mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma apr 29, 2024 10:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Agressieve balfolk?
BerichtGeplaatst: di aug 09, 2011 11:36 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: ma mei 18, 2009 8:40 am
Berichten: 25
Ik las dit: http://www.vana-events.nl/forum/viewtop ... =30&t=2590

En ik wilde boos reageren. Balfolk agressief? Vloer claimen? Vervelend? Natuurlijk niet!

Maar toen dacht ik na over wat ik de laatste jaren gezien heb en realiseerde ik me dat het eigenlijk wel klopt. Er gebeuren wel eens ongelukjes, zelfs in 'rustige' dansen, waarbij mensen onbedoeld contact maken. Soms gaat dat mis, met geplette tenen tot halve hersenschuddingen. Op festivals wordt er vrolijk een cercle gestart door de mensen van de dansvloer te werken. Kan dat eigenlijk wel? Is dat wel correct? Moet daar niet 's aandacht aan besteed worden?

Lees vooral dit 's:

Citaat:
't Is bij mij en een aantal vrienden bij mij zelfs ondertussen een vooroordeel geworden. Als we een groep mensen zien die door hun ongecontroleerde en vaak pijnlijk ogende danstijl bezig zien op een willekeurig feest, dat we die mensen meteen het plakkertje 'balfolker' geven. Het sneue is, dat dat ik bij een tweede keer kijken weer mensen herken die ik daadwerkelijk ook de afgelopen jaren heb zien balfolken op o.a. castlefest. (Zoals bijvoorbeeld een groepje van 5/6 mensen op de lindyhop-demo in de winkel van sinkel in utrecht eerder dit jaar dat de halve zaal nodig had om te dansen en de rest van de ruimte overliet voor de andere 15 a 20 koppels.)


Dat kan toch niet?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Agressieve balfolk?
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 8:29 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 1:27 pm
Berichten: 101
Woonplaats: Eindhoven
Hasselt schreef:
... Op festivals wordt er vrolijk een cercle gestart door de mensen van de dansvloer te werken. Kan dat eigenlijk wel? Is dat wel correct? Moet daar niet 's aandacht aan besteed worden? ...


't Is een lastige discussie, op het Vana forum. Emoties worden merkbaar en er wordt zelfs (al) soms op de man gespeeld - zeker in de laatste posts. Jammer.

Mijn zienswijze is eenvoudig: zodra er sprake is van claimen door dansers, dan is dat in beginsel onjuist; zij hebben dan even weinig "recht" op de (dans-)vloer als luisteraars die een sit-in willen houden. Als de organisatie van een evenement en/of de op dat moment spelende band aangeeft, dat een bepaalde ruimte of muziek bedoeld is om te dansen, in die gevallen hebben dansers voorrang - hoewel natuurlijk in alle gevallen vriendelijk en met goed fatsoen met elkaar (dansers en niet-dansers) met elkaar omgegaan moet worden.

Concreet:
# De Kelten kondigen balfolkmuziek aan op Castlefest -> de ruimte voor het podium is bedoeld als dansvloer, en luisteraars moeten wijken (zonder ze met elleboogstoten aan de kant te werken, natuurlijk).

# De Balfolktent op Folkwoods heeft als enige locatie op dit festival en speciaal daarvoor, een dansvloer -> die tent is bedoeld om te dansen, dus luisteraars graag langs de rand (of achterin) en niet met stoelen/banken voor het podium.

En tja, ik dans graag, dus ben ik een tikkie biassed ...

_________________
"These feet are made for dancing, and that's just what they'll do / one of these days these feet are gonna dance all night with you" (vrij naar Nancy Sinatra)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 8:49 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
hmm interessant, heb het zojuist ook even bekeken.

:applause: Ik kan niet anders dan de eerste schrijver gelijk geven.
Het lijkt me inderdaad knetter irritant als je als argeloze castlefest-bezoeker naar je favoriete festival gaat en daar die dansers te pas en te onpas staan te balfolken.

Ik snapte ook niet zo goed dat men op Tradi.it persé bij Bellowhead wilde baldansen. Gelukkig stormden er steeds meer mensen de dansvloer op waardoor het toch nog een gezellig polonaise en hopsfeestje werd. Blijkbaar heeft die water-bij-de-balfolkwijn principe op castelfest niet zo goed gewerkt.

persoonlijk heb ik dat ook een beetje tegen "balfolken op niet balfolkmuziek". Op zich erg leuk voor jezelf natuurlijk. Maar als metal- en punkliefhebbers een avondje "moshpitten en pogo-en op niet-metalmuziek" bedenken kan dat de sfeer voor de omstanders verpesten...:blush:

:peace: Mooi dat er in de discussie bij castleforums een paar fanatieke verdedigers van het dansen zijn, maar ik vraag me af het balfolk imago daar nu echt beter van wordt. Volgens mij bevestig je daarmee alleen dat je geen rekening houdt met hun gevoel en daarmee onze asocialiteit.
Lijkt me beter om de klagers gelijk te geven om ze vervolgens uit te nodigen voor een "echte" balfolk avond. :hug:

:raisedeyebrow: overigens lees ik verderop dat ze het ook vervelend vinden dat er bij Scrum een moshpit ontstaat. Dat is toch van die folkpunk!? Daar moet je toch op springen en beuken? Wat mag er tegenwoordig dan nog wel van hen?!??

Of is de klager soms de uitbater van de bar....er mag op deze muziek alleen gedronken worden


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 8:54 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Ook ik heb de discussie gelezen op het Vana forum. Duidelijk een luisteraar aan het woord die absoluut niet van dansen houdt en die niet inziet dat soms de vloer voor de dansers is en niet voor de luisteraars (zeker als de organisatie de moeite neemt om voor het podium een houten vloer neer te leggen zoals bij het Village Stage op Castlefest). Ik onderschrijf de mening van JustFeet op dit forum en van Invar op het Vana forum die aangeven dat waar de band aangeeft balfolkmuziek te spelen (dus muziek om op te dansen) dat de luisteraars naar de band geacht worden om even opzij te gaan (en niet over de dansvloer naar de andere kant te lopen zoals ik soms constateerde).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 9:15 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Lijkt me dat luisteraars inderdaad rekening kunnen houden met de dansers.
Maar de dansers ook met de luisteraars.
Zelfs tijdens een "echte" balfolk avond!

Volgens mij is beide hier te weinig gebeurd.
(Folkwoods lijkt me een mooie nieuwe kans :peace: )


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 10:41 am 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 20, 2010 9:00 am
Berichten: 13
Kleine glimlach, toch.

Ikzelf ben meer speel/ luister tiepje (spuisteraar zegmaar); ik bal precies genoeg om een beetje voeling bij de muziek te houden. (Met die handige Dijkse smoes van "muzikanten dansen niet". Alleen nu nog een heuse muzikant worden...)

Moeilijk om te observeren of er sprake is van een trend, maar ik weet wel dat ik vorig jaar Boombal een heel andere sfeer proefde dan bij andere festivals en folkbals. Niet ongezellig hoor, maar ik wist gewoon niet dat er zoveel mensen waren die eigenlijk alleen komen voor het dansen, en dus in mindere mate voor het luisteren of spelen, of voor het met je kont in het gras zitten en kletsen -- maar eerlijkheidshalve stond het weer dat vorig jaar ook in 't geheel niet toe.

Ik heb dan de illusie dat het concept van "samen een feestje maken" een beetje verloren gaat. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat elke tweede danser die ik tegenkom, zelf dan weer een folkbal organiseert. En dat juist bij die heuse folkbals het "samen" wel weer terug komt, bijv. in het eten meenemen.

Zeker is dat in een oorlog om de dansvloer een soort rock-scissors-paper regels gelden: de bewegende massa wint 't van de stilstaande, maar wordt weer verslagen door stoeltjes (zitters). (En staanders verdrijven zitters dan weer.) Dat zijn natuurwetten, maar kunnen evengoed wel eens persoonlijk worden opgevat. (Op de zelfde wijze als dat "zwaartekracht" nog wel eens wordt verward met "de wereld is tegen mij".)

Ook is 't belangrijk om te observeren dat er sprake is van verschillende micro-wereldjes: veel gothic-feest-gangers hebben bijvoorbeeld nog nooit van folkfestivals of folkbals gehoord. (En uit mijn terminologie mag blijken dat ik niet zo thuis ben in de kasteelfeestje-kringen.) Wat "normaal" is in het ene wereldje, is in het andere nogal vreemd. (Zoals spuisteren op boombal, blijkbaar: "Kom je hier niet om te dansen? Maar wat doe je hier dan?")


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 11:48 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Vinden jullie ook niet dat er verschil zit tussen hoe er gedanst word op een festival en hoe dat gedaan word op een bal?

Vind het er op een festival ook veel asocialer aan toe gaan en snap echt wel dat mensen daar last van hebben.

Moet je als lompe danser maar een beetje oppassen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 12:08 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Bart schreef:
Vinden jullie ook niet dat er verschil zit tussen hoe er gedanst word op een festival en hoe dat gedaan word op een bal?

Ja, zeker! Daarom dans ik zelf ook niet zo graag op die festivals... Op specifieke balfolkfestivals gaat het vaak wel weer beter, maar daar zijn dan ook weer geen mensen die zich storen aan balfolk (duhh, waarom kom je anders naar een balfolkfestival).
Het hele verhaal doet me wel denken aan de Folkguerilla :devilish: Oude tijden herleven!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 12:29 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
http://www.folky.org/dansmaffia/ :biggrin:

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 2:27 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Tja, ik dans eigenlijk alleen op bals en balfolkfestivals (Orfest, Boombal, Folkwoods (heeft een aparte balfolktent, Summer Darkness (had een aparte locatie)) en dus eigenlijk nooit op festivals waar de balfolk slechts 1 onderdeel van is (zoals Castle Fest). Ik weet dan ook niet of het inderdaad zo is zoals mensen zeggen op het Vana-forum. Ik vind het wel erg jammer dat mensen het zo opvatten. Ik ben het namelijk niet gewend van folkies, maar dat komt dan misschien omdat ik dus bijna alleen naar specifieke balfolkevenementen ga. Maar we mogen er met z'n allen toch wel een beetje op letten. Waarschijnlijk gebeurt het onbewust, maar toch jammer als de niet-folkies het verkeerd opvatten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 3:21 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Hier is iedereen natuurlijk een beetje partijdig. Het lijkt op het Vana-forum alsof er weinig ruimte was bij Castlefest? Het is wel een beetje verwant aan andere discussies: Mensen die meer ruimte gebruiken om te dansen dan er is...
Volgens mij zijn er daarvan twee soorten: Mensen die heel enthousiast aan het klungelen zijn (je moet dansen toch ergens leren?) en mensen die eigenlijk heel goed kunnen dansen, maar totaal niet opletten op de mensen om ze heen.

En tja, of de vloer nou is om op te staan of om op te dansen... Op een bal in elk geval om op te dansen. Op Castlefest? Geen idee, daar kom ik niet zo vaak.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 3:57 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Wat denk ik ook wel eens verkeerd overkomt is dat dansers vaak de ruimte gebruiken die beschikbaar is - en doel ik op ALLE ruimte. Als ik in een hoek kan doordansen, dan doe ik dat. Als ik langs de randen van de dansvloer dans, dan dans ik redelijk dicht langs de mensen aan de kant. Op niet-dansers kan dat nog best wel eens overkomen als territoriaal gedrag, terwijl het voor wel-dansers over kan komen als "goed de ruimte benutten".

Als iemand wegstapt omdat de dansers erg dichtbij komen, dan denken de dansers "hee, ik krijg meer ruimte, tof!" en gebruiken die ruimte dan, waardoor de niet-dansers zich weer gaan ergeren wegens het gebrek aan persoonlijke ruimte.

Natuurlijk is dat niet altijd het geval, maar ik denk wel dat dit een van de oorzaken zou kunnen zijn.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 11:50 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Leuk, zo'n nieuwe discussie, die meteen enthousiast wordt opgepakt.

Ik denk dat er een verschil is tussen luisteraars op een balfolkfestival en luisteraars op een fantasyfestival. De eerste categorie is ook danser en zal in de keuze van een 'luisterplek' rekening houden met de dansers. Meestal zit het rijen dik voor een podium, wat prima is. Het is volstrekt duidelijk.
Ik ben nog nooit op een fantasyfestival geweest, dus ik kan dat eigenlijk niet goed duiden, maar het lijkt erop dat daar de luisteraars zich niet kunnen verplaatsen in de dansers. Als 1 van de twee partijen zich al niet in de ander kan verplaatsen, dan levert dat al snel conflicten op. Signalen worden anders geïnterpreteerd (mooie uiteenzetting, Christine) en ergernis en irritatie liggen dan op de loer.

Het claimgedrag komt volgens mij door gevorderden. Beginners nemen ook wel veel ruimte in, maar dat komt vaak door grote bewegingen en beginnersenthousiasme. Zij zijn met de pasjes bezig en niet met de ruimte. Als zij ruimte vullen, doen zij dat onbewust.
Anders ligt het met gevorderden die een groot deel van de dansvloer gebruiken om hun kunsten te etaleren. Zij dwingen de anderen tot zeer minimaal dansen en zij zijn ook degenen die allerlei rondvliegende lichaamsdelen moeten zien te ontwijken. Op Orfest sprak ik daar iemand op aan, maar die vond dat er geen probleem was omdat hij dacht niemand geraakt te hebben.
Maar daarmee maakt zo iemand twee denkfouten: 1. iemand raken of niet raken mag niet het criterium zijn. Als je veel ruimte inneemt, beperk je de ruimte van de andere paren. Het is mogelijk dat die andere paren dan meer bezig zijn met die het breed dansende koppel niet te raken dan zelf te dansen. 2. Hij nam zichzelf als criterium, maar hij heeft ook nog een danspartner waar hij verantwoordelijk voor is. Als die danspartner door een variatie een ander paar raakt, is het als leider zeker ook zijn verantwoordelijkheid.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 8:35 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Kees schreef:
Het claimgedrag komt volgens mij door gevorderden.
...
Anders ligt het met gevorderden die een groot deel van de dansvloer gebruiken om hun kunsten te etaleren.


"Claimen" doe ik trouwens wel eens op bals. Dat komt niet zozeer omdat ik mijn kunst moet etaleren, maar meer omdat ik gewoon lekker door wil dansen. Als er dan luisteraars of mensen die met elkaar aan het kletsen zijn dan een flink deel van de dansvloer blokkeren, dan claim ik die dansvloer wel. Vaak eerst met de 'hint' van heel erg dichtbij dansen - dan hebben mensen vaak genoeg door dat ze in de weg staan. Als ze er bij rondje twee nog staan dan tik ik ze even op de schouder en geef aan dat ze de dansvloer blokkeren. Dit doe ik trouwens ook als ik niet aan het dansen ben: als ik zie dat mensen de boel blokkeren vraag ik ze of ze ietsje op willen schuiven omdat de dansers er niet door kunnen. Andersom sta ik ook wel eens onbewust in de weg, en vind het zeker niet erg als iemand me daar op wijst. :peace:

Kees schreef:
Ik denk dat er een verschil is tussen luisteraars op een balfolkfestival en luisteraars op een fantasyfestival. De eerste categorie is ook danser en zal in de keuze van een 'luisterplek' rekening houden met de dansers.


Zoals Kees zegt is publiek op een bal heel anders dan op een festival - op een festival zou ik wat ik hierboven vertel ook nooit doen. Op een bal komt iedereen immers om te dansen - en als je niet danst dan weet je dat je niet de vloer moet blokkeren. Op festivals is er een gemeleerd publiek en de niet-dansers willen óók een plekje.

Ik heb het zelf nog niet echt ervaren dat een van de twee groepen (dansers en niet-dansers) teveel ruimte claimden op een festival, en ik ben vaker niet-danser geweest op o.a. Castlefest dan wel-danser. Ik vind het ook jammer dat de klagers geen concrete voorbeelden hebben van momenten waarop zij zich ergerden. Was dat tijdens de initiatie? Tsja, toen was de ruimte toch echt voor de dansers bedoeld, dit stond immers in het programma! Tijdens de Kelten? Die weliswaar balfolk spelen, maar ook zijn om naar te luisteren? Daar stond een rij luisteraars vlak voor het podium, daarachter werd gedanst, en daaromheen weer geluisterd. Ik heb twee dansjes gedaan en de rest geluisterd, maar ik had tijdens de luistermomenten geen last van de dansers.

Zonder concreet voorbeeld kan ik niet zoveel met de klagers. Zeker niet bij het podium waar een dansvloer lag. Als iemand dan zegt "de dansvloer is ook voor luisteraars", dan denk ik: kijk eens even naar het woord. Waarom denk je dat een DANSvloer een dansvloer heet? Als er geen context wordt gegeven (zoals: er waren maar drie dansparen en die dansten zo groot dat er niemand meer bij kon) dan komt het op mij nogal zeurderig over. Zeker als een hoop niet-dansers ook nog eens met campingstoelen en handdoeken in een kring gaan zitten en zo permanent een stuk gras "claimen". :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 10:42 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Interessant om te lezen idd die thread op dat vana forum. Het hele probleem ontstaat denk ik door de redelijk explosieve groei van het aantal balfolkies in nederland. Door die grote aanwas van beginners is altijd het grootste deel van de dansers beginner en dus wat onhandig. (Hoewel enig claimgedrag door gevorderden ook wel voorkomt denk ik idd. )

Verder lijkt het me een schone taak voor de organisatie om het probleem op te lossen door de dansvloer niet strak tegen het podium te leggen, zodat er tussen de dansvloer en het podium nog voldoende ruimte is voor luisteraars. Die dansers hebben toch geen tijd om te kijken. Dus wirtex, doe je ding ;-)

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 195 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling