mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo mei 08, 2024 12:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 9:36 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
zeeroversandra schreef:
[
Pot, van Lienen en Baumgarten.
Tarducci.

ZRS


Ok...Ik vraag me af of dit binnen het onderwerp van dit Forum past...zeker Tarducci speelt voornamelijk Italiaans en Iers (toch?)

en, ok Pot van Lienen en Baumgarten doen wel interessante (en soms mooie) dingen....maar ik vind het eigenlijk al weer moeilijk om het volksmuziek te noemen wat Pot maakt...Ze spelen zeker geen balmateriaal.

Nog meer?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 10:43 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ik geloof dat een cultuur waarin topgroepen kunnen gedijen moet groeien. En dat groeiproces gaat als het goed is vanzelf. Misschien staan wij aan het begin van zo'n opgaande lijn. Misschien ook niet, dan zit het er gewoon niet in in Nederland :sad:: .

Nederland heeft niet wat Vlaanderen, Bretagne en Ierland (en de rest van Europa?) wel hebben. We zijn misschien te protestants om ons vol overgave in de muziek te storten. Ik vind Volksmuziek in Nederland ook heel dominees-achtig. Madlot, De gebroeders Kikstra :dancing: , Tarducci..... Het is bepaald geen rock'n'roll.

Maar als je die jongens van Ambrozijn ziet, of allerlei jongvolk dat in Gooik off-piste staat te spelen, wat een vuur!! :mrgreen:

Heeft niks met managers en promotie en geld te maken. Dat is een bevlogenheid en er voor gaan die zich nergens door laat tegenhouden. En natuurlijk haken daar op een gegeven moment mensen bij aan die goed kunnen organiseren en mensen die een plaat kunnen produceren.

Je hebt broedplaatsen nodig. Een plaats als Gent schijnt mij een broedplaats toe voor volksmuziek en andere soorten muziek. Wij hebben Groningen, Harlingen, Wageningen en Deveningen (alles wat op -ingen eindigt is goed voor Folkies). Het Forum is ook een broedplaats, vooral voor gezellig gelul :sick: . Maar wordt er in Amsterdam ophoog niveau aan Volksmuziek gedaan? Wel aan Jazz, Salsa, Flamenco, Klezmer en Pop.

Maar eerlijk gezegd maakt het me geen donder uit dat het hier allemaal zo in de kinderschoenen staat. Ik vind ook absoluut niet dat 'zoveel mogelijk mensen gezellig op volksmuziek moeten dansen'. Waarom moet het weer net zo worden als alle andere trends? Vanwege de kwaliteit van de muziek? :worried:
Van mij hoeft dat niet. Als ik kwaliteit wil horen dan zet ik wel het een of andere ceedeetje op. Het leuke van de scene tot nu toe is dat de kwaliteit op zo'n niveau ligt dat een ieder die daar zin in heeft lekker zijn of haar partijtje kan meeblazen. D?t is volksmuziek.

Als iets een sterk verkooppunt van de volksmuziek dan is dat het wel: Wij zijn zo heerlijk amateuristisch!!
Leer de Dooie Kanarie-suite en schuif aan!!
We hebben nog minstens 20 deuntjes van 5 noten in de aanbieding!

En dat het zo'n klein clubje is vind ik ook alleen maar geweldig! :hug:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 1:54 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
:raisedeyebrow: Voordat iedereen gaat reageren op mijn laatste kreet dat volksmuziek in Nerderland niet meer is dan 'het laatste wat de kanarie hoorde" zeg ik zelf maar even dat ik ook wel zie dat heel veel mensen ontzettend hun best doen en serieus bezig zijn om hun muziek naar een hoger plan te tillen. :peace:

En afgelopen zaterdag heb ik hier aan de Wolddijk (ja, waar ik altijd fiets) een geweldig groepje muzikanten bezig gezien. Het Sandy Denny project van Tilia. Dat was wel geen Franse Balmuziek maar dat hoeft toch ook niet altijd?

Workshops volgen, bals organiseren, concerten organiseren. Dat is het begin van wat we willen: Een Nederlandse Ambrozijn.

Ik ben het met Cooper eens: mensen met ambitie en talent moeten een band beginnen.

Dat wil ik ook in Groningen. Een vernieuwende band. Helaas, de violist uit onze band, Mota, wil niets weten van basgitaar, hammondorgel en slagwerk.

Wat zal ik doen mensen? :raisedeyebrow:

Zal ik 'm er uit donderen?
:angry:


't is zo'n grappige kerel....... :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: We zullen doorgaan !!!
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 1:56 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 04, 2003 10:37 pm
Berichten: 345
het leuke van de discussie die nu gaande is, is dat we met elkaar alle mogelijkheden uit aan het proberen zijn. :applause:

Pajonneke wil in juni en september een bal-les-avond (op dinsdag; data volgen nog voor liefhebbers) geven in Harlingen en in oktober weer een bal. Dit is een beetje volgens de methode van Musac: zij organiseren iedere maand een avond om te dansen en om dansen te leren en dan 2-3 keer per jaar een groot bal, waarbij ze o.a. duitse groepen uitnodigen die (geloof ik) tegen reiskosten komen spelen en als tegenprestatie speelt Musac bij die groepen weer op een bal. :idea:

Hoe ze qua muziek zijn weet ik niet, Cooper, zal Pajonneke eens vragen.

Tourke houdt het graag 'klein' en 'intiem' :wink:

Als Deventer een geslaagd bal met een 'echte'groep heeft, weten we dat dat ook haalbaar is. :applause:

En, Folkie, zet 'm op 'jong'; een groots opgezet bal met een aantal topgroepen en een record-sliert voor een andro !!!!! :luck:

Zeg, Tourke, wij zijn 'hartstikke katholiek'; zou het dan toch nog eens wat kunnen worden, denk je? :mrgreen: In ieder geval is Pajonneke soms niet te stuiten; wat een enthousiasme voor de volksmuziek; over 'vuur' gesproken!! :dancing: Als cajonneke en ik (en de rest van de familie) allang met de tong op de schoenen rond lopen, gaat hij nog door! Dus als we een fanatiekeling zoeken die er voor 200 % voor gaat: ik heb er eentje thuis rond'draaien' (op z'n lier!!) :biggrin:

Folkie schreef (inderdaad, het quoten is nog niet gelukt, maar ik blijf proberen!) dat de mentaliteit van het volksmuziekwereldje best wat commercieler mag: wat meer zelfvertrouwen en uitstraling naar buiten toe, en doelgroepgerichter. Niet dat ik er zo van overstroom (integendeel), maar hij heeft hier echt gelijk in: we zijn helemaal niet zo slecht met z'n allen. We hebben wat meer durf en lef nodig. Contact houden met elkaar, ideeen uitwisselen, inspiratie opdoen, niet dat benauwde! :kiss:

Het blijft ook een kwestie van goed om je heen kijken (toch, Dimitra?!) en je niet alleen vergapen aan hoe goed de zuiderburen het hebben.
Zou dit een idee zijn: alle tijd die we in het forum stoppen, gaan we nu in muziek steken :wink: :wink: :wink:

Tenslotte: laten we alsjeblieft niet massaal onze muziektheorie ophalen of bijspijkeren, maar doen wat we mooi/leuk vinden. Heel veel van die theorie weten is zeer zeker geen garantie dat je opeens mooie/goede muziek gaat maken. Het zou weleens 'poepsaai' (excuus :blush: ) kunnen worden!!!

_________________
Niet zeuren, maar dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 2:05 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Dat hebt ge weer schoon gezeid h? Majon :love:



Citaat:
Zeg, Tourke, wij zijn 'hartstikke katholiek'; zou het dan toch nog eens wat kunnen worden, denk je? In ieder geval is Pajonneke soms niet te stuiten; wat een enthousiasme voor de volksmuziek; over 'vuur' gesproken!!


Verdomd, dit is toch wel een aardig duw in de rug voor mijn stelling dat het katholicisme bevorderlijker is voor het volksmuziekvuur dan het calvinisme. :raisedeyebrow:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 2:23 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 13, 2003 3:11 pm
Berichten: 199
Laten we spransen, of dingen en dringen en sprinsen.. :applause:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 2:54 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Tourdion schreef
Citaat:
Verdomd, dit is toch wel een aardig duw in de rug voor mijn stelling dat het katholicisme bevorderlijker is voor het volksmuziekvuur dan het calvinisme.


Laten we maar geen discussie beginnen over welk geloof het meest bevordelijk is voor muziek.
Maar ik wilde de discussie over hoe het allemaal verder moet nog graag verdiepen met de constatering dat er in Nederland toch een behoorlijke tango-scene is (en dat in het calvinistische Nederland). In veel Nederlands steden zijn tango-dansscholen, tango-salons etc. Nu zijn dat vooral activiteiten voor dansers en niet voor muzikanten, maar het Rotterdamse Conservatorium heeft dacht wel een afstudeerrichting Tango (hoe staat dat eigenlijk met volksmuziek ?). Ook is er elk jaar in Amsterdam een groot tangofestival.
Kortom, de tangowereld in Nederland is zichtbaar aanwezig. Misschien is het wel aardig om stil te staan bij de vraag hoe de tango beweging in Nederland dat voor elkaar heeft gekregen ? Het zou me niets verbazen wanneer ze daar een jaar of 10 voor nodig hebben gehad.

Nu ik het toch over dansen heb, nog een vraag: als de Frans/vlaamse volksmuziek zo om dansen draait, hoe komt het dan dat het aanbod van dansworkshop zo laag is en dan meestal niet erg geschikt voor beginners - zoals ik zelf ondervond tijdens de dansstage in Brugge afgelopen maart.
Het initiatief van Cajonneke is dus zeer welkom en zou op verschillende plekken navolging moeten vinden. Ik geloof dat ze iets dergelijks in Dranouter ook hebben gedaan. Wanneer je meer investeert in het aanleren van volksdansen, zul je ook meer mensen naar de volksbals trekken en een grotere acceptatie van volksmuziek krijgen.

scordatura


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 3:03 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Dimitra schreef:
kom kom, niet zo denigrerend over de volksmuziek die in Nederland wordt gemaakt.


Wouter schreef:
Noem eens wat ceedees die je graag opzet (die binnen het genre vallen van dit Forum) van Nederlandse groepen?


Pekel, Torf, Tarducci, Amerant, Camerata Traiectina, Flairck.
En als Lirio nu ook EINDELIJK eens die cd opneemt dan kan ik die aan het lijstje toevoegen :devilish:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 3:03 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
tourdion schreef:
Verdomd,

Let een beetje op je woorden!
tourdion schreef:
dit is toch wel een aardig duw in de rug voor mijn stelling dat het katholicisme bevorderlijker is voor het volksmuziekvuur dan het calvinisme. :raisedeyebrow:

Ik heb dat idee ook, maar de Schotten passen daar niet zo in... En de Zweden en Finnen (Luthers weliswaar, maar in ieder geval niet katholiek) ook niet echt. Anderzijds zijn er heel veel katholieke Duitsers (Beieren o.a.) en daar leeft volksmuziek ook niet zo geloof ik.

In ieder geval was Calvijn een tegenstander van muziek in de dienst (afgezien van de psalmen op hele noten natuurlijk) en voor zover ik weet ook van dans. Maar het Vaticaan heeft het ook nooit zo op dans gehad.

Folkie (afvallige katholiek)

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 3:05 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Scordatura schreef:
Laten we maar geen discussie beginnen over welk geloof het meest bevordelijk is voor muziek.


Sorry Scordatura! De posts kruisten elkaar (wat een woordkeuze toch weer)

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 3:15 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
te absolve,maar wel eerst 100 wees-gegroetjes


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 4:21 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Citaat:
Nederland heeft niet wat Vlaanderen, Bretagne en Ierland (en de rest van Europa?) wel hebben. We zijn misschien te protestants om ons vol overgave in de muziek te storten. Ik vind Volksmuziek in Nederland ook heel dominees-achtig. Madlot, De gebroeders Kikstra :dancing: , Tarducci..... Het is bepaald geen rock'n'roll.


Tarducci vond ik erg goed toen ze optraden in cafe Averechts een tijd geleden. Het swingde de pan uit! Hoewel ik de enige was die kon volksdansen, was er wel een stel dat vol overgave een tango danste. Het was een geweldige avond en eerlijk gezegd vind ik Geert Oude Weernink meer iets hebben van Herman Finkers dan van een dominee (maar ja ik ben dan ook weer katholiek)

ALs je alsmaar blijft roepen dat het helemaal niks is in Nederland met volksmuziek moet je wellicht gaan verhuizen. Zijn er eens een paar Nederlands groepen is het w??r niet goed :crying:

En nu we toch bezig zijn: waarom heet dit forum Vlaamse en Franse Volksmuziek?? We zijn toch Nederlanders? Of mogen we het dan alleen maar over Vlaams-Franse groepen hebben en alleen Vlaams-Franse muziek maken? Zo winnnen we die oorlog nooit natuurlijk (bij wijze van natuurlijk :peace: )

Citaat:
Maar eerlijk gezegd maakt het me geen donder uit dat het hier allemaal zo in de kinderschoenen staat.


Wat dacht je van de generatie voor ons? Dat die uit hun neus hebben zitten eten? Koop eens andere schoenen.

Zo. Nu ga ik doedelzak spelen :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 7:26 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Was nog vergeten: de Cajun Company, is in Louisiana hardstikke populair.

folkie schreef:

Et voila: dat bedoel ik dus. Promoot die gasten dan, breng ze aan de man, spreek een publiek aan. Niet van dat beleefde.


Promoten ala, maar daar hoef je de muziek toch niet voor te veranderen? Ik bedoel, je moet niet tenkoste van de de muziek willen proberen een breed publiek aan te spreken. Je moet gewoon goede muziek nemen en die promoten zoals ze is.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 9:18 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Fille schreef:
folkie schreef:
Et voila: dat bedoel ik dus. Promoot die gasten dan, breng ze aan de man, spreek een publiek aan. Niet van dat beleefde.


Promoten ala, maar daar hoef je de muziek toch niet voor te veranderen? Ik bedoel, je moet niet tenkoste van de de muziek willen proberen een breed publiek aan te spreken. Je moet gewoon goede muziek nemen en die promoten zoals ze is.


???? Maar dat zeg ik toch ook niet??? Beweer ik ergens dat we allemaal moeten gaan hiphoppen of zo? Ik heb het over een mentaliteitsverandering, waarom vat je dat nou op als dat we andere muziek moeten spelen???

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2003 10:15 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Cooper schreef:
Ok...Ik vraag me af of dit binnen het onderwerp van dit Forum past...


Tja... Daar komt de aap uit de mouw...

Ik heb helemaal geen Vlaamse of Franse volksmuziek. Ken het ook niet!

:laughing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling