mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr apr 19, 2024 4:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 04, 2012 11:35 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Wat ik ook wel eens zie bij een andro of hanterdro is dat de leider van een rijtje het een uitdaging vindt om één of meer dansende koppels in te sluiten, hetgeen wel een grappig gezicht is.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2012 1:47 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Mbt niet dansen wat er gespeeld wordt...

Ik vind heb daar zelf geen problemen, zowel als danser als muzikant niet. Maar wat ik wel zwaar k*t vind is als die dansers vervolgens wel hele stukken vloer gaan claimen waardoor er voor de dansers die dansen wat er gespeeld wordt geen plek meer is.
Bij andro of hanterdro is er vaak weinig bewegingsruimte voor de rijen omdat ze steeds geblokkeerd worden door de stelletjes die scottish(impair) dansen.
Als er een rijdans gespeeld wordt vind ik dat qua 'verkeersregels' de rijdans dan voorrang heeft op koppeldans, en de koppeldansers zich als een 'gast' op de dansvloer moeten gedragen. Zo. Puh.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2012 2:52 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ik ben er zelf altijd een voorstander van om als je een koppeldans doet op een rijdans, dit achterin de zaal te doen. Zo hebben de rijdansers voorin genoeg ruimte lekker dicht bij het podium.
Overigens probeer ik zelf altijd wel rijdansers te ontwijken en naar de lege plekken te gaan. Helaas lukt dat als volger niet altijd, en ook tegen je partner zeggen “laten we daar heen gaan” werkt ook niet altijd. Ik zal er eens op letten of ik een danspartner krijg die er maling aan heeft. Misschien met alle volgers hier afspreken de dans af te breken als de leider geen rekening houd?

Als ervaring op de stijldansvloer: ik danste met een man die kennelijk de gewoonte had ruimte te creëren door – wanneer het wat krapper was – ellebogen uit te steken en met zijn hand paren die voor hem dansten door te duwen. Ik heb geweigerd ooit nog met hem te dansen.

Wat Rob zegt: ik vind het zelf ook leuk om koppels in te sluiten of om ingesloten te worden. Hoe denken jullie hier over?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 12, 2012 10:59 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: di aug 31, 2010 1:29 pm
Berichten: 144
Ik dans met regelmaat een scottisch impair en ga de hele dansvloer over. Hierbij let ik zeer goed op wat de beweging van de rij is en geef hun vrij baan. Kortom, de Andro-hanterdro rij voorrang geven! Heeeel soms gebeurd het wel eens dat ik een rij niet zie aankomen, maar dat is dan echt heel soms ;)
Ik vind het leuk om tussen de rijen door te bewegen en het is grappig om ingesloten te worden af en toe

Met de wals betreft gebruik ik de buitenring voor snel doorgaan, en het midden voor rustig of figuren. Vind het vaak vervelend geremd te worden door paartjes die de etiquette in de wals niet kennen. Bijvoorbeeld in de buitenring stilblijven staan, of terug komen walsen. figuren doen zonder op te letten of ze daarmee een andere koppel(s) afremmen. Het zou fijn zijn als ze dit in het midden deden!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 12, 2012 11:54 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Diatonisch schreef:
Met de wals betreft gebruik ik de buitenring voor snel doorgaan, en het midden voor rustig of figuren. Vind het vaak vervelend geremd te worden door paartjes die de etiquette in de wals niet kennen. Bijvoorbeeld in de buitenring stilblijven staan, of terug komen walsen. figuren doen zonder op te letten of ze daarmee een andere koppel(s) afremmen. Het zou fijn zijn als ze dit in het midden deden!

Dit onderschrijf ik. Als beginnend walser doe ik mijn best netjes rond te draaien en het gebeurt regelmatig op een bal dat ik dansparen tegenkom die midden in het loopvak stilstaan te walsen. Dan komt de draai niet lekker uit en moet ik er dus omheen manoeuvreren. Ik kan me voorstellen dat dat voor de volger ook niet echt lekker is.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 12, 2012 1:00 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Het grappige is dat het issue rond walsen niet voorkomt in de etiquette in de danswiki, terwijl het wel een vaak terugkerend thema in de discussie rondom etiquette is. http://danswiki.gonnagles.nl/index.php/Etikette

Stilstaan op een buitencirkel is natuurlijk niet handig, en het verbaast me dat ook gevorderde dansers dat doen, maar wel als variatie in het rondgaan, zie ik. Maar ook dan is het niet handig, zeker niet als de leider om de volger tegen de dansrichting in loopt.
Rafael heeft lang geleden een keer een workshop gehouden met variaties in de wals, waarbij de voortgaande beweging in stand gehouden wordt. Het zou fijn zijn als die nog een keer gegeven zou worden.
Dan heb je ook nog het aspect van verplaatsingsverschillen, oftewel, de een verplaatst meer dan de ander. De etiquette zegt dan dat de snelste paren in de buitenste cirkel moeten. Maar binnen balfolk is de ruimte vaak niet dusdanig dat er meerdere cirkels met verschillende snelheden kunnen worden gemaakt.
Al moet ik wel aangeven dat ik soms ook net binen de buitencirkel dans, als het te druk is in de buitencirkel, en dan heb ik ineens een zee van ruimte.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 12, 2012 2:02 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Wellicht is een atletiekbaan ideaal voor walsjes en de variatiefanaten op de tennisbanen in het midden...

Ik denk trouwens dat een deel van het probleem sowieso deels komt door verschillende snelheden, wat tot filevorming leidt, en omdat het in cirkels is, is het dus ook nog een file zonder eind. Dat deel valt moeilijk te voorkomen.
De etiquette lijkt me hier vooral: Ga niet expres stilstaan als het niet hoeft.

_________________
...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 12, 2012 2:08 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Stilstaan en dansen lijkt me trouwens een onmogelijke combinatie, maar dat terzijde. :biggrin:
ja, ik weet dat ik de term zelf ook gebruikte heb in mijn bijdrage

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 13, 2012 10:51 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: di aug 31, 2010 1:29 pm
Berichten: 144
Inderdaad heb je vaak filevorming van verschillende snelheden. Daar heb ik meestal niet zo last van. Tenzij het heel erg druk is. dan komt je net als een echte file achteraan tot stilstand :P


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling