mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 7:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 8:19 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
saghws schreef:

Dat is nou precies de essentie van dansen als An-Dro en Hanter-Dro: het groepsgevoel dat ontstaat als iedereen dezelfde cadans heeft/houdt.
Alleen, op een balfolk zul je dat gevoel niet zo snel vinden, misschien juist omdat er door (te) veel mensen (te) veel "gedingest" wordt.


Inderdaad. Het kan heel prettig zijn om samen met een groep een goede energie te vinden. Dat gaat overigens een stuk makkelijker als je die dansen in een (niet al te grote) gesloten kring danst. Een slinger die dan ook nog eens de ruggen van de dansers naar elkaar toe draait, daar vind ik ook niets aan (het is bovendien erg oncomfortabel). Het liefst dans ik die dansen overigens al zingende. Dat voegt veel toe.

De Bretonse dansen zijn een afspiegeling van de zeer gesloten boerenmaatschappij waar ze vandaan komen. In die samenleving was geen plaats voor individualisme. Mensen hadden geen moment privacy. Er was geen plaats in huis waar ze zich konden terugtrekken. Ze leefden dag en nacht samen en allemaal volgens het zelfde ritme. Ze leefden samen, ze werkten samen, en ze vierden samen feest. Het groepsbelang ging voor het individuele belang. Overigens werden die dansen van oorsprong hoofdzakelijk door de dansers zelf gezongen. Pas later is er instrumentale begeleiding gekomen, en dan zie je dat de passen ingewikkelder worden, dat mensen variaties gaan toepassen. Dat gaat nou eenmaal niet als je tegelijkertijd moet zingen.

Het enige moment waarbij je het meisje dat je had uitgenodigd in de ogen kon kijken in de dañs tro (gavotte), die in een gesloten cirkel werd gedanst (dañs tro betekent "kringdans") was het tamm kreiz (bal). Die werd niet, zoals mensen nu doen, in een slinger gedanst, maar met zijn tweeën. Dat moet een zeer sensueel moment zijn geweest. ;-)

Kortom: het was een heel andere samenleving als die van ons. Wat niet wegneemt dat het heel fijn kan zijn om samen een dans te doen waar het er om gaat om een goede cadans te vinden met de hele groep. Maar als je niet open staat voor (of geen behoefte hebt aan) iets dat je als groep dansers kunt beleven, dan kan ik me voorstellen dat je die dansen geen bal aan vindt.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 19, 2011 12:08 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: ma mei 18, 2009 8:40 am
Berichten: 25
Ik snap wat je bedoelt en die cadans vind ik ook wel, maar dan bijvoorbeeld in de Plinn. Ik zal eens kijken of ik hem ook kan vinden in de Andro of Hanterdro. De Jig en tovercirkel vind ik meteen een heel ander (Insulair?) karakter hebben, dus daar ga ik weer anders mee om.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 19, 2011 12:09 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Cooper schreef:
Soms denk ik dat dansers gewoon niet goed genoeg luisteren. Een goed gespeelde Hanterdro IS geen onregelmatige scottish. Dat kan iedereen horen, als je een beetje je best doet. En als ik als danser iets hoor, dan ga ik niet iets anders dansen, want dat danst niet lekker. Zelfs als het aantal tellen in een maat wel klopt. En er zijn muzikanten die daar wel echt last van hebben,W


Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan, met alle bandjes die geïnspireerd op de traditie balfolk muziek gaan maken, waarbij mijn gok is dat een gedeelte van die mensen nog nooit in Bretagne/Berry/Auvergne etc. geweest is om de muziek en dans "aan den lijve" te ondervinden. Om dan toch te leren wat een hanterdro tot een hanterdro maakt, moet je je bijna continu op secundaire of tertiaire bronnen verlaten.
Mede dankzij mijn lief heb ik nu een paar uur aan balfolk opnames tot mijn beschikking, waarbij ik denk dat ik één stuk direct gemarkeerd heb als "Scottish Impaire" en voor de rest een aantal hanterdro's. Da's helaas nog wat schamel vergelijkingsmateriaal om de stukken uit elkaar te gaan halen.

Maar we blijven ons best doen :-) En wat mij betreft mag men ook best een Scottish dansen op mijn hanterdro's, ook als deze onderdeel is van een tricot.

saghws schreef:
Dat is nou precies de essentie van dansen als An-Dro en Hanter-Dro: het groepsgevoel dat ontstaat als iedereen dezelfde cadans heeft/houdt.
Alleen, op een balfolk zul je dat gevoel niet zo snel vinden, misschien juist omdat er door (te) veel mensen (te) veel "gedingest" wordt.

Fille schreef:
Inderdaad. Het kan heel prettig zijn om samen met een groep een goede energie te vinden. Dat gaat overigens een stuk makkelijker als je die dansen in een (niet al te grote) gesloten kring danst. Een slinger die dan ook nog eens de ruggen van de dansers naar elkaar toe draait, daar vind ik ook niets aan (het is bovendien erg oncomfortabel). Het liefst dans ik die dansen overigens al zingende. Dat voegt veel toe.

Persoonlijk vind ik het ook altijd heerlijk om eventjes "weg te zakken in de groep" na een aantal koppeldansen. Al zingend lijkt me dit ook heerlijk om te doen, maar dat gebeurt nog heel weinig in Nederland. Maar ook daar zou nog wel eens een keer verandering in kunnen komen :-)

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 19, 2011 12:30 am 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Cooper schreef:
Soms denk ik dat dansers gewoon niet goed genoeg luisteren. Een goed gespeelde Hanterdro IS geen onregelmatige scottish. Dat kan iedereen horen, als je een beetje je best doet. En als ik als danser iets hoor, dan ga ik niet iets anders dansen, want dat danst niet lekker. Zelfs als het aantal tellen in een maat wel klopt. En er zijn muzikanten die daar wel echt last van hebben,W


Snap ik...
De clou zit hem wat mij betreft in goed gespeeld
Maar vaak wordt een dans aangekondigd als een andro waar ik toch echt meer een scottish-cadans hoor. En aangezien ik die ook nog eens fijner vind dansen is de keus dan niet moeilijk, met excuus aan de muzikanten.

Windwijs schreef:
Persoonlijk vind ik het ook altijd heerlijk om eventjes "weg te zakken in de groep" na een aantal koppeldansen. Al zingend lijkt me dit ook heerlijk om te doen, maar dat gebeurt nog heel weinig in Nederland. Maar ook daar zou nog wel eens een keer verandering in kunnen komen :-)

Luister eens naar Jolie Folie, ik schat dat 3 van de 4 nummers op zijn minst ten dele gezongen zijn.

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 19, 2011 10:11 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Windwijs schreef:
Fille schreef:
Het liefst dans ik die dansen overigens al zingende. Dat voegt veel toe.

Persoonlijk vind ik het ook altijd heerlijk om eventjes "weg te zakken in de groep" na een aantal koppeldansen. Al zingend lijkt me dit ook heerlijk om te doen, maar dat gebeurt nog heel weinig in Nederland. Maar ook daar zou nog wel eens een keer verandering in kunnen komen :-)


In de "volksdans/werelddans" zingt men volop. Er wordt zelfs gedanst zonder begeleiding, dus alleen met zang van de dansers zelf. En dat je dan *DUS* geen moeilijke pasjes meer zou kunnen doen is onzin.

Dus wie weet, misschien komt het in de balfolk ook nog ooit in de mode om (mee) te zingen.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 19, 2011 10:26 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
saghws schreef:
Dus wie weet, misschien komt het in de balfolk ook nog ooit in de mode om (mee) te zingen.


Ben je mij al eens tegengekomen in een dansje van de Gonnagles met tekst van Moes? Die brul ik gewoon mee hoor! :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 19, 2011 10:36 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Christine schreef:
saghws schreef:
Dus wie weet, misschien komt het in de balfolk ook nog ooit in de mode om (mee) te zingen.


Ben je mij al eens tegengekomen in een dansje van de Gonnagles met tekst van Moes? Die brul ik gewoon mee hoor! :biggrin:


Zo hoop ik nog steeds dat de An Dro retournée ooit opduikt in de balfolk. (hint, hint)

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 19, 2011 12:26 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Oh Saghws, jij hardnekkig schavuit! Heel ongemerkt, hoor...hi hi.

Voor mij, als muzikant, doe ik mijn best een dans zo dansbaar mogelijk te maken. Maar zodra ik op een podium sta, laat ik mijn eigen mening los: dan is het bal en mag het publiek met mijn muziek doen wat ze willen. Soms levert dat prachtige dingen op...en soms levert dat extra aandachtspunten voor de volgende dansinstructie op...;)
De setlist aanpassen aan de dansers doe ik eigenlijk nooit...liever niet zelfs. Als band denk je van te voren goed na over een fijne volgorde: afwisseling van nummers, intensiteit & woestheid van de dansen, samenstelling van instrumenten en natuurlijk de toonsoort. Eigenlijk probeert een band een verhaal te vertellen met een set...en verhaal met een kop, een staart en een middenstuk. Het is prachtig dat een zaal brult om nog meer mazurka's, maar dan haal je het hele verhaal uit elkaar: weg mooie opbouw. Ik stel in dat geval een jukebox voor: kan je zelf muntjes inwerpen en een nummer selecteren. Live muzikanten hebben geen speciale muntjesingang en werken dus anders. Met alle voor- en nadelen van dien! ;)

Voor een bal is voor mij het belangrijkste dat iedereen gelukkig is en dan gaat het volgens mij gewoon altijd goed...toch? Niks moet en alles mag, zolang je anderen geen blijvend lichamelijk letsel aandoet...;)

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 20, 2011 12:51 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Ik heb bretons pas echt goed leren waarderen nadat ik in Frankrijk was geweest, dat is in Nederland inderdaad erg lastig. Maar als de cadans echt duidelijk in de muziek zit vind ik dat erg prettig, met name bij de gavotte. De nadruk ligt, zeker bij Nederlandse en Vlaamse bands, op het stukje duidelijk in de muziek. Als een dans echt afwijkt maak ik van een andro of hanterdro ooit wat anders, maar dan free-style en geen scottish.

Verder sluit ik me aan bij fille etc. Ik wil de basis van een dans goed beheersen, zodat het een bewuste keuze is als ik hier van afwijk.

Bij een sessie kunnen muzikanten wel wat meer afstemmen op waar de nog wakkere aanwezigen zin in hebben. Meestal wat meer koppeldansen.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 8:42 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Christine schreef:
Vragen van Ron


Thanks :-) Het zijn allemaal dingen die waarschijnlijk vanzelfsprekend zijn als mensen langer dansen, maar die ik me toch afvroeg. Ook gewoon als voorbeeld van dingen die misschien niet altijd meteen duidelijk zijn (ik vroeg ze me immers af ;-).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 9:18 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Fille schreef:
Het komt er op neer dat in vloek de berg afzakken hartstikke leuk kan zijn, maar dat een skiër die eenmaal parallel heeft leren skiën daar meestal geen zin meer in heeft.

Tijd om Miles Davis weer uit de kast te halen:
Citaat:
Learn all that stuff and then forget it.

Al die variaties in de scottish zijn mede de reden dat ik weinig dans. Ik ben in de eerste plaats muzikant, en dansen is voor mij puur een manier om de muziek te beleven. Dat lukt me vrij aardig in een rondeau, of in een cercle, of in een bourree, maar met een scottish ben ik alleen maar met mijn hoofd bezig: met wat voor variatie moet ik straks aankomen? Dat kan toch nooit de essentie van de muziek zijn.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 10:08 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Variaties zijn ook niet het doel maar een middel :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 10:33 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Miles :love:

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 11:05 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Miles? John Miles? Music was my first love?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 11:26 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Christine schreef:
...Ook moeten de muzikanten zich realiseren dat de dansers hun publiek zijn. Zij betalen om lekker te kunnen dansen. Jij wordt gevraagd om dit te realiseren, vaak tegen (geringe) vergoeding. Feitelijk zijn de dansers dus je klanten.
Is de klant dan koning? Ja, een beetje wel....
Iemand opgevallen dat hier het failliet van het spansen beschreven wordt? :-)

hérisson schreef:
Cooper schreef:
Soms denk ik dat dansers gewoon niet goed genoeg luisteren. Een goed gespeelde Hanterdro IS geen onregelmatige scottish. Dat kan iedereen horen, als je een beetje je best doet. En als ik als danser iets hoor, dan ga ik niet iets anders dansen, want dat danst niet lekker. Zelfs als het aantal tellen in een maat wel klopt. En er zijn muzikanten die daar wel echt last van hebben,W


Snap ik...
De clou zit hem wat mij betreft in goed gespeeld
Maar vaak wordt een dans aangekondigd als een andro waar ik toch echt meer een scottish-cadans hoor. En aangezien ik die ook nog eens fijner vind dansen is de keus dan niet moeilijk, met excuus aan de muzikanten.

Klopt, het gaat erom welke dans je hoort, als je goed luistert. Dat kan heel goed iets anders zijn dan wat er wordt aangekondigd.

Als muzikant speel ik daar ook wel eens mee. Dan laat ik een mazurka langzaam (of snel) overgaan in een wals met htzelfde thema. Over het algemeen volgt vrijwel niemand op de dansvloer de omslag. Dat vind ik niet erg, maar wel opvallend :-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 93 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling