mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu di mei 07, 2024 1:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 12:24 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
folkie schreef:
Wat ik wel heb is zo'n gevoel van: valt er nou echt niet meer uit te halen? Wat is de beste Nederlandse folkgroep van dit moment? Amerant? Slick? Zet daar een Ambrozijn of een Dervish tegenover en het verbleekt allemaal. Zoals Cooper aangeeft mag de kwantiteit wel omhoog, maar wat mij betreft geldt dat ook voor de kwaliteit. Daar is volgens mij wel een zekere kritische massa voor nodig, en een beetje ambitie is ook nooit weg. En wat meer durf en creativiteit. Maar ook geduld hoor.


Mee eens, kwaliteit is misschien wel belangrijker, maar ik ben voor de "kwantiteit eerst" aanpak. Met een groter draagvlak krijg je grotere "pool" voor talent, en komt de kwaliteit vanzelf...

Ik weet ook dat als er toevallig een keer een echt goede Nederlandse groep onstaat dat meteen de kwantiteit kan helpen, maar dat is lastiger aanpakken...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 12:27 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Cooper, wat zijn we het toch weer walgelijk met elkaar eens :rose:

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 8:34 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
folkie schreef:
Weet je wat ik vreemd vind? Dat het hier rond instrumenten is georganiseerd! We hebben een trekzakscene (Harmonicahoek, Trek Er Es Uut), een bourdoninstrumentenscene (Draailier & Doedelzak), waarom is het niet meer naar genre? (En waarom is er geen fiedelscene @#&!???) Want ga je naar Gestel, piepen je oren nog weken na in een G-bourdon. In Nijmegen/Groesbeek word je overspoeld door trekzakken. Waar blijven de festivals waar je alle instrumenten tegenkomt - en liefst een beetje in verhouding?


Het positieve daarin is dan wel weer dat je bij zo'n stage een ruime keuze hebt uit toppers op het gebied van jouw instrument. Ik geloof dat in andere landen meer met het systeem 1 leraar voor elk niveau voor elk instrument wordt gewerkt, maar dan heb je dus nooit de keuze uit tig top docenten.

Ook voor de leraren blijkt ons systeem een inspiratiebron te kunnen zijn. Bruno Le Tron maakte op Schier de opmerking dat zo'n weekend ook voor hem inspirerend werkte omdat hij dan eens een keer met de Europese top op trekzakgebied bij elkaar is en de leraren zodoende ook wat van elkaar kunnen opsteken en ideen op doen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 8:50 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
folkie schreef:
[- De afkeer van commercie. Kom op mensen, wat willen we nou? Dat zoveel mogelijk mensen naar volksmuziek gaan luisteren, en dat heel veel mensen gezellig gaan dansen! We hebben dus gewoon een produkt te verkopen! En dat gaan we aan de man brengen. Niet van dat benauwde.


Ik neem aan dat je dan ook bereid zult zijn om muzikanten goed te betalen?

Als je er een 'product' van wilt maken zoals in o.a. Frankrijk en Belgie al lang het geval is dan zul je ook moeten accepteren dat muzikanten niet meer tegen reiskosten op komen draven omdat ze het zo gezellig vinden en bereid zijn het als een vrienden feestje te zien.

Bal spelen is werk. Wel leuk werk, maar er gaat veel tijd en geld in zitten: voorbereiding en reizen, aanschaf/onderhoud instrumeten, volgen lessen/stages en het spelen zelf is nog behoorlijk zwaar, zeker als je het in je eentje doet. Bovendien zijn er artiesten (Elvis na-apers en zo) die zich voor minder al meer laten betalen.

Verder heb ik persoonlijk geen zin om mijn repertoire/speelstijl aan te passen om ze makkelijker toegankelijk te maken voor de grote menigte. Ik ben met volksmuziek bezig om mezelf te ontwikkelen en een zeker niveau van perfectie te bereiken. Niet omdat ik missionaris neigingen heb. Een paar jigs extra spelen vind ik niet erg :laughing: maar ik ben niet van plan er een disco beat onder te gaan zetten.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 8:53 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Fille schreef:
Een paar jigs extra spelen vind ik niet erg :laughing: maar ik ben niet van plan er een disco beat onder te gaan zetten.
Mmmmm zo ken ik je weer, welkom terug :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 9:03 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
folkie schreef:
Wat ik wel heb is zo'n gevoel van: valt er nou echt niet meer uit te halen? Wat is de beste Nederlandse folkgroep van dit moment? Amerant? Slick? Zet daar een Ambrozijn of een Dervish tegenover en het verbleekt allemaal.


Ik zal Amerant wegens te grote persoonlijke betrokkenheid met de harmonicaspeelster maar even buiten beschouwing laten. Maar ik denk niet dat je klasse muzikanten zoals Willem Schot moet gaan onderschatten. Die wordt ook in het bij ons alle zo geliefde Belgie als topper gezien. Met Olle Geris stond hij op het festival van Dranouter en was hij het verassingsbal tijdens de stage in Gooik. Verder heeft hij op meerdere festivals in het buitenland gespeeld. De gebroeders Kikstra zijn met belangrijke prijzen van Scandinavische concoursen aan de haal gegaan. Daar hoor je nooit iemand over.

De reden waarom er in Belgie meer topgroepen lijken te zijn is ook doordat ze meer gepromoot worden. We zouden waarschijnlijk verbaasd zijn wat er kan gebeuren als je een goed impressariaat achter een goede club Nederlandse muzikanten zet en een tour langs alle theaters organiseert zoals met Ambrozijn wordt gedaan. Verder hebben muzikanten die het voor elkaar krijgen om professioneel te worden allicht meer tijd om zich nog verder te verbeteren. Het is nogal wat anders of je je gehele werkdag aan de muziek kunt besteden of dat je naast een drukke fulltime baan ook nog in je vrije uurtjes wat probeert te spelen en eens in de zoveel tijd met je groep kunt oefenen.

Citaat:
Daar is volgens mij wel een zekere kritische massa voor nodig, en een beetje ambitie is ook nooit weg.


:biggrin: Ambitie is geen probleem hier :biggrin:

Over kritisch gesproeken: de volksmuziekminnende massa zou daar inderdaad wel wat meer van mogen krijgen. Men heeft de neiging alles leuk een aardig te vinden. Maar om kritisch te kunnen zijn heb je natuurlijk ook verstand nodig van de muziek en hoeveel mensen kunnen zich nou eenmaal een echte kenner noemen? Ik in iedergeval niet.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 9:21 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Citaat:
Wat ik wel heb is zo'n gevoel van: valt er nou echt niet meer uit te halen? Wat is de beste Nederlandse folkgroep van dit moment? Amerant? Slick? Zet daar een Ambrozijn of een Dervish tegenover en het verbleekt allemaal.


kom kom, niet zo denigrerend over de volksmuziek die in Nederland wordt gemaakt. Waarom altijd maar blijven vergelijken met onze zuiderburen? Ik ben het helemaal met je eens: er wordt prachtige volksmuziek gemaakt (ook ik ben een groot fan van Ambrozijn en Bub) maar in Nederland gebeurt ook veel.
Kwestie van dichtbij om je heen kijken ipv ver weg :idea: en waardering hebben voor muziek die niet in het Ambrozijnvakje past.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 9:32 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Fille schreef:
Verder heb ik persoonlijk geen zin om mijn repertoire/speelstijl aan te passen om ze makkelijker toegankelijk te maken voor de grote menigte. Ik ben met volksmuziek bezig om mezelf te ontwikkelen en een zeker niveau van perfectie te bereiken. Niet omdat ik missionaris neigingen heb. Een paar jigs extra spelen vind ik niet erg :laughing: maar ik ben niet van plan er een disco beat onder te gaan zetten.


Pfff, noem het c-woord en folkies reageren alsof je voorstelt je ziel aan de duivel te verkopen... Er zit tussen ouwejongenskrentenbrood en Veronicafolk nog wel een heel gebied hoor.

Om een voorbeeld te noemen van hoe het volgens mij echt niet moet: ooit kwam men bij De Wieledansers (een Wageningse volksdansgroep) op het prijzenswaardige idee een student een afstudeeronderzoek te laten doen naar het imago van volksdansen bij jongeren (men had onderhand wel zo'n idee dat dat niet best was...). Bij welke vakgroep moest dit plaats vinden? Bij Voorlichtingskunde! Maar natuurlijk, het is geen kwestie van smaak, je hoeft alleen maar te onderzoeken welke misverstanden er bij de jeugd heersen, een brochure uit te brengen waarin je de misverstanden weerlegt en de nieuwe volksdansers stromen binnen... Onzin natuurlijk, als ze iets aan een slecht imago willen doen moeten ze drie verdiepingen hoger zijn op de Leeuwenborch: bij de vakgroep Marktkunde dus. Het is gewoon een kwestie van smaak en imago, en dat neem je niet weg met een nette voorlichtingscampagne. Dan moet je accepteren dat je net als die verfoeide kapitalisten gewoon een doelgroep wil overtuigen dat wat jij ze biedt leuk is, en dan zorg je dat je uitstraalt: dit is leuk! Daar hoort een beetje commercieel denken bij. En nee, dat betekent niet dat De Wieledansers moeten gaan hiphoppen.

De SVN maakte ook zo'n kapitale fout met hun 'folknieuws'. Op dat blaadje stond zowel "... veel mensen denken nog steeds dat volksmuziek iets is voor geitenwollen sokken..." als "leg dit blaadje in uw favoriete kroeg of concertzaal!" Wel ja, waarom niet posters ophangen! "MENSEN VINDEN VOLKSMUZIEK IETS VOOR GEITENWOLLEN SOKKEN!" Iedere reclamemaker kan je vertellen dat dat alleen maar averechts werkt.

Ik ben het op zich met je eens dat je op meer commerciele festivals e.d. niet meer zomaar op vriendendiensten hoort te rekenen. Aan de andere kant drijven heel veel concertzalen (Burgerweeshuis, LVC, Doornroosje, Unitas, en, eh, Bouwkunde - toch?) en festivals (Folkwoods, Dranouter, Lowlands) op vrijwilligers, hoe 'commercieel' deze gelegenheden vaak ook zijn of lijken. Kijk, er zijn natuurlijk grenzen: een heel festivalterrein volhangen met reclame gaat natuurlijk te ver, de prijzen kunnen niet te hoog worden, etc. Maar de mentaliteit binnen het volksmuziekwereldje mag best wat commercieler: wat meer zelfvertrouwen en uitstraling naar buiten toe, en doelgroepgerichter.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 9:51 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Fille schreef:
... Willem Schot ... Olle Geris ... De gebroeders Kikstra ...


Om ook een duit in het zakje te doen: Palio Parea is een Nederlandse groep die Griekse volksmuziek speelt en zelfs in Griekenland lovende recensies krijgt.

Fille schreef:
Daar hoor je nooit iemand over. De reden waarom er in Belgie meer topgroepen lijken te zijn is ook doordat ze meer gepromoot worden. We zouden waarschijnlijk verbaasd zijn wat er kan gebeuren als je een goed impressariaat achter een goede club Nederlandse muzikanten zet en een tour langs alle theaters organiseert zoals met Ambrozijn wordt gedaan.


Et voila: dat bedoel ik dus. Promoot die gasten dan, breng ze aan de man, spreek een publiek aan. Niet van dat beleefde.

Fille schreef:
Over kritisch gesproken: de volksmuziekminnende massa zou daar inderdaad wel wat meer van mogen krijgen. Men heeft de neiging alles leuk een aardig te vinden.


Ook dat ben ik helemaal met je eens en dat is ook wat ik min of meer bedoel met ouwejongenskrentenbrood. Wel eens een slechte recensie gelezen in de NewFolkSounds? Die zijn er niet. Het is allemaal "heel aardig", "niet verkeerd", "mag er wezen", etc.

Fille schreef:
Maar om kritisch te kunnen zijn heb je natuurlijk ook verstand nodig van de muziek en hoeveel mensen kunnen zich nou eenmaal een echte kenner noemen? Ik in iedergeval niet.


Dan ben ik eigenwijs genoeg om gewoon mijn eigen smaak te volgen. Ik heb ook hele discussies met Ierse muzikanten gehad over Kila: niet erg traditioneel nee, maar wel heel avontuurlijk, speels en opwindend. Dervish is juist weer heel traditioneel en die vind ik stomvervelend (dat gejaag van die gasten, alsof ze de bus moeten halen). Verstand van muziek vind ik nog wel de slechtste reden om mijn mond te houden. Je koopt toch geen cd omdat de deskundigen zeggen dat het goed is, als je er zelfs niks aan vindt?

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 11:28 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Fille schreef:
[. Maar ik denk niet dat je klasse muzikanten zoals Willem Schot moet gaan onderschatten. Die wordt ook in het bij ons alle zo geliefde Belgie als topper gezien. Met Olle Geris stond hij op het festival van Dranouter en was hij het verassingsbal tijdens de stage in Gooik. Verder heeft hij op meerdere festivals in het buitenland gespeeld. De gebroeders Kikstra zijn met belangrijke prijzen van Scandinavische concoursen aan de haal gegaan. Daar hoor je nooit iemand over.

.


Een van de dingen is ook dat er geen goede GROEPEN zijn. Willem Schot is een top SPELER, maar dan weer speelt hij samen met Olle, dan weer met Puck...ik zou graag zien dat hij eens een keer ECHT een groep ging vormen en daarmee ging toeren...

En wat de gebroeders kikstra betreft, ik heb ze nooit horen spelen samen, dus daar moet inderdaad nog redelijk wat aan gepromoot worden...
(en daarbij is denk ik dat geen muziek die "hip" genoeg is om het te maken bij het iets grotere publiek...denk ik)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 11:32 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Fille schreef:
[
Het positieve daarin (stages rond een instrument, red.) is dan wel weer dat je bij zo'n stage een ruime keuze hebt uit toppers op het gebied van jouw instrument. Ik geloof dat in andere landen meer met het systeem 1 leraar voor elk niveau voor elk instrument wordt gewerkt, maar dan heb je dus nooit de keuze uit tig top docenten.

Ook voor de leraren blijkt ons systeem een inspiratiebron te kunnen zijn. Bruno Le Tron maakte op Schier de opmerking dat zo'n weekend ook voor hem inspirerend werkte omdat hij dan eens een keer met de Europese top op trekzakgebied bij elkaar is en de leraren zodoende ook wat van elkaar kunnen opsteken en ideen op doen.


Ok, ik was iets te gehaast met mijn woorden, je zou het beiden moeten hebben, de ene om je instrument voldoende onder de knie te krijgen en van topspelers les te krijgen, maar ik vind ook dat er meer naar stijl gekeken zou moeten worden, met stages rond die ene stijl.
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 11:36 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Dimitra schreef:
kom kom, niet zo denigrerend over de volksmuziek die in Nederland wordt gemaakt.


Noem eens wat ceedees die je graag opzet (die binnen het genre vallen van dit Forum) van Nederlandse groepen?

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 06, 2003 11:43 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
folkie schreef:
Fille schreef:
]Over kritisch gesproken: de volksmuziekminnende massa zou daar inderdaad wel wat meer van mogen krijgen. Men heeft de neiging alles leuk een aardig te vinden.


Ook dat ben ik helemaal met je eens en dat is ook wat ik min of meer bedoel met ouwejongenskrentenbrood. Wel eens een slechte recensie gelezen in de NewFolkSounds? Die zijn er niet. Het is allemaal "heel aardig", "niet verkeerd", "mag er wezen", etc.
.


Gelukkig heb ik daar geen last van, ik heb al vrij veel slechte dingen gezien en slechte cd's gehoord (nee ik kan me zo niks herinneren wat ik wil noemen)
:-(

Fille schreef:
Maar om kritisch te kunnen zijn heb je natuurlijk ook verstand nodig van de muziek


Waarom? Ik heb me nooit laten tegenhouden door het al of niet hebben van kennis...
Ik kan vrij goed bedenken of ik iets mooi vind of niet,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 8:08 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Cooper schreef:
Noem eens wat ceedees die je graag opzet (die binnen het genre vallen van dit Forum) van Nederlandse groepen?

W


Pot, van Lienen en Baumgarten.
Tarducci.

Alhoewel ik moet toegeven dat ik zo grijs draai als bijvoorbeeld Banditalia van Ricardo Tesi, zet ik ze graag op.

ZRS


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 9:03 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 18, 2003 8:10 pm
Berichten: 81
Woonplaats: Amersfoort
Nou, ik wil niet veel zeggen hoor, maar de cd Nectar van Pot, van Lienen en Baumgarten heb ik wel grijs gedraaid. Ik heb zelfs samen met Distel een aantal nummers gearangeerd voor op doedelzak en trekzak. En als je hun site al eens bekeken hebt dan kun je zien dat ze erg veel met de muziek bezig zijn. :applause:

_________________
luctor et emergo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 117 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling