mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 5:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 27, 2011 6:43 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 10, 2007 3:32 pm
Berichten: 87
Woonplaats: Enschede!
Eloque schreef:
Vandaag geleerd, op Californication kan je dansen in Scottish pas....right


Alleen als je heel koppig naar de vierkwartsmaat luistert. Er zit nagenoeg geen ritmische of melodische ondersteuning in voor een echte Schottish.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 9:44 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Gezien in de clubtent op BBF: op I want you back van the Jackson 5 werd een scottish gedanst.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 3:17 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Volgens mij is deze van Black Sabbath - Solitude een heerlijke mazurka :D http://www.youtube.com/watch?v=306cGUKe8Bo Wel ironisch dat de tekst juist gaat over iemand die juist werd verlaten door z'n vriendinnetje :p

(Niet te verwarren met Solitude -ook een hele mooie mazurka- uit België)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2012 3:54 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 23, 2011 11:29 am
Berichten: 45
Wel leuk om te merken dat er nu al een tijdje een Foute balfolk facebook groep bestaat.

Balfolk is vernieuwend, het is spelen op wat je van de muzikanten gegeven krijgt. Jammer dat mensen er dan zo over denken dat het in het volksmuziek hokje hoort te blijven.

Ja balfolkmuziek is heel leuk om te horen. Maar zoals Christine al meldde, mijn voeten gaan ook echt dansen op pop. En om dan een extreme foute bourrée te dansen op dirty situation van Akon waar je letterlijk een zinzin in hoort, nou die sla ik niet af.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2012 4:17 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
harpelientje schreef:
Balfolk is vernieuwend, het is spelen op wat je van de muzikanten gegeven krijgt. Jammer dat mensen er dan zo over denken dat het in het volksmuziek hokje hoort te blijven.

Dat ben ik niet met je eens, dat dat jammer zou zijn. Ik denk dat het prima naast elkaar kan bestaan: als jij een bourrée wilt dansen op popmuziek, dan mag je daar prima je gang mee gaan; als er mensen zijn die liever een bourrée dansen op meer traditionele muziek (ik zou zeggen: echte bourrées), dan kan dat toch ook prima?
Ik zou het in elk geval ontzettend jammer vinden als de "volksdans"-kant van balfolk zou verdwijnen!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2012 4:31 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 23, 2011 11:29 am
Berichten: 45
Ik denk niet dat de folk kant van balfolk ooit echt zou verdwijnen.
Hetgene waar balfolk vandaan komt, maakt het juist zo speciaal.
Maar het is leuk om te zien dat pop nog steeds wel folk en klassieke invloeden heeft.

Mensen die balfolk zijn gaan dansen, houden ook van de muziek. Die voorliefde voor folk krijg je er niet uit.
Maar ik kom vaak ook bands tegen die een bourrée zeggen te spelen terwijl er net zo goed een wals op gedanst kan worden. Juist omdat die cadans mist.


Laatst bijgewerkt door harpelientje op wo mei 23, 2012 6:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2012 4:37 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 13, 2007 1:50 pm
Berichten: 982
Woonplaats: Kost Ar' Wageningen
Vooroordelen maken het leven makkelijk! En hokjes ook.
Maar het gaat uiteindelijk om de muziek en de dans, wat mij betreft.

Invloeden van buitenaf kunnen er verfrissend zijn - ook/zeker bij balfolk.
Als we allemaal puristen waren, stonden we nog steeds met twee stenen op elkaar te slaan.

_________________
Stoomwals en IJsschottisch


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2012 7:25 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 23, 2011 11:29 am
Berichten: 45
Kodebosw8er schreef:
Als we allemaal puristen waren, stonden we nog steeds met twee stenen op elkaar te slaan.


:laughing:

Geniaal *mist hier inderdaad even de Like-button*


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 25, 2012 11:06 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
De enige manier om een volkscultuur in leven te houden is door het mee te laten gaan met de tijd. Een 'echte' traditionele bourree kan niemand meer dansen. We leven namelijk in een ander klimaat (politiek/economisch/...), ook in het prachtige Frankrijk.

Vasthouden aan een oude stijl en geen modernere invloeden willen gaat je dus niet lukken. Juist door het te laten leven, blijft het leven.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 25, 2012 12:51 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Als het leuke muziek is waar mensen op willen dansen, dan doen ze dat. Ik denk dat een bal met alleen maar niet-balfolk-muziek voor een paar keer best leuk is, maar dat daarna de lol er wel vanaf is. Maar misschien ook wel niet... Mij maakt het niet zoveel uit of iets traditioneel is of juist niet. Als het maar fijne muziek is.

Er is duidelijk een markt voor balfolkmuziek, anders zouden de bals niet zo snel uitverkocht raken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 25, 2012 4:08 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
vroegâh, laat maar zeggen vóór 1750 -begrippen als 'music of the folk', 'the people', 'folk music', 'national music', 'art music', 'classical music', 'popular music' etc werden allemaal pas daarna gebruikt en gedefinieerd- was niet de 'origin' van muziek belangrijk, maar de 'function': Een liedje/muziekje werd gecategoriseerd op basis waarvoor die gebruikt werd en niet 'waar het vandaan kwam'. Een van die categorieën was 'dansmuziek'. En vandaag de dag kan je onder die categorie een groot gedeelte van popmuziek (maar lang niet alles) plaatsen evenals de trance/dance music en balfolk. Waarbij Dance helemaal bedoeld is om 'te dansen' aldus de naam, evenals balfolk want het woordje 'bal' impliceert een samenkomst van mensen die op muziek -mét elkaar trouwens- dansen.
Dus in het kader van 'dansmuziek' mag je prima balfolkdansjes op hedendaagse popmuziek doen. :P De mensen van vroeger dansten immers ook op hun eigen hedendaagse dansmuziek :D

//off topic//
De 'oorspronkelijk componist' was trouwens ook totaal niet belangrijk en deunen werden willekeurig door wie verspreid, bewerkt en uitgevoerd: Stichting Brein zou totaal geen grond van bestaan hebben gehad :D
Sterker nog: men bracht juist eigen werk uit onder de naam van een al bekende dichter of componist, in de hoop dat het eigen werk meteen zou aanslaan - ook al was het dus onder een andere naam. En dat is dan wel weer de grap van na 1750 voor al die mensen die zo nodig het pure en 'authentieke' origineel willen vinden van een deun *want zo moet het en niet anders!*: het maakt het lastig zoeken als iedereen vrij was om deunen na eigen inzicht te bewerken, dan wel dat het via de traditie van het op gehoor doorgeven veranderde.

waarbij er niks mis is met terugzoeken naar oudere versies, ik vind het altijd fascinerend om te zien hoe iets veranderd/geevolueerd is. Of het nou een beest, een persoon, een dans of een stuk muziek is. Zolang die oudere versies maar niet worden misbruikt om mee te beweren dat het hier en nu ook op die 'oorspronkelijke' manier moet. We gaan een giraf toch ook niet verplichten z'n nek weer in te korten? Of bepaalde landdieren weer verplichten zeedieren te worden? of moeten we allemaal weer een eencellig iets worden omdat dat onze authentieke levensvorm is? Er is niks mis met 'voorwerpen' even uit 'de oude doos halen', gewoon omdat je het lekker, leuk, of grappig vind (en het lukt mij gewoon niet om de 'draai in' 'draai uit' van de 'vorige' mazurka af te leren...) zolang er maar niks opgelegd wordt. :peace:
//end oof topic//


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 25, 2012 4:20 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
btw... soms is balfolkmuziek gewoon zo lekker dat ik er eigenlijk veel liever freestyle, zonder 'pasjes en danshouding', op zou willen dansen. :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 25, 2012 4:24 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 23, 2011 11:29 am
Berichten: 45
Iertje schreef:
btw... soms is balfolkmuziek gewoon zo lekker dat ik er eigenlijk veel liever freestyle, zonder 'pasjes en danshouding', op zou willen dansen. :D


me likes!! :applause: :biggrin:

_________________
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2012 3:23 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
harpelientje schreef:
Iertje schreef:
btw... soms is balfolkmuziek gewoon zo lekker dat ik er eigenlijk veel liever freestyle, zonder 'pasjes en danshouding', op zou willen dansen. :D


me likes!! :applause: :biggrin:


Broeva! Haro!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2012 3:27 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Op facebook leeft dit topic ook aardig. Er zijn allerlei wilde plannen voor een fout bal... Iemand nog ideeën, geruchten, etc?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 105 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling