mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 1:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 15, 2011 7:33 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ik sluit me helemaal bij Saghws aan, maar mét een kleine toevoeging:

Er zijn ook een hoop ervaren dansers die de wals niet verplaatsend dansen, maar op de plaats. In dat geval: ga ook naar binnen. Ga niet in de buitenring dansen omdat je gevorderd ben, maar maak plaats voor de verplaatsende paren (dit ook voor de polka graag!).

@Brenda: dit is inderdaad op de dansstage gezegd en daar ben ik heel blij om! Balfolk heeft veel minder 'regels' dan bijv. stijldansen, maar daar heb ik zeer zelden problemen met opstoppingen of botsende paren, terwijl het verplaatsingstempo daar een stuk hoger ligt.

Sowiezo vind ik het goed dat er op de stage veel aandacht is besteed aan de zaalverdeling, ook chapeau voor het bal waarbij de tassen boven, of achter de stoelen moesten verdwijnen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 1:25 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
saghws schreef:
Ehhm, bij alle verplaatsende (paren) dansen geldt: paren die 'm nog niet zo goed kunnen dienen de buitenbaan vrij te houden voor paren die 'm al wel goed kunnen.

Ik heb het nu dus over alle dansen waarbij het de bedoeling is te verplaatsen in dansrichting, zoals bijvoorbeeld (maar niet alleen)
    Wals
    Polka
    Polska


Denk hierbij ook aan Scottish en Mazurka, al ligt de snelheid van de verplaatsing wat lager. De vraag is natuurlijk, als niemand dit doet, verplaatsen deze dansen nog wel, maar dit is nog wel een oud gebruik op de dansvloer. Rafael noemde het bijvoorbeeld nog expliciet in zijn workshop.

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 1:32 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
frank schreef:
saghws schreef:
Ehhm, bij alle verplaatsende (paren) dansen geldt: paren die 'm nog niet zo goed kunnen dienen de buitenbaan vrij te houden voor paren die 'm al wel goed kunnen.

Ik heb het nu dus over alle dansen waarbij het de bedoeling is te verplaatsen in dansrichting, zoals bijvoorbeeld (maar niet alleen)
    Wals
    Polka
    Polska


Denk hierbij ook aan Scottish en Mazurka, al ligt de snelheid van de verplaatsing wat lager. De vraag is natuurlijk, als niemand dit doet, verplaatsen deze dansen nog wel, maar dit is nog wel een oud gebruik op de dansvloer. Rafael noemde het bijvoorbeeld nog expliciet in zijn workshop.

Frank


Ja in scottish en mazurka verplaatsen we wel, en netto in de dansrichting, maar t is niet zo dat het heel storend is als iemand zich niet verplaatst, dan manouvreer je daar wel om heen. In wals polka en polska is het wel echt storend als er op de buitenbaan (de snelweg) mensen stil gaan staan...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 8:52 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Voor mij is dan het grote dilemma: hoe zeg je tegen iemand... "Sorry, maar kan je misschien wat meer naar binnen dansen? Dan kunnen de mensen die snelheid willen maken de buitenbaan nemen."?

Ik ben dan toch een beetje bang dat ik mensen onbedoeld een naar gevoel geef omdat ze "weggestuurd" worden. :worried:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 11:30 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Christine schreef:
Voor mij is dan het grote dilemma: hoe zeg je tegen iemand... "Sorry, maar kan je misschien wat meer naar binnen dansen? Dan kunnen de mensen die snelheid willen maken de buitenbaan nemen."?

Ik ben dan toch een beetje bang dat ik mensen onbedoeld een naar gevoel geef omdat ze "weggestuurd" worden. :worried:



Bart schreef:

Mijn ervaring leert wel dat er niet vreemd op gereageerd word wanneer je dit gewoon even aangeeft.

Kortom, heb je er last van, zeg dat dan even en geef er wat uitleg bij. Daarna snappen ze ook een stuk beter wat de bedoeling is.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 11:51 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Bart schreef:
Christine schreef:
Voor mij is dan het grote dilemma: hoe zeg je tegen iemand... "Sorry, maar kan je misschien wat meer naar binnen dansen? Dan kunnen de mensen die snelheid willen maken de buitenbaan nemen."?

Ik ben dan toch een beetje bang dat ik mensen onbedoeld een naar gevoel geef omdat ze "weggestuurd" worden. :worried:



Bart schreef:

Mijn ervaring leert wel dat er niet vreemd op gereageerd word wanneer je dit gewoon even aangeeft.

Kortom, heb je er last van, zeg dat dan even en geef er wat uitleg bij. Daarna snappen ze ook een stuk beter wat de bedoeling is.


Ja maar dat is bij mensen die staan veel makkelijker dan bij mensen die proberen te dansen, maar dat lukt niet zo goed. Dan wordt de toon al snel (onbedoeld): "He ga eens naar t midden, jullie kunnen het namelijk nog niet zo goed als wij, en we hebben last van jullie..."

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 10:00 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Zal dan aan mij liggen dat ik daar nog nooit last van heb gehad...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 10:11 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ik vind het eerlijk gezegd wel z'n charme hebben om iedereen gewoon te laten doen wat hij/zij leuk vindt. Het is een uitdaging om soepel langs obstakels te gaan wmb,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 10:17 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Ik ben daar zelf niet zo'n voorstander van. Ik gun andere graag de ruimte om te dansen en heb graag dat andere mij hetzelfde gunnen.

Ook word er nog wel eens heel wild gedanst terwijl daar geen ruimte voor is. Dan mag er van mij ook wat van gezegd worden. Leuk om iedereen te laten doen wat hij/zij wilt maar als iedereen rekening moet houden met een paar dat zelf met niemand rekening houd dan klopt er iets niet.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 10:48 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Grappig dat er hier vermeld wordt dat er bij Scottish en Mazurka ook verplaatsingen in de dansrichting plaatsvinden. Als nieuwe danser heb ik dat nooit als dusdanig ervaren, bij verplaatsen bij deze dansen probeer ik alleen rekening te houden met waar ruimte is. Ik zal in Leiden komend weekend eens kijken of ik kan constateren dat er nog sprake van dansrichting is, of dat, zoals Frank suggereert, dit aan het verdwijnen is.
Daarbij moet uiteraard genoteerd worden dat ik geen formele balfolklessen volg, uitgezonderd een enkele workshop.

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 10:57 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Windwijs schreef:
Grappig dat er hier vermeld wordt dat er bij Scottish en Mazurka ook verplaatsingen in de dansrichting plaatsvinden.


Dan heb je waarschijnlijk nooit een echte "old school" HUPS mazurka van dichtbij gezien. Als het goed is stuiter je daarbij in een paar maten de hele zaal door.
(vertel nog eens van vroeger, opa?).

In de moderne wiebel/plak mazurka komt verplaatsen ook weer in de mode door de tango invloeden die (o.a.) Koen in zijn workshop propageert.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 10:58 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Ook voor mij is het nieuw dat er verplaatsingen in de dansrichting zijn voor wat betreft de Scottish en de Mazurka. Wat ik wel weet is dat er na de scottish- dan wel de mazurkapas de keus is tussen als paar een draai om je as maken en passen vooruit dan wel achteruit zetten. Ikzelf blijf meestal staan, dat wil zeggen de dans op de plaats uitvoeren. Lijntje, mocht je dit een keer lezen, hoe zit dat precies? Ik zal zaterdag op het bal in Leiden eens opletten hoe ze dat daar doen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 11:09 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Bart schreef:
Ook word er nog wel eens heel wild gedanst terwijl daar geen ruimte voor is.


Misschien is dat ook iets om in de dansinstructie op te wijzen... Vooral bij jigs heb ik soms het idee dat ik vooral bezig ben rondvliegende armen te ontwijken van degene voor me...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 11:15 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
saghws schreef:
Dan heb je waarschijnlijk nooit een echte "old school" HUPS mazurka van dichtbij gezien. Als het goed is stuiter je daarbij in een paar maten de hele zaal door.
(vertel nog eens van vroeger, opa?).


Ik kan me een zekere noord-Nederlandse band herinneren die op het afgelopen bal in Nijmegen nog een dergelijke deun speelde. :peace: Dat was ook wel leuk om een keer gezien te hebben, er waren zeker duidelijk meer verplaatsingen dan normaal, zeker bij de mensen die helemaal losgingen :raisedeyebrow: Dat die in de dansrichting gingen durf ik zelf in retrospect niet te zeggen. Het hupste en bewoog zeker!

@Bart & Ron: Toch vind ik het niet meer dan logisch dat mensen daar op letten, is ook iets van algemeen fatsoen, of is een heel erg wormen & naarden-woord?! Elkaar hinderen lijkt me sowieso niet het idee. Mag wat mij betreft best gezegd worden op een bal, zolang het maar niet op een denigrerende manier gebeurd. Het is uiteindelijk allemaal een kwestie van goed communiceren.

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 11:27 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Ik vind het ook niet meer dan logisch, maar soms hebben mensen het zelf niet door. Ik zal me ook wel eens schuldig gemaakt hebben aan hinderlijk gedrag op de dansvloer zonder dat ik het zelf door had.

Over de verplaatsingen. Ik denk dat de verplaatsing ook zit in het feit dat we gewend zijn om tegen de klok in te draaien. Hoewel verplaatsen niet perse nodig is in bijvoorbeeld een scottisch zal het, wanneer het gebeurt, toch in de dansrichting gaan.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling