mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 6:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2011 12:16 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
tss, als wij niet mogen folkballen op niet -balfolkmuziek, mogen balfolkmuzikanten ook geen niet-balfolkmuziek meer gebruiken! Zo! Puh! :tongues: (Dus geen Mario-scottish of Star Wars tovercirkels meer, of die ene band met 'My favourite things'...)

Het was een erg gezellig avondje met een stuk of 10 a 15 personen.

Mijn persoonlijke favforieten van de avond: een polka op K3 - Oya lele; een jig op Depeche Mode - Just can't get enough; en een wals in 8 op Black Sabbath - Planet Caravan

De voorpret begon al met het zoeken van de muziek. Simpel gezegd kan je op bijna elke 4/4 maat wel een scottish dansen, maar als je goed luisterd past op het ene liedje een rondo en couple (of 'en polonaise' in het geval van ruimtegebrek) of juist een gavotte de l'aven. Ik vond het jammer dat ik niet meer 4/4 rij- of kringdansen kende (zoals een rond st vincent) want dan zou er nog meer variatie geweest kunnen zijn. Jigs zijn nog wel makkelijk te vinden omdat het daar niet zo veel bij uitmaakt of je het B-stuk in de dans op het A-stuk van het lied danst, maar het vinden van een tovercirkel die het hele nummer door klopt is erg lastig. De eerste twee keer coupletje/refreintje lukt het nog wel, maar veel popmuziek gaat daarna ineens 3 keer het refrein herhalen of er komt een C-stuk tussen of een extra maat en dan gaat het dus mis.
Een wals vinden was weer een stuk makkelijker, maar mazurka's weer een stuk lastiger (of je moet richting onregelmatige mazurka's gaan).

Ook erg leuk dat we nog een paar kost ar choads hebben kunnen doen (de ene iets te snel, de ander wel heel relaxt) en toch ook nog een paar polka's.

Het was een heerlijke avond om te proberen en aan te klooien, en een hele goede oefening om te luisteren naar de muziek: wat horen jij en je partner. Zo werden er tegelijkertijd wel eens 3 verschillende dansen gedanst, omdat een ander koppel er weer iets anders in hoorde.

volgens mij hebben een aantal mensen ook geleerd om eens met meer aandacht naar niet-balfolk muziek te luisteren en te horen wat er nou eigenlijk allemaal in zo'n 'simpel popliedje' gebeurt en dat ook daar wordt gespeeld met ritmes en accenten etc.

Waarschijnlijk komt er in september weer een balletje om het gat tot Wilhelmina (oktober) te vullen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2011 12:41 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Iertje schreef:
Mijn persoonlijke favforieten van de avond: een polka op K3 - Oya lele;
...
Zo werden er tegelijkertijd wel eens 3 verschillende dansen gedanst, omdat een ander koppel er weer iets anders in hoorde.


Om hier nog iets aan toe te voegen: ik heb in het verleden een Rondea L'Ancien (spel ik dat goed?) op Oya Lele gedanst, omdat ik (dankzij Luuk) dit hierin hoorde.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2011 9:35 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Ik snap alle negatieve reacties totaal niet.
Balfolk is juist populair geworden door niet in hokjes te denken en je dus geen figuurtjes hoeft te dansen, maar er vrij mee aan de slag kan gaan. Dat wordt zelfs gestimuleerd in sommige workshops door popliedjes te laten horen en ermee aan de slag te gaan en daar wordt dan zeer enthousiast op gereageerd door de deelnemers.
Maar als je er dan een avond van organiseert, dan zou je persé op balfolk moeten dansen, of het nou dansbaar is of niet. Ik heb een nieuwtje voor dit soort mensen: er is meer dan balfolkmuziek, en als je invloeden van andere muziek en dansen in de balfolkmuziek en het dansen wilt verwerken, waarom is het dan raar om de boel eens te willen omdraaien.

In de aanloop naar de avond heb ik begrepen dat iemand zich spontaan aanbood om live muziek te maken, maar dat is door de organisatoren afgeslagen vanwege de insteek van de avond.


Zoals Iertje al zegt, heeft het best zijn voordelen:
1. een enorm goede luisteroefening in hoe je patronen in muziek herkent en wat je er in een dans mee kan.
2. je leert creatief te zijn als het een en ander niet helemaal klopt.
3. ik heb zelf ook wel eens de behoefte om bij een normaal concert er eens balfolk op te dansen. Als dat een beetje leuk gaat, is dat nog een stuk PR ook, vind ik.

Zulke avonden zal voor mij absoluut niet de folkbals kunnen vervangen. Dat blijven bijzondere avonden met live balfolkmuziek om op te dansen.

Okee, genoeg daarover, naar de avond zelf.
Het was uitermate gezellig, zoals op een folkbal een beetje met mensen gepraat maar zeer zeker veel gedanst. De tijd vloog echt om.
Hoogtepunt was voor mij Black Sabbath met Planet Caravan. Ik was volledig verrast dat er op een niet-balfolksong zo'n zuivere wals in achten kon worden herkend en gedanst. Dat was echt een openbaring.
Ik heb ook nog op een nummer van Muse (Uprising? of was het een andere song van hen?) een bourree in 2 gedanst, die voortreffelijk paste en lekker aanvoelde.
Ook nog een gavotte de l'aven gedaan, wat ook erg goed paste binnen de muziek. Op welke muziek dat was, weet ik niet meer.

Het is jammer dat het waarschjnlijk niet meer lukt om een nieuwe avond in de zomer te plannen, maar dat het een vervolg krijgt, is wel zeker.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Laatst bijgewerkt door Kees op do jul 07, 2011 10:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2011 9:48 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Kees schreef:

Hoogtepunt was voor mij Black Sabbath met Planete Caravan. Ik was volledig verrast dat er op een niet-balfolksong zo'n zuivere wals in achten kon worden herkend en gedanst.


Net de bladmuziek opgezocht en die is dus in 4/4, maar toch stuurt die bas het echt richting een wals in 8... http://www.hamienet.com/score6152-5.html


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2011 9:57 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Christine schreef:
....Rondea L'Ancien (spel ik dat goed?) ....


Christine, het is een rondeau en chaîne. 'Chaîne' betekent namelijk 'ketting' of 'keten' in het Nederlands. Hierbij gaat het dus om de rijdansversie, die je op een Vlaamse of een Franse wijze kan dansen. Bij ons wordt het deel 'en chaîne' vaak weggelaten en wordt alleen 'rondeau' gezegd.
De andere variant is de jou ook wel bekende 'rondeau en couple'.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Laatst bijgewerkt door Kees op vr jul 08, 2011 8:41 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2011 9:58 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Ik zal niet zeggen dat t niet mag, dansen op niet balfolk muziek, maar wel dat niet elke 4kwartsmaat een scottish is. En dat is waar ik dan een beetje bang voor ben, of wat ik veel zie gebeuren. Veel mensen luisteren niet echt en dansen gewoon wat er in hen op komt, zonder dat ze kunnen vertellen waarom die dans er het beste op past.

't is zeker een toffe oefening, maar wees dan vooral ook niet bang om te zeggen dat je niets specifieks kan dansen om een bepaalde muziek. (Op Golden Brown kan je overigens wel heel fijn dansen http://www.youtube.com/watch?v=d7R7q1lSZfs)

En muziek die is gemaakt om op te dansen, is wel echt nog veel leuker om te dansen. (En de workshops van Pierre, voor wie ze nog niet heeft gevolgd, zijn erg leuk om je dat (nog meer) te laten inzien.)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2011 10:11 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Golden Brown is inderdaad een heel mooi nummer. Mooie aanleiding wel dat op een gegeven moment de regelmatige walsjes mijn neus uitkwamen, omdat die heel veel voorbijkwamen. Gelukkig kun je bij niet-live muziek lekker snel doorzappen. Wel mooi is de wals van Amélie, een moetje op zo'n avond.

Ik snap je bedenkingen over het scottisch-principe. Het is wel een valkuil, zag ik gisteravond ook. In het begin van de avond begonnen mensen een scottisch te dansen, terwijl ik toch echt heel duidelijk een polka hoorde. En ook de wals in achten was voor sommigen moeilijk te herkennen. http://www.youtube.com/watch?v=DW3pZjmS3rg Maar doordat we het een hele avond deden, begonnen we steeds scherper te luisteren en kwamen er interessante dansjes in ons op, zoals dus al de genoemde gavotte de l'aven.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2011 10:17 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Iertje schreef:
Kees schreef:

Hoogtepunt was voor mij Black Sabbath met Planete Caravan. Ik was volledig verrast dat er op een niet-balfolksong zo'n zuivere wals in achten kon worden herkend en gedanst.


Net de bladmuziek opgezocht en die is dus in 4/4, maar toch stuurt die bas het echt richting een wals in 8... http://www.hamienet.com/score6152-5.html


3 3 2 is een redelijk veel voorkomende begeleiding. In tangomuziek hoor je dat ook best vaak. :) Maar verder ben ik geen muzikant en kan ik je niet vertellen hoe of waarom...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 08, 2011 7:38 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Louise schreef:
3 3 2 is een redelijk veel voorkomende begeleiding. In tangomuziek hoor je dat ook best vaak. :) Maar verder ben ik geen muzikant en kan ik je niet vertellen hoe of waarom...


3 3 2 komt over de hele wereld heel veel voor, tango, latin, oost-europese muziek. Mijn gok is dat als je in Azië en Afrika gaat kijken dat je 'm ook wel terug zult vinden. Een maat van vier tellen is namelijk heel makkelijker in acht stukjes te verdelen, als je alles door de helft doet. Mensen die als paar een snelle draai dansen op een Scottisch weten niet alleen hoe dat klinkt, maar ook hoe dat voelt. Die acht stukjes kan je door middel van het verleggen van accenten onderverdelen in 3 3 2 in plaats van 2 2 2 2 wat het in eerste instantie is. Waarom deze dan meer voorkomt dan bijvoorbeeld 2 3 3, of 3 2 3... het zal wel het prettigst dansen :hug:

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 08, 2011 8:07 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
De A-team bouree was ook briljant. Ik heb die zelf niet meegedaan, maar het was echt een supergrappige combinatie om naar te kijken/luisteren. En het is natuurlijk ook gewoon lekker ontspannen om met een vrij klein aantal (en geheel toevallig precies evenveel dames als heren) in een soort huiskamer op een mix van allerlei muziek te dansen wat je denkt in de muziek te horen.

En ook wat Iertje zegt: Een mooie luisteroefening. Opeens blijk je andro's, rondau's en couple, gavottes en tovercirkels op de meest onverwachte plekken te vinden.

Het had in elk geval iets lekker informeels en grappigs.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 08, 2011 8:49 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Kees schreef:
Christine schreef:
....Rondea L'Ancien (spel ik dat goed?) ....


Christine, het is een rondeau en chaîne.


Aha! Dankjewel Kees. Ik zat meer aan het Engelse woord ancient te denken.

Louise schreef:
Veel mensen luisteren niet echt en dansen gewoon wat er in hen op komt, zonder dat ze kunnen vertellen waarom die dans er het beste op past.


Ik moet bekennen dat ik dat met balfolk ook regelmatig doe hoor (hoewel ik dan weer wel hoor wat er op past en dat vaak als uitgangspunt neem). :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 12, 2011 11:46 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
guillome schreef:
Dit is wel een mooie mazurka/langzame wals in 3
http://www.youtube.com/watch?v=-va7tzvWHnY

Wat een fantastische uitvoering van een prachtig nummer door een geweldige artiest! Ik had nog nooit van hem John Wright gehoord en dat gaat ook niet meer gebeuren, maar deze parel laat hij toch maar na.
Guillome, dank voor deze post :hug:

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 19, 2011 1:21 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Dit is een best wel hele fijne scottisch, met veel mogelijkheden :D
http://www.youtube.com/watch?v=fR9vFEcC7aQ

edit: Graag gedaan flimmie :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 21, 2011 2:35 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di aug 17, 2010 1:36 pm
Berichten: 53
Woonplaats: Wageningen
http://www.youtube.com/watch?v=P8a4iiOnzsc
Volgens mij kan hierop een wals, beginnend in 14, dan afwisselend in 8 en in 3, laatste stuk in 3. Zou ik wel eens willen proberen!

_________________
Hvørjum skal eg dansa við?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 26, 2011 10:43 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Vandaag geleerd, op Californication kan je dansen in Scottish pas....right

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 101 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling