martijnv schreef:
Hoe zorg je ervoor dat een dansuitleg aan het begin van een bal niet te lang duurt?
Ik doe in Utrecht (musketon) altijd volgens een vast recept 6 dansjes in nog geen uur! Het zit hem vooral in de overgangen van de ene op de andere dans: als je zorgt dat men dezelfde partner houdt als waar hij als laatste mee uitkwam, scheelt dat al veel tijd (competentie 4: organisatie)
Daarnaast laat ik eigenlijk altijd een voorbeeld zien (methode 1), vervolgens leg ik het mondeling uit (methode 2), waarna we het inoefenen door herhaling (methode 3) en ik zo nodig fysiek her en der individueel wat bijstuur (methode 4). Lijkt me een aardig multimodale aanpak (competentie 3: vakdidactiek en differentiatie); ik heb niet voor niets pedagogiek, onderwijskunde en de pabo in mijn gelederen zitten
Hierbij moet ik wel zeggen dat er in de musketon altijd veel mensen zijn die het al (min of meer) kunnen (competentie 6: samenwerking met de omgeving), en die dus anderen op sleeptouw nemen. Initiatie geven aan volkomen beginners vergt veel meer tijd, zo heb ik laatst ook weer ervaren... En wanneer de deelnemers ongemotiveerde pubers zijn om 8u30 in de ochtend, kan het zomaar een uur duren voordat je ze aan een jig hebt, he Nori?
(competentie 1: interpersoonlijke vaardigheden)
Oei, dat competentiegericht werken zit blijkbaar toch al diep in me!