Ja van dat spansen kwam dus niets, zoals hierboven al vermeld. Ons enige succesje was een violist van Le diabl' dans la Fourche die aan het begin van de avond kwam vragen wanneer het bal begon en na zijn optreden waarempel nog is komen dansen.
Maar het was wel leuk om met versterking te oefenen en experimenteren en nu kan ik tenminste zeggen in de Oosterpoort te hebben gespeeld.
Mooiste vond ik zoals verwacht Dr. Faustus en Le Daibl' dans la Fourche. Hoe GOW (of wie er dan ook verantwoordelijk was) die nou tegelijkertijd kan in plannen??
Nu heb ik maar de helft van beiden kunnen zien.
Dr. Faustus typisch Engels, beetje verstild misschien en wel erg veel liedjes in het deel dat ik zag (tweede half uur). Ik had wel wat meer dansmuziek gewild. In vergelijking met bijv. Spiers&Boden miste ik het vuur een beetje. Wel mooie stemmen en gevoel voor humor.
Le diabl' dans la fourche swingend Quebec. Interessante een-rijder speler. Misschien een beetje te 'chants-de-mer' achtig en gelikt voor mijn smaak, maar het zat goed in elkaar en het enthousiasme van de muzikanten werkte aanstekelijk en er stond al gauw een groot deel van het publiek te hossen en te springen voor het podium. Als al die mensen nou daarna even bij ons waren komen spansen... maar nee hoor.
Ik vond de opzet met twee groepen tegelijkertijd erg onrustig. Het zal wel typisch festival-achtig zijn, maar ik heb er liever een tegelijk. Nu had ik het gevoel dat ik zat te zappen en dat maakte het moeilijk om echt voor een optreden te gaan zitten. Wat mij betreft mogen ze 's middags beginnen en gewoon een band per keer laten spelen. Zo is er wat meer rust, kunnen mensen eens pauzeren en in zo'n pauze zou een spansbal nog niet zo'n slecht idee zijn. Misschien dat mensen dan ook makkelijker helemaal naar Groningen komen. Voor je kaartje heb je dan niet een avond, maar een hele dag plezier. (blijft natuurlijk het probleem van afstand en dus een overnachting moeten regelen)
Ook jammer was dat het festival om klokslag 1 als een plumppudding in elkaar zakte. In plaats van verder te feesten ging iedereen naar huis en begonnen de theater mensen met opruimen.
De versterking in de grote en kleine zaal vond ik niet om over naar huis te schrijven. Te schel en te hard. Jammer. In de foyer was ie wel goed.
Verder heeft GOW belooft zijn best te doen om het Hamon-Martin Quintet naar TradIt te halen volgend jaar!
Mijn goed voorbereide actie waarbij ik een leger mensen langs had willen sturen om hem te vragen die groep te laten komen (waarbij de naam op briefjes moest worden geschreven omdat ze 'm niet konden onthouden) was helemaal niet nodig. Hij zei meteen ja.
Verder nog bizarste ervaring: geluidstechnici die praten over 'spansen' alsof het het normaalst ding in de wereld is en een bestaand Nederlands woord.
Dat klinkt echt zo vreemd!!