mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do apr 25, 2024 12:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 30, 2010 6:15 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Louise schreef:
Ik weet wel dat er mensen zijn die moeite hebben met het spelen/oversteken in een tovercirkel, en dat interpreteren als dat de overstekende danser niet met degene met wie hij/zij eigenlijk zou dansen niet met die persoon wil dansen. Maar dat is (bij mij iig) absoluut geen issue.

Ben toch bang dat het daar wel vaak om gaat (verderop geef je het nb zelf eigenlijk toe) en dat het bij de gene die in de steek gelaten worden iig zo overkomt.

Hoe je het ook uitlegt, aardig is het niet en alleen leuk voor de kaper en gekaapte. Eer dat de achterblijvers elkaar gevonden hebben, is het leukste van de cercle (de swing) alweer voorbij. Als ze elkaar al vinden, want ik zie regelmatig mensen teleurgesteld uit cercles stappen. Van gecoördineerde plekwissel kan ik de humor wel inzien, daar maak je geen slachtoffers mee.

Ik hoop niet dat de trend zich hier doorzet. In Frankrijk is er een kliekje jongeren dat elkaar aldoor weg kaapt, kan me goed voorstellen dat dat hier ook zo overkomt voor nieuwkomers. Is me wel eens gebeurd dat ik zo'n kaper te vlug af was, maar dat het kennelijk haar vriendje was en ze er met een luid "No!" vandoor ging. Ga dan met elkaar dansen en doe niet mee aan een cercle..

Verbaas me er eigenlijk vooral over dat mensen zich zo makkelijk laten kapen. Heb wel eens als experiment gedaan, waarbij ik dan vanaf de kant telkens tijdens de mannen loop de werkloze vrouwen snel even leende voor 1 rondje swing en iedereen liet dat zonder morren toe. Trouw, iemand? ;).

Morele anti-kliekjes oproep:

Dames en heren: Laat je niet kapen in de cercle
(ook niet door belangrijke mensen als dansleraren of bal organisatoren ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 30, 2010 9:53 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Nou moet ik wel zeggen dat het "kapen" vaak gebeurd als de avond al ver gevorderd is, de meeste "nieuwelingen" al naar huis zijn en er al vele cercles voorbij zijn gekomen.

In die setting kan het denk ik niet zo heel veel kwaad: mocht je verouwbeerd aan de kant gaan staan, dan zag het snel genoeg opvallen dat meer mensen dit doen, en dus niet alleen bij jou.

Ik snap de gedachte, en zou zelf een "nieuweling" nooit zomaar laten staan, maar om dit nou helemaal uit te sluiten omdat er soms iemand niet snapt wat er aan de hand is... ik ben zelf ook wel eens uit de cercle gestapt omdat mijn heer iemand anders kaapte en er geen partner was, en dat was niet het einde van de wereld.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 31, 2010 11:45 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 1:27 pm
Berichten: 101
Woonplaats: Eindhoven
Christine schreef:
Nou moet ik wel zeggen dat het "kapen" vaak gebeurd als de avond al ver gevorderd is, de meeste "nieuwelingen" al naar huis zijn en er al vele cercles voorbij zijn gekomen.


Bij de initiatie in Hingene afgelopen zondag, werd het kapen juist gepromoot (om de Cercle wat levendiger te maken, of zoiets). Iedereen oversteken, alleen de blonde dames oversteken, alleen de dansers met een blouse, allemaal door elkaar rennen, ... 't had soms wat weg van een Grabbelton (tm) EN er bleven vaak enkele dansers over die inderdaad (zie opmerking van Ernie) pas tegen het einde van de Swing een partner gevonden hadden. Leuke chaos voor een keertje, en een hele Cercle op deze manier, daar word ik niet blij van.

Eén op één met iemand van plaats wisselen, als je daar beiden vooraf (met oogcontact of zo) iets over "afgesproken" hebt, vind ik overigens prima.

_________________
"These feet are made for dancing, and that's just what they'll do / one of these days these feet are gonna dance all night with you" (vrij naar Nancy Sinatra)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 02, 2011 9:02 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: ma mei 18, 2009 8:40 am
Berichten: 25
Ik haal mijn lol niet uit cercles. Ik hou veel meer van partnerdansen en het improviseren dat daar bij hoort. Ik kan me ook niet storen aan 'kapen', dat dwingt je tot improvisatie en dat ligt aan de hart van het dansen voor mij.

Balfolk is voor mij een vorm van dansen waarbij je niet noodzakelijk de traditionele pasjes volgt en je zelfs kan afwijken van wat de 'traditionele' wijze van dansen is. Dat maakt het een dynamisch en levend geheel. Dan ga je zoeken naar nieuwe acceptabele conventies en correct gedrag (door dit soort discussies) en krijg je ook nieuwe manieren van dansen. Ook dat vind ik deel van de kracht van balfolk, dat het zichzelf nog steeds opnieuw aan het uitvinden is.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 11:28 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Weg met de wiebelmazurka!

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 11:32 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
En een driewerf hoera voor de Hollandse Stamp-mazurka.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 12:04 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Wat is nou weer een wiebelmazurka?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 12:34 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 05, 2009 2:02 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Amersfoort
guillome schreef:
Wat is nou weer een wiebelmazurka?

Iets dat erg veel weg heeft van middelbare-school schuifelen en wat minder doet met de mazurka ritmes en pasjes, als ik het goed heb.

Overigens ben ik daar (met de juiste partner) meer voorstander van dan de stamp-mazurka die op mij meer overkomt als een soort klompendans en waar ik altijd bang ben voor ieders tenen. :P

Maar voor alles is iets te zeggen natuurlijk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 12:35 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
campie schreef:
En een driewerf hoera voor de Hollandse Stamp-mazurka.

Ja laten we samen een stampmazurka dansen als we elkaar weer zien Campie, dan laten we onze knieen eens flink knarsen!! :dancing:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 1:09 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: di jun 27, 2006 10:13 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Leiden
ik stem voor de wiebelmazurka, die heeft ook fans hoor :-)))

_________________
---


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 1:23 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 12, 2008 2:46 pm
Berichten: 332
Woonplaats: Delft
Blast schreef:
ik stem voor de wiebelmazurka, die heeft ook fans hoor :-)))


Mits goed uitgevoerd... :biggrin:

_________________
"If you're not dancing, you're wasting your feet!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 1:37 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Brenda schreef:
Overigens ben ik daar (met de juiste partner) meer voorstander van dan de stamp-mazurka die op mij meer overkomt als een soort klompendans en waar ik altijd bang ben voor ieders tenen. :P

Maar voor alles is iets te zeggen natuurlijk.

De stamp zit in het buitenbeen van het danspaar, dus je danspartner hoeft niets te vrezen. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 2:38 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Mafdet schreef:
Blast schreef:
ik stem voor de wiebelmazurka, die heeft ook fans hoor :-)))


Mits goed uitgevoerd... :biggrin:


En de juiste partner :wink: Ben zeker voostander van de wiebel- dan wel plakmazurka!

(PS: hoera voor de edit-knop! voor stomme spelfouten)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 2:54 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
campie schreef:
En een driewerf hoera voor de Hollandse Stamp-mazurka.


Ik sluit me hierbij aan, hoewel ik ook niet vies ben van een zompige wiebel mazurka.
Dus als iemand zin heeft in een Old School stamp mazurka, vraag mij maar. Ook voor de Poolse "Mazur" kom ik wel uit mijn stoel.
Of de Scandinavische, met klap- en draaiwerk, hmm, lekker.

de mazurka vind je overal.
http://www.youtube.com/watch?v=dsdWZOwbemc
http://www.dancilla.com/wiki/index.php/Mazurka_%28Schweden%29

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 3:17 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Hasselt schreef:
Ik haal mijn lol niet uit cercles. Ik hou veel meer van partnerdansen en het improviseren dat daar bij hoort. Ik kan me ook niet storen aan 'kapen', dat dwingt je tot improvisatie en dat ligt aan de hart van het dansen voor mij.


Het nadeel is daarbij dat de kaper de achterblijver dan verplicht tot een improvisatie waar de achterblijver totaal niet om gevraagd heeft.
Dat lijkt me best asociaal.

Variaties tussen danspartners is leuk en aardig, maar een kaper behoort niet tot dit partnerschap. Sterker, die verbreekt dit partnerschap. Ook dat lijkt me weer niet zo sociaal.

Ik sluit me dan ook bij Ernie aan: laat je niet kapen.

overigens vind ik een goede wissel geen probleem: bij een goede wissel laat je niemand zonder danspartner achter.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling