mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma apr 29, 2024 11:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Een balband bij een balfolk moet...
...zeker 50% toegankelijke/beginnersdansen spelen. 5%  5%  [ 1 ]
...in ieder geval rekening houden met beginnende dansers. 14%  14%  [ 3 ]
...vooral doen wat ze zelf leuk vinden. 55%  55%  [ 12 ]
...in ieder geval beginnen met een dansje uit de initiatie. 0%  0%  [ 0 ]
...zoveel mogelijk verschillende dansjes spelen. 5%  5%  [ 1 ]
...de tarantella mijden. 18%  18%  [ 4 ]
...ook eens een Nederlands dansje spelen. 0%  0%  [ 0 ]
...vooral ook een keer wat anders doen (Tango, Lindyhop, Zouk etc.) 5%  5%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 22
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2011 5:39 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Dat "spelen wat we zelf leuk vinden" was duidelijk een veel te makkelijke en inkoppertje. :cow: Was ook niet van plan om wat anders te doen, tot nu vind ik het gelukkig leuk om zowel een Cercle te spelen als een Kost ar Choat.

Wel leuk om te lezen dat er veel reactie komt en dat men over het algemeen het redelijk met elkaar eens is. Dan ga ik ondertussen door met zoveel mogelijk verschillende dansjes maken, want dat vind ik als muzikant op dit moment vooral heel interessant: elke (dans)vorm geeft toch weel aanleiding om op andere manier met de muziek aan de slag te gaan.

Als ik zo lees dat de organisatie vooral verantwoordelijk wordt gesteld voor het wel en wee van de nieuw(st)e dansers, dan zeker de oproep om zoveel mogelijk te blijven vermelden dat iedereen altijd dingen kan uitproberen en kan vragen, zeker gezien de vaak open houding van de mensen die langer meedraaien. Uiteraard in zoverre dit al niet gedaan werd. :hug: Ik was vooral bezorgd voor nieuwelingen na het lezen van het verhaal in Leiden, dat is wel degelijk iets om rekening mee te houden.

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2011 8:00 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Dit topic deed me denken aan een bal in Moira vorig jaar:http://mota.spansen.nl/viewtopic.php?t=1760&start=30 Toen was er zeer nadrukkelijk aangekondigd dat het thema Zweeds was met veel polska's, wat me prima beviel.

Ik hoorde pas dat de Boombal organisatie bands vraagt om zich behoorlijk te beperken tot het standaard rijtje en ben erg blij dat dit hier en bij andere bals in Vlaanderen niet gebeurt.

Louise doet ook sterk haar best om de meer afwijkende bands aan te laten sluiten bij een specifieke workshop, bijvoorbeeld een keer met bretons en Esquisse (wanneer komen die weer? die zijn zo geweldig leuk) Ook weten de meeste balorganisatoren een bal op te bouwen en verschillende bands bewust achter elkaar te programmeren.

Nu wilde ik zeggen dat tango en dergelijke niet zoveel te zoeken hebben bij balfolk en herinnerde me toen dat Duo Bastringue en Rachel Bazoge één van mijn favoriete groepen is met juist dat. Laat ik het er maar op houden dat veel verschillende dingen leuk zijn en als muzikanten bepaalde dansen tof vinden hoor je dat als danser prima terug.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2011 9:47 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo mei 25, 2011 4:11 pm
Berichten: 30
Het opnemen van de meer "afwijkende" dansen in de instructie of workshop lijkt mij een heel goed idee! Voor degenen die de dans nog niet kennen is het een goede manier om wat nieuws bij te leren, de instructie wordt zo voor de meer gevorderde dansers ook wat interessanter en als de band de dans dan speelt, zijn er meer mensen die het mee kunnen dansen, waardoor de dans ook vaker terug kan komen en het dansaanbod op balfolk veelzijdiger wordt. Dat mes snijdt aan vier kanten, toch? :biggrin:

_________________
Canned Insanity


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2011 9:50 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Mm, lastige kwestie. Ik denk dat ook hier de gulden middenweg het beste is. Natuurlijk moeten de bands vooral spelen wat ze zelf leuk vinden, en al dat een bepaald repertoire oplevert, prima. Alleen moet dat vantevoren duidelijk zijn voor de dansers die komen, zodat ze kunnen beslissen of ze komen of niet. Het moet natuurlijk ook enigszins binnen de balfolk passen.

Ik denk dat de kwestie zich vooral toespitst op de nieuwelingen, omdat deze de bands nog niet kennen en niet weten welke band wat speelt. Dan is het vervelend voor hen als er alleen maar lastiger dansen worden gespeeld.

In Leiden hadden we misschien beter moeten aangeven dat er veel Bretons gespeeld zou worden. We hadden eerlijk gezegd ook niet zoveel nieuwelingen verwacht, dit in combinatie met een laag bezoekersaantal viel wat ongelukkig uit. Zoals Wouter zei, het bleek niet mogelijk om meer Bretons in de initiatie te doen. Dat hadden we vantevoren beter kunnen afstemmen op elkaar.

Toch vind ik het jammer als er alleen maar exotische dansen worden gespeeld, vind ze wel heel leuk, maar het is ook fijn als je af en toe even lekker zonder na te denken mee kunt dansen. Variatie kan ook leuk binnen de bekende dansen, het moet een goede mix zijn. Het moet niet zo'n exclusief clubje worden, de toegankelijkheid van balfolk is juist zo leuk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2011 9:53 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
En zoals Petra zegt: af en toe een exotische dans op initiatie is ook heel leuk. Komt er nog meer variatie en kunnen ook meer mensen meedoen. Lastig is wel dat sommige dansen echt veel meer tijd kosten dan 10 minuten in de initiatie.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 10:58 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik vind:
Enerzijds moeten de "standaard" dansjes vaak genoeg langs komen op een avond zodat de beginners niet al te lang aan de kant hoeven te zitten.
Anderzijds moet er ook af en toe een wat moeilijkere dans (Polska, Koast ar Choat) gespeeld worden om het voor de (ver)gevorderden interessant te houden.
Dit is tevens een hele mooie stimulans voor een beginner om workshops te gaan volgen ("Goh, wat een leuke dans! Die wil ik ook leren!")

Een beginner die staat te blunderen is soms best irritant.
Zit je net lekker in je Polska-swing, bots je weer tegen iemand aan die gewoon stil gaat staan om te overleggen met de partner.
Daarom pleit ik ervoor om bij initiaties aan beginners uit te leggen dat ze niet ALLE dansjes zomaar mee zullen kunnen doen.
(Gisteravond meegemaakt: de band kondigt een Polksa aan, iemnand loopt in zijn eentje naar het midden van de dansvloer en brult:"wie leert mij even de polska?".)
Waarom snappen mensen niet dat zoiets tijd kost? Viool leren spelen duurt jaren, dat accepteert men, waarom moet ELKE (balfolk) dans dan meteen lukken, ongeacht de moeilijkheidsgraad? Hoe is dat misverstand ontstaan?

Het lijkt mij een goed idee om iets wat bij andere dansvormen al jaren goed werkt in te voeren in de balfolk: Als je een dans nog niet kent, ga dan proberen 'm mee te doen ergens aan de zijkant/achterkant.
Niet meteen in een Kost Ar Choat ergens tussen maar ACHTER de rij proberen. Op het moment dat je 'm hebt word je dan vanzelf opgenomen in de rij.
Is dat misschien een idee?

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 11:09 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
saghws schreef:
Waarom snappen mensen niet dat zoiets tijd kost? Viool leren spelen duurt jaren, dat accepteert men, waarom moet ELKE (balfolk) dans dan meteen lukken, ongeacht de moeilijkheidsgraad? Hoe is dat misverstand ontstaan?

Goeie, Saghws! Op een piano kan iemand al snel de vlooienmars pingelen, maar is dat pianospelen..? Mensen vinden het irritant als je dat steeds doet, en die vergelijking vind ik goed van je gevonden voor het dansen!
En op een piano kan je dan tenminste nog niet vals spelen waardoor "vader jacob" al snel redelijk aanhoorbaar is (vergelijk de scottisch: die kun je al vrij snel basic meedansen), maar op een viool of dwarsfluit wordt het al een stuk lastiger om binnen een minuut iets meer te produceren dan een geluid dat lijkt op een krakende deur resp. kapotte stofzuiger (vgl. polska, kost ar choat).
Wow, ik vind hem goed gevonden Sagws! Die ga ik gebruiken als ik initiatie geef; heb je copyright al geregistreerd? ;)

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 11:48 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Gebruik naar hartelust! Ik voel me vereerd.
(Hint: gebruik ook mijn sig eens in een initiatie?)

Mag ik van de gelegenheid misbruik maken om te pleiten voor een stukje "zeden en gewoonten" in de initiatie?
Meestal wordt nog wel vermeld dat men niet aan het begin van een rij moet aansluiten, maar het kan geen kwaad om bv ook te vermelden
* dat bij walsen en polka's de buitenrand voor de snelle paren is
* dat je niet moet verwachten dat je ALLE dansen meteen kunt meedoen
* dat je niet meteen moet proberen met alle geweld je partner allerlei draaien te laten doen in een Jig
* dat je bij het spinnen erg moet opletten voor de andere paren (ik heb pas nog iemand naar het ziekenhuis moeten brengen die een kopstoot kreeg van een als een dolle rond spinnende beginner)
(Trouwens, waarom leren we bijna uitsluitend de meest ruimteverslindende variant van de spinhouding aan? Zelfs als je bij de initiatie al kunt zien dat de vloer hartstikke vol is?)

Wordt het misschien weer eens tijd voor een Teach the Teacher sessie?

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 12:30 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
saghws schreef:
Mag ik van de gelegenheid misbruik maken om te pleiten voor een stukje "zeden en gewoonten" in de initiatie?

(Trouwens, waarom leren we bijna uitsluitend de meest ruimteverslindende variant van de spinhouding aan? Zelfs als je bij de initiatie al kunt zien dat de vloer hartstikke vol is?)


Gaarne, gaarne! :hug:

Op dat laatste... misschien omdat het niet bij iedereen prettig is om gesloten te staan? Hoewel ik moet zeggen dat ik dat zelf wel een prettigere houding vind.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 3:31 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Christine schreef:
saghws schreef:
Mag ik van de gelegenheid misbruik maken om te pleiten voor een stukje "zeden en gewoonten" in de initiatie?

(Trouwens, waarom leren we bijna uitsluitend de meest ruimteverslindende variant van de spinhouding aan? Zelfs als je bij de initiatie al kunt zien dat de vloer hartstikke vol is?)


Gaarne, gaarne! :hug:

Op dat laatste... misschien omdat het niet bij iedereen prettig is om gesloten te staan? Hoewel ik moet zeggen dat ik dat zelf wel een prettigere houding vind.


Als je net leert spinnen en nog niet echt de kadans te pakken hebt, is het fijne om iets meer ruimte tussen beide paren te hebben, t compact swingen vind ik bij veel mensen niet prettig (en beginnende dansers vinden het zelf vaak ook nog maar niets...) Ik leer het dansers wel in de loop van de eerste danscursus als ze op les gaan, of als ze een iets intensievere basisworkshop volgen.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 3:49 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Louise: :applause:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 3:56 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
In frankrijk spinnen ze gewoon in danshouding, dat werkt overigens ook goed. (Vooral als de ander in dezelfde kadans zit...) 't probleem is alleen dat omschakelen echt best wel lastig is. Als je in een dansuitleg (waarin altijd veel mensen meedansen die al iets kunnen) in bijv een jig zegt we doen alleen 8 stappen met een halve draai, dan gaan ze toch ook al terug. Dus ze een andere manier van spinnen aanleren is ook niet zo eenvoudig. Werkt alleen als alle dansuitleggers met een gezamenlijk andere manier aan de slag gaan. En omdat er altijd mensen zijn die de noodzaak van veranderen niet inzien, zal het heel moeilijk omschakelen zijn.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 5:28 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik denk dat het voor de balfolk als geheel al heel erg nuttig zou zijn als alle dansuitleggers dezelfde methode(n) van aanleren zouden gebruiken.
Eenheid in terminologie lijkt me ook alleen maar voordelig.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 5:57 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
saghws schreef:
Ik denk dat het voor de balfolk als geheel al heel erg nuttig zou zijn als alle dansuitleggers dezelfde methode(n) van aanleren zouden gebruiken.
Eenheid in terminologie lijkt me ook alleen maar voordelig.

Ik denk daarentegen dat het heel nuttig is als de dansers leren dat er niet 1 manier *is*. Het is in een cercle bv erg handig als dansers alle 3 de spinmanieren kennen. De wijdste is het leukst (vind ik persoonlijk) als er veel ruimte is, omdat ie zo lekker zwiept. De compacte houding is ook erg fijn als het druk is, en in danshouding kan kan soms ook handig zijn (bv bij gothische wappergewaden bij een van de partners, dan is die compacte houding geen doen).

Nou kan je natuurlijk in een dansuitleg alle 3 de manieren aanleren, maar daar heb je eigenlijk geen tijd voor, dus is het handig als mensen op het ene bal het ene leren en op het andere bal het andere.

Als je in nederland bv allemaal standaardiseert op die bloemetjesmazurka, dan sta je als danser in frankrijk toch weer gek te kijken op een festival.

Waarom zou je trouwens die halve draai uit een jig willen halen? Het is al niet de meest ingewikkelde dans tenslotte?

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2011 6:05 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik heb niet over standariseren van de dansen, maar over standariseren van de manier van aanleren.
Mij valt op dat bij initiaties geen twee mensen dezelfde uitleg manier of dezelfde begrippen hanteert.
Mijn punt is: Dit kan verwarrend overkomen voor de argeloze beginnert.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 170 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling