mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 1:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 244 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 12:14 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Hmm, ja, dat is misschien wel waar dat sommige Bretonse dansen makkelijker zijn uit te leggen. Maar meestal komen ze niet zo vaak voor. Nou ja, gelukkig waren er wel een aantal nieuwe mensen die zo dapper waren om mee te doen! Altijd mooi om te zien.

Ik denk ook dat Menno gelijk heeft met dat de timing gewoon lastig is aan het einde van balfolkbinnenseizoen (mooi galgjewoord!), aangezien ieder bal dan een eindbal wil doen en er in het gewone leven meer te doen is. Komt in het najaar weer helemaal goed!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 12:26 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Een beginner die iets probeert mee te doen wat 'ie eigenlijk (nog) niet kan is voor mij nu juist vaak een reden om een dans (die ik wel kan) niet mee te doen.
Noem het egoïstisch maar het is niet echt lekker om in bijvoorbeeld een Gavotte, zowel links als rechts iemand te hebben staan die en niet weet wat 'ie met zijn armen moet doen (en enorm tegenstribbelt als je probeert te zwaaien) en niet weet wat 'ie met zijn benen moet doen (zodat je voortdurend bijna geschopt wordt).
Tijdens een bal in Tilburg heb ik iemand moeten afvoeren naar het ziekenhuis nadat zij een kopstoot had gekregen van zo'n beginner, bij het spinnen in een jig.

Dus die "lof" voor beginners die met alle geweld proberen mee te doen vind ik een beetje misplaatst.

Ik heb echt niets tegen beginners, zie ook mijn sig, maar ik vind niet dat je moet aanmoedigen dat mensen die (nog) geen enkel idee hebben er maar op goed geluk tussen moeten springen.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 12:31 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Saghws, ik ben het hier helemaal mee eens!

Beginners die mee willen doen en alles proberen: uitstekend initiatief, maar begin rustig aan de kant en vraag iemand of hij/zij je een dans wil uitleggen. Daar is bijna altijd wel iemand toe bereid (ik ook)!

Overigens heb ik ook wel meegemaakt dat dansers die al wat langer dansen denken "Hee, zo'n polska is alleen maar rondraaien, dat kan ik ook wel" en vervolgens als een dolle door de zaal heendraaien, zonder controle. Die mogen van mij ook wel eens eerst de pasjes goed bestuderen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 12:35 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Ik snap je punt zeker, vooral met Bretonse en groepsdansen is het lastig als er echte beginners tussen zijn, vind ik zelf ook niet altijd fijn. Maar aan de andere kant, je moet ergens beginnen en het helpt niet als je alleen maar aan de kant zit. Vind het wel dapper. Zelf doe ik eigenlijk alleen aan nieuwe dansen mee als ik iemand ken die het mij uit kan leggen en voor kan doen. Juist om te voorkomen dat ik zelf en anderen er last van (gaan) hebben. Daarna durf ik wel te oefenen door mee te doen, maar heb toch dat ik de basis liever eerst een beetje snap.

Gelukkig heb ik mensen in mijn omgeving die dat uit kunnen leggen, maar veel nieuwelingen hebben dat niet. Dat moet je eerst opbouwen, die kring.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 1:36 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Raakt toch weer een beetje aan het eerdere discussie stuk van lol in het dansen ook laten afhangen van de lol van anderen.

De reden dat ik die hele rits Bretons dansen niet meedeed, was juist daarom. Maar dan blijf ik erbij dat als 80% van je publiek op een bal niet aan het dansen is, dat de match publiek-muziek niet optimaal is.

Nogmaals, het was een leuk bal, ik heb B Boa maar als 'concert' gezien en Violet als 'dans'. En ik wil zeker de organisatoren en organisatoressen niet tekort doen.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 1:50 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Na overleg met Erik bleek het niet mogelijk om wat andere Bretonse dingen uit te leggen, ik had er wel over nagedacht, maar helaas.
Blijft nog wel de vraag of dat dan veel nut had gehad. B-Boa is juist een band die liefst elke dans een keer langs laat komen op een avond. Dan kan je doen in de inititatie wat je wil, maar goed raak schieten is dan niet mogelijk. Voor beginners maakt dat B-Boa dan ook überhaupt wat minder interessant. (en misschien zelfs voor het hele balfolk principe, van "dansinitiatie doen en dan hup de dansvloer op, je kan bijna alle meedansen)

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 1:56 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
saghws schreef:
Een beginner die iets probeert mee te doen wat 'ie eigenlijk (nog) niet kan is voor mij nu juist vaak een reden om een dans (die ik wel kan) niet mee te doen.
Noem het egoïstisch maar het is niet echt lekker om in bijvoorbeeld een Gavotte, zowel links als rechts iemand te hebben staan die en niet weet wat 'ie met zijn armen moet doen (en enorm tegenstribbelt als je probeert te zwaaien) en niet weet wat 'ie met zijn benen moet doen (zodat je voortdurend bijna geschopt wordt).
Tijdens een bal in Tilburg heb ik iemand moeten afvoeren naar het ziekenhuis nadat zij een kopstoot had gekregen van zo'n beginner, bij het spinnen in een jig.

Dus die "lof" voor beginners die met alle geweld proberen mee te doen vind ik een beetje misplaatst.

Ik heb echt niets tegen beginners, zie ook mijn sig, maar ik vind niet dat je moet aanmoedigen dat mensen die (nog) geen enkel idee hebben er maar op goed geluk tussen moeten springen.


Ik doe het ook vaak niet :-) ... Maar ik zie dat toch liever gebeuren dan dat ze langs de kant gaan zitten en zich niet vermaken,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 2:16 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Violet heeft in ieder geval een heerlijke avond gehad! Super verzorgd door Diteke en de Ditekettes, genoten van B-Boa en veel blije dansers gezien!
Inderdaad jammer dat het een beetje stil was, maar je weet nooit hoe een gekozen datum uitpakt...
Dank je wel allemaal!!!

Enne...natuurlijk moeten beginners meteen de dansvloer op springen! Zo hebben wij het toch ook allemaal geleerd?

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 2:48 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
telenn gwad schreef:
Enne...natuurlijk moeten beginners meteen de dansvloer op springen! Zo hebben wij het toch ook allemaal geleerd?


Er ja, true, maar je merkt toch echt als beginner dat niet elke ervaren danser er op zit te wachten met een onervaren partner te dansen.

Dan val je toch snel terug op mensen die je al kent en dansen die je al kent. Tis een ding, geen groot ding, maar wel een ding ;)

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 3:52 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Ik ben wel vol lof als beginners met alle geweld proberen mee te doen :applause:
Zo leerde ik het ook. Doorzetten, bluffen, fouten maken en correctiestapjes zijn onderdeel van het proces.

Dat ongelukken door beginners kunnen ontstaan is een feit, dat kan namelijk ook door gevorderde dansers gebeuren. En overigens is het ook wel eens gebeurd dat een (ver)gevorderde dansers mijn dansplezier gaat verbruien met gevorderden-kek... (Huathe en ik hebben daarom ooit de muppet-variatie geintroduceerd ter compensatie :mrgreen: )

In de vorige posts ontstaat er voor mijn gevoel een soort beginners vs gevorderd discussie. Mochten beginners het lezen: het lijkt me geen reclame om ze ermee naar de bals te lokken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 4:20 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Menno schreef:
In de vorige posts ontstaat er voor mijn gevoel een soort beginners vs gevorderd discussie. Mochten beginners het lezen: het lijkt me geen reclame om ze ermee naar de bals te lokken.


Ik wil best als beginner wel even uitdrukkelijk reclame maken hoor ;)

KOM NAAR BALS TOE, HET IS LEUK, HET IS GEZOND EN DE MENSEN ZIJN AARDIG EN BIJTEN NIET heel erg hard

Dat gezegd hebbende, tuurlijk is er een tegenstelling tussen gevorderden en beginners, dus tuurlijk is er ook die discussie. De beginners willen weten hoe ze aansluiting kunnen vinden en de gevorderden willen uitleggen hoe en waarom het allemaal werkt in balfolk-land.

Plus nog een heel aantal persoonlijke standpunten van mensen.

Ik vind die tegenstelling en discussie best boeiend.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 4:36 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 12, 2008 2:46 pm
Berichten: 332
Woonplaats: Delft
Allereerst: dank, en graag gedaan, telenn gwad! :hug:

Wat betreft de beginners/gevorderden-discussie: is die discussie al niet zo oud als het dansen zelf? Iedereen wil dat beginners het dansen leren, maar niemand wil er 'last' van hebben. Bovendien, dat werkt ook twee kanten op: je kunt als beginner een gevorderde danser vragen of hij/zij je wil helpen met een dans, en je kunt als gevorderde danser ook een beginner op sleeptouw nemen.

Anyway, kunnen we weer terug naar Leiden? :blush:

_________________
"If you're not dancing, you're wasting your feet!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 4:40 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Mafdet schreef:
Iedereen wil dat beginners het dansen leren, maar niemand wil er 'last' van hebben.

Das de beste analyse/conclusie die ik heb gezien.

Mafdet schreef:
Anyway, kunnen we weer terug naar Leiden? :blush:

Graag! Wanneer is het volgende bal? Want ik zeg het nogmaals, was erg leuk in Leiden!

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2011 1:19 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Het volgende bal in Leiden zal plaatsvinden op zaterdag 10 december! Het duurt helaas wat langer dan we van plan waren, maar de locatie was al volgeboekt vantevoren.

We hebben al een (1) band vastgelegd, namelijk het Duo Marziano. Dat zijn Erik de Jong en Vincenzo Castellana. Zij hebben al eens samen het pauzenummer verzorgd in Leiden. Wij en meerderen met ons waren zeer enthousiast. Ze hebben sinds toen het duo gevormd en zijn hard aan de slag gegaan om een eigen repertoire op te bouwen.

We houden jullie op de hoogte als er meer nieuws te melden is!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2011 2:07 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: di aug 31, 2010 1:29 pm
Berichten: 144
Erg Leuk! Dat is inderdaad een duo die je niet moet missen :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 244 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 68 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling