mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma apr 29, 2024 1:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lol op de folkbals
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2011 7:13 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Refererend aan wat opmerkingen in het Boombalfestival 2011-topic maak ik maar even een nieuw topic aan.

De centrale vraag is: missen we lol in de balfolk?

Er wordt aangegeven dat er meer lol wordt ervaren op festivals als Gennetines en BBF en minder op bals in Nederland.
Ik denk dat het er vooral ook mee te maken heeft dat je meerdere dagen langere tijd achter elkaar danst dan een of enkele keren op een bal in een weekend. Misschien dat meespeelt dat je in het buitenland danst en meer de neiging hebt eens met andere dansers te dansen. Ik dans op Boombalfestival graag juist met andere dansers, omdat je die minder snel tegenkomt.

Blijkbaar wordt er door verschillende kanten een gebrek aan lol ervaren: kijk naar Jeff Caresse die zijn image opbouwt rond een travestieshow en rare samples door de muziek.

En de Grote Toevalsshow die uitgevoerd is op het Boombalfestival valt zeker ook in dit kader. Op zich is de GTS een interessant concept, alleen zitten er in de uitvoering wat losse eindjes. De spelletjes moeten niet gaan overheersen, de muziek moet centraal blijven staan. Als spelletjes te lang duren, dan gaat het net zo werken als dansuitleg tijdens een optreden.
Als je kiest voor het gedoe met de bingoballen, dobbelstaan en rad lijkt het me niet handig er ook nog eens andere spellen in te combineren. Dat haalt de snelheid er volledig uit vind ik persoonlijk.

De categorieen van het rad waren bewust heel raar gekozen, denk ik. Wat moet je in godsnaam in een dans met 'tantrasex' en 'latin lover' in een polka ofzo? De ruige andro vond ik het leukste en daar zag je dan ook dat alle rijen wel wat probeerden. Houd de categorieen bij dingen waar iedereen zich iets bij voor kan stellen (zoals 'ruig' dus). Het zou ook fijner zijn als de stijl van de muziek wat beter aansluit bij de categorie van het rad.

Bij het spel met de drie stoelen (in principe een aardig spel) gaat de snelheid er volledig uit als een man of vrouw niet gewild is. Dat is èn lullig voor de man of vrouw in kwestie en funest voor de snelheid.

Bij het spel met de attributen is het ook lastig als niet alle attributen worden opgehaald, zodat je een tijd met een attribuut staat te hengelen.

Ikzelf haal de lol vooral uit de lol met de danspartner in de dans of in de tovercirkel met het geklooi (al hebben mensen daar ook op dit forum al commentaar op geleverd). Ik kan hele achterlijke bourrees in 2 dansen met Belgen. Met Nederlanders heb ik die klooiklik iets minder, merk ik.
Ik vind dat de lol niet moet komen uit ingeblikte 'lach of ik schiet-lol, maar in de lol die je zelf uit het dansen kan halen in wisselwerking met de muziek. Veel meer heb ik zelf niet nodig om een hoop lol te hebben.

Maar wat vinden jullie ervan?

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Laatst bijgewerkt door Kees op do sep 01, 2011 6:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2011 8:05 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 03, 2008 3:02 pm
Berichten: 183
Woonplaats: Amsterdam
Ik zag op BBF een auvergnebourrée "ontaarden" in tikkertje spelen. :idea:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2011 8:11 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 03, 2008 3:02 pm
Berichten: 183
Woonplaats: Amsterdam
Zoiets als een grote toevalsshow geeft wel een leuke aanleiding om te gaan klooien voor mensen als ik die dat van nature niet zo snel doen (al kan ik bij een bourrée de Berry met een geschikte danspartner aardig uit mijn dak gaan). Bij de ruige andro kwam dat ook voor mij het meest uit de verf.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2011 8:51 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Ik vind dat steeds meer mensen hier op het forum zich te druk maken en teveel gaan analyseren. Geniet, dans, doe niet moeilijk

Van alle gedoe wat hier gepost wordt heb ik nog nooit ook maar iets gemerkt. Misschien ook een instelling van jezelf


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2011 9:10 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
gpvos schreef:
Ik zag op BBF een auvergnebourrée "ontaarden" in tikkertje spelen. :idea:


Ik zag 2 franse jongens die ik wel redelijk ken als een stel jonge honden over de dansvloer rennen.. Was erg grappig om naar te kijken (ook al was t niet echt meer dansen te noemen...)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 7:07 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Haal je nu niet twee dingen door elkaar? lol hebben bij het dansen en keten zijn niet per sé hetzelfde, volgens mij. Ik kan ontzettend veel lol hebben tijdens het dansen, tranen van het lachen over mijn wangen hebben biggelen of bijkletsen...terwijl ik gewoon door dans. Rondjes rennen en tikkertje doen staat bij mij niet direct garant voor 'lol'.

Ik vind wel dat de sfeer op Nederlandse bals altijd vrij serieus is. Bijna alsof het dansen niet voor de lol is...alsof iedereen in die paar uur bal het onderste uit de kan moet halen, omdat het anders te snel voorbij gaat? Op festivals is die tijdsdruk er dan niet en kan iedereen ontspannen en feesten?
Zoiets?

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 7:10 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Lol analyseren?
Hmmmm... Nee, ik doe niet mee ;)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 7:32 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Ik ben niet op BBF geweest, dus geen idee wat daar de grap was, maar wat betreft dit topic: Ik denk dat het van zowel de band als de luisteraars afhangt. Iedereen heeft nu eenmaal een ander gevoel voor humor:
Accorzeam Tapas met hun Starwars en Super Mario acts vind ik briljant, de grappen en geluidseffecten van Jeff Caresse vind ik juist helemaal niks.

Het lijkt me niet zo slim als een goede band zijn eigen optreden ondermijnt met matige stand-up-comedy... En een grap die wel goed werkt moet je natuurlijk niet 100x herhalen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 9:49 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
telenn gwad schreef:
lol hebben bij het dansen en keten zijn niet per sé hetzelfde, volgens mij.


Daar ben ik het helemaal mee eens! :)

Ik moet zeggen dat ik mijn "lol" tijdens een tovercirkel tegenwoordig meer haal uit het "keten" dan uit de dans zelf, maar dat is een uitzondering omdat de tovercirkel vaste passen heeft. Die vaste passen vervelend inmiddels een beetje.

Mijn grootste lol haal ik meestal uit de koppeldansen waarbij ik een 'klik' weet te maken met mijn danspartner. Dit kan los dansen en gek doen zijn, maar ook heel klein en subtiel - het is maar net waar de muziek en stemming om vragen.

Maar goed, ik denk dat Kees het heeft over de algehele sfeer. En ja, op een festival is die anders. Ik denk dat het meerdere oorzaken heeft. "Het onderste uit de kan willen halen want het bal is zo kort" werd al vermeld, maar ook het samen-gevoel op een festival zal hieraan bijdragen. Als je met zijn allen in een tentje zit en ontbijt in het gras geeft dat toch een speciaal gevoel. Ook zal de kwantiteit meespelen. Gennetines, Boombalfestival, Damada... ze zijn maar ééns in het jaar. Dan ben je superenthousiast als het eindelijk zo ver is. Een bal in de Moira is tof, maar een maand later is er weer eentje. (Daar ben ik wel erg blij om overigens ;)).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 9:57 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Hoewel ik echt de lol wel begrijp van het spelen in de Circle, heb ik daar toch wel wat last van gehad op BFF.

Spelen is leuk, maar als dat spiralen en geloste heren en dames op grote afstand van elkaar tot gevolg heeft, gaat die lol ten kosten van het dans plezier van anderen.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 11:08 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Ik snap wel wat er bedoeld wordt met ''de lol missen'' op gewone bals. Maar dat ligt meer aan de festivalsfeer waardoor mensen melig worden en gaan keten, denk ik dan. Zo'n festival is gewoon heel anders, je bent even weg van je normale leven en hoeft nergens aan te denken dan wanneer je gaat eten en welke band je wil zien. Ook ben je lekker met andere mensen aan het kamperen etc, dat geeft ook een andere sfeer tussen mensen. Dat levert een losheid op die je niet hebt op een gewoon bal. Dat kun je ook niet namaken, dat gebeurt gewoon. Op een bal kun je ook best keten enzo, maar de sfeer is gewoon anders. En dat geeft niet, dat maakt de festivals zo speciaal. Wat niet wil zeggen dat je geen lol kunt hebben op een bal. Natuurlijk wel, vooral je amuseren zou ik zeggen, houd je niet in als je geen andere mensen ermee hindert.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 4:05 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Ik denk idd niet dat Belgen/Fransen perse lolliger zijn dan 'Ollanders. Ik verwacht zelfs dat het eindejaarsbal dit jaar in NL een stuk feestelijker wordt dan de eindejaars die ik eerder in Belgie en Frankrijk bezocht (dat is ook niet zo moeilijk ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 7:17 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
telenn gwad schreef:
Ik vind wel dat de sfeer op Nederlandse bals altijd vrij serieus is. Bijna alsof het dansen niet voor de lol is...

Dat is precies wat ik bedoelde in de thread over BBF, Telenn! Gelukkig breng jij vaak een anarchistische vrolijke noot op de bals ;) En ik vind de jamcircles in deze kwestie ook een leuke balfolktoevoeging! En de freestyleliedjes van Jeff Caresse...
Het gaat mij helemaal niet per se om de "geintjes" die een band al dan niet uithaalt, het gaat mij meer om de sfeer op de dansvloer inderdaad. Wat mij betreft gaat het er in elk geval niet om dat alles er supercool of smooth of geavanceerd of gelikt of hoe-dan-ook uitziet, ik ben meestal gewoon wel in de stemming voor een feestje en dat mag er wat mij betreft ook heel lomp uitzien! Misschien dat ik daarom ook meer een lindyhopper dan een tangodanser ben...

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 8:03 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
Ligt dat misschien ook niet een beetje aan je niveau? Als je echt supergoed kunt dansen en eigenlijk alle ins en outs al kent, kan ik me heel goed voorstellen dat je 'kunt' keten - als ik als semi-half-gevorderde ga keten, ziet het er waarschijnlijk afschuwelijk uit... :) ('t zal ongetwijfeld ook een zelfvertrouwenskwestie zijn :P)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 8:21 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik denk niet dat het iets met dans-niveau te maken heeft, of je lol kunt hebben in het leven of niet ;)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 180 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling