mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo mei 15, 2024 12:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

zou jij naar zo'n avond toe gaan?
Ja zeker 55%  55%  [ 6 ]
zeker niet 45%  45%  [ 5 ]
liever bij mij in de buurt (laat weten welke regio) 0%  0%  [ 0 ]
ik heb een beter idee (leg uit) 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 11
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 11:15 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Christine schreef:

Wel een puntje om mee te nemen: veel balfolkies zijn studenten die niet zo veel geld uit te geven hebben op feesten. Hier is al eerder discussie over geweest omdat veel balfolkies graag kraanwater drinken, en dit niet bevordelijk is voor de kassa van de locatie.



In de middeleeuwen dronk men toch geen water?
Willen we echte middeleeuwse toestanden moet gewoon iedereen aan het bier!

(maar misschien dan wel voor middeleeuwse prijzen...)

:biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 11:16 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
Invar schreef:
Delft is gewoon aangesloten op het nachtnet. :biggrin:

Maar lelystad niet! :crying:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 11:27 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Hmmm, moeilijk. Waren wil je moderne dansen (want dat is balfolk natuurlijk) met de daarbijbehorende moderne muziek in een middeleeuwse setting plaatsen? En je geeft aan dat een achtiende eeuwse jurk ook moet kunnen? Maar wat heeft dat dan nog met de middeleeuwen te maken? Hoe ver wil je het thema door voeren? Er vallen natuurlijk een heleboel instrumenten af als je in de middeleeuwen duikt...

Begrijp me niet verkeerd: van huis uit ben ik mediëvist, dus de middeleeuwen liggen me nauw aan het hart, dus daar word ik altijd wel enthousiast van.
Het lijkt me een leuk plan, maar er zitten wel heel veel haken en ogen aan, denk ik. Ik ben benieuwd hoe je dit verder gaat uitwerken.

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 11:35 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Als de 18e eeuw kan, kan de 21e vast ook wel ;-) De Mol lijkt me een prachtige locatie. Niet zo heel groot alleen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 12:31 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Ron schreef:
Als de 18e eeuw kan, kan de 21e vast ook wel ;-) De Mol lijkt me een prachtige locatie. Niet zo heel groot alleen.


Precies, maar dan heeft het dus niks meer met de middeleeuwen te maken en kan je net zo goed een 'gewoon' bal organiseren...

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 12:52 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 05, 2009 2:02 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Amersfoort
Misschien moet het concept dan omgedraaid worden. Geen bal in middeleeuwse sfeer, maar een middeleeuwse avond met 'toevallig' een bal.
Dan richt je je dus in eerste instantie op middeleeuws-geïnteresseerden en daarna pas op dansers, in plaats van op dansers die het dan als een drempel ervaren dat er een middeleeuws thema is.

Maarja, dan ben je een soort van EFF/Keltfest/Fantasybeurs/MidwinterFair/etc. aan het worden en daar hebben we er al zo veel van.
Overigens vind ik het daarvan ook nog steeds stom dat ze altijd maar in het westelijke deel van Nederland zijn...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 1:16 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Ja, nooit eens in de buurt van exmorra :(


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 1:37 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2011 12:47 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Didam, Montferland
telenn gwad schreef:
Waren wil je moderne dansen (want dat is balfolk natuurlijk) met de daarbijbehorende moderne muziek in een middeleeuwse setting plaatsen?


Je bedoelt denk ik waarom.

Balfolk en dansen op folkmuziek is voor de separatisten onder ons (jullie) niet het zelfde begrijp ik. Als je mijn verhaal goed leest, heb ik een traditie met dansen op van oorsprong Keltische, dus heel oude muziek, gelukkig al sinds de zeventiger jaren van de vorige eeuw, ook in modernere jasjes uitgevoerd.

Als je, als mediëvist, balfolk betitelt als moderne dansen heb je natuurlijk gelijk, maar gezien vanuit het perspectief van de 21e eeuwse mens, zeg maar met de kennis van nu, hebben we het toch over oude dansen.

Ik ben nog steeds blij met al het commentaar en de hier en daar constructief mee denkende lieden.

Misschien had ik niet moeten zeggen dat achttiende eeuwse jurken wat mij betreft geen probleem zijn. Ik ben door de jaren heen gewend geraakt dat mensen het niet zo nauw nemen met hun outfit als ze naar een "middeleeuws" feest gaan. Dit komt denk ik aan de ene kant door een gebrek aan kennis en historisch besef, en ongetwijfeld spelen hier ook factoren als geld en ijdelheid mee.

Het gaat er mij in eerste instantie om om een gelegenheid te creëren waar zowel de z.g. mediëvist als de reënacter, de LARP-er, de (volks)muziek liefhebber als andere gezellige mensen zich thuis voelen, in een "middeleeuwse" ambiance, met de mogelijkheid tot balfolk-dansen.

_________________
je chante donc je suis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 2:00 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2011 12:47 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Didam, Montferland
Brenda schreef:
Ik heb wel wat ervaring in het zoeken van locaties die een beetje sfeervol zijn voor middeleeuwen, maar die criteria zijn meestal anders: wel overnachten, heel weekend huren, zelfverzorging qua catering. En dan werd er dus niet gelet op aanwezigheid van bar en goede dansvloer.
Ik heb dus een heel forum vol aan leuke lokaties, maar voor LARP niet voor bal.
Overigens liggen die lokaties meestal ook niet in de buurt van Enschede. :P


Ik had klaarblijkelijk gisteren over je reactie heen gekeken.

De mogelijkheid met overnachten is natuurlijk te overwegen, al wordt het dan iets anders dan een feestavond en natuurlijk ook prijziger.

Zelfverzorging qua catering betekent aan de ene kant weer meer organisatie, maar kan ook betekenen dat de organisatie daar wat kosten mee kan terug verdienen.

Zou jij wellicht in de LARP scene kunnen peilen of er animo is voor een feest/evenement zoals in het begin (en aan het eind)van dit topic staat beschreven. Of mij met deze mensen in contact kunnen brengen?

_________________
je chante donc je suis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 2:23 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 05, 2009 2:02 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Amersfoort
troubadour schreef:
Zou jij wellicht in de LARP scene kunnen peilen of er animo is voor een feest/evenement zoals in het begin (en aan het eind)van dit topic staat beschreven. Of mij met deze mensen in contact kunnen brengen?


Het probleem met 'de LARP scene' is dat het heel erg versplinterd is. Er is een hele grote groep larpers in Nederland, maar er is niet 1 overkoepelende plek waar je ze allemaal treft of kunt aanspreken. Ze zijn verdeeld over verschillende fora van verenigingen waar ze spelen. Deels overlapt dat, maar voor een groot deel ook niet.
Ik ben ook van lang niet al die fora lid en waar ik wel lid ben is het erg stil. (winter stop)

Ik zou je kunnen verwijzen naar verschillende organisaties, maar meestal zijn mensen er niet zo heel happig op om hun 'leden' te spammen met vragen van buitenaf. Zij het journalisten die denken makkelijk verhalen te kunnen vinden of mensen die reclame kwijt willen of anderszins.

Mijn inschatting is ook dat veel larpers het erg druk hebben met larp en de bestaande festivals. Ik zit zelf ook in een organisatie en om al die bestaande dingen heen plannen is retemoeilijk. Maar als je het niet doet ben je mensen kwijt.

Ik denk dat je beste gok iets van Facebook is. Omdat balfolk/larp/reenactment nog wel hier en daar overlapt denk ik dat je op die manier via-via de meeste mensen bereikt.
Ik doe zelf niet aan Facebook of andere internet soa's dus ik kan je daar niet helpen.
Anders zou je via www.larp.nl iets kunnen proberen te bereiken maar dat is volgens mij nog steeds niet helemaal lekker van de grond gekomen en dus lang niet door iedereen in gebruik.

Flyeren op evenementen (bij opbouw en afbouw, niet door het spel heen) zou helpen als reclame, rondvragen op evenementen zou je een indicatie van het animo kunnen geven. Verder is het lastig.

Sorry voor de lange post waar ook nog eens niet veel nuttigs uit komt. :-s


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 2:24 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
troubadour schreef:
Als je mijn verhaal goed leest, heb ik een traditie met dansen op van oorsprong Keltische, dus heel oude muziek, gelukkig al sinds de zeventiger jaren van de vorige eeuw, ook in modernere jasjes uitgevoerd.

Als je, als mediëvist, balfolk betitelt als moderne dansen heb je natuurlijk gelijk, maar gezien vanuit het perspectief van de 21e eeuwse mens, zeg maar met de kennis van nu, hebben we het toch over oude dansen.

Ik ben nog steeds blij met al het commentaar en de hier en daar constructief mee denkende lieden.



Laat nou mijn andere studie keltisch zijn geweest... :biggrin: 'heel oud' vind ik een erg moeilijke datering. Er is niet veel reden om aan te nemen dat de dansen uit Bretagne middeleeuws zijn. Geeft niet; ze blijven heel leuk!

In Dinan ben ik een keer op een bal geweest met historische muziek en dansen...en na anderhalf uur lang branles dansen, was ik een beetje branle moe, maar ik denk dat dat de kant op gaat die je zoekt. Hun formule was: historische muziek en instrumenten en muzikanten in passende kleding. De bezoekers mochten aan wat ze wilden (gratis bal, open lucht...dan kan je ook niet veel eisen stellen). Wel werd elke nieuwe dans op het podium voorgedaan, dus iedereen kon meteen mee.
Als je echt historische dansen wil doen, dan kom je bij een andere groep mensen terecht. Dorothee Wortelboer is daar het beste bekend mee in Nederland.

Ik denk dat op dit forum inderdaad een scheiding is tussen balfolk dansen en dansen op folk muziek. Daarom is dit ook een balfolk forum en geen folk forum...

Maar nogmaals: leuk idee! Ik ben alleen benieuwd naar de vorm die je uiteindelijk gaat kiezen

Misschien helpt het te vertellen dat we twee keer eerder een middeleeuws experiment hebben gedaan. Een keer in het archeon en een keer in het prehistorisch dorp in Eindhoven. We hebben erg veel lol gehad en het leverde prachtige plaatjes op (ja ja ja, ook die met het eigeel...), maar uiteindelijk voelde het toch minder geslaagd. Je bent een wandelend anachronisme als je dit soort moderne dansen (want dat zijn het toch echt...) in een historische verantwoord 13e eeuws gewaad uitvoerd. Terwijl een verbouwde gitaar (met allemaal moderne knopjes) samen met een draailier voor de muziek zorgt.
Misschien helpt het als er geen bezoekers bij zijn voor de beleving. Dat zou kunnen schelen.

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 6:14 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
troubadour schreef:

Misschien had ik niet moeten zeggen dat achttiende eeuwse jurken wat mij betreft geen probleem zijn. Ik ben door de jaren heen gewend geraakt dat mensen het niet zo nauw nemen met hun outfit als ze naar een "middeleeuws" feest gaan. Dit komt denk ik aan de ene kant door een gebrek aan kennis en historisch besef, en ongetwijfeld spelen hier ook factoren als geld en ijdelheid mee.



Ik denk dat het maar goed is dat mensen het niet zo nauw nemen. Op deze manier is het namelijk een mengelmoesje van allerlei stijlen. Dat kan je beter hebben dan wanneer je in goede historische representaties gaat rondlopen en dan al het andere juist niet middeleeuws gaat doen.

Helaas is het voor mij denk niets, als reenactor houd ik er niet van wanneer iedereen maar een soort ouderwets jurkje aantrekt en dan "middeleeuws" gaat lopen doen. Maar ik kan het begrijpen dat het voor vele een hele leuke avond kan worden!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 3:06 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
telenn gwad schreef:
Je bent een wandelend anachronisme als je dit soort moderne dansen (want dat zijn het toch echt...) in een historische verantwoord 13e eeuws gewaad uitvoerd. Terwijl een verbouwde gitaar (met allemaal moderne knopjes) samen met een draailier voor de muziek zorgt.

Zo voelt dat idd snel als je in een hoekje wordt gedrukt van oud en middeleeuws, terwijl die connotatie er qua eigen beleving niet in zit.
Ik vind het geen probleem om gezellig onder te dompelen in middeleeuwse sferen, maar ik associeer dat niet met balfolk.
Maar voor een combi van ouderwetse gitaar (met of zonder knopjes) en moderne draailier (ook met of zonder van die knopjes) mag je me wakker maken!
Voor mij gaat het om de muziek en de functie die het heeft voor dansers van nu, zonder me druk te maken om middeleeuwse of andere tijdgebonden zaken.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 11:36 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb nu wel het gevoel dat we met elkaar (ikzelf incluis!) een beetje lopen te mieren*****.

Als de insteek is om een bal te organiseren met middeleeuws thema (dus: aankleding, eten, en muziek), dan lijkt me dat absoluut top! Ik denk ook zeker niet dat we dit als een soort van re-enactmentavond moeten zien. Ik denk ook dat je dit wel kunt laten slagen, vooral omdat je zelf aangeeft dat er tunieken beschikbaar zijn bij de ingang, zodat ook de niet-Larper/re-enacter/middeleeuwenjunkie toch in thema naar binnen kan.

Maareh, niet te serieus inderdaad, anders mogen de dames straks geen bourrée dansen... en dat pikken wij moderne vrouwen niet! :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 4:35 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Christine schreef:
Ik heb nu wel het gevoel dat we met elkaar (ikzelf incluis!) een beetje lopen te mieren*****


Dat is toch het hele idee van dit forum?
Anders ging het onderwerp wel over op welke datum het geprikt werd :cool:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 215 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling