mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma apr 29, 2024 3:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 4:22 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 10, 2009 8:16 am
Berichten: 171
Woonplaats: Utrecht
Menno schreef:
Zelf heb ik het liefst "diplomatieke eerlijkheid". Dat is de eerlijke waarheid die wat genuanceerd, gecensureerd en voor wat diplomatie en vriendelijkheid gecorrigeerd is:
Ik hoef niet perse te horen dat je me afwijst omdat je alleen danst met vrienden of mensen die je aardig lijken :crying:


Natuurlijk, dat zit hem in de "manier waarop". We hebben toch allemaal algemene sociale vaardigheden om "nee" te zeggen. Toch? We zijn toch allemaal volwassen mensen die dit als kind hebben geleerd?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 6:28 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Ernie schreef:
Wil je dansen? Nee? Hup volgende :)

Dit is wel een gouden regel idd. ALs je elke afwijzing persoonlijk gaat nemen wordt een bal wel snel vervelend...

Ik probeer zelf iemand de 1e keer nooit af te wijzen, omdat ik weet hoe fijn het is om als beginner wat op sleeptouw genomen te worden, maar ik vind zelf dansen met een beginner dan ook nooit zo erg.

Ik vind het ook wat flauw om als gevorderde danser alleen maar met 'de goeien' te willen dansen en probeer altijd een balans te vinden tussen beginners op sleeptouw nemen en lekker zwieren met iemand waarmee het lekker gaat.

Maarja, voor mij liggen de bals met 15 bezoekers uit heel nederland nog vers in het geheugen, dus het zieltjes winnen is een beetje een tweede natuur geworden.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 19, 2011 12:13 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Afgelopen zaterdag was ik op het Mokumbal en daar gaf Louise de initatitie tot de wals. Tijdens de uitleg liet ze een aantal keer de leiders een plek opschuiven om zo met een andere partner de pasjes te oefenen. Wat me toen opviel, was dat niet iedereen doorschoof. Niet uit verwarring, maar als er een leider kwam om de dame aan te nemen werd er gewoon geweigerd en werd de doorschuiver een extra plekje doorgeschoven.

Dit is niet de eerste keer dat ik het zie, maar ik begin me er wel een beetje over te verbazen. Het is niet aardig om aan te geven niet met de dame naast je te willen dansen, en als dame is het ook niet aardig om niet met de doorschuiver te willen dansen. Het lijkt me ook niet aardig tegenover de docent, want die doet zijn/haar best om een goede les te geven.

Hoe zit het met de etiquette tijdens initiaties? Doe je braaf mee en wissel je wanneer dat wordt gezegd, of is het ok om dat te weigeren? We hebben eerder al geconcludeerd dat dansen voor je lol is en dat je moet kunnen weigeren, maar hoe zit het in deze situatie? En hoe ga je hier mee om als dansdocent?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 19, 2011 1:03 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Ik wissel altijd erg braaf mee tijdens de initiatie. Omdat ik zelf dat ook prettig vind en op die manier wat leer.

Tijdens Mokumbal van het weekend, heb ik inderdaad een paar keer niet gewisseld, maar dat was voornamelijk omdat de dames in kwestie geen Nederlands spraken en ik voor ze aan het vertalen was.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 19, 2011 1:53 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik vind: Vertalen is niet een taak voor een deelnemer.
Mijns inziens is dat een verantwoordelijkheid voor de docent.
In het algemeen lijkt het mij voor een docent bijzonder hinderlijk als mensen door de uitleg heen praten, hoe goed bedoeld ook.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 19, 2011 2:02 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Moah, ik zie dat zo zwart wit niet. Als iemand toevallig de taal niet spreekt, ben ik best bereid even te vertalen. Zeker als ik dat na de instructie kan doen tijdens de eerste paar maten. Op die manier betrek je die mensen er ook bij, anders krijg je toch zo'n buitengesloten gevoel.

Ik vind dat zelf ook prettig als de instructie in het Frans gaat bijvoorbeeld.

Maar ik hoop toch dat ik niemand gestoord heb afgelopen vrijdag, voor mijn gevoel ging de hele avond gemoedelijk genoeg.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 19, 2011 2:53 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Eloque schreef:
Maar ik hoop toch dat ik niemand gestoord heb afgelopen vrijdag, voor mijn gevoel ging de hele avond gemoedelijk genoeg.


Mij heb je niet gestoord hoor, het is ook meer een algemene vraag. In dit geval had jij kennelijk een reden om niet door te schuiven (hoewel degene na jou vast ook Engels spreekt en kan vertalen). :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 19, 2011 4:24 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Christine schreef:
verhaal


Ik vind het bij een initiatie niet nodig om te doen. Daar dans je maar heel kort met elkaar en kan je ook niet verwachten dat de ander je beste partner ooit gaat zijn.

Maar aan de andere kant, als je echt te erg stinkt of wat dan ook, dan mag het van mij weer wel :) Maar wees dan ook zo eerlijk om even de reden op te geven, hoewel dat knap lastig kan zijn natuurlijk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 19, 2011 9:41 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Tijdens een instructie/workshop niet wisselen als het gevraagd wordt is wat mij betreft not-done (tenzij je het vantevoren met de docent afgesproken hebt.
De docent heeft meestal een bedoeling met doorschuiven, en, wat mij betreft: van iedere partner leer je iets (al is het alleen maar dat je niet echt met hem wilt dansen :biggrin: )

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2012 3:36 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Dus... Aangezien iedereen het zo stil vond hier op het forum.
Wat past er in een balfolk dans ettiquetteboek? Ik denk iig. aan het volgende:

1) De dansvloer is om op te dansen.
2) De buitencirkel is voor mensen die de zaal rond willen gaan (met walsjes ed.).
3) Muzikanten vinden het leuk als je danst wat ze spelen.
4) Zachtjes praten of een plekje bij de bar, in de hal of op het balkon zoeken.
5) De ruimte goed gebruiken en proberen niet te botsen (tenzij je natuurlijk dat rare Ierse botsautootjes-dansje doet (wie weet hoe het heet?)).
6) Mensen een beetje subtiel afwijzen als je geen zin hebt om (met ze) te dansen.
7) Nog meer?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2012 3:58 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ron schreef:
2) De buitencirkel is voor mensen die de zaal rond willen gaan (met walsjes ed.).


DIT!!!! :applause:

Ron schreef:
3) Muzikanten vinden het leuk als je danst wat ze spelen.


Deze vind ik nog discutabel. Ik zou graag meer muzikanten hier over horen. Zelf denk ik namelijk dat het een wisselwerking moet zijn. Afgelopen zondag in de Moira speelden er bands die heel goed door hadden waar de dansvoorkeur lag (veel walsjes en mazurka's) in de zaal. Als je andro na andro speelt voor een Moira-publiek, dan kan je verwachten dat er steeds meer mensen afhaken (letterlijk) en een Scottish gaan dansen.
Ook vind ik het zelf soms fijn om 'los' te gaan op de muziek, maar niet per definitie de aangekondigde dans te doen.
Wat vind een muzikant leuker? Als ik m'n ding doe en duidelijk van de muziek geniet? Of dat ik aan de kant ga staan omdat ik mezelf niet in de dans kan vinden en daarom maar niet dans? Ik zou zelf als muzikant het eerste liever hebben, maar meer meningen zijn welkom.

Ron schreef:
5) De ruimte goed gebruiken en proberen niet te botsen (tenzij je natuurlijk dat rare Ierse botsautootjes-dansje doet (wie weet hoe het heet?)).


Galop Nantais. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2012 5:37 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Ron schreef:
3) Muzikanten vinden het leuk als je danst wat ze spelen.


Dans alsjeblieft op de muziek! Liever iemand die prachtig breakdanced op een rustige mazurka dan iemand die alleen maar staat te hossen en te tollen maar wel alleen een mazurkapas doet terwijl de muziek totaal niet om dat gehos vraagt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2012 6:01 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Ron schreef:
3) Muzikanten vinden het leuk als je danst wat ze spelen.


Als muzikant kan ik niemand verplichten om te dansen wat ik bedoel. Het stoort me ook niet als iemand iets anders doet. Als opeens iedereen een polka gaat doen terwijl ik een bourree speel krab ik me wel even achter de oren en probeer volgende keer bourree-achtiger te spelen (evenzo bij andere eventueel te verwisselen dansjes). Maar als mensen lekker dansen op wat ik speel maakt het me niet zoveel uit wat ze doen.

Als danser kan ik me soms wel storen aan mensen die bv een scottishe-impaire gaan doen met veel gedraai tussen een hanterdro door. Ik vind het dan ook jammer als de helft van de zaal iets anders doet bij rijdansen, omdat die nou eenmaal het leukst zijn als je hele blikveld in dezelfde kadans zit. Maar dat valt meer onder stoor-de-ander-niet etiquette denk ik. Als je perse iets anders wil doen dan de rest van de zaal doe dat dan een beetje aan de kant van de zaal.

Bart schreef:
Dans alsjeblieft op de muziek! Liever iemand die prachtig breakdanced op een rustige mazurka dan iemand die alleen maar staat te hossen en te tollen maar wel alleen een mazurkapas doet terwijl de muziek totaal niet om dat gehos vraagt.


P.S. Hossen op een mazurka mag altijd :angry: :devilish: . Balfolkdansen is om te doen en niet om naar te kijken. Of iemand prachtig danst boeit niet, zolang diegene a) plezier heeft b) andermans plezier niet vergalt.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Laatst bijgewerkt door martijnv op ma dec 03, 2012 11:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2012 10:16 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Ron schreef:
3) Muzikanten vinden het leuk als je danst wat ze spelen.

Tja, als de muzikanten een dans aankondigen als andro en die mist de andro-cadans mag je van mij geen andro verwachten maar wordt het een scottish
Het blijft lastig, wanneer is een vierkwart een andro, een scottish of zelfs een polka.
Wanneer is een driekwart een bouree, een wals of een mazurka.

Daarnaast vind ik een koppel-dans vaak veel leuker om te doen, al is het bij voorkeur op een plaats uit het zicht

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 04, 2012 10:15 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Ik doe het zelf ook regelmatig hoor; Een koppeldansje op een rijtjesdans-muziekje, maar het is soms ook wel jammer als er bijvoorbeeld een andro gespeeld wordt en je daar met een rijtje van drie of vier vooral bezig bent om de scottischen te ontwijken en dat andere rijtje van vier te vinden...

Aan de andere kant is het ook wel grappig om te zien dat er soms drie verschillende dansjes gedanst worden op dezelfde muziek (en dan tel ik tango, salsa, buikdansen en freestyle nog niet eens mee). Zeker als je toch even zit uit te rusten is die variatie leuk om naar te kijken...

_________________
...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 172 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling