mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 7:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 09, 2012 6:44 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Een mooi verslag weer, Christine.
Ik zal me beperken tot een persoonlijk verslag over hoe ik het ervaren heb.
Ik had eigenlijk een workshop verwacht, die strakker voortborduurde op de vorige workshops. In de plaats daarvan had ik het gevoel een volledig nieuwe, uitdagende workshop voor mijn kiezen te krijgen. Hij gaf deze workshop voor het eerst en ik ben dan eigenlijk ook wel benieuwd of de invulling van de workshop al vanaf het begin vaststond of dat deze aangepast is aan de opmerkingen van eerdere workshops.

De workshop was meer mentaal pittig en niet zozeer fysiek pittig. Ik ga vaak naar workshops voor een stuk bewustwording, en dat gaat bij mij via de ratio en dat moest je eigenlijk loslaten, iets wat me bij een technische workshop als deze niet zo goed lukte.
Zowel voor als na de pauze zat bij mij de 'feel' er nog niet echt in. Hij zei ook aan het begin dat leren dan ook meer een proces is dan een middag les. Daar houd ik me dan ook aan vast.

Aangezien Pierre deze workshop voor de eerste keer gaf en hij weinig feedback van ons kreeg tijdens de les, was hij nog zoekende naar de juiste vorm op basis van zijn observaties.
Pierre heeft echter zeer zeker laten zien over een enorme technische basis te beschikken, die hij op een prettige manier kan overbrengen, ook al ging het bij mij dus allemaal erg stroef.
Ik denk dat hij ook de brug kan slaan, in de toepassing van tellen in de muziek, zoals Guillaume deed tijdens de Boombalstage. Ik ben daarom ook erg benieuwd naar de mening van Leon.

Ik ben nu nog meer benieuwd met wat voor workshops Pierre zich op de dansstage gaat bezighouden.

Tot slot ben ik ook benieuwd wat saghws ervan vindt met zijn enorme ervaring van dansen en danslessen, zeker gezien de kritiek van eenzijdige leermethodes in het verleden.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 10, 2012 8:12 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Kees schreef:
Ik ga vaak naar workshops voor een stuk bewustwording, en dat gaat bij mij via de ratio en dat moest je eigenlijk loslaten, iets wat me bij een technische workshop als deze niet zo goed lukte.


Dit vind ik eigenlijk heel erg eigenaardig. Want ik volg lessen altijd om te leren en diezelfde (denk ik) bewustwording. Maar daarvoor heb ik juist altijd mijn ratio nodig. Anders kan je het toch niet op een rijtje krijgen in je hoofd?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 10, 2012 8:51 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Ik heb het idee dat ik veel geleerd heb... Alleen kon ik 's avonds geen mazurka meer dansen, omdat het blijkbaar nog moest bezinken. Met workshops heb ik dat wel vaker: Uiteindelijk wordt het dansen er beter van, maar niet op dezelfde dag.

Ik vond het vooral erg leuk om te merken dat bij het volgen vann de passen van de ander (met het naast elkaar lopen, zie verslag van Christine), dat ik vanzelf andere dingen in de muziek ging horen.

Het was iig. erg leuk en leerzaam, zeker ook omdat er allemaal dingen aan bod kwamen waar ik zowiezo nooit aan gedacht had.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 10, 2012 1:18 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Ik vond t zelf ook een supertoffe workshop. De belangrijkste bevindingen:

Mazurka op melodie (opmaat) of bassen. Dat vind ik best lastig, om actief zelf te veranderen. En als je danspartner het anders hoort en danst (wat vooral in frankrijk wel eens voorkomt) kan dat een soort strijd opleveren. Het inzicht 'probeer de muziek te horen zoals je partner het doet ipv t als een strijd te zien' was voor mij een goede.

En het tellen en net voor of na de tel stappen was ook een heel fijn inzicht. Dat is iets wat ik (onbewust) heel veel doe, zowel als volger als als leider. En dat is iets wat dansen zoveel interessanter maakt dan gewoon recht de structuur van de mazurka dansen. Dus nu weet ik wat ik doe :-)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2012 6:51 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Hierbij mijn gevoelens over de workshop van Pierre van zaterdag 7 januari.

• De inval oefening.
Ik vraag me nog steeds een beetje af wat van deze oefening nou de bedoeling was. Immers, van een (ver)gevorderde danser mag je, vind ik, wel verwachten dat hij/zij (allang) weet:
1. waar de ‘1’ zit in de Mazurka muziek
2. hoe de muzikale ‘zin’ van de Mazurka in elkaar zit (vraag-antwoord)
3. wat te doen als blijkt dat je ‘naast’ de muziek aan het dansen bent
Verder denk ik niet dat het in de dagelijkse praktijk vaak zal voorkomen dat je steeds moet invallen op een “ongelegen” moment. Normaliter KIES je zelf het moment waarop je de eerste pas zet denk ik.

• Het OPMAAT gebeuren
Dit vond ik heel interessant. Het duurde bij mij nogal lang voordat ik doorhad wat Pierre nou weer wilde, maar toen het kwartje viel lukte het dansen in ‘opmaat’ modus bij mij best goed, en ook het afwisselen tussen ‘gewoon’ en ‘opmaat’ lukte aardig.
Het was leuk om ’s avonds op het bal met nietsvermoedende partners dat opmaat gebeuren te proberen. Dat bleek bij alle partners prima te werken.
Conclusie: leuk “truukje” erbij geleerd, en dit keer nou eens eentje waarvoor de partner niet dezelfde workshop moet hebben gevolgd (itt bv de Tangurka dingetjes van Koen).
(Noot: de term ‘opmaat’ is van Pierre en heeft niets te maken met het begrip ‘opmaat’ uit de muziekleer)

• Voor/op/na de maat lopen
Het is een bekend gegeven dat sommige mensen iets voor of achter de maat lopen die anderen menen te horen. Pierre liet dit zien en probeerde ons te laten bewegen op, voor en achter de maat.
Het kwam op mij een beetje over als:
“Sommige mensen zijn rechtshandig, andere zijn linkshandig en nu moeten alle rechtshandigen even alles links doen en andersom - om te voelen hoe dat is”.
Ook van deze oefening vraag ik me af: wat is hiervan nou het nut?
Ik denk niet dat ik er niet beter/anders van ga dansen, net zomin als ik zomaar linkshandig zou worden.

• Algemeen:
Pierre beschikt over een uitgebreide verzameling “bijzondere” mazurka’s.
Bijzonder in die zin dat in sommige nummers bepaalde bijzonderheden te horen zijn.
Op die bijzonderheden kun je als danser dan reageren – als je ze bewust bent.
Bijvoorbeeld is op sommige mazurka’s een de opmaat-pas heel goed te gebruiken omdat die dan heel goed klopt met wat de muziek aangeeft.
Echter, de doorsnee bal band zal misschien niet altijd zo subtiel zijn.
Derhalve is het sterk de vraag of wat we in deze workshop hebben geleerd vaak toegepast zal kunnen worden.

Al met al desondanks een leuke workshop met een fijne sfeer, een goede docent en ontzettend mooie muziekjes! Ik heb van het geheel erg genoten.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2012 4:23 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
saghws schreef:
• Het OPMAAT gebeuren
(Noot: de term ‘opmaat’ is van Pierre en heeft niets te maken met het begrip ‘opmaat’ uit de muziekleer)


Dit heeft alles met elkaar te maken, meestal dansen wij op de bassen (beginnen dus de mazurkapas op tel 1) wat hij ons wilde laten doen is op de melodie dansen die, omdat hij met een opmaat begint 1 tel eerder ligt dan wat wij gewend zijn. Je begint dus op de opmaat. (Ik moet toegeven dat dit niet heel helder was in zijn uitleg, en dat t even duurde voordat mensen doorhadden wat de bedoeling was.)

saghws schreef:
• Voor/op/na de maat lopen
Het is een bekend gegeven dat sommige mensen iets voor of achter de maat lopen die anderen menen te horen. Pierre liet dit zien en probeerde ons te laten bewegen op, voor en achter de maat.
Het kwam op mij een beetje over als:
“Sommige mensen zijn rechtshandig, andere zijn linkshandig en nu moeten alle rechtshandigen even alles links doen en andersom - om te voelen hoe dat is”.
Ook van deze oefening vraag ik me af: wat is hiervan nou het nut?
Ik denk niet dat ik er niet beter/anders van ga dansen, net zomin als ik zomaar linkshandig zou worden.


Het voor/op/na de maat lopen was een voorbereidende oefening op het daadwerkelijk gebruiken van deze vertragingen en versnellingen in de mazurka. Hij wilde ons laten zien dat t niet 'recht' hoeft te zijn, maar dat je ook een wat langzamere en een wat snellere pas kan gebruiken (als interpretatie van de melodie). En dit geeft ontzettende veel schwung aan zo'n dans. Misschien dat dat voor jou al koek en ei was, maar ik durf wel te zeggen dat t voor 80 % van de deelnemers op z'n minst een nieuw inzicht (als niet totaal nieuwe materie) was.

Wat betreft die vergelijking met recht- of linkshandig, ik weet dat ik rechtshandig ben, dat kan ik zien. Of ik laat of vroeg op de maat dans weet ik niet. Ik dans namelijk zoals ik het lekkerst vind op de muziek, en dat is voor mij 'normaal'. Door die eerste oefening met lopen voor op en na de beat, wordt je je bewust van wat je doet, of je laat bent of vroeg. Dit gebruik je niet concreet in je dans, maar t is een stukje bewustwording van jouw manier van dansen dat altijd nuttig is.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2012 1:22 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ik krijg nu een beetje de indruk dat je de workshop aan het verdedigen bent Lou. Dat is toch helemaal niet nodig?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2012 2:33 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Christine schreef:
Ik krijg nu een beetje de indruk dat je de workshop aan het verdedigen bent Lou. Dat is toch helemaal niet nodig?


:blush:

Nee verdedigen van de workshop is niet nodig, het was een superworkshop en pierre is een docent die een hoop nieuwe/andere inzichten oplevert. Maar een beetje ingaan tegen Saghws kan nooit kwaad toch? :biggrin:

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2012 6:02 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
saghws schreef:
• Het OPMAAT gebeuren
(Noot: de term ‘opmaat’ is van Pierre en heeft niets te maken met het begrip ‘opmaat’ uit de muziekleer)


Nou ben ik toch benieuwd wat er *dan* gebeurde. Ik ken nl uit frankrijk wel dat je 1 tel eerder 'begint' (of in hopsmazurka termen 1 -hop -3, 1-2-3 ipv 1-2-hop 1-2-3, waarbij eenieder vrij is om in plaats van hop 'rust' of 'bloem' te lezen :devilish: ). Je valt natuurlijk meestal nog steeds op de 1 van de muziek in, maar de passen zitten dan dus een tel verschoven. Maar zoals jij het hier zegt lijkt het alsof er een heel andere pas gebruikt werd?

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 12:52 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: zo mei 03, 2009 11:14 am
Berichten: 99
Woonplaats: Utrecht
martijnv schreef:
saghws schreef:
• Het OPMAAT gebeuren
(Noot: de term ‘opmaat’ is van Pierre en heeft niets te maken met het begrip ‘opmaat’ uit de muziekleer)


Nou ben ik toch benieuwd wat er *dan* gebeurde. Ik ken nl uit frankrijk wel dat je 1 tel eerder 'begint' (of in hopsmazurka termen 1 -hop -3, 1-2-3 ipv 1-2-hop 1-2-3, waarbij eenieder vrij is om in plaats van hop 'rust' of 'bloem' te lezen :devilish: ). Je valt natuurlijk meestal nog steeds op de 1 van de muziek in, maar de passen zitten dan dus een tel verschoven. Maar zoals jij het hier zegt lijkt het alsof er een heel andere pas gebruikt werd?

Martijn, wat jij beschrijft is volgens mij hetzelfde wat wij gedaan hebben. Je begint de mazurka-danspas niet op de 1ste tel, maar op de 3de van de maat ervoor, een tel eerder dus; vandaar de term opmaat. Volgens mij heeft dit ook wel degelijk te maken met een opmaat in de muziek, omdat deze manier van dansen (vaak) past op muziek waar ook een opmaat inzit.

Ik vond het een erg leuke workshop! Het dansen "met opmaat" of hoe je het ook wilt noemen geeft de mazurka een heel ander gevoel mee. Het dansen op de verschillende lagen in de muziek was mij bekend, maar ik vond het erg leuk hier nog bewuster van te worden en er dus bewuster mee te kunnen spelen. Ik ben benieuwd wat Pierre tijdens de dansstage gaat doen!

_________________
Dance forever or die trying


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 9:49 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Zoals ik het begrijp:

We hebben de mazurka zoals Balfolkend Nederland vindt dat het "hoort" en dat is zo: 1-2-hop / 4-5-6.
We hebben de Franse manier van Mazurka dansen en die gaat 1-hop-3 / 4-5-6.

Ik denk dat Pierre ons in de workshop onder meer die Franse variant probeerde te leren.
Maar ik heb moeite met begrijpen waarom men vindt dat methode 2 iets met een opmaat te maken heeft.
Immers in beide gevallen zet je je eerste pas op de eerste tel van de muziek.
Hoezo vinden jullie dat je "een tel eerder begint"?
Allebei de schemas bestaan uit twee keer drie tellen, allebei beginnen op tel 1, allebei hebben de zelfde tweede helt (4-5-6).

Ik vind dus niet dat je "eerder begint" maar dat de "rust" (of "hop" of "bloem" of hoe je tel ook noemen wilt) een tel eerder zit.

En met de muziekterm 'opmaat' heeft dit allemaal helemaal niets te maken maar als Pierre dit zo noemen wil vind ik het best..
Ik probeer alleen verwarring te voorkomen.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 12:54 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Ik ben wel benieuwd nu hoor naar wat die 'opmaat' inhoudt in de mazurka. Ik heb het vermoeden dat ik dat al doe, maar als iedereen er zo enthousiast over is ga ik toch twijfelen :P Ik zal wel eens wat mensen vragen bij het volgende bal ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 1:44 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Mijn gok, maar ik was er niet bij:

1 2 hop | 4 5 6 en
1 hop 3 | 4 5 6 zien er niet hetzelfde uit, maar

1 2 hop | 4 5 6 en
6 | 1 hop 3 | 4 5 wel!

(Ofwel, als je vanaf de opmaat rekent, zijn de passen hetzelfde) . Enfin, Arjen zei hetzelfde :)

Ik hoop ook in Enschede eindelijk eens bij Pierre in een workshop terecht te kunnen komen. We zijn in ieder geval een weekend lang op dezelfde locatie, zou moeten lukken :biggrin:

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 1:45 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
guillome schreef:
Ik ben wel benieuwd nu hoor naar wat die 'opmaat' inhoudt in de mazurka. Ik heb het vermoeden dat ik dat al doe, maar als iedereen er zo enthousiast over is ga ik toch twijfelen :P Ik zal wel eens wat mensen vragen bij het volgende bal ;)


Nee, die doe je niet. ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 1:51 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Dan ben ik heel benieuwd!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 125 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling