mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 9:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 10:42 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Rob schreef:
Even dit topic naar boven gehaald vanwege constateringen gisteren in RASA.
Mij vielen twee dingen op:
1. mensen die dwars over de dansvloer van de ene kant naar de andere kant liepen (tussen dansers door)
2. koppels die de wildste variaties uitvoerden op plekken waar daar eigenlijk geen ruimte voor was en dus andere koppels voor de voeten liepen.
Volgens mij kan dat ook anders: houd rekening met de dansers cq. je omgeving.


En voeg daar ook maar aan toe mensen die vanaf het balkon een naam blèren om de aandacht te trekken van iemand die op de dansvloer staat.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 10:44 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Balfolk verloedert.

Tijd voor de etiquette-politie. :devilish:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 11:07 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
campie schreef:
Balfolk verloedert.

Tijd voor de etiquette-politie. :devilish:

Zal die politie dan ook het knarsverbod handhaven? Ik vind dat mijn knieen daar wel eens op aangesproken mogen worden!

Maar, dus, ehmm... Een bal is een sociale gelegenheid zoals die ook plaatsvinden in een kroeg, bij de bushalte of in de bibliotheek en ik vind dat er geen aparte "regels" hoeven te gelden; de "normale omgangsvormen" lijken me zeker passend. Verder vind ik dat mensen soms ook wel wat toleranter mogen zijn; tuurlijk kan het storend zijn als iemand iets door de zaal roept (en ik vind dus eigenlijk dat dat ook niet bij de "normale omgangsvormen" hoort), maar als het een eenmalig incident is, kun je je er maar beter niet aan storen maar gewoon lekker doordansen en lol blijven maken. Als het herhaaldelijk gebeurt, kun je de bewuste persoon er altijd nog op aanspreken.

Over dansjes weigeren is al wel eens eerder een discussie geweest, voor zover ik me herinner. Ik weet niet meer precies wat ik toen gezegd heb, volgens mij zoiets als het volgende: op een bal kom ik voor mijn eigen plezier, en daarbij geldt (gelukkig) voor mij dat gedeelde vreugd dubbele vreugd is. Dus ik zoek mensen uit om mee te dansen met wie ik samen (wederzijds) veel lol kan hebben; soms is dat omdat ze heel goed kunnen dansen, soms is dat omdat het gewoon hele leuke mensen zijn, soms is het omdat ik iemand lang niet meer gezien heb, en soms gelden alle redenen of nog heel andere redenen. Maar ik blijf in elk geval op zoek gaan naar lol, plezier, fun, vermaak; dat is waarvoor ik op een bal kom. Als ik ergens kom waar ik denk niet fijn te kunnen dansen (het is te druk, de vloer is niet zo dansbaar, of whatever), dan ga ik ook niet dansen omdat ik dan toch wel weet dat het niet bijdraagt aan het plezier; nee, dan ga ik lekker luisteren en kijken naar de muzikanten. Wat zijn we toch verwend met die live muziek altijd op bals!

Ehm, was er nog meer? Oja, mensen die over de dansvloer oversteken: tja, de zaalindeling was gewoon niet helemaal ideaal, dan moet iedereen een beetje inleveren. Beetje flexibiliteit en tolerantie over en weer is dan wel handig...

Tja, en de wildste variaties uitvoeren ten koste van anderen, dat is niet zo mooi natuurlijk. Misschien gewoon wat gebrek aan ervaring en/of inzicht van degenen die zich daar schuldig aan maakten, maar in mijn enthousiasme heb ik zelf misschien - in deze toch wel wat krappe ruimte - ook wel wat elleboogporren en kontbotsingen uitgedeeld. Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Zolang er geen blijvend letsel of overlijden op volgt, kun je in zo'n geval volstaan met een "sorry" (al dan niet verbaal) waarna je beter op gaat passen.

Hehe, wat een relaas! Conclusie: ik blijf fan van de Gouden Driehoek van Rafael (hoewel hij ontkent dat die van hem is):
- respect voor je danspartner
- respect voor de omgeving en dus ook andere dansers
- respect voor de muzikanten
Maar dit betekent niet dat er vervolgens niets meer getolereerd wordt; respect voor de omgeving betekent m.i. ook dat je een minder ervaren koppel snel vergeeft wanneer die in een iets te woeste draai tegen je aan botsen, of wanneer een enthousiasteling uitbundig een lang niet geziene vriend begroet door door de zaal te roepen.

Voor mij persoonlijk hangt het vooral van mijn humeur af hoe tolerant ik ben en gisteren was ik heel erg vrolijk, dus lang leve de lol!! :cool:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 11:25 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Goed gezegd, Lijntje. :mota:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 11:41 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Lijntje schreef:
Maar dit betekent niet dat er vervolgens niets meer getolereerd wordt; respect voor de omgeving betekent m.i. ook dat je een minder ervaren koppel snel vergeeft wanneer die in een iets te woeste draai tegen je aan botsen


Ik dans zelf regelmatig 'woeste draaien' en er is een wilgroei aan varatiaties aan de gang - hoewel ik mijzelf niet tot beginner reken. De meeste mannen waarmee ik dit doe hebben gelukkig goed inzicht op de dansvloer, en weten zichzelf en mij goed overal doorheen te laveren.

Maar even over de woest draaiende beginners: ik denk toch dat er tijdens de dansuitleg even een kort momentje moet zijn waarop er wordt uitgelegd dat de 'beginnende danser' of de 'stilstaande danser' in het midden hoort te dansen, en de 'woeste draaier' aan de buitenkant. Vooral met walsjes vind ik het erg jammer als er een ophoping komt omdat één paar de weg blokkeerd. Maar goed, dat komt misschien ook een beetje door mijn stijldansachtergrond: daar ben ik gewend om altijd overal tussendoor te kunnen. :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 11:45 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
:blush: Hihi, dankje, Campie

Lijntje schreef:
Over dansjes weigeren is al wel eens eerder een discussie geweest, voor zover ik me herinner.

Zie hier: http://mota.spansen.nl/viewtopic.php?t=1578&postdays=0&postorder=asc&start=30
edit: kijk vooral ook nog even verderop in het topic, zo bij pagina 10, 11.

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 12:33 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Lijntje schreef:
... de wildste variaties uitvoeren ten koste van anderen
…elleboogporren en kontbotsingen
…dat je een minder ervaren koppel snel vergeeft wanneer die in een iets te woeste draai tegen je aan botsen


Mij valt de laatste tijd op dat het vaak dezelfde mensen die een elleboog in mijn rug planten en dat het bijna nooit beginners zijn. En ze zeggen ook geen "sorry".

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 12:37 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Lijntje schreef:

Zie hier: http://mota.spansen.nl/viewtopic.php?t=1578&postdays=0&postorder=asc&start=30
edit: kijk vooral ook nog even verderop in het topic, zo bij pagina 10, 11.


Hier of daar antwoorden? Ik kan me goed voorstellen dat iemand voor sommige dansjes iemand zoekt met wie het erg fijn dansen is, maar die net aan de andere kant van de zaal staat. Als je dan halverwege de zaal onderschept wordt door iemand anders is het natuurlijk erg flauw om te zeggen:"Ja, maar ik wou eigenlijk liever met haar/hem dansen", tenzij je dat al beloofd hebt natuurlijk.
Ik zou het zelf iig. nogal lomp vinden om eerst iemand af te wijzen en dan vervolgens met iemand anders te gaan dansen. Er worden nog wel meer liedjes gespeeld.

Enne, natuurlijk is het gewoon gezellig als mensen elkaar gewoon uitbundig begroeten, maar het viel me gisteren op;
"X!!! Hey X!!! X!!!, hm, hij hoort me niet. X!!!!! X!!!!!!"
Er gewoon even heen lopen was waarschijnlijk wat effectiever geweest (ik vermoed dat X van de muziek aan het genieten was).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 12:39 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
saghws schreef:
Mij valt de laatste tijd op dat het vaak dezelfde mensen die een elleboog in mijn rug planten en dat het bijna nooit beginners zijn. En ze zeggen ook geen "sorry".


Als ik het was (ik bots helaas nog iets te vaak tijdens het walsen) bij deze "Sorrie" :luck:

Ik vind mijzelf eigenlijk nog best een beginner vergeleken met de veteranen hier, dus je bedoelt mij vast niet :cow:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 12:44 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Ron schreef:
Ik zou het zelf iig. nogal lomp vinden om eerst iemand af te wijzen en dan vervolgens met iemand anders te gaan dansen. Er worden nog wel meer liedjes gespeeld.

Precies, er worden nog wel meer liedjes gespeeld, dus als ik nou heel graag deze specifieke bourree met Jantje wil dansen omdat ik met Jantje tijdens de bourree altijd zo'n lol heb, dan moet Pietje die me eigenlijk net vroeg maar heel even wachten tot het volgende liedje. Ik heb nou eenmaal zo mijn voorkeuren...
Je kunt dat gewoon uitleggen, ik heb wel vaker tegen iemand gezegd: "Sorry, nu even niet, ik wilde eigenlijk net met Jantje gaan dansen" (en soms gebeurde het dan dat Jantje net onderschept werd en ik toch nog alleen overbleef; soms kom ik dan alsnog bij Pietje uit, of bij Marietje of een andere willekeurige derde, of ik ga wat drinken, of naar de wc, of muziek luisteren, of.. of..)
Niet te zwaar aan tillen lijkt me wel de beste oplossing!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 12:46 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
saghws schreef:
Mij valt de laatste tijd op dat het vaak dezelfde mensen die een elleboog in mijn rug planten en dat het bijna nooit beginners zijn. En ze zeggen ook geen "sorry".

Als het altijd dezelfden zijn, zou ik ze zeker even aanspreken; misschien zijn ze zich er niet van bewust. In de kroeg spreek je iemand die herhaaldelijk zijn stoel tegen je aan schuift vast ook even aan; ook hier lijken me de "normale omgangsvormen" wel van toepassing.

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 12:47 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Lijntje schreef:
Je kunt dat gewoon uitleggen, ik heb wel vaker tegen iemand gezegd: "Sorry, nu even niet, ik wilde eigenlijk net met Jantje gaan dansen"


Jeps. Het was vooral naar aanleiding van Robs post in het draadje over het RASA-bal. Als je gewoon zegt dat je zoooo graag dit dansje met Jantje wilt dansen, dan is het voor Pietje in elk geval duidelijk dat het is vanwege Jantje, en niet vanwege Pietje. :hug:

edit: Oh, ik spreek mijzelf een beetje tegen geloof ik :blush:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 2:09 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Even een reactie op al het onderstaande:

allerlei variaties op een volle dansvloer uitvoeren en dus botsen
Het waren zeker geen beginnende paren die in het wilde weg liepen te variëren (te oordelen naar de variaties die ik zag). Toen ik nog wel gewoon kon koppeldansen deed ik mijn uiterste best met mijn danspartner het paar naast mij dat aan het zwieren was te ontwijken, maar een botsing hier en daar was niet te vermijden. (misschien wilden de dames daarom niet met me dansen?). Ikzelf gebruikte juist zo weinig mogelijk variaties en alleen als dat qua ruimte kon en probeerde juist zo min mogelijk in aanraking te komen met anderen. Ik beweer niet dat ik goed inzicht op de dansvloer heb (ben ook nog maar half gevorderd) maar probeer wel rekening met andere paren te houden.

afgewezen worden bij een koppeldans
De ervaringen die ik gisteren opliep tijdens FeO en Naragonia hebben mijn zelfvertrouwen enigszins aangetast. Zoals ik tegen Lijntje zei: "wat doe ik dan eigenlijk op een bal als ik alleen maar aan groepsdansen mee kan doen". Het gaat juist om het oefenen / vaardigheden vergroten met de koppeldansen.
Het plezier zoeken op een bal zoals Lijntje aangeeft probeer ik ook wel en meestal gaat het goed, alleen was het bij RASA de eerste keer dat ik dat meemaakte.
Over het topic "vragen of gevraagd worden": na mijn ervaring van gisteren vraag ik niet meer zo makkelijk omdat ik misschien toch "nee" krijg.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 2:34 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Rob schreef:
afgewezen worden bij een koppeldans
De ervaringen die ik gisteren opliep tijdens FeO en Naragonia hebben mijn zelfvertrouwen enigszins aangetast. Zoals ik tegen Lijntje zei: "wat doe ik dan eigenlijk op een bal als ik alleen maar aan groepsdansen mee kan doen". Het gaat juist om het oefenen / vaardigheden vergroten met de koppeldansen.
Het plezier zoeken op een bal zoals Lijntje aangeeft probeer ik ook wel en meestal gaat het goed, alleen was het bij RASA de eerste keer dat ik dat meemaakte.
Over het topic "vragen of gevraagd worden": na mijn ervaring van gisteren vraag ik niet meer zo makkelijk omdat ik misschien toch "nee" krijg.

Tegenwoordig "durf" ik prima alleen naar een bal te gaan, want ik weet toch wel dat er genoeg vrienden van me zijn waarmee ik een gezellige middag/avond ga hebben. Maar toen ik nog maar net begonnen was met balfolk, sprak ik altijd af met studiegenootjes/zussen/vrienden/... om samen naar een bal te gaan. Neem dus ook eens wat vrienden/buren/tantes/collega's/... mee, dan voorkom je dat je "eenzaam" tussen de mensen staat, want je kunt op hen terugvallen, en balfolk krijgt er weer wat extra zieltjes bij :wink:
En dat het om vaardigheden vergroten en oefenen gaat op een bal: dat vind ik eigenlijk bijkomstigheden. Tuurlijk gebeurt dat gaandeweg, maar ik ga voor de lol, en als ik echt gericht iets wil leren, ga ik naar een workshop of volg ik les. Als ik tango had moeten leren op een salon, zou ik nu nog bar weinig kunnen... (terwijl ik nu juist op het bal een supervette tangodemo heb kunnen geven aan Telenn Gwad, niet..?! :wink: :blush: hihihi)

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 2:46 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Toch maar weer even een reactie op Lijntje:
Citaat:
Tegenwoordig "durf" ik prima alleen naar een bal te gaan, want ik weet toch wel dat er genoeg vrienden van me zijn waarmee ik een gezellige middag/avond ga hebben. Maar toen ik nog maar net begonnen was met balfolk, sprak ik altijd af met studiegenootjes/zussen/vrienden/... om samen naar een bal te gaan. Neem dus ook eens wat vrienden/buren/tantes/collega's/... mee, dan voorkom je dat je "eenzaam" tussen de mensen staat, want je kunt op hen terugvallen, en balfolk krijgt er weer wat extra zieltjes bij

Jij hebt natuurlijk makkelijk praten: je woont in Utrecht waar je iedereen die aan balfolk meedoet kent. (ik wilde iets van die strekking al in mijn vorige post zetten, maar dat vond ik niet aardig tegenover jou).
Citaat:
En dat het om vaardigheden vergroten en oefenen gaat op een bal: dat vind ik eigenlijk bijkomstigheden. Tuurlijk gebeurt dat gaandeweg, maar ik ga voor de lol, en als ik echt gericht iets wil leren, ga ik naar een workshop of volg ik les.
Ik volg inderdaad ook les om het te leren, maar het gaat er juist bij mij om het geleerde in de praktijk te brengen en dat doe je niet op les of op workshops, maar op bals.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 79 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling