Hasselt schreef:
Ha, leuke discussie zo! Daar hou ik wel van :-)
Ik ben eigenlijk wel voor een soort dansvloer-etiquette. Het feit dat Balfolk vrij en open is maakt het heel toegankelijk, maar bij sommige uitingen van deze vrijheid heb ik mijn vraagtekens. Zo dans ik regelmatig een (Argentijnse) Tango op bv. een onregelmatige wals en probeer daarbij zoveel mogelijk mee te bewegen in de dansrichting, óf in het midden te blijven, zodat ik iig niet de andere dansers stoor. Wat ik me dan soms afvraag is of het niet onbeleefd is om een andere dans te gaan dansen dan aangekondigd? Ik kan me voorstellen dat als je als band een hanterdro aankondigd en iedereen gaat een onregelmatige scottish dansen, dat je je dan een beetje geschoffeerd voelt. En al helemaal als mensen dansen gaan doen die niet eens tot het Balfolk-register behoren! Ik hou zelf enorm van vrij interpretatie en wilde improvisatie (zoveel mogelijk rekening houdend met de andere mensen op de vloer), maar hoe denken de muzikanten hier eigenlijk over?
Misschien moeten we het topic veranderen in Dansvloeretiquette...
Ik ben geen muzikant, dus kan niet zeggen wat ik er als muzikant van vind. Wel spreek ik met enige regelmaat muzikanten over dit soort zaken, en dan lopen de meningen heel erg uiteen. Een deel van de muzikanten probeert de (traditionele) essentie van de verschillende dansen in hun muziek naar voren te laten komen. Als je daar echt je best voor doet, maar vervolgens doen de dansers er niets mee, gaan gewoon freestylen, dan kan ik me voorstellen dat je je niet serieus genomen voelt. Andere muzikanten vinden het gewoon leuk om muziek te maken voor dansers, en vinden het prima als er maar fijn gedanst wordt. Maar daar is dan een stuk minder de link met de traditionele dans/muziek.
Ook binnen 1 band kan zoiets verschillen overigens, dus je weet nooit wanneer het goed is.