mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo mei 15, 2024 8:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Doedelnewbie
BerichtGeplaatst: do apr 24, 2003 12:23 am 
Offline
Newbie

Geregistreerd: do apr 24, 2003 12:04 am
Berichten: 3
Woonplaats: Utrecht
Hai allen.
Ik ben een beginnende doedelzakspeler op zoek naar mensen of een groep waarmee ik kan leren spelen in de buurt van Utrecht. Ben zelf in het bezit van een Bretonse studiedoedelzak. Hoop dat iemand iets geschikts weet. Bedankt.
Greetz,
Luka Aubri

_________________
CiM


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 24, 2003 10:00 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 18, 2003 8:10 pm
Berichten: 81
Woonplaats: Amersfoort
Hoi Luka,

Ik weet niet of je me nog kent. Maar je hebt een aantal weken geleden les gekregen van mij bij de Groningse muziekschool.

De doedelzak die jij hebt is geen bretonse doedelzak. Maar een cornemuse de centre. Deze wordt in Nederland redelijk veel bespeeld. Wat je zou kunnen doen is kijken op de site van stichting draailier en doedelzak: www.antenna.nl/draailier-doedelzak

Daar kun je lezen over de verschillende stages die gegeven worden en kun je contact opnemen met het secretariaat. Als ik jou was zou ik echt een cursus volgen. Je hebt jezelf al redelijk op weg geholpen maar als je niet uitkijkt leer je jezelf verkeerde technieken aan en ben je nog verder van huis.

Veel succes,

Groetjes Cajonneke (Jonneke Jorissen)

_________________
luctor et emergo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 24, 2003 10:01 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 18, 2003 8:10 pm
Berichten: 81
Woonplaats: Amersfoort
Nog even voor de duidelijkheid. De cornemuse du centre is een type doedelzak die wordt gespeeld in het midden van Frankrijk.

_________________
luctor et emergo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 24, 2003 11:56 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di apr 01, 2003 8:42 pm
Berichten: 237
Woonplaats: Amersfoort
Wat heb je dat weer goed gezegd schat :love:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 24, 2003 7:40 pm 
Offline
Newbie

Geregistreerd: do apr 24, 2003 12:04 am
Berichten: 3
Woonplaats: Utrecht
Natuurlijk herinner ik me jou! Maar goed, mijn onwetendheid is dus erg groot zoals je ziet als ik niet eens precies weet wat voor doedelzak ik zelf heb. Ik heb overigens ook een dergelijke post op de site van draailier & doedelzak gezet.
Greetz,
Luka

_________________
CiM


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 24, 2003 9:49 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Myr: bretonse doedelzakken hebben doorgaans:

of een heel hoog piep geluidje gelijkend op dat van je GSM of een computer MIDI file: biniou koz --> dit is de meest traditionele, wordt meestal gecombineerd met bombarde: een soort schalmei.

of zijn het zelfde als een schotse doedelzak: biniou braz --> pas na WO I ingevoerd geloof ik.

En je heb nog zoiets als een Veuse, uit de streek van Nantes, dat lijkt wat meer op een cornamuse du centre maar schijnt een ongelofelijk hard geluid te hebben. Nog erger dan een Gaita. (Da's een gallisisch ding dat ook een klere herrie maakt!)

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 25, 2003 9:18 am 
Offline
Newbie

Geregistreerd: do apr 24, 2003 12:04 am
Berichten: 3
Woonplaats: Utrecht
Ja, Gaita's ken ik. Persoonlijk vind ik die een prachtig geluid maken, ik hou wel een beetje van dat gekrijs. (zachte doedelzakken zijn aan mij niet echt besteed) Ze schijnen ook relatief eenvoudig te bespelen te zijn. Ik heb ze vooralsnog alleen in actie gezien in St Chartier, en daar het er niet in zit dat we daar dit jaar nog heen kunnen, zal dat waarschijnlijk ook nog wel weer even duren..

_________________
CiM


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Doedelnewbie
BerichtGeplaatst: vr apr 25, 2003 2:13 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
myr schreef:
Hai allen.
Ik ben een beginnende doedelzakspeler op zoek naar mensen of een groep waarmee ik kan leren spelen in de buurt van Utrecht. Ben zelf in het bezit van een Bretonse studiedoedelzak. Hoop dat iemand iets geschikts weet. Bedankt.
Greetz,
Luka Aubri


Ik woon in Utrecht en speel al wel een tijdje doedelzak.., als je me eens mailt kunnen we wel eens kijken wat we kunnen doen,

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 28, 2003 8:59 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo maart 19, 2003 10:06 am
Berichten: 41
Woonplaats: Friesland
cajonneke schreef:
Nog even voor de duidelijkheid. De cornemuse du centre is een type doedelzak die wordt gespeeld in het midden van Frankrijk.


:idea: vandaar het woord " centre " natuurlijk !
groeten Doedelicious[/list]


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 28, 2003 9:18 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo maart 19, 2003 10:06 am
Berichten: 41
Woonplaats: Friesland
:hug:

Ik hoor het al weer,allerlei doedelverwarringen.
gaita ?s ,Veuzes,biniou ?s etc

effe een minicursus doedeleducatie.
cornemuse du centre staat voor bijna alle doedelzaktypes die hun oorsprong hebben in een brede strook Midden Frankrijk( Berry,Bourbonnais,Basse Auvergne,Morvan,Marche,..).Als basis voor de hedendaagse doedelzakken staat de Musette Bechonnet (puy de D?me) wel aardig model.
We werken nu met een soort standaard voor de instrumenten.Dat wil zeggen dat de meesten een half gesloten vingerzetting hebben en tot 1? octaaf gaan .Ze hebben ook een hele toon onder de grondtoon.
Met de nodige halve tonen kun je dus wel redelijk chromatisch spelen en dat geeft muzikaal veel mogelijkheden.
Myr heeft danook een studiedoedelzak in G met de standaard vingerzetting.
De Veuze en de Gaita zijn doedelzakken met een grotere conisiteit en een steviger riet,waardoor ze luider klinken .Ze hebben enkel een kleiner bereik omdat ze nauwelijks overblazen boven het octaaf.
Verder heb je in Frankrijk nog de: Chabrette ,Cabrette,boudega,doedelzak uit les landes,Muzelzak,Biniou-Koz (klein piepertje uit Bretagne :sick: ) typen uit de Gascogne en ga maar door .
Mocht je meer willen weten over al die types, neem gerust contact op
groeten Doedelicious (www.doedelzak.com)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 199 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling