mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 11:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 05, 2011 2:51 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Met minder gekheid. De meeste dansers zeggen dat ze de muziek volgen: Momenteel is de wiebelmazurka bij muzikanten erg populair om te spelen. Geen wonder dat deze dan ook meer gedanst wordt. Dat verbaasd mij niks.

Wat me dan weer wel verbaasd is als ik een lekker swingde mazurka speel sommige mensen nog steeds tegen elkaar aanwiebelen. Een hupsmazurka zou dan veel beter passen.

Persoonlijk vind ik een hupsmazurka ook iets lastiger dan gewoon een beetje in de maat plakken. Wellicht dat dit ook "een-weg-met-minder-weerstand"-theorie zou kunnen onderbouwen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 05, 2011 4:16 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Menno schreef:
Wat me dan weer wel verbaasd is als ik een lekker swingde mazurka speel sommige mensen nog steeds tegen elkaar aanwiebelen. Een hupsmazurka zou dan veel beter passen.



Maar dat zijn degene die de mensen die naar de muziek luisteren nadoen en dus gaan wiebelen. Ook als dat niet bij de muziek past.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 05, 2011 4:18 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Wellicht is het een idee om beide mazurka's op te splitsen. Ik heb ooit de mazurka geleerd van Jaap (de Gonnagle die zich graag in zonnig Singapore vertoeft), en die leerde me wel duidelijk de 'hops'. Maar veel bandjes spelen inderdaad meer wiebelmazurka's.

Het lijkt me geen gek idee om tijdens workshops en/of lessen aandacht aan beide vormen te besteden. Naarmate dansen evolueren ontstaan er gewoon twee verschillende dansen. Denk aan Lindyhop en Jive, of aan Hiphop lyrical en Hiphop fast. Zelfde roots en enige overlap in pasjes, maar wel een ander dansje. Gebeurd nu niet hetzelfde met de mazurka? :raisedeyebrow:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 05, 2011 4:21 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
En o.a. daarvoor is de workshop van 15 januari ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 05, 2011 5:27 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Bart schreef:
Maar dat zijn degene die de mensen die naar de muziek luisteren nadoen en dus gaan wiebelen. Ook als dat niet bij de muziek past.


was het maar waar!
Hoewel ik natuurlijk niet iedereen eerst naar hun mening over het eigen dansniveau vraag voordat ik een deun inzet, heb ik sterk het idee dat het niet alleen de beginners overkomt maar ook degenen die zichzelf gevorderd vinden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 05, 2011 6:29 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ligt het aan mij of begint de aanstaande workshop steeds meer gelijkenis te vertonen met Haarlemmer olie?

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 05, 2011 8:43 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
saghws schreef:
Ligt het aan mij of begint de aanstaande workshop steeds meer gelijkenis te vertonen met Haarlemmer olie?


Lol @ Saghws


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 06, 2011 5:08 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 24, 2009 10:48 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Zwolle
Menno schreef:
Persoonlijk vind ik een hupsmazurka ook iets lastiger dan gewoon een beetje in de maat plakken.


Om te dansen vind ik de hupsmazurka juist makkelijker. Met een wiebelmazurka moet je veel beter luisteren en meer zelf verzinnen. Juist omdat de bewegingen ("passen" is hier niet altijd relevant) minder gestructureerd en minder uitgesproken zijn, verzand je al snel in -inderdaad- gewiebel.

Echter, als het goed lukt, vind ik 'm wel lekkerder. En om te spelen absoluut leuker (maar misschien moet ik mijn doedelzak dan voor de gelegenheid in de hoek laten liggen).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 08, 2011 9:30 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Yellowflower schreef:
Ik had laatst op een bal een volgens mij oorspronkelijk Zweedse meneer te pakken, waarmee ik een mazurka deed. Maar dat deed hij volgens mij op de Zweedse manier (het was best hopsig in ieder geval), want ik kon er echt niets mee. Ik struikelde zowat over mijn en zijn voeten. Vond ik niet helemaal geweldig dus. Maar ook omdat ik het niet gewend ben hoor, als het vaker voorkomt, zou ik misschien wel beter kunnen volgen.

De Zweedse mazurka is inderdaad anders: 2 maal dalpas, 4 keer mazurkapas (eerste 2 met draai) laatste 5 passen in heupschouderhouding achteruit draaien. Past eigenlijk alleen op een snelle mazurka.

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 09, 2011 11:25 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 27, 2009 11:21 am
Berichten: 35
Ik ken een werelddanser die hem ook altijd hopt op balfolkavonden.

En bij het werelddansen zijn er zelfs meerdere mazurkas, ik krijg hem daardoor maar niet te pakken!

Maar vlakbij me woont iemand die Zweeds kan en ook zeer goed les erin geeft, ik zal eens vragen of er naast een Zweedse Scottish ook een Zweedse Mazurka is of dat dit toch meer met werelddansen(Of Internationaal volksdansen) te maken heeft.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 09, 2011 11:39 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 27, 2009 11:21 am
Berichten: 35
oeps dubbel, haal deze maar weg.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 10, 2011 8:31 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
De Mazurka komt in bijna heel Europa voor.
En overal doet men 'm op zijn eigen manier vanuit zijn eigen traditie.

Als je goed kijkt zie je allerlei overeenkomsten en verschilletjes.

Een goede dansdocent weet dit en kan de verschillende soorten mazurka's voordoen en aanleren.

De balfolk-plak/wiebel mazurka is een nieuwe ontwikkeling die helemaal los staat van welke traditie dan ook.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 10, 2011 9:38 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
saghws schreef:
De Mazurka komt in bijna heel Europa voor.


En daarbuiten ook...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 10, 2011 10:14 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ron schreef:
En daarbuiten ook...


Tuurlijk maar als je bedoelt bv Zuid-Amerika, dan is 'ie geïmporteerd en dat telt niet.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 10, 2011 10:51 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
saghws schreef:
De balfolk-plak/wiebel mazurka is een nieuwe ontwikkeling die helemaal los staat van welke traditie dan ook.

..misschien een zich nieuw vormende traditie..?

De "traditionele" mazurka's zijn vast op een zeker moment ook heel revolutionair geweest, hebben zich ook op een bepaalde tijd ontwikkeld tot wat het geworden is; de veelheid aan mazurka's is daar het bewijs van lijkt me. Misschien dat dit dus weer tot een nieuwe "traditionele" variant zal verworden...

Ik vind niet dat hij helemaal los staat van welke traditie dan ook; zoals het nu gedanst wordt, is het (misschien een ver) uitvloeisel van (waarschijnlijk, denk ik) de hop-mazurka zoals Campie en Tourdion die bedoelen en zoals die aanvankelijk op de hollandse bals gedanst werden. Het is niet iets dat out of the blue spontaan opeens in iemand is opgekomen: "weet je wat ik vandaag ga doen? ik ga de plak-mazurka uitvinden!"

Op die manier vind ik dat niks van wat er in de wereld is en gebeurt los staat van andere dingen; alles hangt met elkaar samen.

Wanneer ik vanuit mijn vakgebied de vergelijking trek met het onderwijs, denk ik dat de zweedse mazurka en de "hollandse-hop-mazurka" te scharen zijn onder het kopje "traditioneel vernieuwings-dansen" omdat het vast vormen zijn die ergens op een gemeenschappelijke basis te herleiden zijn, maar zich toch in een eigen richting ontwikkeld hebben en nu tot traditie gezien worden (net als dus in het onderwijs jenaplan, montessori etc); vervolgens kun je de nieuwere plak-mazurka vergelijken met bijv. Iederwijs of OGO-scholen: als reactie op de heersende vorm, ontwikkelt zich een soort tegenbeweging die wellicht ook ooit tot traditie zal verworden (of elementen ervan).

Tot zover mijn betoog :blush:
Het is alleen wel behoorlijk off-topic geraakt, deze discussie die over kliekjesgedrag behoort te gaan...

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 186 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling