mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu di mei 14, 2024 3:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ik wil een edit-knop op het forum
Nee 30%  30%  [ 9 ]
Ja 63%  63%  [ 19 ]
Dat maakt me niet uit 7%  7%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 30
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 2:01 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Menno schreef:
iemand labelen als "halstarrig" omdat diegene jouw mening niet over wilt nemen lijkt mij eigenlijk net zo halstarrig...


Hier wil ik heel even op reageren voordat ik het onderwerp laat rusten: ik label niemand halsstarrig omdat ze het niet met mij eens zijn. Ik noem iemand wél halsstarrig als deze een stelling inneemt met argumenten die ik zelf geen goede argumenten vind. Ook tegenargumenten kunnen goede argumenten zijn, of je het er nu mee eens bent of niet. In dit geval kan ik (mijns inziens) geen goede tegenargumenten vinden, vandaar dat ik het woord halsstarrig heb gebruikt.
Ik ben dus niet zo kort door de bocht zoals in de quote staat.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 3:51 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
't Is nog erger dan we dachten... :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 5:00 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Ik vind fouten maken niet erg, zo lang ik ze maar verbeteren kan. Ik ben dan dus ook voor een edit knopje.

Wat is er op tegen als mensen hun gedachte later wat nuanceren of posts aanpassen? Als je nooit van mening veranderd ben, heb je nooit wat bijgeleerd.

Slechts mij 2 centen :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 5:30 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di aug 17, 2010 1:36 pm
Berichten: 53
Woonplaats: Wageningen
Eloque: het is vervelend om een discussie terug te lezen, waarbij iemand achteraf zijn mening heeft veranderd, en dan ook zijn verhaal in een eerder bericht aanpast. In dat geval kan je onderaan het oude bericht best een stukje erbij schrijven, maar je originele tekst (inhoudelijk) aanpassen of zelfs verwijderen maakt het gewoon onmogelijk om de discussie goed te volgen.
Je kan best je mening bijstellen, maar als je dan een eerder berichtje aanpast moet dat niet ten koste gaan van de leesbaarheid!

Toch ben ik ook vóór de edit-knop; ik ben van mening dat de mensen op dit forum best zelf kunnen inschatten of een edit kan of niet. En mocht blijken dat er misbruik wordt gemaakt, lijkt mij dit nog steeds geen reden om de editknop weg te doen; in dat geval heb ik persoonlijk liever dat een moderator ingrijpt. Wat ik op andere fora ook wel eens zie, is dat de gebruikers zelf elkaar wijzen op forumregels/-richtlijnen; misschien is het een idee om bijvoorbeeld in dit topic wat edit-richtlijnen op te schrijven (als de editknop blijft, natuurlijk)? Ik kon verder niks vinden aan regels.

_________________
Hvørjum skal eg dansa við?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 7:12 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di aug 17, 2010 1:36 pm
Berichten: 53
Woonplaats: Wageningen
Naar aanleiding van het editen en deels verplaatsen (naar hier) van mijn vorige bericht door zeerover wil ik graag melden dat ik dat géén goed gebruik van de editknop vind.

Ik begrijp dat ik te ver offtopic ging en dat dit topic anders misschien te ver zou afwijken van de originele vraag, en ik weet dat het hier normaal is dat moderators op deze manier berichten aanpassen, maar ik wil het toch even melden. Ik vind het niet fijn dat berichten op deze manier aangepast worden en/of uit hun context worden gehaald (ook al kreeg ik netjes een pb'tje van zeerover). Ik ben van andere fora gewend dat een discussie die meerdere topics beslaat niet wordt gewaardeerd en door moderators vaak niet eens getolereerd.

Liever heb ik dat een moderator iets als "moderator edit: graag ontopic blijven, open hier eventueel een nieuw topic voor" toevoegt. Zeker dikgedrukt en in het rood moet dat ruim voldoende zijn om er voor te zorgen dat de discussie niet te ver offtopic gaat. Dan krijgt degene die in de fout gaat zélf de kans om een nieuw topic te openen, of er ergens anders (waar het niet offtopic is) op in te gaan.
Ik zie ook liever niet dat mijn tekst verplaatst wordt naar de quote van iemand anders - ook al was het misschien offtopic.
(Edit: daarmee bedoel ik natuurlijk niet 'gewoon' quoten, maar het verplaatsen naar een quote en het verwijderen van de originele tekst.)


Ik respecteer het feit dat de moderator altijd het laatste woord heeft, maar wilde dit graag even melden.

_________________
Hvørjum skal eg dansa við?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 7:33 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik ben ook enigszins actief op een forum waar kritiek op een moderator
onherroepelijk leidt tot een tijdelijke of permanente verbanning van dat
forum. Mijns inziens een maatregel die is ingegeven door machteloosheid
en/of machtsdenken.

Op dit forum mag kritisch worden gereageerd op acties/uitlatingen van de
moderator. En gelukkig wordt dat steeds gedaan met respect voor de toch
wat eenzame en lastige functie.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 7:38 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
'k heb net een tweede pb geschreven aan Invar geschreven, maar hier dan ook nog maar in het openbaar:

Ik edit niet zo vaak berichten, hooguit vier keer per jaar.
Omdat 't zo weinig gebeurt is er niet echt een beleid voor, maar bespreek ik het gewoon met de persoon zelf in een pb ("Hoi Pietje, ik heb je berichtje even verplaatst, hier-en-hier-om."). Tot nu toe ging dat altijd goed en naar tevredenheid.

En omdat dit edit-knop-topic zo razendsnel groeide (ik ben een dag aan het werk en opeens zijn er vier pagina's...), wilde ik wat snel ingrijpen, voordat er al vier of vijf reacties op je berichtje waren. Dus ik heb 'm snel even naar "gezellig gelul" verplaatst en dat aan jou ge-pbt' met de reden.
Zoals ik in de pb aangaf, is de reden dat ik graag wil dat dit edit-knop-topic "on-topic" blijft, omdat ik graag eens zorgvuldig wil praten over die knop.

Verschuiven is op dit moment technisch niet mogelijk, vandaar een quote. Jij kunt daarna gewoon zelf je berichtje kopiëren en plaatsen waar je zelf wilt of een nieuw topic kunt aanmaken (zoals ik al aangaf in m'n eerste pb-tje).
't was bewust in een algemeen topic gequote, zodat jij er daarna mee kon doen wat je wilt.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 7:42 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Invar schreef:
Ik kon verder niks vinden aan regels.

Er zijn hier ook weinig regels.
't is een behoorlijk zelf-regulerend forum. Mensen spreken elkaar aan als het te veel off-topic wordt, als er te lui gequote wordt, of als iemand te veel of juist te weinig topics aanmaakt.
En af en toe bemoei ik me ermee ;)

Dat ging altijd heel goed, en is denk ik ook de charme van dit forum :love:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 8:51 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Een topic met halsstarrige verdedigingen van de editknop is peanuts vergeleken bij het ongevraagd verplaatsen van een bijdrage naar een compleet ander topic :worried: Niet meer doen hoor ZRS!

Voordat ik de draad kwijtraak: Ik ben teuguh de editknop. Ik vind spelfoutjes helemaal niet erg, maar wel het later (kunnen) wijzigen van de inhoud van een bijdrage. Gewoon eerst even de bijdrage overdenken, dan kan er weinig storends gebeuren en in geval van nood is er altijd nog de moderator.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 8:31 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Citaat:
Wat is er op tegen als mensen hun gedachte later wat nuanceren of posts aanpassen?


Dit vind ik juist het argument om tegen een edit-knop te zijn, omdat het discussies niet meer leesbaar maakt. Op het moment dat je van mening verandert is dat juist een goede reden om een nieuwe post met argumenten te geven.

Ik heb hier al verschillende posts geplaatst waar ik later mijn mening bijgesteld heb, over andere dansen ook zo ver dat Kees vroeg waarom ik mezelf tegensprak.

Oh, en ik ben die neutrale stemmer voor mensen zich afvragen waarom ik argumenten voor en tegen verdedig.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 9:03 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Tja Leon, ik snap het argument wel, maar ik persoonlijk vind het niet zo zwaar wegen.

Het is maar internet en internet is dan wel Serious Business, maar het is nog steeds maar Internet.

Om het argument om te draaien, iemand die iets heeft gespost waar hij spijt van heeft, wat tie later toch wat genuanceerder ziet, moet die dan maar tot in de eeuwigheid, of in ieder geval de lengte van de forum leeftijd, maar geaccosieerd worden met zijn of haar wellicht ongelukkige post? Of heeft die de mogelijkheid om zichzelf tegen zichzelf in bescherming te nemen?

Hmm, beetje zwaar gezet argument als ik het teruglees, maar ik zie er zelf niet zoveel harm in om mensen af en toe de kans te geven zichzelf te herstellen.

Then again, nettiquette stelt dat je het niet misbruiken moet en mensen die constant hun eigen posts her-schrijven worden toch wel opgemerkt. Ik heb niet vaak meegemaakt dat discussies erdoor onhoudbaar of onleesbaar werden.

'nother 2 cents


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 9:11 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Wat mij betreft zijn voor dit soort situaties twee mogelijkheden:

1 Je komt in een nieuwe post terug op eerder gedane beweringen en geeft aan hoe je mening verandert.
2 De eerste post is zo extreem dat deze door sowieso door de moderator verwijdert wordt.

Situatie 2 komt vrijwel nooit voor en bij één vind ik het interessant te lezen waarom je van mening verandert bent.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 9:15 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Maar dat kan toch in een duidelijk aangegeven edit? Hoeft niet als je dat niet wil, maar dan krijg je ook zoveel posts met ''O nee, toch niet''. Misschien minder handig als er daarna al een hele discussie is geweest. Ik snap ook wel dat je niets wezenlijks moet weghalen, maar een toevoeging kan toch wel? Als we dat afspreken met elkaar, dan kan de ene de editknop gebruiken en de andere er weer een aparte post tegenaan gooien.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 9:28 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 05, 2009 2:02 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Amersfoort
Als het een echt heftige post was die je zou willen veranderen is er een kansje dat mensen die net het topic gaan lezen verhit willen reageren op die ene post en meteen op 'reply' klikken in plaats van verder te lezen om te kijken of er nog genuanceerd wordt. (Dit komt sowieso wel eens voor. Dat men reageert op een post op pagina 1 terwijl het topic al op pagina 4 is)

Maar dit soort situaties lijkt me meer iets voor een flame-forum * dus ik denk dat het hier wel mee zal vallen met dat soort situaties.

Toch is dan even een editje "Ik heb mijn mening herzien, zie verderop in dit topic" ook wel handig, lijkt me.

* (ik zit op zo'n soort forum... maar onthoud me daar van posten. Het is een soort soap maar soms komt er ook zinnige info langs.)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 1:25 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
4 pagina's volge..praat over een knopje op het forum
hihi


vorm....inhoud....

;-)
:peace:
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 180 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling