mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 20, 2024 3:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 6:53 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Terwijl rechts voorrang heeft :P
Hoe draai jij dan linksom in de scottish? Op de 1 stap achter ofzo?

Miranda Koster schreef:
Christine? Draai jij alleen maar rondjes tijdens de wals?? Het kan ook heus anders hoor!

Nee juist niet, dat is juist saai zegt ze haha. Ik vind links om of damedraaidamedraai ook heel mooi, maar als de zwier er lekker in zit mag hij van mij best zo af en toe alleen maar rechtsom zijn.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 12:04 am 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Draairichting:
- Wals: linksom gaat prima, vooral tegen de dansrichting in (je hebt alleen een lege zaal nodig :biggrin: ). Danshouding aanpassen heeft voor mij weinig toegevoegde waarde.
- Wals: linksom draaien in dansrichting heeft als complicatie dat je in iedere hoek 5/4 rond moet in plaats van 3/4. Je danstechniek moet dat aankunnen.
- scottish: je kan toch rechtsom blijven draaien op a en b? Dat kan ook linksom, geen probleem! (probeer het maar)
- In hoeverre zou linksom draaien niet ongewoon zijn in plaats van tegennatuurlijk? Volgens mij speelt dat in ieder geval ook een rol.
Verplaatsingen:
- In het Zweeds zijn de scottish en de mazurka echte verplaats-dansen! Ik dans graag een zweedse mazurka op een snellere melodie, helaas is dat soms wel erg lastig manoevreren

@campie: Zweeds: 'bakmes' betekend gewoon linksom (in ieder geval in de praktijk). Vaak met andere passen maar daar zijn de Zweden nou een keer goed in, steeds net andere passen gebruiken.

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 12:38 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Ik blijf toch terugvallen op wat ik eerder ook al zei, tegen de richting (in scottish mazurka wals polka) kan zeker maar het is wel moeilijker. En niet alleen omdat we het niet gewend zijn. Behalve dat we verder rond moeten (zoals herrison ook zegt) zitten er ook sneller voeten in de weg bij 'normaal'. Rechts zit namelijk tussen de voeten van de ander.

Een belangrijke tip om makkelijk rond te komen de andere kant op: leiders draai niet om je zelf maar houdt de gezamenlijk as midden door het koppel.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 7:57 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Ik voorspel een heleboel paren die tegen de klok in om hun as gaan draaien op het eerstvolgende volgende bal (gewoon omdat het kan... of juist niet). :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 10:52 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
campie schreef:
Wat is nu weer 'bakmes'? Nog niet eerder van gehoord/gelezen.


Hier een filmpje van een bakmes en polska:

http://www.youtube.com/watch?v=MN_rkk1_zAM

Het eerste deel draait in tegen-klokrichting en is de bakmes. Daarna volgt de polska in klokrichting. In Noorwegen wordt meestal begonnen met linksom draaien, in Zweden meestal rechtsom, behalve uitzonderingen (meestal komen die dansen van dicht tegen de Noorse grens).

P.s. Het is wel slechte kwaliteit, want ik vermoed dat het een illegale kopie is van een video die normaal verkocht wordt.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 11:06 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: ma mei 18, 2009 8:40 am
Berichten: 25
Ha, leuke discussie zo! Daar hou ik wel van :-)

Ik ben eigenlijk wel voor een soort dansvloer-etiquette. Het feit dat Balfolk vrij en open is maakt het heel toegankelijk, maar bij sommige uitingen van deze vrijheid heb ik mijn vraagtekens. Zo dans ik regelmatig een (Argentijnse) Tango op bv. een onregelmatige wals en probeer daarbij zoveel mogelijk mee te bewegen in de dansrichting, óf in het midden te blijven, zodat ik iig niet de andere dansers stoor. Wat ik me dan soms afvraag is of het niet onbeleefd is om een andere dans te gaan dansen dan aangekondigd? Ik kan me voorstellen dat als je als band een hanterdro aankondigd en iedereen gaat een onregelmatige scottish dansen, dat je je dan een beetje geschoffeerd voelt. En al helemaal als mensen dansen gaan doen die niet eens tot het Balfolk-register behoren! Ik hou zelf enorm van vrij interpretatie en wilde improvisatie (zoveel mogelijk rekening houdend met de andere mensen op de vloer), maar hoe denken de muzikanten hier eigenlijk over?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 11:16 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Hasselt schreef:
Wat ik me dan soms afvraag is of het niet onbeleefd is om een andere dans te gaan dansen dan aangekondigd? Ik kan me voorstellen dat als je als band een hanterdro aankondigd en iedereen gaat een onregelmatige scottish dansen, dat je je dan een beetje geschoffeerd voelt. En al helemaal als mensen dansen gaan doen die niet eens tot het Balfolk-register behoren! Ik hou zelf enorm van vrij interpretatie en wilde improvisatie (zoveel mogelijk rekening houdend met de andere mensen op de vloer), maar hoe denken de muzikanten hier eigenlijk over?


Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik vind het zelf altijd wel leuk om te kijken als mensen een tango, salsa of iets ongedefinieerds gaan dansen (zolang het maar niet de meerderheid is, want dan is het geen folk-bal meer), maar ik kan me voorstellen dat dat voor de muzikanten minder leuk is.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 11:28 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
Hier een filmpje van een bakmes en polska:

http://www.youtube.com/watch?v=MN_rkk1_zAM


Waaaaar is Saghws?! Ik wil hem de moves die deze mannen maken wel eens zien doen! :biggrin:


Ik ben trouwens zelf ook wel fan van iets ongedefinieerds dansen - mits dit de rest van de zaal niet in de weg staat. Ik zoek dus een hoekje op. Ik denk overigens niet dat de muzikanten het heel erg vinden. Alleen op muziek die je pakt stort je je met volle overgave in een dans die geen vaste pasjes heeft. Ik denk dat bands het belangrijker vinden dat er enthousiast wordt gedanst.

Wat ik ook wel merk is dat sommige bands redelijk wat an dro/hanterdro's in hun set heeft zitten. Dan is het toch juist leuk dat de mensen die niet zo van Bretons houden er iets anders op gaan dansen? Anders zitten die ook maar aan de kant!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 11:43 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Christine schreef:
Fille schreef:
Hier een filmpje van een bakmes en polska:

http://www.youtube.com/watch?v=MN_rkk1_zAM


Waaaaar is Saghws?! Ik wil hem de moves die deze mannen maken wel eens zien doen! :biggrin: !
echt? "Joh danspartner, ik laat je ff los, ik ga ff wat dingen voor mezelf doen ( kikker sprongen doen, radslag, naar de wc, naar de bar), dan ben ik straks weer terug, dans lekker door, ik haak straks wel weer in." Ik kan me niet voorstellen dat de mannen OF de vrouwen dat lekker dansen vinden. Een showtje maken,...

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 11:45 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik ben muzikant en besteed heel veel energie en tijd aan het zo spelen van mijn muziek dat het perfect past bij de dans die er op hoort. Zelfs als ik akkoordbegeleidingen speel denk ik altijd na over of de ritmes die ik toepas de dans wel echt ondersteunen en er geen afbreuk aan doen.

Als dansers dan iets anders gaan dansen vind ik dat jammer. Jammer ook dat ze niet mee willen gaan in wat ik hen aanbied. Maar zoals het spreekwoord al zegt: je kan een paard wel naar het water leiden, maar je kan het niet laten drinken.

Ik heb trouwens wel eens het gevoel dat veel dansers op om het even welke muziek om het even welke dans zouden kunnen doen. Persoonlijk kan ik dat niet. Maar goed, ieder zijn ding.

En wanneer een groep iets speelt waar ik geen zin in heb, dan blijf ik gewoon zitten. Het enige wat ik wel eens doe uit protest is een wals dansen op een mazurka die naar mijn maatstaven een langzame wals is. En soms zou ik ook wel eens een polka willen doen op een bourée in 2/4 die er ook geen is. Kortom: als ik iets anders zou dansen dan wat er is aangekondigd dan zou dat dus zijn om te laten zien dat ik vind dat de muziek niet goed gespeeld wordt. Maar meestal dans ik dan gewoon niet.

Verder vind ik het typerend voor de tijdsgeest dat dansers een koppeldans (bv. de hierboven vermelde "onregelmatige scottish") gaan doen terwijl er een groepsdans aangekondigd wordt. We leven nu eenmaal in een individualistische samenleving en mensen hebben altijd de dansen gedanst waar ze behoefte aan hadden. Collectieve dansen spreken niet meer zo aan denk ik.

Zelfs bij jigs en tovercirkels heb ik het gevoel dat sommige mensen alleen nog maar met zichzelf bezig zijn: "Kijk eens hoeveel variaties ik wel niet kan!" En dat je als meisje heen en weer geslingerd wordt als ware het een soort centrifuge en niet eens meer de tijd hebt om je nieuwe partner eens aan te kijken, of dat de andere dansers daarbij zelfs de bril van het hoofd gestoten wordt door een over-enthousiaste elleboog (dat is een vriend van mij echt overkomen) daar hebben ze geen oog voor....

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 11:53 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Hasselt schreef:
Ha, leuke discussie zo! Daar hou ik wel van :-)

Ik ben eigenlijk wel voor een soort dansvloer-etiquette. Het feit dat Balfolk vrij en open is maakt het heel toegankelijk, maar bij sommige uitingen van deze vrijheid heb ik mijn vraagtekens. Zo dans ik regelmatig een (Argentijnse) Tango op bv. een onregelmatige wals en probeer daarbij zoveel mogelijk mee te bewegen in de dansrichting, óf in het midden te blijven, zodat ik iig niet de andere dansers stoor. Wat ik me dan soms afvraag is of het niet onbeleefd is om een andere dans te gaan dansen dan aangekondigd? Ik kan me voorstellen dat als je als band een hanterdro aankondigd en iedereen gaat een onregelmatige scottish dansen, dat je je dan een beetje geschoffeerd voelt. En al helemaal als mensen dansen gaan doen die niet eens tot het Balfolk-register behoren! Ik hou zelf enorm van vrij interpretatie en wilde improvisatie (zoveel mogelijk rekening houdend met de andere mensen op de vloer), maar hoe denken de muzikanten hier eigenlijk over?


Misschien moeten we het topic veranderen in Dansvloeretiquette...

Ik ben geen muzikant, dus kan niet zeggen wat ik er als muzikant van vind. Wel spreek ik met enige regelmaat muzikanten over dit soort zaken, en dan lopen de meningen heel erg uiteen. Een deel van de muzikanten probeert de (traditionele) essentie van de verschillende dansen in hun muziek naar voren te laten komen. Als je daar echt je best voor doet, maar vervolgens doen de dansers er niets mee, gaan gewoon freestylen, dan kan ik me voorstellen dat je je niet serieus genomen voelt. Andere muzikanten vinden het gewoon leuk om muziek te maken voor dansers, en vinden het prima als er maar fijn gedanst wordt. Maar daar is dan een stuk minder de link met de traditionele dans/muziek.

Ook binnen 1 band kan zoiets verschillen overigens, dus je weet nooit wanneer het goed is. :peace:

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 11:58 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Fille schreef:
Het enige wat ik wel eens doe uit protest is een wals dansen op een mazurka die naar mijn maatstaven een langzame wals is. En soms zou ik ook wel eens een polka willen doen op een bourée in 2/4 die er ook geen is. Kortom: als ik iets anders zou dansen dan wat er is aangekondigd dan zou dat dus zijn om te laten zien dat ik vind dat de muziek niet goed gespeeld wordt.

Hihi, daar maak ik me stiekem ook wel eens schuldig aan... :blush:

Verder probeer ik als muzikant (daarbij wel een wat meer amateurtistische dan bijv. Fille) ook de typerende kenmerken van een bepaalde dans te vangen in de muziek, maar ik voel me niet per se geschoffeerd als de dansers iets anders op de muziek dansen, MITS het een beetje gepast is (dus geen woeste polka-look-a-like op een rustige wals). In die zin hanteer ik een gouden driehoek:
- respecteer je danspartner
- respecteer je omgeving (de mensen om je heen in de ruimte)
- respecteer de muziek
Dat doe je mijns inziens door op een goede manier te leiden en te volgen, door oog te hebben voor wat er om je heen is en gebeurt, en door oor te hebben voor wat de muziek je aanbiedt. Als je met inachtneming van die 3 "regels" vervolgens op een mazurka een tango-look-a-like wilt dansen: prima!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 12:32 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Gouden driehoek lijkt me wel een mooi uitgangspunt.

Verder maakt het me als muzikant denk ik weinig uit wat mensen dansen. Hoogstens kijk ik hoofdschuddend naar de verkeerd ingezette dans, maar als de mensen er plezier in hebben eindigt het hoofdschudden meestal in een bemoedigend knikje.

Het maakt waarschijnlijk ook uit welk stuk er gespeeld wordt: op een hardcore scottisch dwingt de melodie je een scottisch te dansen. Op een hardcore andro dwingt de melodie je tot een andro.

Modernere deunen bieden soms iets meer ruimte tot vrije interpretatie. De componist lijkt me ook medeplichtig in deze kwestie. Maar er zijn natuurlijk ook dansers die deze subtiliteit volstrekt ontgaat.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 12:45 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
't lastige is dat veel dansers hier niet weten hoe een echte bourree of andro moet klinken. Enerzijds omdat we het niet van jongs af aan met een paplepel ingegoten hebben gekregen, anderzijds omdat lang niet alle muzikanten het hier (kunnen) spelen. Dus herkennen ze het ook niet als zodanig.

(Zo kwam er ooit een filmpje langs van mensen die een bourree waren gaan dansen op een random 2 kwartsmaat: "Kijk, wij hebben helemaal geen folk nodig om een bourree te dansen" was de ondertitel. Als je ergens wél folk voor nodig hebt, is het wel een bourree...)

Vooral laat op de avond worden andro's en hanterdro's vaak koppeldansen. Dat is waar de dansers dan meer zin in hebben. Ik zou zeggen: Muzikant, als je het erg vindt, bescherm dan jezelf en speel laat op de avond vooral koppeldansen. Of leg je erbij neer en zorg dat je t niet erg vindt...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 12:47 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Wijze woorden Menno!
Menno schreef:
Verder maakt het me als muzikant denk ik weinig uit wat mensen dansen. Hoogstens kijk ik hoofdschuddend naar de verkeerd ingezette dans, maar als de mensen er plezier in hebben eindigt het hoofdschudden meestal in een bemoedigend knikje.

Helemaal mee eens! Waar gaat het ook alweer om in het leven? Om alles te doen zoals het hoort, of om plezier te maken? (en laat je dat plezier dan maken met inachtname van de zogenaamde gouden driehoek, om verdere discussie over plezier ten koste van anderen in de kiem te smoren :P)

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling