saghws schreef:
• Het OPMAAT gebeuren
(Noot: de term ‘opmaat’ is van Pierre en heeft niets te maken met het begrip ‘opmaat’ uit de muziekleer)
Dit heeft alles met elkaar te maken, meestal dansen wij op de bassen (beginnen dus de mazurkapas op tel 1) wat hij ons wilde laten doen is op de melodie dansen die, omdat hij met een opmaat begint 1 tel eerder ligt dan wat wij gewend zijn. Je begint dus op de opmaat. (Ik moet toegeven dat dit niet heel helder was in zijn uitleg, en dat t even duurde voordat mensen doorhadden wat de bedoeling was.)
saghws schreef:
• Voor/op/na de maat lopen
Het is een bekend gegeven dat sommige mensen iets voor of achter de maat lopen die anderen menen te horen. Pierre liet dit zien en probeerde ons te laten bewegen op, voor en achter de maat.
Het kwam op mij een beetje over als:
“Sommige mensen zijn rechtshandig, andere zijn linkshandig en nu moeten alle rechtshandigen even alles links doen en andersom - om te voelen hoe dat is”.
Ook van deze oefening vraag ik me af: wat is hiervan nou het nut?
Ik denk niet dat ik er niet beter/anders van ga dansen, net zomin als ik zomaar linkshandig zou worden.
Het voor/op/na de maat lopen was een voorbereidende oefening op het daadwerkelijk gebruiken van deze vertragingen en versnellingen in de mazurka. Hij wilde ons laten zien dat t niet 'recht' hoeft te zijn, maar dat je ook een wat langzamere en een wat snellere pas kan gebruiken (als interpretatie van de melodie). En dit geeft ontzettende veel schwung aan zo'n dans. Misschien dat dat voor jou al koek en ei was, maar ik durf wel te zeggen dat t voor 80 % van de deelnemers op z'n minst een nieuw inzicht (als niet totaal nieuwe materie) was.
Wat betreft die vergelijking met recht- of linkshandig, ik weet dat ik rechtshandig ben, dat kan ik zien. Of ik laat of vroeg op de maat dans weet ik niet. Ik dans namelijk zoals ik het lekkerst vind op de muziek, en dat is voor mij 'normaal'. Door die eerste oefening met lopen voor op en na de beat, wordt je je bewust van wat je doet, of je laat bent of vroeg. Dit gebruik je niet concreet in je dans, maar t is een stukje bewustwording van jouw manier van dansen dat altijd nuttig is.