mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 6:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 11:57 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Citaat:
Christine schreef:
...Ook moeten de muzikanten zich realiseren dat de dansers hun publiek zijn. Zij betalen om lekker te kunnen dansen. Jij wordt gevraagd om dit te realiseren, vaak tegen (geringe) vergoeding. Feitelijk zijn de dansers dus je klanten.
Is de klant dan koning? Ja, een beetje wel....


Citaat:
Iemand opgevallen dat hier het failliet van het spansen beschreven wordt? :-)


Als je publiek door muzikanten gevormd wordt ga je zeker failliet :wink:

Niet iedereen heeft het vermogen om aan te voelen wat er op het podium gebeurd. De meeste dansers zijn zich zo weinig inhoudelijk van de muziek bewust dat ze gewoon wel dansen wat er aangekondigd is. Enkele dansers met een goed gehoor komen na afloop wel eens naar me toe om te zeggen dat iets lekker danste of juist niet geschikt was voor een bepaalde dans. (Hérisson bijvoorbeeld :wink:.)

Volgens mij betalen de dansers vooral om binnen te mogen komen om vervolgens lekker hard met elkaar te gaan kletsen, te drinken en een lief op te doen.

Die muzikanten doen hun best maar....

Citaat:
Al die variaties in de scottish zijn mede de reden dat ik weinig dans. Ik ben in de eerste plaats muzikant, en dansen is voor mij puur een manier om de muziek te beleven. Dat lukt me vrij aardig in een rondeau, of in een cercle, of in een bourree, maar met een scottish ben ik alleen maar met mijn hoofd bezig: met wat voor variatie moet ik straks aankomen? Dat kan toch nooit de essentie van de muziek zijn.


Ik heb 5 of 6 jaar geleden tot mijn onuitsprekelijk trots 2 simpele variaties op de scottisch basispas geleerd en die dans ik nog steeds. Het is niet zo dat ik elke keer denk 'ojee, ik moet eigenlijk iets origineels bedenken'. Maar ik kan me het gevoel wel voorstellen.

Maar ik laat me het plezier van een scottisch dansen niet ontnemen. Als ik alleen danser zou zijn zou ik het wellicht een uitdaging vinden om een flink repertoire aan variaties te leren. Maar dan uiteraard met het gevoel dat ik daarmee eerder meer in de dans opga dan dat ik meer in mijn hoofd bezig ben.

Een dame wilde mij eens een gewaagde nieuwe variant leren en ik raakte met haar in de knoop. Dat was niet onprettig maar ik hoef dat niet met elke danspartner mee te maken :biggrin: .

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 11:59 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Cooper schreef:
Christine schreef:
...Ook moeten de muzikanten zich realiseren dat de dansers hun publiek zijn. Zij betalen om lekker te kunnen dansen. Jij wordt gevraagd om dit te realiseren, vaak tegen (geringe) vergoeding. Feitelijk zijn de dansers dus je klanten.
Is de klant dan koning? Ja, een beetje wel....
Iemand opgevallen dat hier het failliet van het spansen beschreven wordt? :-)


Nee, niet opgevallen. Waarschijnlijk het topic te snel doorgelezen gelezen. Maar inderdaad, dat faillisement zouden we zo kunnen aanvragen.
:biggrin: Gelukkig kunnen we het eenvoudig oplossen. Indien de muzikanten ook gaan betalen om te spelen, zijn ook zij weer klant en daarmee de koning :devilish:

Maar zonder gekheid.
Feitelijk is de organisator de klant van de band
En de bezoeker de klant van de organisatie. Hoe populairder een band bij publiek is hoe verleidelijker het is om deze band als orga te boeken...dus er is wel enige kruisbestuiving.

Een klant is koning, maar als je in een ijzerwinkel om een pot sambal en wat radijsjes vraagt heb je het verkeerde koninkrijk betreden. Als organisator biedt ik spansavonden aan waarbij meestal de muzikant de dans bepaald. Wil men wat anders? Dan biedt ik het verkeerde product aan. (:raisedeyebrow: een carriereswitch als jolig pratende/ meezingende drive-in dj lijkt me wel een goede optie)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 12:40 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: ma mei 18, 2009 8:40 am
Berichten: 25
Ik heb hier afgelopen zaterdag ook kort met Christine over gepraat en hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik het oneens ben met het "de klant is koning" redenatie. Zoals ik toen ook al zei (Quote van Fille): dan kan je net zo goed CD's draaien.

Wat ook gebeurd! Elke dinsdagavond in Zeist, begreep ik. Maar dan krijg ik daarbij al snel de opmerking dat er wat muzikanten bereid zijn gevonden om er ook te gaan spelen.

Ik vond ook de sessie aan het eind van het bal in Leiden een mooi voorbeeld van één van de aspecten die ik juist zo waardeer aan Balfolk: een paar muzikanten die samen wat dingen uitproberen. Soms kan je er op dansen, maar niet altijd! En af en toe komt er dan iets heel moois uit, zoals bv. Le Petit Boeuf. Dat krijg je niet als je je als danser als consument opstelt en alleen maar Mazurka's gaat eisen.

Eigenlijk gaat deze hele thread over etiquette, dus hoe we samen ervoor kunnen zorgen dat iedereen een leuke avond heeft. De dansers onderling (door niet op de dansvloer te gaan liggen), maar ook de muzikanten (door te luisteren naar wat zij jou aanbieden) en de organisatoren (door uh.. op te komen dagen :P ).

Etiquette heeft als doel het mogelijk te maken voor mensen om elkaar prettig te voelen in omgang met elkaar. De regels voor gedrag zijn ervoor zodat iedereen het naar zijn of haar zin kan hebben. Ik denk dat bepaalde verhoudingen (producent - product - consument) hier haaks op staan en dus niet constructief zijn voor een discussie over omgangsvormen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 12:58 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Het werkt waarschijnlijk zowiezo 2 kanten op: Als een muzikant er helemaal gek van zou worden dat blijkbaar niemand zijn muziek begrijpt zal hij een volgend aanbod om te komen spelen vast afslaan.
Als de dansers zijn muziek ook totaal niet waarderen, waarom zouden ze dan naar hem komen luisteren?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 2:39 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ron schreef:
Het werkt waarschijnlijk zowiezo 2 kanten op: Als een muzikant er helemaal gek van zou worden dat blijkbaar niemand zijn muziek begrijpt zal hij een volgend aanbod om te komen spelen vast afslaan.
Als de dansers zijn muziek ook totaal niet waarderen, waarom zouden ze dan naar hem komen luisteren?


Het werkt wel 2 kanten op maar zo extreem als jij het schetst is het nooit.

Als het voltallig publiek de muziek niet begrijpt zitten de muzikanten alleen maar langs elkaar heen te spelen of het is een free-jazz groep.

Het is nog altijd zo dat er beleefd en enthousiast geapplaudiseerd wordt na elk nummer zowel bij topbands als bij beginnende amateurs. Er is heel veel krediet over en weer in de balfolkscéne.

Mijn ideaal als muzikant is een onversterkt optreden in een kleine zaal waarin zowel dansers als muzikanten helemaal op kunnen gaan in de muziek. Dat ideaal wordt zelden bereikt.

Versterkt spelen is heel praktisch maar er komt een moment dat ik daar geen zin meer in heb en kies voor de luxe van een klein, intiem bal zonder versterking.

Maar ik heb het gevoel dat dit in een ander topic thuishoort. :blush:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 3:26 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
folkie schreef:
Fille schreef:
Het komt er op neer dat in vloek de berg afzakken hartstikke leuk kan zijn, maar dat een skiër die eenmaal parallel heeft leren skiën daar meestal geen zin meer in heeft.

Tijd om Miles Davis weer uit de kast te halen:
Citaat:
Learn all that stuff and then forget it.

Al die variaties in de scottish zijn mede de reden dat ik weinig dans.


Variaties in een scottish hebben voor mij niets te maken met het al dan niet beheersen van die dans. Ik doe er vrijwel nooit. Ik kan even zo snel niet verzinnen waar je dat bij skiën mee zou moeten vergelijken. ;-) Een hippe muts opzetten, misschien ?

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 3:51 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
ik neem aan dat het principe van het ski voorbeeld mbt dansen ook in de dansworkshop die je op TEEU geeft aan de orde komt? Dus meer aandacht voor de diepte van een dans (lees: cadans, dansend leren luisteren) ipv de breedte (lees: variaties)?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 6:07 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Fille schreef:
folkie schreef:
Fille schreef:
Het komt er op neer dat in vloek de berg afzakken hartstikke leuk kan zijn, maar dat een skiër die eenmaal parallel heeft leren skiën daar meestal geen zin meer in heeft.

Tijd om Miles Davis weer uit de kast te halen:
Citaat:
Learn all that stuff and then forget it.

Al die variaties in de scottish zijn mede de reden dat ik weinig dans.


Variaties in een scottish hebben voor mij niets te maken met het al dan niet beheersen van die dans. Ik doe er vrijwel nooit. Ik kan even zo snel niet verzinnen waar je dat bij skiën mee zou moeten vergelijken. ;-) Een hippe muts opzetten, misschien ?


Als je niet van de Pacman variatie houdt (de enige variatie die er toe doet) ben je een verzuurde ouwe ski-juf! :devilish: :wink:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 7:27 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Pacman variatie? Is dat zoiets?
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 11:22 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
folkie schreef:
Al die variaties in de scottish zijn mede de reden dat ik weinig dans. Ik ben in de eerste plaats muzikant, en dansen is voor mij puur een manier om de muziek te beleven. Dat lukt me vrij aardig in een rondeau, of in een cercle, of in een bourree, maar met een scottish ben ik alleen maar met mijn hoofd bezig: met wat voor variatie moet ik straks aankomen? Dat kan toch nooit de essentie van de muziek zijn.


Over de essentie van de muziek kan ik als niet-muzikant weinig zeggen, maar de essentie van de dans is voor mij het samen bewegen op de muziek, in de folk komt dat veel neer op samen draaien. Als ik mag kiezen tussen 2 dansen, de ene met veel variaties, de ander zonder variaties, maar wel comfortabel met zijn 2-en in de kadans van een scottish zitten, met 1 gezamelijk zwaarte-/draaipunt, dan is die keus voor mij heel makkelijk.

Als ik leid ben ik ook helemaal niet van de gekke variaties waar je over na moet denken. Dan doe ik bijna alleen ritmische variaties die me worden ingegeven door de muziek, af en toe een simpele draai en verder gewoon geen variaties. Gewoon samen dansen is genoeg toch?

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 23, 2011 11:18 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
guillome schreef:
Pacman variatie? Is dat zoiets?
Afbeelding


Alleen als er geen tosties zijn. :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 25, 2011 9:02 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 23, 2011 11:29 am
Berichten: 45
hmm ik zou graag wat willen melden over het stukje balfolk Zeist op de dinsdag avond..

wat Sander van tevoren samenstelt is een presentatie.. hierin heeft hij nummer ingezet op volgorde die, naar wat ik dus van Telenn hoor, meeste muzikanten rekening meehouden.. heb ik wel een goede afwisseling, dus geen bourrée, tovercirkel en jig achter elkaar. zeker als daarvoor ook een polka is geweest..

af en toe moet dat dan van te voren nog aangepast worden., met ook nog de juiste dans bij de juiste muziek.. toch inderdaad een scottish ipv een andro of andersom. ( een jig die als een bourréewas beschreven.. maar hoe kan iemand een dans als een tarantella herkennen als hij deze nog nooit heeft gedanst.. naar wat ik doorkreeg...)

laatst heeft er een dj gedraaid die de juiste combinatie van dansen aan elkaar plakte..

ja hierin is makkelijker om verzoekjes in te dienen ( bijvoorbeeld als er veels te weinig bretons wordt gedraaid ( met dank aan dansstage en Karine die mijn fascinatie voor bretons hebben versterkt!!)) maar in feite wordt ook deze avonden dus een setlist gemaakt..

ook worden op deze avonden tijd vrijgemaakt voor live muziek.. het is weliswaar geen sessie,maar meer een hele dansbare voordracht!!
hele grote top voor Ferdinand, Merel, Anna en Anna.. en eventuele uitbouw!!

ja het staat nog in de kinderschoenen en is nog verre van wat het kan worden, maar het is er vedomd gezellig, de sfeer is leuk, het groepje is nog tamelijk klein wat het ook heel hecht maakt.. laatst zijn er weer 4 "nieuwe" mensen op bezoek geweest, en die komen ook vaker naar eigen zeggen.. en iedereen is ook welkom dus als iemand denkt te lezen dat niemand erbij mag komen.. ik heb het bij deze net ontkend:P;)

de sfeer is inderdaad minder dan bij een echt bal, maar daar betaal je dus ook voor. ik moet zeggen, ja cd's doen het werk goed..maar er is niets vergeleken met de sfeer van een echt goed bal.. het zou naar mijn idee nooit een echt bal kunnen vervangen..aangezien er een groot verschil zit tussen "dansen op een cd" en dansen op live muziek.

rumoer hoort daar ook bij.. het gezellige gekletst, maar het moet inderdaad wel zo zijn dat de muziek en het gedans iets belangrijker is..
socializen kan nl ook in de bar en daar hoor je de muziek ook goed.. of je kan het balkon inpikken:P

als je echt pure stilte wil tijdens een bal, moet je denk ik honderdtallen koptelefoons aansluiten op de boxen om iedereen een eigen koptelefoon te geven die geluid van buitenaf uitsluiten :p
het zou wel een raar gezicht geven!! en het zou wel wat variaties lastig maken.. een tovercirkel.....

sorry mijn hoofd slaat een beetje op hol..
maar ik wilde gewoon even een beeld schetsen van de balfolk op de dinsdagavonden in Zeist.. aangezien ik er al van de eerste keer bij ben geweest (pfoei die drie keer dat het is geweest, ben even de opmerkingen voor:P) nee het is inderdaad maar drie keer geweest en de opkomst is tot nu toe:
1ste keer: 18 man/vrouw
2de keer: 9 man/vrouw
3de keer: 17 man/vrouw ( als ik het goed heb..)
het kan zijn dat ik 1 of 2 te weinig o te veel heb geteld.. maar zoals je ziet staat het nog in de kinderschoenen. maar 15 maart komt Duo Absinthe er spelen!! dus miss dat er iets meer reactie op komt...

sorry voor deze lange spam, maar ik wilde gewoon beetje verhelderend zijn..
als je ergens niet mee eens bent of iets niet duidelijk vind.. gewoon vragen!!!;D vind ik helemaal niet erg.. hoop dat dingen niet verkeerd opgevat worden, want niets in dit bericht is boos bedoelt!!
knuff


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 25, 2011 9:43 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
harpelientje schreef:
hmm ik zou graag wat willen melden over het stukje balfolk Zeist op de dinsdag avond..


Wellicht past dit beter in het topic over Balfolk Zeist? :)

Maar, goed dat je feedback geeft. De DJ is overigens Luuk en die stelt ter plekke de lijst samen. Er is inderdaad ruimte voor eigen inbreng, ik heb bijvoorbeeld de Galop Nantais in de lijst gezet, net als "Trafic D'Orgasmes" (mazurka) van Sextet á Claques.
Ik geef zelf de voorkeur aan live muziek, maar het heeft zeker zijn voordelen om met cd's te werken (verzoekjes, minder entreekosten). :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 8:22 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Toch grappig hoe ettiquette verandert door de eeuwen heen...

Kees schreef:
Maar inderdaad, luid kwetterende mensen terwijl mensen op minieme afstand een subtiele mazurka staan te dansen, is geen geslaagde combinatie en daar moet je van kunnen zeggen, op een even subtiele manier.


Jane Austen (Pride and Prejudice) schreef:
It is your turn to say something now, Mr. Darcy. I talked about the dance, and you ought to make some kind of remark on the size of the room, or the number of couples.


:biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 30, 2011 9:55 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Even dit topic naar boven gehaald vanwege constateringen gisteren in RASA.
Mij vielen twee dingen op:
1. mensen die dwars over de dansvloer van de ene kant naar de andere kant liepen (tussen dansers door)
2. koppels die de wildste variaties uitvoerden op plekken waar daar eigenlijk geen ruimte voor was en dus andere koppels voor de voeten liepen.
Volgens mij kan dat ook anders: houd rekening met de dansers cq. je omgeving.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling