Fille schreef:
Verder heb ik persoonlijk geen zin om mijn repertoire/speelstijl aan te passen om ze makkelijker toegankelijk te maken voor de grote menigte. Ik ben met volksmuziek bezig om mezelf te ontwikkelen en een zeker niveau van perfectie te bereiken. Niet omdat ik missionaris neigingen heb. Een paar jigs extra spelen vind ik niet erg
maar ik ben niet van plan er een disco beat onder te gaan zetten.
Pfff, noem het c-woord en folkies reageren alsof je voorstelt je ziel aan de duivel te verkopen... Er zit tussen ouwejongenskrentenbrood en Veronicafolk nog wel een heel gebied hoor.
Om een voorbeeld te noemen van hoe het volgens mij echt niet moet: ooit kwam men bij De Wieledansers (een Wageningse volksdansgroep) op het prijzenswaardige idee een student een afstudeeronderzoek te laten doen naar het imago van volksdansen bij jongeren (men had onderhand wel zo'n idee dat dat niet best was...). Bij welke vakgroep moest dit plaats vinden? Bij Voorlichtingskunde! Maar natuurlijk, het is geen kwestie van smaak, je hoeft alleen maar te onderzoeken welke misverstanden er bij de jeugd heersen, een brochure uit te brengen waarin je de misverstanden weerlegt en de nieuwe volksdansers stromen binnen... Onzin natuurlijk, als ze iets aan een slecht imago willen doen moeten ze drie verdiepingen hoger zijn op de Leeuwenborch: bij de vakgroep Marktkunde dus. Het is gewoon een kwestie van smaak en imago, en dat neem je niet weg met een nette voorlichtingscampagne. Dan moet je accepteren dat je net als die verfoeide kapitalisten gewoon een doelgroep wil overtuigen dat wat jij ze biedt leuk is, en dan zorg je dat je uitstraalt: dit is leuk! Daar hoort een beetje commercieel denken bij. En nee, dat betekent niet dat De Wieledansers moeten gaan hiphoppen.
De SVN maakte ook zo'n kapitale fout met hun 'folknieuws'. Op dat blaadje stond zowel "... veel mensen denken nog steeds dat volksmuziek iets is voor geitenwollen sokken..." als "leg dit blaadje in uw favoriete kroeg of concertzaal!" Wel ja, waarom niet posters ophangen! "MENSEN VINDEN VOLKSMUZIEK IETS VOOR GEITENWOLLEN SOKKEN!" Iedere reclamemaker kan je vertellen dat dat alleen maar averechts werkt.
Ik ben het op zich met je eens dat je op meer commerciele festivals e.d. niet meer zomaar op vriendendiensten hoort te rekenen. Aan de andere kant drijven heel veel concertzalen (Burgerweeshuis, LVC, Doornroosje, Unitas, en, eh, Bouwkunde - toch?) en festivals (Folkwoods, Dranouter, Lowlands) op vrijwilligers, hoe 'commercieel' deze gelegenheden vaak ook zijn of lijken. Kijk, er zijn natuurlijk grenzen: een heel festivalterrein volhangen met reclame gaat natuurlijk te ver, de prijzen kunnen niet te hoog worden, etc. Maar de mentaliteit binnen het volksmuziekwereldje mag best wat commercieler: wat meer zelfvertrouwen en uitstraling naar buiten toe, en doelgroepgerichter.