ik nu nog meer op dan voor de tijd dat ik er één had. Mijn vorige leven. Je zou haast zeggen dat het een Cairdin was. Heerlijke muziek en ook lekker beweeglijk uitgevoerd. Die John Spiers (de trekzak speler) lijkt wel een marionetAfbeelding. "O, the prikkelij Bush!".

Na dit weerzien met de twee van Schier laat ik T?rf rechts liggen en stoom ik op naar de zaal waar het mirakel van Gent te bewonderen zou zijn. Ambrozijn moet invallen voor Olla Vogala dat met ziekte te kampen heeft. Ambrozijn in Groningen, zou het echt waar zijn? En verdomd ..... daar zitten ze, de drie vlaamse schavuiten AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding + 1 dame op zang, waarschijnlijk die franse weer.... Helemaal hier in Groningen. Gek om ze in een officiele theaterzaal te zien met veel rood en paars licht en een overdonderend geluid met erg veel galm op de zang. Hun tussendoorgrappen zijn weer niet van de lucht. Wim Claeys, die wel een paar kilo afgevallen lijkt te zijn, doet gekker dan ooitAfbeelding. Zo te zien hebben ze er echt zin in. Het samenspel van viool en trekzak is adembenemend. Gitarist Tom neemt de vocalen van Ludo voor z'n rekening, voorwaar geen achteruitgang. Als Ambrozijn een scottisch speelt komen er notabene dansers op de vloer! Twee maar liefst: Edith en Maaike doen samen een scottisch. Ik kijk in het halfdonker de zaal rond op zoek naar een slachtoffer maar ik zie alleen wat omaatjes in mijn omgeving. Voor mij dus geen scottisch op Ambrozijn. Er komt ook nog een arabische zanger langs: Djamel (Nog niet heel Olla Vogala is uitgestorven aldus Wim Claeys). Het is een wat bizarre combinatie maar we komen er wel achter dat die arabische zang erg mooi kan zijn. Helaas spelen ze Naradie weer, waar bij ik me moet bedwingen om te blijven zitten. Mooi maar saai. Een mooi rustpunt in de show zullen we maar zeggenAfbeelding.

Gelukkig pakken ze uit met een spetterende finale: Tous les Amants in een extra lange uitvoering. Het is echt geweldig. Alleen dit optreden is de 20 euro al waard denk ik. En ik had er zelfs wel een vouwfiets voor over gehad? (Ernie mist dit optreden omdat hij onderweg naar Groningen met de trein zijn vouwfietsje in Amersfoort op het perron had laten staan, waardoor hij op en neer moest vanaf Zwolle).

Romano Drom tapt weer uit een geheel ander volksmuziekvaatje. Of moet ik zeggen uit een urn. Want er zit een percussionist bij die zeer verdienstelijk een stalen urn uit het crematorium bespeeld. Het toch erg vrolijke muziek. De betere zuidelijke terrasjesmuziek. Een Gypsie Kings achtige melange gekruid met subtiele accordeonriedeltjes, paardenhoefgeroffel en diepe Urn-beats. Aangezien er echter geen terrasje is, maar wel Plommon een eindje verderop, kunnen wij niet lang blijven staan bij de Roemenen.

Bij Plommon is het zeer druk. De dames hebben hun beste jurken weer aan en geven een lekker staaltje synchroon zagen ten beste. Toch is het geluid een stuk minder dan bij hun optreden vorig jaar in het zaaltje aan de Oliemulderstraat. Hoewel, de violen wel goed zijn. Vooral het harmonium, het oude houtwormpomporgel van opa is vervangen door een strak modelletje in een flight-case, klinkt aanmerkelijk minder groovy dan een jaar geleden. De bassen hoor je amper. En dan wordt ook dat ellenlange, kunstige zangstukje weer opgevoerd. Misschien leuk voor achter een Zweedse natuurdocumentaire over het leven op de Toendra maar in dit benauwde volle zaaltje was het een lange lijdenswegAfbeelding. (Een fijn rustpunt in de show zullen we maar denken). Op het laatst kwam de lente toch nog even terug en kirden en zaagden de zweedse vrouwen weer op de manier waar ze goed in zijn.

Ik ga nu even pauze nemenAfbeelding...... deel 2 van het verslag volgt in de loop van de middag.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 13, 2003 12:19 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
tourdion schreef:
het doen krijgen wij het toch nooit.

Bij binnenkomst zat de Bretonse groep Faro te spelen in de hal van het hele gebeuren. Het eerste wat opviel was de uiterst hoge klank van de Doedelzak, waarschijnlijk de hoge D. Het tuitte je oren uit. Een echte piepzak.



:dancing: Biniou. Heeft wat, dat instrument. Maar je moet het wel combineren met bombarde.

Ik had laatst live-opnames opstaan van een fest noz waar ik geweest ben met hoog biniou gehalte, komt mijn moeder binnen rennen met mijn vader omdat ze dacht dat zijn mobieltje af ging... :laughing:

Citaat:
De doedelzakspeler speelde ook bombarde. De kenners weten waarover ik het heb. Het nasaal geluid van een eend die de keel dichtgeknepen wordt.


Bombarde vind ik een moord instrument (in positive zin van het woord!). :dancing: Ook geweldig te combineren met trekzak. Alleen moet je er geen microfoon bij zetten!!! (Mijn oren piepten de dag na het bewuste fest noz nog steeds!)

Citaat:
sousafoon .... En ook nog een drummer dus het klonk allemaal lekker stevig en stoer[img


:raisedeyebrow: Ik ben altijd zeer sceptisch over dat soort toevoegingen tenzij ik met eigen oren heb gehoord dat het werkt.

Citaat:
Bij de eerste hanter-dro die gespeeld werd stonden er gelijk 3 bekenden van schier op de dansvloer. Te weten Martijn, Maaike en Edith. De rest van de aanwezigen leek mij niet bekend met deze dans dus om nu te zeggen dat het een hype is in Groningen, nee.


Hmm, ja. Is ook een beetje het risico als je een dans-band uitnodigd maar niemand de dansen kent... Ik had er natuurlijk moeten zijn voor de Kost er Hoeds, Plinns, Gavottes.... :crying: (Volgens hun site is dat hun repertoire)

Oh, ik hoop zo dat Geert het volgend jaar voor elkaar krijgt om het Hamon-Martin Quartet (inmiddels geloof ik Quintet) naar TradIT te krijgen!!! Was dit jaar het plan, maar ze konden niet. :crying: Als zij komen kom ik zeker weten ook. Al is het midden in een tentamenweek.

Tourke, bedankt voor het verslagje, jongske! Klinkt alsof je je toch wel goed geamuseerd hebt. (Waren er trouwens veel mensen?)

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 13, 2003 5:44 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Citaat:
Quote:
sousafoon .... En ook nog een drummer dus het klonk allemaal lekker stevig en stoer[img


Ik ben altijd zeer sceptisch over dat soort toevoegingen tenzij ik met eigen oren heb gehoord dat het werkt.


Ik moest even aan je denken toen ik dit schreef. Ik weet zeker dat het niet jouw soort band was. En ik had het zelf ook liever puur gezien. Maar daarmee jaag je de cultuurshoppers mee de gordijnen in. Ik had een vriend bij, een hardrockliefhebber, en die vond het nu wel aardig.

Citaat:
Tourke, bedankt voor het verslagje, jongske! Klinkt alsof je je toch wel goed geamuseerd hebt. (Waren er trouwens veel mensen?)


Deel 2 van mijn verslag komt nog! Toen begon de avond pas goed. Het is nog volledig uit de hand gelopen. Ik kwam Ernie tegen en een paar Folkie-Ladies. Het eindigde ermee dat we in de Ierse pub lallend een andro stonden te doen op de bar. :dancing:

(Maar we waren te ver heen voor de horlepiep.)

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 13, 2003 6:44 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
tourdion schreef:
Ik moest even aan je denken toen ik dit schreef. Ik weet zeker dat het niet jouw soort band was. En ik had het zelf ook liever puur gezien. Maar daarmee jaag je de cultuurshoppers mee de gordijnen in. Ik had een vriend bij, een hardrockliefhebber, en die vond het nu wel aardig.


Ook niet pure dingen kunnen soms best mooi zijn. Het hangt heel erg van de groep af. Hoe goed de muzikanten afzonderlijk zijn, hoe de arrangementen zijn. (Of het blijft boeien en je daardoor over het 'niet pure element' heen helpt of dat je het na een paar minuten gezien hebt.) Helemaal 'trad' krijg je het tegenwoordig bijna nooit meer. :worried: Ze moeten er altijd wel iets jazzy of zo in mixen. Meestal ben ik sceptisch totdat ik het gehoord heb en me er een oordeel over heb gevormd.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: verslag tradIT
BerichtGeplaatst: zo apr 13, 2003 9:56 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
En ik had er zelfs wel een vouwfiets voor over gehad?


Koste zelfs maar ongeveer een tiende van een echte Brompton, maar ben er toch ook wel wat aan gehecht geraakt (costumized en past in 't bagagerek). Een behoorlijk deprimerende ervaring, een half festival missen (zonder ook maar 1 stukje chocola in de buurt). Heb Olla Vogala en Ambrozijn vaak gezien, maar niet in deze magische samenstelling (Henk van Folkforum was er ook laaiend enthousiast over). Zonder afspraak in Groningen had ik bij Amersfoort met m'n hervonden fietsje vast weer rechtsomkeer gemaakt naar Gestel, maar ben blij dat het toch Groningen is geworden (tof ook zo'n Iers kroegje met slivovic ;). Was erg gezellig (en het feest in Gestel scheen wat tegen te vallen).

Op TradIt kwam ik binnen bij Plommon en was mooi nog gewoon plek pal vooraan waar het prima klonk. Kan me inderdaad voorstellend dat duidelijkere bas van het traporgeltje beter was geweest, nu moesten ze 't hebben van de alt (vaak lekker ruig bespeelt als een kontra). Leuk stel en veel lol op 't podium. Als ik de kans krijg wil ik ze zeker halen in m'n folkclubje. Jammer alleen dat bijna alle nummers al bekend waren van hun live cd.

Ik laat de rest van de avond graag aan Tourdion's leuke verslaggeving over. Waarbij ik wel wil aantekenen dat T zich enige dichterlijke vrijheid permiteert ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 13, 2003 10:11 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Citaat:
Waarbij ik wel wil aantekenen dat T zich enige dichterlijke vrijheid permiteert ;)


Ja en nee. Om de lezer zich enigszins te kunnen laten voorstellen hoe wij het ervaren hebben moet je soms iets steviger uitpakken dan met uitsluitend een opsomming van de droge feiten. :happy:

Vanavond geen verslag meer van de 2e helft mensen. Ik ben doodop van al dat Folkgeweld :sleep: .

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 183 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling