mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 1:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 1:27 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Fille schreef:
Zelfs bij jigs en tovercirkels heb ik het gevoel dat sommige mensen alleen nog maar met zichzelf bezig zijn: "Kijk eens hoeveel variaties ik wel niet kan!" En dat je als meisje heen en weer geslingerd wordt als ware het een soort centrifuge ....

Toen ik net met balfolk begon heb ik een "studie" gemaakt van de danswiki. Die helpt mij nog altijd erg bij nieuwe dansen (kan er een omschrijving komen van de rondeau en couple???). In de danswiki staat bij etikette voor dansers:
Citaat:
Gebruik je dame niet als uithangbord. Het is mooi als je veel variaties kan, maar het is niet fijn voor je dame als je die in hoog tempo allemaal laat zien...Probeer zo veel mogelijk naar de muziek te luisteren en daar je variaties op aan te passen.

Ik probeer zelf niet teveel variaties uit te voeren als ik het gevoel heb dat het niet past, ik kijk altijd ook om mij heen om te zien of een bepaalde variatie die ik in mijn hoofd heb (bijvoorbeeld de damedraai bij de scottish) door anderen wordt uitgevoerd. Als ik zie dat dit niet gebeurt doe ik het zelf ook niet.
fille schreef:
Als dansers dan iets anders gaan dansen vind ik dat jammer
Helemaal mee eens, ik zie dat ook heel vaak dat als men bezig is met een andro of hanterdro dat er altijd een paar koppels bezig zijn met een scottish...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 1:48 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Citaat:
Waar gaat het ook alweer om in het leven? Om alles te doen zoals het hoort, of om plezier te maken?


Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik beleef zelf het meeste plezier aan kwaliteit. :-) Ik neem de moeite om te proberen dansen echt goed te leren en beleef er uiteindelijk veel meer plezier aan wanneer ik alle fijne kneepjes onder de knie heb dan toen ik dat nog niet had. En dan heb ik vervolgens ook geen behoefte meer om het anders te doen.

Daar vloeit dan weer uit voort dat ik dat het liefst doe op muziek die perfect bij die dans aansluit. En als muzikant is het mijn doel om muziek te maken waar ik zelf graag op zou dansen. En zo is de cirkel rond. :hug:

In Trad Magazine schreef Epistémologix de volgende fabel (geïnspireerd op Jean de la Fontaine):

Citaat:
Certain jeune skieur de moindre savoir-faire
Descendait une piste, écartant les genoux.
Incertain du trajet, raide quant aux lombaires,
ne sachant point tourner, il allait droit. Du coup,
Nul - et surtout pas lui - n'eût prédit quand et où
La chute mettrait terme à son itinéraire.

Un moniteur passant par là,
En godillant, la mine heureuse,
Près de lui soudain s'arrêta,
Dans une gerbe de poudreuse.

- Mon bon ami, lui dit-il, que je crois,
Vous débutez. Fort bien. Mais il est sage,
Qui veut du ski bien connaître les lois,
De s'en instruire en suivant quelque stage.

Lors notre maladroit: je vous entends fort bien ;
Vous voudriez qu'aux cours de ski je m'inscrivisse.
Que d'efforts rebutants ! Et pour quel bénéfice ?
Le plaisir que je prends en l'état me convient.
En un mot comme en cent - car il faut qu'on abrège -,
Je vous le dis : nul ne saurait nier
que si je prends mon pied, c'est grâce au chasse-neige;
Je me prendrais la tête à godiller.

- Vous parlez sans savoir. D'une trace indécise
J'ai tout ainsi que vous, jadis, je m'en souviens,
fait valoir une ardeur à la chute promise.
Je sais votre plaisir, mais je connais le mien.
Je peux donc comparer. Pas vous. C'est là le point.


In deze fabel wordt een beginnend skiër die in "vloek" (de ski's met de punten bij elkaar) en al vallend en opstaand de berg afkomt aangesproken door een skileraar. De man raadt hem aan om toch eens een lesje te nemen. De skiër antwoord dat hij daar geen zin in heeft: hij amuseert zich zo toch prima? Waarom dan extra moeite doen? De skileraar antwoord: "Natuurlijk, maar jij kan jouw plezier niet vergelijken met het mijne. Ik kan dat wel. Ik kwam ook ooit in vloek de berg af maar ik kan ook parallel skiën, dus ik weet waar ik het over heb."

Het komt er op neer dat in vloek de berg afzakken hartstikke leuk kan zijn, maar dat een skiër die eenmaal parallel heeft leren skiën daar meestal geen zin meer in heeft.

"Doen zoals het hoort" vind ik een beetje een kort-door-de-bocht samenvatting van wat voor iemand "plezier beleven aan een goed uitgevoerde dans" kan zijn. Ik doe het heus niet zo "omdat het zo hoort", maar omdat ik de op die manier uitgevoerde dans gewoon veel fijner vind. Bovendien "zoals het hoort" is ook maar een zo goed mogelijke benadering van wat de moderne mens uit analyse van oude veldopnamen heeft getracht op te maken als zijnde "de essentie van die of die dans". (Persoonlijk vind ik het wel interessanter om van daaruit te vertrekken dan om zomaar wat te doen, anders kon je net zo goed gewoon zelf dansen bedenken. Die zouden dan tenminste origineel zijn.)

Maar om weer terug te komen bij het topic: dit neemt natuurlijk niet weg neemt dat er misschien dansers zijn die een bepaalde dans goed hebben leren dansen en dan toch liever freestylen. Want smaken verschillen. Ik houd zelf niet van freestylen. Wel van binnen de stijl passende variaties en improvisaties.

Als muzikant doe ik echter mijn best om dansers mee te voeren in mijn universum en ik vind het jammer als ze daar niet in mee gaan. Je beleeft toch altijd het meeste plezier als er een "klik" is en je ziet dat men plezier beleeft aan iets wat jij voorstelt ipv dat men plezier beleeft "ondanks jou" en z'n eigen dingetje doet. Dan vraag ik me af of die mensen niet liever gewoon een CD hadden opgezet met veel vrijere muziek. Je hebt voor freestylen geen traditionele muziek nodig. Voor traditionele dans wel.

Maar verder ga ik daar niet meer over wakker liggen (had ik vroeger wel gedaan). Ik denk dan maar gewoon "we zitten gewoon niet op een lijn".


(Overigens heb ik maar erg weinig mensen zien freestylen op mijn muziek. Ik vermoed dat mijn interpretatie te "dwingend" is om lekker te kunnen freestylen. :devilish: :biggrin: )

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Laatst bijgewerkt door Fille op vr feb 18, 2011 2:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 1:48 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Rob schreef:
Gebruik je dame niet als uithangbord. Het is mooi als je veel variaties kan, maar het is niet fijn voor je dame als je die in hoog tempo allemaal laat zien...Probeer zo veel mogelijk naar de muziek te luisteren en daar je variaties op aan te passen.


Toen ik net een handjevol variaties kende, gebruikte ik die voortdurend, omdat ik het idee had dat het anders wel wat saai voor de volgster zou worden. Toen in de lessen en op workshops uitgebreid aandacht werd besteed aan variaties, en wanneer die goed passen en wanneer niet, snapte ik ook wel waarom dat niet heel verstandig was om alles wat je ooit geleerd hebt in één dansje te gooien (overigens nooit klachten over gehoord, maar toch...).
Toch lijkt het me niet zo'n heel vreemde 'beginnersfout'. Misschien moet er een 'tips voor newbies'-topic komen ;-)


Laatst bijgewerkt door Ron op vr feb 18, 2011 1:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 2:06 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Louise schreef:
't lastige is dat veel dansers hier niet weten hoe een echte bourree of andro moet klinken. Enerzijds omdat we het niet van jongs af aan met een paplepel ingegoten hebben gekregen, anderzijds omdat lang niet alle muzikanten het hier (kunnen) spelen. Dus herkennen ze het ook niet als zodanig.


:blush: Misschien iets voor jullie dansworkshops?
Lijkt me namelijk vrij essentieel voor dansers. Tegenwoordig zie ik vooral veel aankondigingen van verdiepende workshops over variaties. Maar iets over de fundamentele basis lijkt me ook interessant. Die hoor je niet altijd als beginner.

Bij muziekworkshops over hoe je een dans lekker speelt heb ik bijvoorbeeld regelmatig het instrument op zij moeten leggen om te dansen. Dan pas kom je er achter wat een bourree een bourree maakt en een wals een wals. Dan kan je accenten in de muziek gaan maken die de dansers dan weer leuk schijnen te vinden.

Omgekeerd werkt het natuurlijk ook zo! Als danser weet je niet wat een dans een dans maakt voordat je de basis van de melodie kent. Wat maakt een scottisch een scottisch? En een andro een andro? De danspassen? De maatsoort?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 2:08 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik zeg in een jig vaak tegen mijn danspartners dat ik geen zin heb om te draaien. Vervolgens behandelen ze je dan alsof je breekbaar bent, of ziek, en je ziet ze denken "Oh jee, wat zou ze hebben?". :cow:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 2:29 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
* denkt dat de "voor dummies"-uitgeverij maar eens een boekje over balfolk moet gaan uitgeven* ;-)

Maar serieus, dingen mogen dan misschien voor de hand liggen, maar toch is het altijd goed om feedback en tips te krijgen.

- Hoe kun je het handigste naar een ruimere plek op de dansvloer komen?
- Wat doe je als er in een tovercikel opeens iemand ontbreekt?
- Wat doe je in het geval van file-vorming?
- Hoe zeg je 'nee' tegen iemand zonder dat die zich afgewezen voelt?
- En als je dat dan toch niet zo handig doet, hoe maak je dat dan weer goed?
- Hoe zorg je dat je als je weggaat voor het bal afgelopen is, je toch iedereen gedag kan zeggen?
- Hoe laat je de band weten dat je hun muziek mooi vind (behalve door te dansen of door het ze te vertellen)?
- Hoe krijg je een cikel rond als het een spiraal is?

enz. enz.
En natuurlijk de dingen die hier genoemd worden.
- Wat te doen als iemand nogal wild danst?
- Wat doe je als iemand in de weg staat/zit/ligt?
- Hoe weet je of je zelf in de weg staat/zit/ligt?

Om zomaar wat te noemen...
:luck:


Laatst bijgewerkt door Ron op vr feb 18, 2011 2:37 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 2:31 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Hasselt schreef:
Wat ik me dan soms afvraag is of het niet onbeleefd is om een andere dans te gaan dansen dan aangekondigd? Ik kan me voorstellen dat als je als band een hanterdro aankondigd en iedereen gaat een onregelmatige scottish dansen, dat je je dan een beetje geschoffeerd voelt. En al helemaal als mensen dansen gaan doen die niet eens tot het Balfolk-register behoren! Ik hou zelf enorm van vrij interpretatie en wilde improvisatie (zoveel mogelijk rekening houdend met de andere mensen op de vloer), maar hoe denken de muzikanten hier eigenlijk over?


Ikzelf heb er weinig moeite mee. Ik pas me meestal aan aan wat ik zie gebeuren op de dansvloer. Maar het is beide waar. Als muzikant is het mooi om te zien dat mensen uit hun los gaan op je muziek, of dat nu in de bedoelde dans is, of helemaal iets anders. Maar het is ook zo dat muzikanten hun best doen om een dans ook echt als die dans te laten klinken. Het is jammer als dat voor dovemansoren is. Soms denk ik dat dansers gewoon niet goed genoeg luisteren. Een goed gespeelde Hanterdro IS geen onregelmatige scottish. Dat kan iedereen horen, als je een beetje je best doet. En als ik als danser iets hoor, dan ga ik niet iets anders dansen, want dat danst niet lekker. Zelfs als het aantal tellen in een maat wel klopt. En er zijn muzikanten die daar wel echt last van hebben,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 2:39 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Heh, ik had dit vlak na Hasselts vraag getypt, maar nog niet op send gedrukt blijkbaar. Nu is het een beetje mosterd na de maaltijd :-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 3:06 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Cooper schreef:
En als ik als danser iets hoor, dan ga ik niet iets anders dansen, want dat danst niet lekker. Zelfs als het aantal tellen in een maat wel klopt.
W


Gut Cooper, wat ben ik blij om te horen dat er ook andere dansers zijn die dat ervaren! :hug:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 3:22 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
@ Ron:

Het volgende boek beantwoordt niet precies de vragen die jij stelt, maar het is wel een heel interessant boek bal folk dansers. Vooral het laatste hoofdstuk, dat gaat echt over de folk revival van de jaren '70 en over hoe het bal folk in Frankrijk toen ontstaan is. Verder staat het vol met interessante informatie over traditionele Franse dansen, en die vormen toch een belangrijk onderdeel van wat er door folkies gedanst wordt.

Citaat:
La danse traditionnelle en France

L'histoire des danses populaires, depuis l'ancienne civilisation paysanne jusqu'au loisir revivaliste. Avec un lexique faisant le point de la connaissance sur bourrée, branle, gavotte, fest noz, danse régimentaire, etc...

Un ouvrage de référence signé Yves Guilcher, synthèse de tout ce que l'on sait aujourd'hui sur la danse traditionnelle en France. Indispensable à tout amateur de danse.

ISBN 2-910432-17-3 Prix 23 €


Je kan het bestellen via de website van het ADP (Atelier de la Danse Populaire) : http://www.adp-danse.com. We zullen er ook wel een paar exemplaren van meenemen naar Trek er es Uut.

Het is helaas alleen beschikbaar in het Frans. Ik moet hen toch eens proberen te overtuigen om er een Engelse vertaling van te laten maken.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 3:34 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
... Het is helaas alleen beschikbaar in het Frans. Ik moet hen toch eens proberen te overtuigen om er een Engelse vertaling van te laten maken.

Wat had jij ook weer gestudeerd ? :devilish:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 4:04 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
hee wat een leuke discussie is dit: over het wel of niet dansen van een dans die een groep aankondigt! Nouja, discussie... het is denk ik erg persoonlijk en iedereen zal zijn eigen voorkeur hebben... en dat is ook goed.. (laten we iedereen in zijn waarde laten en ervan genieten dat iedereen gelukkig is mijn zijn eigen voorkeuren) :hug:

Mijn mening: inderdaad, een hanterdro is niet hetzelfde als een onregelmatige scottish... maar ik kan me er niet aan storen...ik ben zelfs soms een beetje trots als iemand iets anders gaat dansen of zelfs gaat freestylen om mijn muziek! Blijkbaar kan ik dan mijn creativiteit op zo'n manier overbrengen dat het anderen ook inspireert en raakt zodat zij zelf ook een creatieve impuls krijgen en zelf na gaan denken. Echt dansen doe je voor mijn gevoel met je hoofd en niet met je voeten... Ik vind het echt prachtig om te zien hoe mensen op die manier helemaal op kunnen gaan in muziek die ik speel :love:

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 4:49 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: ma mei 18, 2009 8:40 am
Berichten: 25
Meestal is het ook goed te horen. Veel van de bands waar ik persoonlijk graag op dans hebben nummers die als "Andro" of "Wals" te boek staan, maar dan een soort jam-sessie in het midden hebben waar heel vrij op te bewegen is. Dat vind ik fijn dansen, om af en toe de essentie van de dans te pakken, maar die ook helemaal los te kunnen laten.

Als ik dan kijk naar de Andro of Hanterdro vraag ik me af waar de essentie in zit. Zeker als ik dan fille's verhaal over individualisme in acht neem: in die dans is geen ruimte voor eigen expressie, individualisme of improvisatie. Je hebt de twee pasjes te dansen die ervoor bedoelt zijn en verder niet. Als daaruit een soort groepsgevoel moet komen, of een gevoel van samen dansen, dan pas ik daarvoor. En ja, dan dans ik liever een koppeldans. Dat heeft niets te maken met individualisme, want een koppeldans kan je niet in je eentje dansen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 5:31 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Hasselt schreef:
Als daaruit een soort groepsgevoel moet komen, of een gevoel van samen dansen ...


Dat is nou precies de essentie van dansen als An-Dro en Hanter-Dro: het groepsgevoel dat ontstaat als iedereen dezelfde cadans heeft/houdt.
Alleen, op een balfolk zul je dat gevoel niet zo snel vinden, misschien juist omdat er door (te) veel mensen (te) veel "gedingest" wordt.

Maar ga eens naar Bretagne en dans die dansen eens met de mensen daar, en doe die dansen dan eens zoals het "hoort". Dan zul je merken dat er heel wat meer bij komt kijken dan pasjes. En dan krijgt het groepsgevoel je wel te pakken.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 5:55 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ok, hier komtie! Ik wil op zo veel een reactie geven... Even in kopjes om het lezen makkelijker te maken!

Vragen van Ron

Ron schreef:
- Hoe kun je het handigste naar een ruimere plek op de dansvloer komen?

Dit is volgens mij iets dat je gewoon moet leren door veel te dansen. Het overzicht op de zaal komt dan vanzelf, en dan is het een kwestie van lopen in de maat.

Ron schreef:
- Wat doe je als er in een tovercikel opeens iemand ontbreekt?

Dan loop je naar het midden en steek je je hand omhoog. De kans is zeer groot dat er ergens anders in de cirkel ook iemand over is, en die kan je dan makkelijk vinden en zo samen weer de cirkel instappen.

Ron schreef:
- Wat doe je in het geval van file-vorming?

De bus pakken. :biggrin:

Ron schreef:
- Hoe zeg je 'nee' tegen iemand zonder dat die zich afgewezen voelt?

Eerlijk de reden geven waarom je "nee" zegt. Bijv: ik heb net een drankje gehaald.

Ron schreef:
- En als je dat dan toch niet zo handig doet, hoe maak je dat dan weer goed?

Zorg ervoor dat je de dame/heer in kwestie later op de avond een keertje voor een dans vraagt. Dan weet die persoon zeker dat het niet persoonlijk was. (Bij mij schiet dat er soms wel eens in...)

Ron schreef:
- Hoe zorg je dat je als je weggaat voor het bal afgelopen is, je toch iedereen gedag kan zeggen?

Als laatste weggaan! :biggrin:

Ron schreef:
- Hoe laat je de band weten dat je hun muziek mooi vind (behalve door te dansen of door het ze te vertellen)?

Hard klappen en joelen om een toegift. En koop de cd, dat vinden ze altijd wel leuk. :peace:

Ron schreef:
- Hoe krijg je een cikel rond als het een spiraal is?
Hier heeft Koen op de dansstage een hele verhandeling over gehouden. Het makkelijkst is om dit probleem te voorkomen. Ik ben een keer naar het midden gelopen om de mensen naar twee mooie cirkels te dirigeren. Een beetje assertiviteit kan in deze geen kwaad. :peace:

Freestylen

Repelsteeltje schreef:
ik ben zelfs soms een beetje trots als iemand iets anders gaat dansen of zelfs gaat freestylen om mijn muziek! Blijkbaar kan ik dan mijn creativiteit op zo'n manier overbrengen dat het anderen ook inspireert en raakt zodat zij zelf ook een creatieve impuls krijgen en zelf na gaan denken.


Ik vind dit een hele goede insteek! Op workshops voor (half)gevorderden leer je juist met ritmes te spelen en creatief te zijn op de muziek. Ik laat me veel liever door de muziek leiden dan dat ik voorgeprogrammeerde pasjes doe, dat vind ik juist de charme aan balfolk.

Ook moeten de muzikanten zich realiseren dat de dansers hun publiek zijn. Zij betalen om lekker te kunnen dansen. Jij wordt gevraagd om dit te realiseren, vaak tegen (geringe) vergoeding. Feitelijk zijn de dansers dus je klanten.
Is de klant dan koning? Ja, een beetje wel. Als het je heel erg hinderd dat er mensen iets anders op je muziek doen dan aangekondigd, dan kan je wellicht proberen iets meer cadans in je muziek te laten doorklinken, dan zullen de dansers ook eerder geïnspireerd raken deze te volgen. Of wat al is genoemd: stem je nummers af op de behoefte van het publiek. Zie je iedereen zwoel omarmd dansen? Speel nog een mazurka! Zie je veel mensen een Scottish dansen op je derde An Dro? Misschien moet je dan je setlist omgooien, omdat drie An Dro's kennelijk te veel is.

Het klinkt misschien een beetje onaardig zoals het er nu staat, maar ik kom naar Balfolk om voor mezelf lekker te kunnen dansen. De gouden driehoek vind ik dan ook belangrijker dan de pasjes die je doet.

Veel variaties

Ron schreef:
Toen ik net een handjevol variaties kende, gebruikte ik die voortdurend, omdat ik het idee had dat het anders wel wat saai voor de volgster zou worden. Toen in de lessen en op workshops uitgebreid aandacht werd besteed aan variaties, en wanneer die goed passen en wanneer niet, snapte ik ook wel waarom dat niet heel verstandig was


Ron, dit vind ik geen beginnersfout, zoals je het zelf noemt. Een beginnersfout is een dame laten draaien op een moment dat het eigenlijk niet goed kan, maar veel variaties (willen) toepassen is geen fout.

Zelf mogen mannen mij best als uithangbord gebruiken. Misschien komt het door mijn stijldansachtergrond, maar ik vind het heerlijk om veel variaties te doen en rondgezwierd te worden - mits de muziek erom vraagt. Een hele subtiele mazurka dans ik bij voorkeur klein en subtiel.
Ik ken natuurlijk ook dames die het juist níet leuk vinden als een man zo veel variaties doet. Mijn oplossing: Vraag van te voren aan je dame of ze het leuk vind veel variaties te doen. Zegt ze "ja", leef je uit! Zegt ze "nee", dan kan je het voor haar leuk houden door het rustig aan te doen.

Natuurlijk is dat een stuk lastiger in bijv. de jig. Hier heb ik ook niet een echte oplossing voor, behalve dat je gewoon met zo veel mogelijk dames moet hebben gedanst, zodat als je ze tegenkomt in de jig je precies weet wat ze willen. :raisedeyebrow:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling