mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 9:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 20, 2012 4:31 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Bart schreef:
Iertje schreef:
[
Over 2004 kan ik niets zeggen, toen balfolkte ik nog niet. Maar ik weet wel dat ik 4,5 jaar geleden voor het eerst naar Gennetines ging en dacht, nou, nu gaan we het krijgen om er daarna achter te komen dat de Nederlanders eerder voorlopen op ontwikkelingen binnen bijvoorbeeld de mazurka en de scottisch dan achterlopen.



Wij zeggen het hier zo: de mode van de 'mazurka chammalow' (de marsh mallow mazurka) is hier al weer afgelopen terwijl ie in Nederland pas net goed begonnen is. Jullie lopen gewoon achter. :devilish:

Wat jullie je verder moeten beseffen is dat je in Frankrijk verschillende "wereldjes" binnen de folk hebt. Ooit heb ik hier een keer gelezen naar welke bals en workshops in Genntines de mensen van dit forum waren geweest en heb daar mijn eigen programma mee vergeleken en er was bijna niet één overlapping bij. Genntines is groot en hoe het festival eruit ziet hangt er maar net van af waar je tijdens die week naartoe gaat en waar niet.

Waar in Nederland me de Neo-folk zeer sterk vertegenwoordigd lijkt op de bals, heb je in Frankrijk ook een groep mensen (waartoe ik mezelf ook reken) die daar helemaal niets mee hebben en die liever branles d'ossau, rondeaux, bourrées d'artense en ander regionaal-traditioneel materiaal dansen ipv de kruisingen tussen mazurkas en tango's of scottishes en salsas en zich interesseren voor oude veldopnamen. Ik zelf ga alleen maar naar bals waarvan de programmatie me bevalt en ik kom er mensen tegen die ongeveer dezelfde visie op traditionele dans hebben als ik. Er zijn ook andere bals, maar daar ga ik niet naartoe. Daarom ben ik blij dat ik in Frankrijk woon. Hier heb ik een beetje keus en kan ik kiezen voor wat bij mij past (het is wel altijd ver weg, de afstanden zijn hier enorm) en daarnaast organiseren we er zelf. Als ik naar de programmatie van de Nederlandse bals kijk denk ik dat ik er nooit naartoe zou gaan omdat er bijna nooit een groep speelt die me interesseert.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 20, 2012 5:24 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Fille schreef:
Wij zeggen het hier zo: de mode van de 'mazurka chammalow' (de marsh mallow mazurka) is hier al weer afgelopen terwijl ie in Nederland pas net goed begonnen is. Jullie lopen gewoon achter. :devilish:


Ben ik het toch echt niet mee eens want ik heb hem eerder gezien in NL dan in Fr. En ik zie dat hij nu in beide landen gedanst wordt.

En ik besef me prima dat er verschillende wereldjes zijn. Die zijn er in Nederland ook wel. Alleen zijn de verschillen hier misschien minder groot.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 20, 2012 7:36 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Fille schreef:
Wij zeggen het hier zo: de mode van de 'mazurka chammalow' (de marsh mallow mazurka) is hier al weer afgelopen terwijl ie in Nederland pas net goed begonnen is. Jullie lopen gewoon achter. :devilish:

Wat jullie je verder moeten beseffen is dat je in Frankrijk verschillende "wereldjes" binnen de folk hebt. ...

Ik krijg de indruk dat je dingen een beetje doorelkaar haalt. bedoel je misschien "in mijn wereldje"....
(wij noemen de overdreven geplakte mazurka trouwens "zeewiermazurka". Een prima kwalificatie die de lading best aardig dekt :-) )

Fille schreef:
Waar in Nederland me de Neo-folk zeer sterk vertegenwoordigd lijkt op de bals, heb je in Frankrijk ook een groep mensen (waartoe ik mezelf ook reken) die daar helemaal niets mee hebben

Toe help me ff, wat betekent "neo" ook alweer?
;-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 20, 2012 9:20 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Cooper schreef:

Ik krijg de indruk dat je dingen een beetje doorelkaar haalt. bedoel je misschien "in mijn wereldje"....


Dag Cooper ik snap je opmerking over "mijn wereld" niet. Wat klopt er volgens jou niet aan mijn constatering dat er meerdere "stromingen" zijn binnen het geheel dat je als "folk" zou kunnen aanduiden. Die beperken zich overigens niet alleen de twee die ik geschetst heb. En natuurlijk zijn de namen die ik daar op plak slechts etiketten en bestaat elke "stroming" ook weer uit heel veel verschillende mensen. Het ging mij er maar om er even aan te herinneren dat er niet zoiets is als 'DE' folkscene in Frankrijk waar je de Nederlandse situatie mee kunt vergelijken.

Of bedoel je dat er in Nederland meer diversiteit is dan ik zie? Ik bekijk het natuurlijk van een afstand en baseer mijn ideeën op de programmatie van bals die op internet worden aangekondigd. Daarom schreef ik ook "lijkt mij".

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 21, 2012 9:32 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Ik heb het idee dat er zowel in Frankrijk, Nederland als België inmiddels een behoorlijke groep dansers is met voldoende ervaring hun eigen keuzes te maken. Keuzes in stijl, improviseren of juist wat netter traditioneler, wat veel variatie oplevert.

Een significant verschil is dat er in Nederland minder "professionele" docenten in de balfolk rondlopen. En er is zoals Fille aanduidt in Frankrijk een wat breder repertoire aan dansen en muziek, omdat bepaalde dansen daar nu eenmaal regionaal hun oorsprong hebben.

Als je kijkt naar Nederland en Vlaanderen zie ik niet veel verschil, hooguit dat Nederlanders wat enthousiaster gek kunnen doen (bijv: Vlaamse bands zijn vaak onder de indruk van het applaus)

Over muziek weet ik minder, maar daar geldt ook dat er in Nederland minder "professionele" muzikanten zijn. Als je het heel zwart-wit stelt is het balfolk wereldje in Nederland en Belgie met mazurka's een richting gevolgd die door Parasol en Naragonia is ingezet. (edit: en ik vind dat dit dusdanig lang geleden is dat het niet heel relevant meer is voor discussie over hoe mensen nu dansen)

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 21, 2012 10:45 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Leon schreef:
En er is zoals Fille aanduidt in Frankrijk een wat breder repertoire aan dansen en muziek, omdat bepaalde dansen daar nu eenmaal regionaal hun oorsprong hebben.


Deze opmerking snijdt zeker hout. In Frankrijk heb je veel sterke, regionaal ingebedde stijlen die nog vrij intensief beoefend worden.

Zo ontmoette ik zomer 2011 een Normandische Folkband en sprak met ze af voor een avondje sessieën bij het haardvuur (het was een koude zomer).

De leider en violist van de band (trio Philomène) had jaren Roemeense Zigeuner muziek gespeeld maar was daar nu resoluut mee gestopt om zich volledig te wijden aan de traditionele muziek uit de streek. Zie http://www.colegraam.com/pages/groupes/trio-philomene.html.
Tevens was hij een ecologische moestuin begonnen om niet alleen muziek van eigen bodem produceren maar om ook puur eigen voedsel te kunnen verbouwen.

Het viel hem wat tegen dat wij (des musiciens folk néerlandais) geen staalkaart van onze roots konden tonen. Van de Boerenplof betwijfelde hij de Nederlandse oorsprong (c'est Allemand). :blush:
Dus speelden we maar wat balfolk: Pour la Pluie van Toon van Mierlo en Typon van Aurélien Clairanbaux. Daar was hij volstrekt niet van onder de indruk. 'trop géneral', ''t kon wel iers zijn'. 'hadden wij wel eens van Frederic Paris gehoord?'. :cow:

Het werd ons duidelijk dat er niets 'puurs' was aan de muziek die wij speelden. Wij namen ons voor ons leven te beteren: voortaan zouden wij ons gaan wijden aan het uitdiepen van de muzikale bronnen van Twente en Terschelling. :dancing:

Frankrijk is een rijk land met zoveel prachtige regionale stijlen.... :rose:

(echter, het leven is te kort om alles wat de moeite waard is te gaan beoefenen en schottischen met salsa-ritmes zijn ook lekker).

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 21, 2012 11:45 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Fille schreef:
Cooper schreef:

Ik krijg de indruk dat je dingen een beetje doorelkaar haalt. bedoel je misschien "in mijn wereldje"....


Dag Cooper ik snap je opmerking over "mijn wereld" niet. Wat klopt er volgens jou niet aan mijn constatering dat er meerdere "stromingen" zijn binnen het geheel dat je als "folk" zou kunnen aanduiden. Die beperken zich overigens niet alleen de twee die ik geschetst heb. En natuurlijk zijn de namen die ik daar op plak slechts etiketten en bestaat elke "stroming" ook weer uit heel veel verschillende mensen. Het ging mij er maar om er even aan te herinneren dat er niet zoiets is als 'DE' folkscene in Frankrijk waar je de Nederlandse situatie mee kunt vergelijken.

Of bedoel je dat er in Nederland meer diversiteit is dan ik zie? Ik bekijk het natuurlijk van een afstand en baseer mijn ideeën op de programmatie van bals die op internet worden aangekondigd. Daarom schreef ik ook "lijkt mij".


Ik bedoelde simpelweg dat je zei dat jullie het achterlopen noemen, terwijl je vervolgens zegt dat je gewoon in een ander wereldje zit. Met andere woorden, die lopen synchroon naast elkaar, en dan loopt de een niet achter de ander aan.
Feit dat je vervolgens (een van) de andere stroming NEO-folk noemt,...nieuwe folk, lijkt helemaal in tegenspraak met je achterlopen-opmerking.
In Nederland is trouwens inderdaad wel meer diversiteit dan je nu aanstipt, maar de meeste mensen op dit forum zou ik ook plaatsen in de door jou aangeduide stroming. (maar bijvoorbeeld de bals in Wageningen1, Den Haag, Venlo, Hoorn zou ik een iets ander label op plakken)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 21, 2012 11:55 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
En dat bedoel ik dus ook.


@fille

Denk overigens ook dat er een grotere "ziel" in traditionele regionale volksmuziek zit. Die muziek is geproduceerd door een groep mensen die in een specifiek politiek/sociologisch milieu leefde en dat kleurt de muziek heel erg.

Met neo-folk (ik denk dat ik prima gebruik wat je bedoeld en vind het geen gekke term) heb je die ziel er minder inzitten.

Om even een link naar de tango te leggen, daar zie je precies hetzelfde. Er zit meer ziel in de oude tango's en dat komt door het klimaat waar die mensen in leefde. Nu is dat klimaat veranderd en dat hoor je terug in moderne tango's. Ze hebben minder body


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 21, 2012 7:22 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Bart schreef:
Denk overigens ook dat er een grotere "ziel" in traditionele regionale volksmuziek zit.

Dit vind ik echt ontzetten 19e eeuws aandoende romantische onzin.

Citaat:
Die muziek is geproduceerd door een groep mensen die in een specifiek politiek/sociologisch milieu leefde en dat kleurt de muziek heel erg.

Dat ben ik dan weer wel met je eens.

Ik ben zelf erg fan van zowel het beluisteren (en onbeschaamd fout naspelen) van zeer tradionele regiogebonden soms op historische bronnen gebaseerde muziek. Het bestuderen daarvan is interessant (alle archaeologie heeft mijn belangstelling) en sommige nummers zijn lekker, maar ik vind het onzin om te zeggen dat in dat soort muziek meer 'ziel' zit dan in bijvoorbeeld Naragonia ,typisch een voorbeeld van zeer bezielde muziek.

Of muziek bezield is hangt ook erg van de muzikanten af. Ik heb in het ultratraditionele genre bijzonder stoffige en ongeinspireerde muzikanten gezien, type postzegelverzamelaar, en hele bezielde die met hart en ziel speelden wat ze mooi vonden.

Kortom, over smaak valt niet te twisten, en om nou te beweren dat sommige muziek bezielder is dan andere lijkt me zeer subjectief.




p.s.
Dat pour la pluie wat iersig klinkt klopt inderdaad vanuit frankrijk geluisterd, maar 't is toch echt een mengvorm, want een ier zal het waarschijnlijk nooit als iers bestempelen.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 21, 2012 7:49 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik sluit me volledig aan bij wat Martijn zegt :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 21, 2012 11:25 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
whoei, wat een leuke reacties allemaal!
om privé redenen heb ik mijzelf even van de digitale aardkloot verwijderd voor een paar dagen, maar ik hoop begin van de week alles eens even goed door te kunnen lezen en me er ook weer mee te bemoeien :p Waarschijnlijk dat ik het dan verder ga in m'n eigen topic zodat we het hier weer over de mazurka met of zonder opmaat kunnen hebben ;)

Ik zie dat mijn post van donderdagmiddag helemaal niet is aangekomen dus dan maar nog een keer in een korte versie:

Menno en Herison: zonder D&D zou er niet veel zijn geweest voor een scriptie, dus ik ben alleen maar blij met die stichting (en anders was er ook niet veel te dansen geweest nu :p). Met een van de oprichters heb ik twee jaar geleden al contact gehad en die had hele fijne informatie.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 22, 2012 5:32 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Cooper schreef:

Ik bedoelde simpelweg dat je zei dat jullie het achterlopen noemen, terwijl je vervolgens zegt dat je gewoon in een ander wereldje zit.


Dat was toch een grapje. Daarom stond er een duivelskopje naast. Maar ik heb het echt al eens horen zeggen. ;-)

Citaat:
Feit dat je vervolgens (een van) de andere stroming NEO-folk noemt,...nieuwe folk, lijkt helemaal in tegenspraak met je achterlopen-opmerking.


Zoals ik zei is het maar een etiket. Één die ik in Frankrijk heb gehoord en gebruikt werd door de mensen die zich daar zelf mee bezig hielden. Ik denk dat zij zichzelf als vernieuwers beschouwden en daarom het woord 'NEO' gebruikten. Het drukt voor hen dus eerder iets positiefs uit.

Fille :rose:

Edit: er was iets mis gegaan bij het quoten + taalfout verwijderd

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Laatst bijgewerkt door Fille op ma jan 23, 2012 9:55 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 22, 2012 10:52 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Om weer on-topic te komen ;)

Als opmaat oefen-mazurka gebruikte Pierre de laatste track van Les Couleurs van La Machine: Passon par la route. Kon 'm legaal online zo even niet vinden.

http://www.amazon.fr/Couleurs-Machine/dp/B005GXMYFK


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 181 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling