collega schreef:
Luka Bloom en de Beatles keltisch? Lijkt me eerder Anglo-Saksisch.
Heh, ja, blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg in mijn stelling. Het ging me niet zozeer om de naam Keltisch. Maar meer om de muziek die uit het Britse geëvolueerd is. Dat is dus alles van Iers tot de Beatles en van Bluegrass tot Krezip of Luka Bloom. Ik hoor in al die muziek duidelijk eenzelfde signatuur. Die noemde ik Keltisch, maar wag van mij ook Angelsaksisch heten.
Dat onderscheid hoor ik heel duidelijk. Luister je naar de muziek van Guy Roelofs dan hoor je duidelijk zijn Ierse uitgangspunten, terwijl hij Nederlandse of Balfolk muziek speelt. Mijn eigen composities zijn over het algemeen in het Franse idioom geschreven (niet alles, wel het meeste). Af en toe hoor je in de muziek van Lirio ook wat Britse dingen terug (bijvoorbeeld in de forumscottish op de forumcd). Meestal zijn dat dingen die niet uit mijn pen komen, maar van een van de anderen.
Haal je muziek uit Boerenlieties dan is ook vaak duidelijk te horen of dat muziek is die vanuit de Britten is over komen waaien, of vanuit het zuiden. De "Nederlandse" muziek uit het oosten heeft veel meer verband met Duitse muziek dan met muziek uit de Kempen. Veel Nederlands shantie-repertoire klinkt voor mij dan weer Angelsaksisch/Keltisch.
Ik ben ervan overtuigd dat er verschillen zijn in het idioom waarin dingen geschreven worden. Maar ik heb nog wel moeite met aangeven waarin zich dat nou uit. Akkoordprogressies? Grotere/kleinere sprongen in de melodielijn? Veel voorkomende intervallen?
Zoals ik ook al zei, bij sommige mensen/stijlen zit er ook van beide zoveel in dat je het niet meer op die manier kunt duiden. Cajun heeft veel muziek die ik niet op die manier kan indelen. Ook de composities van Andy Cutting zijn voor mij vaak een mengeling van dat Franse en Britse Idioom.
W