mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 8:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di feb 15, 2011 2:46 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Sorry voor de lege berichtjes van gisteren, er was iets fout gegaan met de codes die ik (onbedoeld) met elkaar gecombineerd had. Zeerover is daarna zo lief geweest om mijn berichtje op nieuw te plaatsen op het muzikantenforum (waar ik overigens nog geen post-bevoegdheid voor heb). Dank je! :rose:

Maar TEEU is niet alléén voor muzikanten, en ik wou toch even hier reclame maken voor de dansworkshop :

http://www.harmonicahoek.nl/trekeresuut ... n_sylvian/

Ik ben natuurlijk helemaal niet objectief :devilish:, maar ik denk dat het heel leuk en interessant gaat worden en dat we drie dagen lang heerlijk zullen dansen. Verder is er ruimte om het programma (binnen het thema) aan te passen aan de wensen van de deelnemers.

Als jullie nog vragen hebben, aarzel dan niet en stel ze hier of stuur mij een PM-etje.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Laatst bijgewerkt door Fille op do feb 17, 2011 10:23 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 11:04 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik zie dat voor het Lage Landen weekend ook hele programma's worden geplaatst. Dus bij deze.

Tour de France, Tour de Danses

Sylvain Lhotte & Floor Dankers

Dit weekend maken we al dansend een rondreis door Frankrijk, een omvangrijk land met een grote verscheidenheid aan dansen. Zowel bekende als minder bekende dansen zullen hierbij aan bod komen.

Afhankelijk van het niveau en de wensen van de dansers kan deze ‘Ronde van Frankrijk’ onder andere langs Bretagne, de Vendée, de Gascogne, de Béarn, en Midden-Frankrijk gaan, maar ook een ‘bergrit’ in de Pyreneeën behoort tot de mogelijkheden.

Dansers van alle niveaus zijn welkom. Wat voor de één een ontdekkingstocht zal worden, zal voor de ander een mogelijkheid zijn tot verdere verdieping. Zo zal er voor de meer gevorderde dansers veel aandacht worden besteed aan stijl en variaties, terwijl beginners op weg zullen worden geholpen bij hun eerste bourrée-pas of rondeau. Tussen de bedrijven door zullen we het ook hebben over de origine van de traditionele Franse dansen.

Benodigdheden: gemakkelijke schoenen met gladde zolen (dus liever geen sportschoenen of hoge hakken)

N.B. Deze workshop zal worden gegeven in het Frans, waar nodig vertaald door Floor.
Sylvain Lhotte: dans

Sylvain Lhotte – geboren en getogen in Soissons, zo’n 100 km ten Noordoosten van Parijs – is al heel jong in de ketel met danstoverdrank gevallen. Zijn ouders waren fanatieke dansers en richtten de vereniging Chants et Danses de France op, die inmiddels al weer zo’n 26 jaar lang gemiddeld 8 workshops per jaar organiseert. Sylvain leerde zo dansen van de beste dansleraren die Frankrijk rijk is, zowel wat kennis van de dansen als didactiek betreft. Inmiddels leidt Sylvain de wekelijkse dansles in Soissons en verzorgt hij zelf workshops.

Behalve danser is Sylvain ook muzikant en speelt hij klarinet en fluit in onder meer La Rochonnière (voornamelijk Bretons repertoire) en het Duo Lhotte - Dankers (hoofdzakelijk gericht op Midden-Frankrijk).

Floor Dankers: muzikale begeleiding (trekharmonica, zang)

Toen Floor als 12 jarig meisje de traditionele muziek en dans ontdekte op Trek er es Uut, had niemand kunnen vermoeden dat dit er uiteindelijk toe zou leiden dat ze eerst naar België en vervolgens naar Frankrijk zou verhuizen. Maar het bleek liefde op het eerste gezicht en na vier jaar dansgroep begonnen naast haar benen toch ook haar vingers te kriebelen en besloot ze de trekzak eens uit te proberen.

Inmiddels zijn we 15 jaar verder, heeft Floor niet één Trek er es Uut gemist en is ze uitgegroeid tot een ervaren dansmuzikante. In haar nieuwe woonplaats Soissons begeleidt ze de danslessen van Sylvain Lhotte en met het Belgische trio Voie3 en vervolgens het duo Lhotte-Dankers verzorgde ze al menig bal. Daarnaast is Floor ook als trekharmonicadocente actief.

Meer over het duo Lhotte – Dankers:

http://www.myspace.com/lhottedankers
http://lhottedankers.wordpress.com

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 10:28 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik heb de titel aangepast, omdat iemand me zei dat hij niet wist wat TEEU betekende. Hierbij dan de volledige titel zodat iedereen het kan begrijpen. Sluit mooi aan bij een andere discussie over afkortingen ergens op het forum. ;-) :peace:

En TEEU betekent dus Trek er es Uut. Een bijnaam voor het festival is "Groesmegen", omdat het eerst in Groesbeek plaats vond en daarna naar Nijmegen verhuisde. De eerste jaren bleef iedereen nog "Groesbeek" zeggen en langzamerhand werd dat "Groesmegen".

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 3:46 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Lijkt me een interessante workshop!
Want gezien je reacties in het topic over dans etiquette lijkt het me dat je minder aandacht gaat schenken aan de bijzondere variaties of andere liflafjes op de dansvloer, maar juist meer verdiepend bezig gaat over de dans.
Klopt dat?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 21, 2011 7:13 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik heb Menno's vraag van het "dansetiquette-draadje" even hier naartoe gekopieerd:

Menno schreef:
ik neem aan dat het principe van het ski voorbeeld mbt dansen ook in de dansworkshop die je op TEEU geeft aan de orde komt? Dus meer aandacht voor de diepte van een dans (lees: cadans, dansend leren luisteren) ipv de breedte (lees: variaties)?


Even voor de duidelijkheid: Sylvain is degene die het dans-gedeelte van de workshop verzorgt. Ik ben er voor de muziek (en de vertaling waar nodig).

De workshop is bedoeld voor alle niveaus (er is nou eenmaal maar één dansgroep op TEEU) en afhankelijk van waar iemand aan toe is zullen andere aspecten belicht worden en zullen mensen aan het einde van het weekend met iets anders "naar huis gaan".

Voor een beginnende danser zal het meer een kennismaking zijn waarbij we zullen proberen een goede basis mee te geven. Je wordt bijvoorbeeld niet even op een weekendje bourrée-expert, maar het kan wel een goede start zijn. Proberen de juiste cadans te vinden en zorgen dat je bourrée-pas geen polka-pas of wals-pas is hoort daar zeker bij.

Voor een meer gevorderde danser zal het accent inderdaad vooral liggen op verdieping. De juiste cadans is ook hier essentieel, maar er zal ook aandacht zijn voor stijl en de "kwaliteit van de beweging". Daarnaast kan het voor sommige dansers natuurlijk ook interessant zijn om wat in de breedte te werken en naar versierselen (bijv. frappés) te kijken, maar wel binnen het "idioom" van de dans, en het is niet de prioriteit.

De dansers die de dansles die Sylvain in Soissons volgen hebben zeer uiteenlopende niveaus en hij is daardoor gewend om op meerdere niveaus tegelijkertijd te werken. Elke danser pikt op waar hij/zij aan toe is wordt wat verder geholpen in haar/zijn ontwikkeling.

Het is overigens ook niet zo dat we op één weekend een complete "Tour de France" kunnen doen. Het zal een selectie worden uit een gevarieerd aanbod, o.a. afhankelijk van wat de deelnemers het meest aanspreekt. Daarbij lijkt het ons leuk om aandacht te besteden aan dansen die in Nederland nog wat minder bekend zijn, maar die je in Frankrijk wel op bals en festivals zal tegenkomen (bijv. dansen uit Zuid-West Frankrijk).

Maar goed, het is natuurlijk altijd leuk om dans te omhullen met mooie taal en theorieën, het gaat uiteindelijk natuurlijk toch om het "doen". En het zal vooral een weekend zijn waarin we lekker zullen dansen (ik doe mijn beste voor de mooie muziek :kiss:), veel zullen leren maar net zo veel plezier zullen maken. Bovendien is Sylvain helemaal niet zo'n kletskous als ik (beter gezegd, hij is geen kletskous). :cow: :biggrin: Niemand hoeft dus bang te zijn dat er meer gepraat zal worden dan gedanst!!!

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 02, 2011 3:43 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Even een berichtje om deze aankondiging niet helemaal weg te laten zakken. :devilish: :peace:

Oh ja, hoewel het allemaal nog ver weg lijkt, sluit de inschrijving al op 11 mei. Dus wacht niet tot het laatste moment met inschrijven.

E.e.a. staat nu ook op de balfolk.nl workshopkalender. Met dank aan Wen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 12:17 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik plaats het even hier in:
gisteren na een VOLT-repetitie in Deventer vond ik thuis een stapeltje cd's in de brievenbus van het Diatonisch Nieuwsblad. "Staalkaart van het vrije riet".

Ter gelegenheid van het 100e nummer van het DN bedachten twee oud-redacteuren van het DN (o.a. onze welbekende Campie :hug:) het idee die mijlpaal extra aandacht te geven met een cd.
De cd is een staalkaart van verschillende speelstijlen met een zo groot mogelijke diversiteit.

En dat is goed gelukt!
15 nummers staan er op de cd (waaronder VOLT! met de mazurka BAM :trots:) en het geeft een heel goed beeld van de verschillende soorten muziek die er op "een diatonisch instrument met doorslaande tong" kan worden gespeeld.

Mijn favoriete nummers op de cd zijn de kersenpitten van Marion (Chardon), "Have No Fear" van Marc Constandse, "The Parting Glass" door Dolf Patijn en het nummer op Sheng door Johan Verbeek.

En bijzonder om de beroemde Arie Doeksen te horen spelen en dat Ruud van den Berg jr. zo kort na z'n overlijden op deze cd staat...

'k ben nog wat te moe van het spelen gisteren in Grunn om elk nummer een recensie te geven. Misschien komen er nog recensies op de Harmonicahoek en Folkforum?

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 14, 2011 9:48 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
:hug: en Volt! speelt ook nog eens op TEEU.
Heb het gemist zaterdag maar dan op teeu niet. :dancing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 15, 2011 9:44 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ben benieuwd. Mijn vader zal de CD wel ontvangen hebben, want hij is al lang abonnee.

Nog meer goed nieuws: de ondergrens van aantal deelnemers om de dansworkshop door te laten gaan is inmiddels overschreden. Dus het gaat zeker door. :hug:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 18, 2011 5:24 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Da's goed nieuws!!!! :applause:

Veel plezier allemaal

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2011 1:25 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Fille schreef:
Nog meer goed nieuws: de ondergrens van aantal deelnemers om de dansworkshop door te laten gaan is inmiddels overschreden. Dus het gaat zeker door. :hug:


Ik hink nog op 2 benen. Is er iets te regelen met overnachting? (heb stroom nodig bij het slapen)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2011 10:18 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
@Kees: neem even contact op met de organisatie.

Ik heb eens in een "noodgeval" ('t vroor 5 graden en ik had al twee nachten niet geslapen van de kou, want geen goede spullen bij me) in een lokaal mogen slapen. Dat zal niet standaard mogen, maar als je een goede reden hebt, zou ik het zeker met ze overleggen.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 24, 2011 9:36 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Kees schreef:
Fille schreef:
Nog meer goed nieuws: de ondergrens van aantal deelnemers om de dansworkshop door te laten gaan is inmiddels overschreden. Dus het gaat zeker door. :hug:


Ik hink nog op 2 benen. Is er iets te regelen met overnachting? (heb stroom nodig bij het slapen)

Ik ben 3 jaar bij TEEU de campingbaas geweest. Een van mijn klanten
had ook 's nachts stroom nodig en dat konden we gewoon regelen. Ik
denk wel dat hij zelf een verlengsnoer bij zich had.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 24, 2011 10:57 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
De dansgroep telt inmiddels al 16 deelnemers. :applause:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 24, 2011 2:04 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Kees schreef:
Fille schreef:
Nog meer goed nieuws: de ondergrens van aantal deelnemers om de dansworkshop door te laten gaan is inmiddels overschreden. Dus het gaat zeker door. :hug:


Ik hink nog op 2 benen. Is er iets te regelen met overnachting? (heb stroom nodig bij het slapen)

Kees, regel het wel duidelijk vooraf en vraag om een eigen campingplekje
in de hoek bij de fietsenbergplaats omdat daar een elektra aansluiting is.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling