mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo apr 17, 2024 12:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 11:40 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Koen had het op de dansstage in zijn workshop ook over de verschillende niveau's waarop mensen met dansen bezig zijn.
Beginners zijn vooral nog bezig met zichzelf en hun eigen pasjes.
Begonners zijn vooral bezig met zichzelf en de danspartner.
Dan volgt de omgeving waarbinnen de dansers zich bevinden, en de volgende stap is overzicht over de hele zaal hebben (voor zover mogelijk).
Het kan dus best zo zijn dat mensen geen benul hebben van wat er om hen heen gebeurt, en dan is dat meer iets uit onwetendheid dan onwil.

Maar ja, communiceren is soms best lastig.
Ik heb wel eens van iemand gehoord:
de definitie van communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 11:46 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Het noemen in danslessen en dansinitiaties is een begin. Maar juist de mensen die niet van zichzelf door hebben dat ze anderen tot last zijn door hun wilde in de weg gedans, zullen zich niet aangesproken voelen, omdat ze inderdaad, zoals kees het noemde, nog teveel bezig zijn met pasjes en eventueel hun danspartner.

Ik vind het ook moeilijk hoor, om mensen te zeggen dat ze in de weg dansen, terwijl ik ook het liefst wil dat anderen dat soort dingen ook tegen mij zeggen...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 11:49 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Bart schreef:
... dat we gewend zijn om tegen de klok in te draaien.
... in de dansrichting gaan.


Hierop inhakend:
Bijna alle verplaatsende (kring/paren) dansen gaan "tegen de klok in" - Men beweegt dus naar rechts.
Bekende uitzonderingen in de Balfolk zijn bijvoorbeeld dansen uit Bretagne zoals Hanter Dro en An Dro.
Alleen ergens op de Kaukasus schijnt nog een landje te zijn waar de dansen de andere kant op gaan gaan.
Merkwaardig nietwaar?

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 11:53 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
saghws schreef:
Hierop inhakend:
Bijna alle verplaatsende (kring/paren) dansen gaan "tegen de klok in" - Men beweegt dus naar rechts.
Bekende uitzonderingen in de Balfolk zijn bijvoorbeeld dansen uit Bretagne zoals Hanter Dro en An Dro.
Alleen ergens op de Kaukasus schijnt nog een landje te zijn waar de dansen de andere kant op gaan gaan.
Merkwaardig nietwaar?

En hoe zit het met het koppel zelf?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 12:13 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
saghws schreef:
Bijna alle verplaatsende (kring/paren) dansen gaan "tegen de klok in" - Men beweegt dus naar rechts.
Bekende uitzonderingen in de Balfolk zijn bijvoorbeeld dansen uit Bretagne zoals Hanter Dro en An Dro.
Alleen ergens op de Kaukasus schijnt nog een landje te zijn waar de dansen de andere kant op gaan gaan.
Merkwaardig nietwaar?


Alle branles en Franse kringdansen die ik ken (hanter dros, an dros, gavottes, ridées, etc. inbegrepen) verplaatsen zich in klokrichting.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 12:15 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
campie schreef:
En hoe zit het met het koppel zelf?


De wals en polka kan je in elk geval zowel linksom als rechtsom draaien. In veel polska's zit een "bakmes" gedeelte waarbij je linksom draait.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 12:20 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
campie schreef:
En hoe zit het met het koppel zelf?


De wals en polka kan je in elk geval zowel linksom als rechtsom draaien. In veel polska's zit een "bakmes" gedeelte waarbij je linksom draait.

Maar wat is het meest gebruikelijke? (Je weet dat ik zelf geen danser ben :sad:: )
Wat is nu weer 'bakmes'? Nog niet eerder van gehoord/gelezen.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 12:29 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
rondeaus gaan ook met de klok mee.

Het meest gebruikelijke binnen een koppel is met de klok mee draaien. Dat is ook significant makkelijker dan tegen de klok in.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 12:42 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Louise schreef:
Het meest gebruikelijke binnen een koppel is met de klok mee draaien. Dat is ook significant makkelijker dan tegen de klok in.


Ik denk dat het een kwestie van wennen is. In Scandinavië is het heel gebruikelijk om twee kanten op te draaien. Alleen in de scottish heb ik het nog nooit gezien.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 1:05 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Louise schreef:
Het meest gebruikelijke binnen een koppel is met de klok mee draaien. Dat is ook significant makkelijker dan tegen de klok in.


Dat het significant makkelijker is om die kant op te draaien als koppel komt door de West-Europese danshouding en de anatomie van het menselijk lichaam.

Interessant om "onze" danshouding eens te vergelijken met bijvoorbeeld die van de Hongaarse Csardas (Een Csardas gaat beide kanten op).

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 1:14 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
saghws schreef:
Louise schreef:
Het meest gebruikelijke binnen een koppel is met de klok mee draaien. Dat is ook significant makkelijker dan tegen de klok in.


Dat het significant makkelijker is om die kant op te draaien als koppel komt door de West-Europese danshouding en de anatomie van het menselijk lichaam.


Juist. Daar komt ook nog eens bij dat je, doordat je de andere kant op draait dan de dansrichting, je al bij iets minder dan een heel rondje, helemaal rond bent. (Tijd voor een experiment. Walsen tegen de dansrichting in door de zaal, en daarbij binnen het koppel tegen de klok in draaien. Zou dat werken? En wat gebeurt er als je de danshouding dan ook omdraait?)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 1:29 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Als je een vrije scottish danst kan je de héle dansvloer wel gebruiken :D Paar weken terug hadden ik en mn danspartner de hele dansvloer voor ons zelf, en die hebben we ook helemaal benut :D Heerlijk.

Mazurka kan je ook verplaatsen dmv wals pasjes. Sommige muziek leent zich daar mooi voor :)

Over de draai linksom, dat kan in de reguliere danshouding en dezelfde passen als rechtsom simpelweg niet makkelijk. Het kán, maar het voelt tegennatuurlijk.
In de weense wals en de quickstep heb je ook linksom draaien, die voelen heerlijk aan. Maar daar zijn de passen ook op gemaakt zeg maar. (links naar voor, rechts naar voor en draai, links kruisvoor, achter voor voor, toch? :P)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 5:48 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Louise schreef:
Ja maar dat is bij mensen die staan veel makkelijker dan bij mensen die proberen te dansen, maar dat lukt niet zo goed. Dan wordt de toon al snel (onbedoeld): "He ga eens naar t midden, jullie kunnen het namelijk nog niet zo goed als wij, en we hebben last van jullie..."


Dit is inderdaad precies wat mij tegenhoud. Zeker omdat ik zelf nogal dol ben op rondzwieren en gekke dingen doen, dan wordt je al snel gezien als een beetje een danssnob die denk het allemaal beter te weten als je iemand anders verteld dat ze uit de weg moeten (want daar komt het wel op neer). :peace:

Misschien ben ik te makkelijk met draairichtingen en verplaatsingen: doordat ik stijldans ben ik alles gewend. Ik ben alleen niet zo gewend dat balfolkende mannen de andere kant op draaien. Er zijn er maar een paar die dat doen met bijv. de wals. Misschien dat ik daarom niet zo dol ben op de balfolkwals: ik wil meer doen dan alleen maar rondjes rechtsom draaien...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 6:39 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Fille schreef:
Louise schreef:
Ik denk dat het een kwestie van wennen is. In Scandinavië is het heel gebruikelijk om twee kanten op te draaien. Alleen in de scottish heb ik het nog nooit gezien.


In de scottish kan je prima ook de andere kant op draaien en ik doe dat ook best wel vaak, maakt de dans een stuk dynamischer (voor mij).

Over de reden waarom we vaak tegen de klok indraaien, het heeft denk ik te maken hoe de danshouding is opgebouwd. Waarom de danshouding dan precies zo is weet ik dan weer niet, zou in principe net zo goed gespiegeld kunnen zijn. Misschien heeft het te maken met zaken als "gevaar komt altijd van links" dus daar kijkt de heer naar?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 6:53 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 05, 2008 4:10 pm
Berichten: 73
Christine? Draai jij alleen maar rondjes tijdens de wals?? Het kan ook heus anders hoor!

_________________
pas op... voor op je rug springende enthousiaste kleine blonde meisjeees!!!!
tis allemaal liefde mensen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling