mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma apr 29, 2024 9:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Een balband bij een balfolk moet...
...zeker 50% toegankelijke/beginnersdansen spelen. 5%  5%  [ 1 ]
...in ieder geval rekening houden met beginnende dansers. 14%  14%  [ 3 ]
...vooral doen wat ze zelf leuk vinden. 55%  55%  [ 12 ]
...in ieder geval beginnen met een dansje uit de initiatie. 0%  0%  [ 0 ]
...zoveel mogelijk verschillende dansjes spelen. 5%  5%  [ 1 ]
...de tarantella mijden. 18%  18%  [ 4 ]
...ook eens een Nederlands dansje spelen. 0%  0%  [ 0 ]
...vooral ook een keer wat anders doen (Tango, Lindyhop, Zouk etc.) 5%  5%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 22
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 6:19 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
saghws schreef:
Ik heb niet over standariseren van de dansen, maar over standariseren van de manier van aanleren.

Daar kan ik mij meer in vinden. Ik denk alleen dat het niet practisch haalbaar is. Als je een bal organiseerd kan je niet altijd dezelfde mensen vinden om dansuitleg te doen. Niet iedereen is even professioneel daarin en niet iedereenheeft evenveel didactische vaardigheden, Je moet toch wat roeien met de riemen die je hebt.

Verder weet ik nog uit mijn eigen beginnersdagen dat een bepaald dansje soms opeens klikte als iemand het op een andere manier uitlegde/andere termen gebruikte. Dat ben je dan ook kwijt.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 6:25 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
martijnv schreef:
... een bepaald dansje soms opeens klikte als iemand het op een andere manier uitlegde/andere termen gebruikte. Dat ben je dan ook kwijt.


Neuh, iemand die verstand heeft van dans uitleg gebruikt altijd meerdere methodes tegelijk, zodat de boodschap altijd bij iedereen aankomt, ongeacht of men visueel of auditief is ingesteld.

Mij valt op dat bij balfolk de uitleg vaak gedaan wordt door mensen die ueberhaupt geen enkel idee hebben van dans uitleg methodes en techieken.
Dan is het natuurlijk niet vreemd als de boodschap niet/verminkt/gedeeltelijk overkomt. Met als voorspelbaar resultaat bv zo hard mogelijk raggen bij het spinnen in de jig. Want dat is wat er wordt voorgedaan.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 6:27 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
saghws schreef:
Ik denk dat het voor de balfolk als geheel al heel erg nuttig zou zijn als alle dansuitleggers dezelfde methode(n) van aanleren zouden gebruiken.
Eenheid in terminologie lijkt me ook alleen maar voordelig.


Daar ben ik het zeker niet mee eens. Iedereen heeft een andere manier van uitleggen, iedereen heeft een andere manier van leren. Dus hoe meer diversiteit in uitleggen hoe vaker het kwartje kan vallen!

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 6:30 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Mij valt het vooral op hoe de uitlegger soms erg hard zijn/haar best moet doen om boven het geroezemoes van de binnenstromende balfolkies uit te komen. :worried:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 8:32 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik druk me niet duidelijk uit, merk ik.
Sorry daarvoor.
Wat ik bedoel is niet dat iedereen alles op dezelfde manier moet uitleggen.
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen manier, da's prima.

Wel vind ik dat iemand die iets uitlegt, dat op een zodanige manier moet doen dat zoveel mogelijk mensen alles meteen begrijpen.
Dit lukt alleen als de uitlegger verschillende methodieken tegelijk gebruikt, omdat verschillende mensen op verschillende manieren informatie oppikken en verwerken.

Voorbeeld: de ene persoon leert heel goed van kijken en nadoen; een ander heeft veel meer baat bij mondelinge instructies.

Een goede leraar zal dus zowel voordoen als vertellen wat er gebeurt.
Het moet niet zo zijn dat leraar 1 alleen/vooral voordoet en leraar 2 alleen/vooral praat, een leraar moet in staat zijn om beide methoden tegelijk toe te passen om maximaal aantal mensen te bereiken.

Wat ik bedoel met dezelfde terminologie: sommige leraren gebruiken voor dezelfde begrippen andere benamingen, dat kan verwarrend zijn voor beginners.

Ik pleit dus
1. voor meer afstemming/standaardisatie van terminologie
2. dat iedere leraar meerdere (les) methodieken tegelijk toepast.

oh, en voorkomen dat er te veel gepraat wordt door de uitleg heen kun je niet; wel kun je je tijd als leraar zodanig indelen dat er aan het einde van de initiatie (als het gepraat toeneemt) vooral/alleen herhaald wordt.
Zowiezo vind ik het een goed idee om de laatste 15 minuten niets nieuws meer aan te bieden maar in plaats daarvan al het geleerde nogeens (kort) te herhalen.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 9:36 pm 
Offline
Newbie

Geregistreerd: vr dec 17, 2010 6:10 pm
Berichten: 3
De basis van wat mij geleerd is over didactiek is in drie woorden samen te vatten: 'praatje, plaatje, daadje'. Sommige mensen leren door het uitgelegd te krijgen, sommigen door het te zien en sommigen door het te doen. Door alledrie die manieren te gebruiken krijgen zo veel mogelijk mensen zo veel mogelijk informatie mee. Dat lijkt mij ook een goed uitgangspunt voor een dansinstructie

Verder heb ik één suggestie voor de dansinitiatie: even melden dat het niet nodig is om de vingers van de ander fijn te knijpen én de heer uitleggen hoe hij de dame kan draaien op een manier die voor haar comfortabel is, dus zonder dat hij haar arm uit de kom draait. Dat gebeurt regelmatig bij beginners en is niet echt prettig :p


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 04, 2011 8:13 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Ik wilde hier nog even een verwant probleem in de groep gooien. Hoe zorg je ervoor dat een danuitleg aan ht begin van een bal niet te lang duurt.

Wij (ik in ieder geval) neigen ernaar om op onze bals over te gaan om gewoon maximaal 3 (ofzo) dansjes uit te leggen omdat je anders 1.5 uur aan de dansuitleg bezig bent.Dit halt wel erg de vaart uit het bal (plus dat je dan bijna een extra band nodig hebt voor de uitleg alleen, omdat 1.5 uur te vemoeiend is als band om daarna nog fris te spelen).

Aan de andere kant ontkom je er bij bals met veel beginners (zoals laatst bv in nieuweschans, hoewel daar wel veel gevorderde dansers waren die het makkelijk oppikten) niet aan om veel uit te leggen omdat anders iedereen langs de kant staat.

En wat zou dan handig zijn. Gewoon domweg jig, cercle en scottish uitleggen en dan de volgende keer jig, cercle en mazurka? Niet dat jig en cercle nu per definitie het belangrijkst zijn, maar als beginner zijn dat wel de makkelijkste dansen om in te stappen.


Nou ja, we zijn er nog niet uit wat handig is.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 04, 2011 9:42 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
martijnv schreef:
Hoe zorg je ervoor dat een dansuitleg aan het begin van een bal niet te lang duurt?

Ik doe in Utrecht (musketon) altijd volgens een vast recept 6 dansjes in nog geen uur! Het zit hem vooral in de overgangen van de ene op de andere dans: als je zorgt dat men dezelfde partner houdt als waar hij als laatste mee uitkwam, scheelt dat al veel tijd (competentie 4: organisatie)

Daarnaast laat ik eigenlijk altijd een voorbeeld zien (methode 1), vervolgens leg ik het mondeling uit (methode 2), waarna we het inoefenen door herhaling (methode 3) en ik zo nodig fysiek her en der individueel wat bijstuur (methode 4). Lijkt me een aardig multimodale aanpak (competentie 3: vakdidactiek en differentiatie); ik heb niet voor niets pedagogiek, onderwijskunde en de pabo in mijn gelederen zitten ;)

Hierbij moet ik wel zeggen dat er in de musketon altijd veel mensen zijn die het al (min of meer) kunnen (competentie 6: samenwerking met de omgeving), en die dus anderen op sleeptouw nemen. Initiatie geven aan volkomen beginners vergt veel meer tijd, zo heb ik laatst ook weer ervaren... En wanneer de deelnemers ongemotiveerde pubers zijn om 8u30 in de ochtend, kan het zomaar een uur duren voordat je ze aan een jig hebt, he Nori? ;) (competentie 1: interpersoonlijke vaardigheden)

Oei, dat competentiegericht werken zit blijkbaar toch al diep in me! :worried:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 04, 2011 5:08 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
saghws schreef:
Mag ik van de gelegenheid misbruik maken om te pleiten voor een stukje "zeden en gewoonten" in de initiatie?
(...)
* dat je niet meteen moet proberen met alle geweld je partner allerlei draaien te laten doen in een Jig
* dat je bij het spinnen erg moet opletten voor de andere paren (ik heb pas nog iemand naar het ziekenhuis moeten brengen die een kopstoot kreeg van een als een dolle rond spinnende beginner)


En misschien zowiezo dat enthousiast niet hetzelfde is als ongecontroleerd. Ik sla jigs tegenwoordig meestal over of ik kijk eerst even goed wie er precies voor me staat, omdat ik soms het idee krijg dat ik vooral rondzwaaiende armen en benen aan het ontwijken ben.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 04, 2011 9:19 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Mmm ja, dat idee ken ik. Dat je dan ook in jezelf juicht als je een bekende aan ziet komen... Heb weleens gehad dat mijn bril ineens op de grond lag, toch minder leuk...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2011 12:38 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Lijntje schreef:
Oei, dat competentiegericht werken zit blijkbaar toch al diep in me! :worried:

OK Lijntje, je verklapt 3 competenties, maar er zijn er dus minimaal 6! Nu willen we ze allemaal weten ook :mota:

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2011 1:06 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Mag ik ook antwoorden? :)

1. Interpersoonlijke competentie
2. Pedagogische competentie
3. Vakinhoudelijke en didactische competentie
4. Organisatorische competentie
5. Competent samenwerken in een team
6. Competent samenwerken met de omgeving
7. Competent in reflectie en ontwikkeling


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2011 10:08 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Gossie.
Gelukkig is het vet off-topic want ik weet even niet wat ik hierop nog aan zinnige dingen zou kunnen toevoegen.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 7:08 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
flimmie schreef:
Gossie.
Gelukkig is het vet off-topic want ik weet even niet wat ik hierop nog aan zinnige dingen zou kunnen toevoegen.

Het is vet ONzinnig!
Maar goed, soms is het wel tof om retrospectief te zeggen dat je met je aanpak toch zomaar heel competent bezig bent :)

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 9:19 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Ja, goed dansen is 1, maar die kennis dan weer verantwoord doorgeven is 2. Lijntje, het is wel grappig dat jij nu alweer een tijd dansles geeft, want wat lees ik in een bericht uit september 2006 in het topic 'Danscursus?':

Lijntje schreef:
.....Maar ik geloof niet dat ik een enorm danstalent heb...


Volgens mij is daar in de afgelopen jaren het nodige in veranderd. :biggrin:

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 169 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling