saghws schreef:
De Sarah's van Koen heb ik sinds zijn workshop in Enschede met een paar dozijn verschillende dames geprobeerd te doen. Het lukte bijna nooit.
Hetzelfde geldt voor zijn Tangurka dingetjes.
Ik denk niet dat dit komt doordat ik slecht kan leiden.
Het blijkt dat je deze variaties alleen kunt doen met iemand die precies dezelfde workshop heeft gedaan. Dat is een hele goede vorm van klantenbinding.
Er zijn gelukkig ook ook docenten die variaties aanleren die je met iedereen kunt doen.
De Tangurkavariaties zijn inderdaad vaak vrij lastig als de ander ze niet herkent, daar heb je gelijk in. Maar dat dat ook voor de Sarah's op zou gaan is onzin.
Als ik scottishes leid, doe ik helemaal geen arm-variaties, en alleen maar Sarah's, alleen noem ik ze ritmische variaties. En dat zijn dan niet patroontjes zoals de Sarah's, maar ik bedenk ze ter plekke, geinspireerd door de muziek. Binnen het kader van de scottish zijn de ritmische mogelijkheden onuitputtelijk. En elke dame die het vaste patroontje van de scottish los kan laten, kan ze volgen. (Oke, misschien niet teveel verschillende tegelijk. En de eerste voorzichtig en duidelijk, zodat ze zeker mee is...)
Voor wie niet helemaal weet wat we bedoelen met sarah's en ritmische variaties:
1e2- 1e2- 1-2-3-4- (is standaard scottish)
1e2- 1e2- 1---3-4- (is een sarah van koen)
1e2- 1e2- 1e2e3e4e (en dan lekker draaien, of juist rechtdoor verplaatsen)
1e2- 1e2- 1-2-3e4- (van kant gewisseld)
1e2- 1e2e 1-2-3-4- (vind ik een hele leuke)
1e2- 1-2- 1e2- 1-2- (zit soms ook heel duidelijk in de muziek)