mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma apr 29, 2024 9:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 11:04 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Bart schreef:
Vinden jullie ook niet dat er verschil zit tussen hoe er gedanst word op een festival en hoe dat gedaan word op een bal?


Op Orfest vond ik het niet anders dan op een bal. Op festivals zoals Keltfest, Castlefest ed. wel, maar dat komt denk ik ook door de drukte en een relatief groot aantal 'beginnende' dansers. Als veel mensen heel enthousiast net geleerde pasjes proberen op een klein oppervlak wordt er soms welleens een beetje gebotst... Zeker met jigs, tovercirkels enz. Dat de 'reguliere' balfolkies ook anders dansen dan op bals is me niet opgevallen, maar ik kom dan ook niet heel veel op festivals.

Christine schreef:
Wat denk ik ook wel eens verkeerd overkomt is dat dansers vaak de ruimte gebruiken die beschikbaar is - en doel ik op ALLE ruimte.

Misschien dat ze het ook een beetje eng vinden als ze omsingeld worden door een andro/hanterdro/kost ar c'hoad/plinn/etc.rijtje? Als iemand dat niet gewend is lijkt het misschien alsof de vloer 'geclaimd' wordt.

Kees schreef:
Anders ligt het met gevorderden die een groot deel van de dansvloer gebruiken om hun kunsten te etaleren. Zij dwingen de anderen tot zeer minimaal dansen en zij zijn ook degenen die allerlei rondvliegende lichaamsdelen moeten zien te ontwijken.


Dat is inderdaad irritant, maar misschien nog wel irritanter voor balfolkies dan voor 'standbeelden'. Als iemand nog hard op zijn pasjes aan het oefenen is en per ongeluk (niet zo heel hard) tegen iemand aanbotst (en sorrie zegt!) vind ik dat niet zo'n punt, maar als 'iemand die beter zou moeten weten' vindt dat hij meer recht op ruimte heeft dan iemand anders, omdat zijn ego er anders niet in past, dan is dat gewoon aso.

Maar het lijkt op het Vana forum ook alsof er eigenlijk maar één klager is. Dus zooo verschrikkelijk zijn balfolkies vast ook weer niet.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 12:03 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Er lijkt idd maar 1 fanatieke klager te zijn, en itt wat ik eerst dacht is dat juist een danser, alleen geen balfolkdanser. En hij wil ook graag een plekje op de dansvloer om zijn ding te doen, wat natuurlijk moet kunnen. Het lijkt me zoals gebruikelijk vooral een communicatieprobleem. Maar het is denk ik als organisatie van balfolk dingen (en dan vooral als je in een niet-balfolk setting bent) erg nuttig om dit soort klachten te bestuderen en te proberen de echte problemen eventueel voor te zijn. Een korte opmerking als : 'de dansvloer is van/voor iedereen' tijdens de dansuitleg kan denk ik al veel schelen. Vooral complete beginners zullen uit zichzelf niet goed om zich heen kijken, maar de meesten zijn toch wel van goede wil.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 2:20 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: wo apr 13, 2011 6:31 pm
Berichten: 17
Misschien is het nuttig om nog even een duidelijke situatieschets te geven voor wie er niet bij was. Direct voor het Villagepodium liep een geasfalteerd weggetje, daarachter was de houten dansvloer. Achter de dansvloer was de geluidstent. Opzij waren er gras, meer gras en een stuk met picknickbankjes. Het Forest- of hoofdpodium stond in een grote grasvlakte, maar recht voor het podium waren wel wat opstapjes en hekken.

De keren dat ik bij het Village stage stond (Kelten, Embrun), was het asfalt niet erg vol, de meeste luisteraars stonden op het gras. De dansvloer was denk ik even groot als op Keltfest, maar er waren veel meer dansers. Jigs en cercles, zelfs met twee binnencirkels, bezetten de hele dansvloer (wat mij voor een balfolkband op een balfolkpodium eigenlijk niet zo'n ramp lijkt).

Scottishes en bourrees gingen nog wel. In de walsen zag ik het weer een beetje fout gaan met snelle/langzame dansers. Ik denk dat het ook lastig is om naar het midden te gaan als je niet weet dat dat moet en/of als de hele vloer afgeladen vol is.

Over het hoofdpodium kan ik eigenlijk niet zo veel over zeggen. Ik ben heel kort even ingesprongen bij een dansintro en dat was het. Er is echt best veel ruimte rondom het podium daar. Zelfs met de picknickers op handdoeken eromheen lijkt me dat iedereen ergens wel zijn/haar ding kan doen.

Op Keltfest was dit ook een hele discussie, totdat het balfolkpodium er kwam. Ik heb dit jaar bijna niemand horen klagen over dansers bij het 'gewone' podium. Het Village stage was qua programmering het balfolkpodium van Castlefest, misschien dat daar nog iets meer publiciteit voor mag zijn? Weet ook niet of dat effect zou hebben, maar verder weet ik het ook niet. Ik zou het jammer vinden als er minder balfolk op andere evenementen kwam. Ik ben juist in contact gekomen met balfolk via een workshop van Wen in Rijswijk (Gothic en Fantasy Fair, of all places).

Ik proef bij de originele poster wat superioriteitsgevoel ('echte wals', 'pinkjesdraaiers'). YDINMD, zou ik zeggen (naar analogie van YKINMK). Andere danssoort, niet beter of slechter, maar anders dus en dat moet ook kunnen. Ik voel me als balfolkie geen mislukte ballroomdanser. Ik vind het daarnaast ook wel heel kort door de bocht om op basis van festivaldansers alle balfolkies in een hokje te zetten.

_________________
Everything's shiny, Cap'n, not to fret!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 3:05 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
:blush: ik vind pinkjesdraaiers eigenlijk wel een mooi woord...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 3:14 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Hazel schreef:
Ik proef bij de originele poster wat superioriteitsgevoel ('echte wals', 'pinkjesdraaiers'). YDINMD, zou ik zeggen (naar analogie van YKINMK). Andere danssoort, niet beter of slechter, maar anders dus en dat moet ook kunnen.


Hij is al uitgenodigd om een keer naar een gewoon bal te komen. Ik moet zeggen dat ik in het begin ook dacht "dat is geen échte wals". Tsja, dat heb je met die stijldansers! :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 5:17 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Ik vind nog steeds dat er bij balfolk juist bijzonder veel mensen op weinig vloer passen. Vanuit stijldansen ben ik veel groter bewegingen gewend en de enkele keer dat het er tijdens sessie of zo van komt gebruik ik dit nog steeds graag.

Maar bij een willekeurige dansstijl (salsa, lindy, stijldansen, tango, balfolk) heb ik de ervaring dat de vloer volledig gebruikt wordt door de dansers, bij veel stijlen juist meer dan bij balfolk. En bij een willekeurige dansstijl zijn er altijd mensen die dat op minder voor de hand liggende muziek proberen te dansen. Net zo goed als je van veel een scottish kunt maken als je koppig genoeg bent kan dat met cha-cha, quickstep of lindy ook.

Een specifiek voorbeeld dat voorbijkwam, Trad-It vorig jaar, was inderdaad enigszins een vergissing van ons dansers, maar zorgde er gelukkig wel voor dat er echt een feestje op gang kwam.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2011 10:04 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 10, 2007 3:32 pm
Berichten: 87
Woonplaats: Enschede!
Ik moet zeggen dat ik geen idee heb hoe ik in het originele draadje kan bijdragen. De houding die ik bij de originele poster interpreteer is uiterst vijandig, en dat ik persoonlijk als asociaal wordt aangewezen (ik was bij de lindyhoppers in de winkel van Sinkel) helpt niet.

Het probleem is dat de originele poster ons in PVV-stijl als elite poneert, die niet doorheeft dat de massa ons gedrag verafschuwt. Binnen dat frame kunnen we haast niets goeds zeggen.


Mijns inziens kan je dansen waar ruimte is. Ook kan je tijdelijk dansruimte van anderen bezetten, waardoor die even wat kleiner moet dansen. Daar staat tegenover dat je soms zelf ook even passanten of mensen die flink uitdraaien ruimte moet bieden. En als het misgaat, even al dan niet woordelijk verontschuldigen. Dat is simpel (voor zover je het kan overzien) en sociaal.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2011 12:11 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Ik heb er over gedacht om mijzelf te registreren op het Vana forum om de originele poster te vertellen wat ik vind. Net als Ifer vind ik dat deze poster een - ik kan het niet aardiger zeggen - bevooroordeelde notoire mekkeraar is die alleen maar oog heeft voor zijn eigen dansstijl en die alle balfolkies op één grote hoop gooit en ze verslijt voor asocialen. Hetgeen wij dus niet zijn (althans volgens mijn ervaring). Zo iemand hoort absoluut niet op een bal thuis. Ik vind het jammer dat Christine hem heeft uitgenodigd om op een bal te komen en zeker op een bal in de Moira, want als je al begint met een oordeel vooraf kun je nooit blanco op een bal verschijnen. Ik heb uiteindelijk (vooralsnog) besloten om mij niet te registreren en de poster even te vergeten. Laat hem lekker zijn eigen ding doen, maar niet bij ons op de dansvloer.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2011 1:34 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Rob schreef:
Zo iemand hoort absoluut niet op een bal thuis. Ik vind het jammer dat Christine hem heeft uitgenodigd om op een bal te komen en zeker op een bal in de Moira, want als je al begint met een oordeel vooraf kun je nooit blanco op een bal verschijnen.

Laat hem lekker zijn eigen ding doen, maar niet bij ons op de dansvloer.


Ik vind het jammer dat je balfolkers verdedigd tegen iemand die zegt dat balfolkers nogal "claimen", terwijl je in diezelfde post zegt dat hij niet op onze dansvloer welkom is. Nee, zo komen mensen niet van hun vooroordeel af...

Ik wil hem trouwens niet verdedigen (ik ken hem niet eens), maar ik kon mezelf van een paar jaar terug wel enigzins herkennen in hem. Ik was óók een stijldanser die balfolk maar rommelig vond en de dansers een stel a-technische dansers die hun t-shirt in hun broek dragen. :blush:

Dat vooroordeel heb ik ook moeten aanpassen. Op bals heb ik pas ontdekt dat stijldansen en balfolk eigenlijk niet te vergelijken zijn: al is het alleen maar omdat je bij balfolk écht moet leiden, in plaats van aangeven welke variatie je gaat dansen. Als de 'klager' op het Vanaforum dat na een bezoek aan een bal niet heeft ontdekt, dan zal hij ook niet meer terugkomen. Maar dan heeft hij in elk geval wel de kans gehad zijn mening bij te stellen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2011 7:37 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
:devilish: Natuurlijk is het beste verweer om de boodschapper de schuld te geven.....blame the messenger! maar voordat we de originele poster gaan afschilderen als de enige klager, de bron van de negativiteit:

- We hebben niet te maken met 1 individu die "knettergek" is: Zoals ik het las, zijn meer klagers in dat forum. De andere klagers zijn wat milder en kunnen zich beter inleven in dansers. Maar dat neemt niet weg dat zij zich af en toe eventjes geërgerd hebben. Degene die het topic gestart heeft is niet de enige

- we kunnen de eerste klager ook niet wegschrijven als onbenul die niks van dansen snapt, want het is iemand die de Weense wals kan. En mensen die de Weense wals kunnen, die kunnen in ieder geval één dansje. (En dat kan net de laatste benodigde partner op de vloer opleveren).

- Daarnaast overweegt ze ergens om in te gaan op een uitnodiging om naar een bal in Utrecht te komen...zo kortzichtig en bevooroordeeld is ze dus ook weer niet!

Kortom, de klager is dus niet iemand die geen drol van het spelletje met muziekjes en dansen snapt. De oorzaak van het probleem daar leggen lijkt me niet nuttig. Wel lijkt het me nuttig om over de boodschap na te denken, wat kunnen we ervan leren? Hebben we het imago dat we denken dat we hebben? Dansen we misschien af en toe wat lomp en asociaal? Etc.

Want het moet tenslotte voor iedereen wel leuk blijven. We zitten immers op die festivals allemaal met elkaar in hetzelfde schuitje...we zullen het met elkaar moeten doen.
Afijn, over dit deel zijn al wat mooie woorden geschreven in de eerdere bijdragen. Mijn punt was vooral: laten we ons blijven richten op de boodschap en niet op de persoon. (maar laten we inderdaad niet doen alsof we in een verdomhoekje zitten, want het aantal mensen dat zegt zich eraan te ergeren valt mee)

( :biggrin: overigens wil ik mijn opmerking dat ik vermoed dat het de bar-eigenaar is gaarne aan de zelfcensuur ontrekken)


Maar goed, om een mooi vervolg aan te snijden:
Hoe pakt de balfolk op Folkwoods uit? Hebben jullie iedereen al van het veld gedanst, zijn de eerste folkies al met pek en veren huiswaarts, is er een heuse folksopstand en rellen op de dansvloer of verloopt het best soepel en gedraagt iedereen zich zoals het hoort?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 13, 2011 7:59 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Menno schreef:
De oorzaak van het probleem daar leggen lijkt me niet nuttig. Wel lijkt het me nuttig om over de boodschap na te denken, wat kunnen we ervan leren? Hebben we het imago dat we denken dat we hebben? Dansen we misschien af en toe wat lomp en asociaal? Etc.

Dank menno, ik voelde bijna neiging mijn moderatorschap te gaan toepassen. Op ordinair geruzie (waar je uiteidelijk uitkomt als je deze lijn volgt) zitten we m.i. niet te wachten.

Verder heeft de klager natuurlijk best een beetje gelijk. Als ik zelf op een bal ben met 90% beginners dan erger ik me ook wel eens aan de 'lompheid' als ik zelf lekker wil dansen. En dan denk ik weer terug aan de eerste bals waar ik kwam :blush: . Alle beginners zijn nou eenmaal wat lomp. De klager danst waarschijnlijk al te lang om het van zichzelf te herinneren.

Zoals ik al eerder heb geschreven denk ik dat dit een luxeprobleem is veroorzaakt door de huidige snelle groei van het aantal balfolkdansers, verergerd door het feit dat op zo'n festival altijd veel mensen zijn die het voor het eerst ontdekken.

Mensen op dit forum hier zijn toch vooral andere bals gewend en herkennen zich niet in de klacht, maar het is idd goed om op niet-balfolk festivals als folkwoods (ik kan me nog een flinke discussie herinneren van een paar jaar terug waar iik geloof ik zelf in de lompe hoe zat) even wat afstand te mnemen en met buitenstaandersogen naar het gehops te kijken.

Een vergelijkbare discussie is de 'incrowd' discussie. Voor iedereen die vaak op een bal komt is balfolk heel open en gastvrij, maar als je voor het eerst in je eentje komt en je kent niemand, dan lijkt het een gesloten bastion van mensen die elkaar allemaal kennen. Ook bij dit probleem zie ik altijd flinke ontkenning op het forum en ook bij dit probleem is het (vooral voor organisators) nuttig om er oevr na te denken.

edit:
ziehier voor de vorige keer:
http://mota.spansen.nl/viewtopic.php?t=847

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 13, 2011 10:15 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Rob schreef:
lange post


Tjah, zo geef je de Vana-poster wel direct gelijk natuurlijk.

Ik ben in ieder geval blij dat Christine hem heeft uitgenodigd en ik hoop dat hij op een "echt" bal zijn mening zal bijstellen. Of hij balfolk dan leuk vind of niet, laat hem aub inzien dat we niet altijd allemaal even asociaal zijn.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 8:13 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
martijnv schreef:
Een vergelijkbare discussie is de 'incrowd' discussie. Voor iedereen die vaak op een bal komt is balfolk heel open en gastvrij, maar als je voor het eerst in je eentje komt en je kent niemand, dan lijkt het een gesloten bastion van mensen die elkaar allemaal kennen. Ook bij dit probleem zie ik altijd flinke ontkenning op het forum en ook bij dit probleem is het (vooral voor organisators) nuttig om er oevr na te denken.


Volgens mij is dit vaak ter sprake gekomen. Ik weet alleen niet meer in welk draadje. Het is wel iets dat ik best vaak hoor van mensen die af en toe wel eens op een bal komen; Soms behoorlijk direct dat (niet mijn woorden): "Balfolkies niet sociaal zijn"...
Meestal wijten ze het dan aan een soort verlegenheid en niet aan een ons-kent-ons-mentaliteit, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Ik denk dat je hier dus wel een goed punt hebt: Als iemand dat zo voelt heeft weinig zin om te roepen "maar dat is helemaal niet zo, want..." Voor diegene is het blijkbaar wel zo en die zien we dan niet meer zo snel terug op een bal. En dat is jammer (vind ik).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 10:01 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
martijnv schreef:
Een vergelijkbare discussie is de 'incrowd' discussie. Voor iedereen die vaak op een bal komt is balfolk heel open en gastvrij, maar als je voor het eerst in je eentje komt en je kent niemand, dan lijkt het een gesloten bastion van mensen die elkaar allemaal kennen. Ook bij dit probleem zie ik altijd flinke ontkenning op het forum en ook bij dit probleem is het (vooral voor organisators) nuttig om er oevr na te denken.


Hear, hear :) Maar dit is overal zo, als je naar een bestaande groep gaat als eenling zal je altijd dat als gesloten ervaren. En balfolkies zijn niet meer of minder toegankelijk dan welke andere groep dan ook. Sterker nog, door die barriere van 'dansvaardigheid' is de groep eigenlijk best wel gesloten.

Echter, in alle jaren dat ik festivals etc ben afgegeaan als niet-danser, heb ik me nooit geergered aan de wel-dansers. Tis dan wel geen open groep, maar wel een over het algemeen vriendelijke en beleefde groep.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 11:03 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
martijnv schreef:
Een vergelijkbare discussie is de 'incrowd' discussie. Voor iedereen die vaak op een bal komt is balfolk heel open en gastvrij, maar als je voor het eerst in je eentje komt en je kent niemand, dan lijkt het een gesloten bastion van mensen die elkaar allemaal kennen. Ook bij dit probleem zie ik altijd flinke ontkenning op het forum en ook bij dit probleem is het (vooral voor organisators) nuttig om er oevr na te denken.


Ik ben misschien wel een "incrowder", maar twee jaar geleden was ik voor het eerst op een bal als nieuweling. Ik werd al gauw door een paar heren ten dans gevraagd, en twee uur later kreeg ik een stuk taart in mijn handen gestopt, en werd er gevraagd of ik vaker naar een bal zou komen.

Of je snel in een groep wordt opgenomen ligt toch ook aan je eigen sociale vaardigheden. Ik wil mezelf niet omdopen tot de meest sociale persoon, maar ik ben iemand die snel een praatje aanknoopt en me niet ongemakkelijk voel tussen onbekende mensen. Drie bals na het bewuste Mokumbal had ik al een heleboel "bekenden" waar ik gezellig bij kon gaan staan om te kletsen. Voor mij is het dus heel snel gegaan, dankzij dat eerste bal waar ik met een hele open houding heen ben gegaan.

Aan de andere kant heb ik ook wel eens vriendinnen meegenomen die dit totaal niet hadden. Het zijn superleuke meiden (ja, anders nam ik ze niet mee), maar ze hielden zich wat afzijdig, en vroegen zelf niemand ten dans en lieten niet merken dat ze graag ten dans gevraagd wilden worden. Ze vonden zo'n bal wel leuk, maar de keer daarop wilden ze alleen mee als hun eigen danspartner mee ging. Ze waren een aantal keer ten dans gevraagd, maar hier gingen ze bijna alleen op in tijdens een mixer - of als de heer in kwestie eerst door mij was voorgesteld.

Ik wil niks afdoen aan deze dames, maar het is wel een instelling die je moet hebben. Als je zelf niet actief deel neemt aan het bal, dan is het inderdaad een enorm gesloten groep waar je tegenaan loopt. Maar Martijn heeft wel gelijk: als "incrowder" is het moeilijk beoordelen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 173 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling