mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu di mei 07, 2024 11:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: We zullen doorgaan !!!!
BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2003 11:15 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 04, 2003 10:37 pm
Berichten: 345
Eindelijk heb ik de ingang gevonden naar het forum!! :hug:
Vanavond na een geslaagd verjaardags-muziek-feest van cajonneke uitleg gekregen en eigenlijk valt het wel mee; dit moet ik zelf ook kunnen.
Maar 'to the point': vorig jaar in de bus, onderweg naar Schier met 'verse melk' (dit is wel even wennen!) volop zitten overpeinzen waarom hier in Nederland de trekharmonica- doedelzak- draailier- etc. werelden niet echt willen mengen (behalve dan in ons gezin; is dat een afwijking?). En waarom er (dus) geen gelegenheden ontstaan om samen te dansen en te musiceren zoals in Belgie en Frankrijk. We kwamen er niet uit tijdens deze busreis. Ruim een jaar later hebben we eigenlijk niet te mopperen!! Heel wat bals vullen onze agenda's, een heus forum en wat een ontzettend leuke club mensen hebben we het afgelopen jaar leren kennen! :kiss: :kiss:
Nee, serieus, ik vind het genieten dat samen muziek maken en dansen! (En niet te vergeten het samen eten! ) Mota herinnerde me vanmiddag nog aan Orvelte vorig jaar waar hij en Tourke iedereen met draailier aanspraken en probeerden contacten te leggen voor een bal in Groningen. Na dat heerlijke bal in november was het voor ons echt duidelijk; er 'broeit' wat in Nederland. Na 'ons' bal in Harlingen kregen we ook veel positieve reacties: 'wanneer komt er weer een bal?' en 'hou ons op de hoogte!'. Niet alleen uit de muzikantenhoek, maar zeker ook uit de 'dansende' hoek. Dus volgens mij kunnen we nog wel een poosje zo doorgaan. :dancing: Ik ben heel benieuwd wat hier nog uit zal groeien! :luck:

_________________
Niet zeuren, maar dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2003 11:50 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
distel schreef:
Eindelijk heb ik de ingang gevonden naar het forum!! :hug:
Vanavond na een geslaagd verjaardags-muziek-feest van cajonneke uitleg gekregen en eigenlijk valt het wel mee; dit moet ik zelf ook kunnen.
Maar 'to the point': vorig jaar in de bus, onderweg naar Schier met 'verse melk' (dit is wel even wennen!) volop zitten overpeinzen waarom hier in Nederland de trekharmonica- doedelzak- draailier- etc. werelden niet echt willen mengen (behalve dan in ons gezin; is dat een afwijking?).


Weet je wat ik vreemd vind? Dat het hier rond instrumenten is georganiseerd! We hebben een trekzakscene (Harmonicahoek, Trek Er Es Uut), een bourdoninstrumentenscene (Draailier & Doedelzak), waarom is het niet meer naar genre? (En waarom is er geen fiedelscene @#&!???) Want ga je naar Gestel, piepen je oren nog weken na in een G-bourdon. In Nijmegen/Groesbeek word je overspoeld door trekzakken. Waar blijven de festivals waar je alle instrumenten tegenkomt - en liefst een beetje in verhouding?

distel schreef:
En waarom er (dus) geen gelegenheden ontstaan om samen te dansen en te musiceren zoals in Belgie en Frankrijk. We kwamen er niet uit tijdens deze busreis. Ruim een jaar later hebben we eigenlijk niet te mopperen!! Heel wat bals vullen onze agenda's, een heus forum en wat een ontzettend leuke club mensen hebben we het afgelopen jaar leren kennen! :kiss: :kiss:


We moeten ook vooral niet mopperen (doe ik lekker wel - heerlijk), we moeten zo veel mogelijk feestjes organiseren!

distel schreef:
Na dat heerlijke bal in november was het voor ons echt duidelijk; er 'broeit' wat in Nederland. Na 'ons' bal in Harlingen kregen we ook veel positieve reacties: 'wanneer komt er weer een bal?' en 'hou ons op de hoogte!'. Niet alleen uit de muzikantenhoek, maar zeker ook uit de 'dansende' hoek.


Hartverwarmend... Stook het vuur maar lekker op...

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2003 8:17 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
distel schreef:
Maar 'to the point': vorig jaar in de bus, onderweg naar Schier met 'verse melk' (dit is wel even wennen!) volop zitten overpeinzen waarom hier in Nederland de trekharmonica- doedelzak- draailier- etc. werelden niet echt willen mengen (behalve dan in ons gezin; is dat een afwijking?)


nou, het forum is toch anders aardig op weg om die werelden te mengen. dus ik zie het niet zo somber in :hug:

folkie schreef:
Weet je wat ik vreemd vind? Dat het hier rond instrumenten is georganiseerd! We hebben een trekzakscene (Harmonicahoek, Trek Er Es Uut), een bourdoninstrumentenscene (Draailier & Doedelzak), waarom is het niet meer naar genre?


bij de SVN zag ik afgelopen weekend alleen chromatische instrumenten, op 1 trekzak na (namelijk Gert-Jan, als onvolprezen barman) en 1 doedelzak (ikzelf)

en er is toch een hele Ierse club actief? En wat wij doen is toch ook een genre? :raisedeyebrow:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2003 9:47 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
distel schreef:
Eindelijk heb ik de ingang gevonden naar het forum!! :hug:

:


Welkom
:hug:

distel schreef:

Maar 'to the point': vorig jaar in de bus, onderweg naar Schier met 'verse melk' (dit is wel even wennen!) volop zitten overpeinzen waarom hier in Nederland de trekharmonica- doedelzak- draailier- etc. werelden niet echt willen mengen (behalve dan in ons gezin; is dat een afwijking?). En waarom er (dus) geen gelegenheden ontstaan om samen te dansen en te musiceren zoals in Belgie en Frankrijk. We kwamen er niet uit tijdens deze busreis.
:


Ik weet het niet, maar ik denk dat het in de Glind best mengt, tijdens het Lage Landen Weekend...Ik denk dat een van de problemen in Nederland is, is dat alles een beetje gefragmenteerd is....
Geen overkoepelende organisatie met een voldoende grote achterban..
SVN zou dit moeten zijn, maar heeft niet de goede uitstraling ofzo...



distel schreef:

Ruim een jaar later hebben we eigenlijk niet te mopperen!! Heel wat bals vullen onze agenda's, een heus forum en wat een ontzettend leuke club mensen hebben we het afgelopen jaar leren kennen! :kiss: :kiss:
Nee, serieus, ik vind het genieten dat samen muziek maken en dansen! (En niet te vergeten het samen eten! ) ..... duidelijk; er 'broeit' wat in Nederland. Na 'ons' bal in Harlingen kregen we ook veel positieve reacties: 'wanneer komt er weer een bal?' en 'hou ons op de hoogte!'. Niet alleen uit de muzikantenhoek, maar zeker ook uit de 'dansende' hoek. Dus volgens mij kunnen we nog wel een poosje zo doorgaan. :dancing: Ik ben heel benieuwd wat hier nog uit zal groeien! :luck:



Gezellige groep inderdaad, en erg leuk al die bals...valt weinig aan toe te voegen...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: We zullen doorgaan !!!
BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2003 9:51 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 04, 2003 10:37 pm
Berichten: 345
Folie schreef (helaas, ik kan nog niet quoten!) dat hij het jammer vindt dat het zo op instrumenten gericht is; DAT BEDOEL IK NOU ! :angry: Kunnen we daar niet eens van af !!! :raisedeyebrow: Gewoon met iedereen die een te gekke middag of avond wil hebben, muziek maken en dansen (dat zeg ik: NIET ZEUREN MAAR DANSEN :dancing: ). Ik heb zomaar wat instrumenten genoemd en 'etc' erbij gezet (toch?). Zelfs tuba 'vloekt' niet, weet eenieder die op Schier aanwezig was.
Ik ben het dus helemaal met Dimitra eens: dit forum mengt absoluut :applause:
Maar wat bedoel je met 'genre'??
En verder ben ik natuurlijk heel benieuwd wat jullie van de stroom van bals vinden; houden we het zo, moet het grootschaliger, wat mis je? Wat hebben jullie aan plannen? :idea:
Ik blijf heet benieuwd! :wink:

_________________
Niet zeuren, maar dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: We zullen doorgaan !!!
BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2003 9:54 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 04, 2003 10:37 pm
Berichten: 345
Ik bedoelde dus: ik blijf HEELLLLL benieuwd! :blush:
(oeps, wat een stomme typ-fout!) :rose:

_________________
Niet zeuren, maar dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2003 10:11 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
distel schreef:
Ik ben het dus helemaal met Dimitra eens: dit forum mengt absoluut :applause:
Maar wat bedoel je met 'genre'?? :


Ik weet natuurlijk niet wat zij ermee bedoelt, maar ik vind een doedeldag bijvoorbeeld vreemd...

het gaat om de doedelzak ipv de muziek...ik denk (weet) dat een bulgaarse doedelzak erg mooi kan zijn, maar het verband met een Nederlandse ontgaat mij een beetje (en samenspelen is een ramp)

Het zou al een stuk beter zijn als er dus meer "scenes" kwamen zoals de Ierse....een Frans-Vlaamse....een Scandinavische...Een Britse...Een ZuidEuropese...Een OostEuropese...

Dat ipv een "doedeldag", stichting D&D, Schier (alleen trekzakken en violen)

distel schreef:
En verder ben ik natuurlijk heel benieuwd wat jullie van de stroom van bals vinden; houden we het zo, moet het grootschaliger, wat mis je? Wat hebben jullie aan plannen? :idea:
Ik blijf heet benieuwd! :wink:


Ik vind heet benieuwd wel mooi eigenlijk :laughing:

Mijn favoriete scenario?

Hmm, het is zaterdagavond, zal ik naar de bioscoop gaan of een avondje gaan dansen...Nou ik ga deze avond naar de bioscoop, ik ben de laatste 3 weken al wezen dansen...
En als ik dan toch ga dansen dan deze keer maar eens niet in Utrecht, maar ga ik eens naar Amsterdam/DenBosch/Arnhem/ietsandersdatergindebuurtis

Maar dat is wel een beetje te veel gevraagd denk ik...
Nee, als we een redelijk regelmatige bal-avond-scene kunnen opzetten lijkt me dat fantastisch...eens 1 de maand? (liefst niet te veel in Harlingen, dat is zo'n eind weg...
:blush:

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2003 10:31 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Citaat:
distel schreef:
Ik ben het dus helemaal met Dimitra eens: dit forum mengt absoluut :applause:
Maar wat bedoel je met 'genre'?? :


Folkie noemde het woord genre als eerste en ik heb dat opgevat als een muziekstijl uit een land zoals Iers, Vlaams, Frans, Hongaars etc.


Citaat:
Ik weet natuurlijk niet wat zij ermee bedoelt, maar ik vind een doedeldag bijvoorbeeld vreemd...

het gaat om de doedelzak ipv de muziek...ik denk (weet) dat een bulgaarse doedelzak erg mooi kan zijn, maar het verband met een Nederlandse ontgaat mij een beetje (en samenspelen is een ramp)


Waarom niet allebei? Ik vind het juist interessant om andere doedelzakken te zien en uit te proberen. In een bepaalde stijl muziek maken met verschillende instrumenten vind ik net zo leuk als een weekend heel specifiek met je instrument bezig zijn.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 05, 2003 10:48 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
distel schreef:
En verder ben ik natuurlijk heel benieuwd wat jullie van de stroom van bals vinden; houden we het zo, moet het grootschaliger, wat mis je? Wat hebben jullie aan plannen? :idea:
Ik blijf heeLLLL benieuwd! :wink:


In dit stadium vind ik het belangrijkste het ontwikkelen van een basis. We hebben een leuk clubje bij elkaar dat enthousiast is en bereid is bij te dragen aan bals, sessies etc. Dat heb je eerst nodig. Daarna, en dat is volgens mij essentieel in het volgende stadium, bals of feesten die groter en breder van opzet zijn. Daarmee trek je nieuw publiek, dat je met het leuke clubje kan laten zien dat volksmuziek zowaar opwindend en wild kan zijn. Maar beide stadia zijn essentieel. Als we het op de lange termijn niet groter aanpakken loopt het uiteindelijk dood. Het is heel lullig, maar het huidige enthousiasme loopt een keer op zijn eind, zoals elk enthousiasme. Als we die basis niet eerst stevig ontwikkelen komen de grotere dingen niet uit de verf.

Twee dingen die wat mij betreft anders mogen in de folkscene:
- De angst voor grootschaligheid. Kleinschalig is inderdaad gezellig, maar als je nieuwe mensen wil blijven aantrekken, heb je ook grootschaliger evenementen nodig.
- De afkeer van commercie. Kom op mensen, wat willen we nou? Dat zoveel mogelijk mensen naar volksmuziek gaan luisteren, en dat heel veel mensen gezellig gaan dansen! We hebben dus gewoon een produkt te verkopen! En dat gaan we aan de man brengen. Niet van dat benauwde.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 7:24 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
folkie schreef:
Twee dingen die wat mij betreft anders mogen in de folkscene:
- De angst voor grootschaligheid. Kleinschalig is inderdaad gezellig, maar als je nieuwe mensen wil blijven aantrekken, heb je ook grootschaliger evenementen nodig.
- De afkeer van commercie. Kom op mensen, wat willen we nou? Dat zoveel mogelijk mensen naar volksmuziek gaan luisteren, en dat heel veel mensen gezellig gaan dansen! We hebben dus gewoon een produkt te verkopen! En dat gaan we aan de man brengen. Niet van dat benauwde.
Hier spreekt de missionaris en de econoom. :D En daarmee wil ik het niet bagatelliseren. Eigenlijk moeten we vertrouwen hebben dat volksmuziek en ons enthousiasme zo stevig zijn dat het een grote groep mensen aankan (in de vorm van meeslepen). Volgens mij kan dat wat betreft de volksmuziek zoals we die nu maken zeker. En met dat enthousiasme: dat leeft ook nog behoorlijk.
Waar je met grotere evenementen wel mee te maken krijgt is dat de organisatie wat uit de klauwen gaat lopen. Je wil als organisator vaak zelf ook nog dansen en spelen. En dan moet je al van aardig goede huize komen wil je dat allemaal nog een beetje kunnen doen op zo'n avond. Daarom moet je eigenlijk een soort team hebben die zo'n evenement organiseert. Niet alleen voor het denkwerk maar vooral ook een harde kern die helpt bij de uitvoering (organisatie vooraf en tijdens het bal)

En over dat missionarissen stuk. Een product... In de huidige samenleving walg ik af en toe van de hoofdrol die economie krijgt. Alles wordt binnen het plaatje van geld gezet. Zoiets als de menselijke maat wordt ondergeschikt gemaakt aan de marktwerking. Marktwerking is niet heilig! Maar goed dat is een ander onderwerp voor wellicht een ander forum. Het is alleen wel goed denk ik als we de economie gebruiken (maar dan met mate (en wellicht zoals het ooit bedoelt is geweest)) om het vrolijke en plezier wat we hieraan beleven met nog meer mensen te delen. Ik vraag me af of er alleen maar leuke mensen in deze "scene" zitten of dat mensen leuk worden zodra ze zich hiervoor openstellen?

Bedankt voor je heldere stelling Folkie. Hier is vast het laatste woord nog niet over gezegd.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 7:44 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
folkie schreef:
Het is heel lullig, maar het huidige enthousiasme loopt een keer op zijn eind, zoals elk enthousiasme.


Mijn enthousiasme heeft regelmatig een lange adem! En er zijn nog wel wat mensen bij dit forum die volgens mij nog heel wat enthousiasme in het vat hebben! :happy:

Citaat:
- .... maar als je nieuwe mensen wil blijven aantrekken, .....
- ....wat willen we nou? Dat zoveel mogelijk mensen naar volksmuziek gaan luisteren, en dat heel veel mensen gezellig gaan dansen! .....


Ik heb helemaal niet zo'n zendingsdrang! En zeker geen behoefte om een produkt te verkopen (dat doe ik wel in de Wiershoeck!).

Ik vind het gewoon leuk om met mensen te spelen en te dansen, om van anderen te leren en plezier met ze te hebben! :happy:
En als meer mensen zin hebben om daar aan mee te doen, dan zijn ze van harte welkom :hug: , maar ik heb niet de neiging om strategie?n te bedenken om zoveel mogelijk mensen aan de voksmuziek te helpen...
Als er een bal of iets anders leuks is, neem ik wel gewoon vrienden en kennissen mee waarvan ik denk dat ze het ook leuk vinden. Klaar. :luck:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: We zullen doorgaan !!!
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 8:47 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 04, 2003 10:37 pm
Berichten: 345
De 'stevige basis' van folkie is inderdaad nodig, denk ik. Maar volgens mij zijn we daar met z'n allen behoorlijk mee bezig. :hug: Hoe groot je het daarna laat worden is toch lastiger dan je denkt; ik denk alleen al aan een goede ruimte die ook nog wat sfeer heeft. In Brabant zijn destijds de 'Bikse Fiste' aan hun succes ten onder gegaan! :crying:
Blijft het te kleinschalig, dan heb je ook weer de kans dat het een keer 'op' raakt. Lastig, hoor !! :worried:
En tenslotte blijf ik het met Dimitra eens: waarom niet allebei? En een doedeldag en een bal populaire, en een (Stichting)Draailier en Doedelzakdag en een ierse sessie in een amsterdams cafe!
Het zou inderdaad mooi zijn als we dit weekeinde naar de bios kunnen, omdat er volgend weekeinde toch weer een bal is..... (niet, Cooper?!) :dancing: Je moet wat te dromen overhouden :wink:
Maar zolang er genoeg mensen in 'onze scene' en op dit forum zijn met een lange adem, vaten enthousiasme en stapels plannen, ga ik me geen zorgen maken (behalve soms over het feit dat ik ook nog moet werken tussen het muziek-maken door! :biggrin: Hebben jullie dat ook?)

_________________
Niet zeuren, maar dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 10:11 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Dat van die basis ben ik het helemaal mee eens, die is nodig ... en ik denk ook dat we er nog niet helemaal zijn, ik denk dat de groep mensen die de kern is, eigenlijk nog te klein is...

Daaruit volgt dat stap 2 uit Folkies stappenplan (groter worden) volgens mij nog wel een stukkie weg ligt...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 12:04 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
zeeroversandra schreef:
Ik heb helemaal niet zo'n zendingsdrang! En zeker geen behoefte om een produkt te verkopen (dat doe ik wel in de Wiershoeck!).


Ik sloeg gisteren inderdaad wel een beetje aan het evangeliseren en daar heb ik eigenlijk een grote hekel aan... Ik geef de draai-adrenaline en het bijbehorende tegengif maar de schuld.

Wat ik wel heb is zo'n gevoel van: valt er nou echt niet meer uit te halen? Wat is de beste Nederlandse folkgroep van dit moment? Amerant? Slick? Zet daar een Ambrozijn of een Dervish tegenover en het verbleekt allemaal. Zoals Cooper aangeeft mag de kwantiteit wel omhoog, maar wat mij betreft geldt dat ook voor de kwaliteit. Daar is volgens mij wel een zekere kritische massa voor nodig, en een beetje ambitie is ook nooit weg. En wat meer durf en creativiteit. Maar ook geduld hoor.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 12:05 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Cooper schreef:
ik denk dat de groep mensen die de kern is, eigenlijk nog te klein is...


Yep. Al is ie in Belgie, waar het toch prima gaat, ook niet zo groot. Ik kom bij die bals altijd de zelfde harde kern tegen. Wel gezellig ;) Opvallend trouwens dat ze in Antwerpen ontbraken..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 128 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling