mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma mei 13, 2024 11:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hongaars bij SVN
BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2003 9:08 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Arnold en ik zijn net terug van een geweldig weekend Hongaars in de Glind en we zijn nog helemaal in de stemming. Dus maar even snel op het forum zetten hoe leuk het was.
De workshop werd gegeven door Mich?le van Baaren, een bevlogen violiste die ons de kneepjes van TransSylvani? heeft bijgebracht. Ik had nog nooit eerder Hongaars gespeeld, ik kende alleen de groep Muszikas van een oud bandje dus het was eigenlijk geheel nieuw.
Hongaars blijkt vooral muziek voor strijkers. Voor een blazer als ik waren die loopjes en versieringen een ramp, maar voor krassers en zagers onder ons natuurlijk peanuts :biggrin:
Kenmerkend is de contra, een altviool met drie snaren en een platte kam die een soort stuwend ritme speelt samen met de bas. Zij begeleiden dan weer de melodieinstrumenten.
Over accoorden kan ik alleen zeggen dat deze vaak heel wringend klinken met de melodie maar dat geeft een prachtig effect. Arnold kan daar zeker meer over vertellen.
Ik heb vooral ontdekt dat een altsax heel goed de basnoten kan spelen en bij de langzamere nummers de solo's. Mich?le had daarnaast speciaal voor de doedelzak een stuk getransponeerd, zodat ik daar mee kon experimenteren.
Een geslaagd weekend op een prachtige plek in Nederland met leuke mensen.

Zo, en nu snel op submit drukken voor ik instort :sleep:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2003 10:19 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Klinkt erg leuk zeg! Mmm contra spelen heeft me altijd al getrokken. Opzwepende melodie?n opstuwen naar swingende hoogtes.
Ik wist niet dat Michele van Baaren ook in Hongaars thuis is. Ik ken haar (alleen van horen/zeggen) van Zweeds. Ze heeft een keer in de maand (geloof ik) een groep mensen die bij haar thuis Zweeds spelen. Dat is trouwens vlakbij Utrecht. Ze woont geloof ik in Maartensdijk.
De Glint omgeving is inderdaad prachtig.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2003 8:55 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Michele speelt ook in een Zweedse groep en heeft er een tijd gewoond. Ze was ook op Schier geweest en kende Mats Eben. Wat is de wereld toch klein.
Er is trouwens elke maand een Hongaarse avond in Utrecht, gewoon bal zoals wij dat doen maar dan Hongaars. De laatste zaterdag van juni treedt ze op met haar groep Ordongos, dus als je eens heel wat anders wilt dan Frans-Vlaams :biggrin: grijp je kans en ga luisteren en meedansen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 212 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling