Bart schreef:
Denk overigens ook dat er een grotere "ziel" in traditionele regionale volksmuziek zit.
Dit vind ik echt ontzetten 19e eeuws aandoende romantische onzin.
Citaat:
Die muziek is geproduceerd door een groep mensen die in een specifiek politiek/sociologisch milieu leefde en dat kleurt de muziek heel erg.
Dat ben ik dan weer wel met je eens.
Ik ben zelf erg fan van zowel het beluisteren (en onbeschaamd fout naspelen) van zeer tradionele regiogebonden soms op historische bronnen gebaseerde muziek. Het bestuderen daarvan is interessant (alle archaeologie heeft mijn belangstelling) en sommige nummers zijn lekker, maar ik vind het onzin om te zeggen dat in dat soort muziek meer 'ziel' zit dan in bijvoorbeeld Naragonia ,typisch een voorbeeld van zeer bezielde muziek.
Of muziek bezield is hangt ook erg van de muzikanten af. Ik heb in het ultratraditionele genre bijzonder stoffige en ongeinspireerde muzikanten gezien, type postzegelverzamelaar, en hele bezielde die met hart en ziel speelden wat ze mooi vonden.
Kortom, over smaak valt niet te twisten, en om nou te beweren dat sommige muziek bezielder is dan andere lijkt me zeer subjectief.
p.s.
Dat pour la pluie wat iersig klinkt klopt inderdaad vanuit frankrijk geluisterd, maar 't is toch echt een mengvorm, want een ier zal het waarschijnlijk nooit als iers bestempelen.